De nieuwe daily voor Paulien

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by Peter V. »

Is bij mij normaal ook geen probleem.

Je gaat nu eenmaal van alles denken en lezen zullen we maar zeggen.


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by Peter V. »

Nu weer een tijdje verder en op het feit na dat het laag niveau alarm van het expansievaatje soms onterecht aangaat draait ze weer lekker.

Alleen vandaag komt Paulien weer "heel lief" naar me toe met de volgende opmerking..........

Ik kan de auto niet meer in met de sleutel.. Ik had dit vanochtend ook al maar toen werkte het slot na wat aandringen nog wel.

Blijkt het binnenwerk van het cylinderslot afgebroken te zijn. (komt vaker voor bij BMW e46). Grootste uitdaging was dat de zender in de sleutel het nooit had gedaan.
Gaan we een raampje intikken of wat anders proberen?

Als eerste maar de goedkopere oplossing.... Even een batterij gekocht (geen oplaadbare) en de sleutel open gesneden.......Gelukkig reageerde de auto hierna positief. Gelijk maar een slot revisie set gekocht zodat we deze aankomende week kunnen aanpakken.

Wel even rekening houden dat ze niet de sleutel met zender in het contactslot steekt omdat anders geprobeerd wordt de batterij op te laden terwijl deze hier niet geschikt voor is.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by bmw e12 e21 »

Mooi weer een tijdrovend kleinigheidje aangepakt. :thumbsup
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by uwbuurman »

Ai, dus nu ook een nieuwe sleutel bestellen?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by Peter V. »

Nee hoor, in principe geen nieuwe sleutel nodig.

BMW zegt inderdaad dat je bij een lege batterij een complete nieuwe sleutel met electronica moet bestellen (ruim 400 euro) maar je kunt deze batterij wel vervangen, je moet alleen de sleutel opnieuw dicht lijmen.

Bij Paulien werkte de vergrendeling op afstand nooit en ik heb altijd gedacht dat wellicht de batterij leeg was of dat de sleutel opnieuw ingeleerd moest worden. Alleen nu was het binnenwerk van het portierslot afgebroken en konden we niets behalve een ruitje inslaan. Daarom eerst een batterij gekocht en geprobeerd en dat werkte.

Voor het mechanische deel van het portierslot heb ik bij offenga een revisieset gekocht.

Alleen de meningen zijn verdeeld over het feit of het een oplaadbare batterij moet zijn in de sleutel. Volgens het boekje is dat wel maar overal waar ik de batterij online kan kopen zijn het NIET oplaadbare batterijen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by uwbuurman »

Dat weet Offenga ook wel toch? En kun je dat niet herleiden aan de hand van de oude batterij?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Rst
Upcoming E21 fanatic
Posts: 117
Joined: Sat Sep 09, 2017 12:04 pm
My E21(s): 316

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by Rst »

Offenga..... die weet je alleen goed voor de gek te houden......
Mening...


Tip voor je koelsysteem,vervang je kunstof buitenwerk om de motor, vroeg of laat is dit aan de beurt.

Ik had een andere motor (330D), maar zelfde probleem, ik heb eigenlijk alles vervangen voor het over was en het was natuurlijk het laatste onderdeel (t-stuk onder het inlaatspruitstuk) waar een haarscheurtje in zat.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by Peter V. »

uwbuurman wrote:Dat weet Offenga ook wel toch? En kun je dat niet herleiden aan de hand van de oude batterij?
Als ik kijk welke batterij offenga levert dan is dat een gewone CR2016 knoopcel en die is niet oplaadbaar gezien de vraagprijs. Op de batterij die eruit komt staat alleen een + en 3V aangegeven

@RST, Bij de M54 motor is het vaak het thermostaathuis en het expansievat en die zijn beiden vervangen. Alleen het expansievat wat ik gekocht heb (BEHR) daar doet het binnenwerk wat als soort magneet het laag niveaualarm activeert rare dingen. Ik heb verder geen lekkages meer en motortemperatuur en kachel werken goed.

Offenga weet inderdaad zijn prijzen want die staan gewoon op dealerniveau alleen in dit geval van het mechanische deel van het slot (dus niet de cylinder) zijn er niet veel bedrijven die de revisiesetjes heeft want de dealer rekent dan gewoon een compleet nieuw deel inclusief cylinderslot.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by Peter V. »

Om dit topic maar weer even bij te werken.

Sinds december 2018 heeft Paulien alweer een andere auto. De E46 touring is ingeruild op een BMW E87 130i. Iets compleet anders natuurlijk.
Een origineel Duitse auto met een sluitende historie en eens een uitvoering zonder het M-pakket. Momenteel staat de teller op 120000 km. Uiteraard heeft deze zijn standaard onderhoud al gehad en zijn ondertussen de achter schijven en blokken vervangen. Voor de toekomst moet ik de ontluchtingsslang van de brandstoftank nog vervangen want deze heeft het kwaaltje van de 1 serie dat die lekraakt op het punt waar de slang de kokerbal ingaat. Slang is inmiddels binnen maar het ontbreekt even aan tijd om e.e.a. te gaan plaatsen. De uitlaat, aandrijfsas etc moet verwijderd worden om de tank te kunnen laten zakken want je kan er helaas niet via het bovenste inspectiedeksel bij.

Uiteraard even wat foto's....

Image

Image
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by Peter V. »

Enkele weken geleden de eifeltour gedaan met deze auto en wat een lol kun je hebben. Nu zijn we weer thuis en worden er helaas wat kleinere stukken mee gereden.

Het "probleem" wat er nu naar boven komt zijn tikkende klepstoters. Aangezien dit het eerste type 130i is (grijze kleppendeksel) schijnt dit probleem regelmatig voor te komen. Of dit te verklaren is door het feit dat de 130i wat heeft moeten werken en goed warm is geworden tijdens de eifeltour of niet weet ik niet. Hiervoor nooit last van gehad. De olie die erin zit heeft ondertussen 4000 km gedraaid (februari 2020).

Persoonlijk denk ik dat er wat vervuiling is losgekomen vanwege de langere rit (1000 km op 3 dagen) welke nu parten speelt. Mijn idee is om in ieder geval binnenkort de olie en oliefilter te vervangen in de hoop dat het dan weg gaat. Momenteel zit er kroon specialsynt 5W40 in. Is het een idee om eventueel een toevoeging erbij te doen net voordat ik de olie ga verversen???

Gaarne jullie input.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by Jeroen »

Niet zo heel gek want eigenlijk rijdt die auto veel te kleine stukjes dus dat er sprake is van flinke inwendige vervuiling, dat geloof ik best. Eigenlijk zou je 'm eens in de 2 weken mee moeten nemen naar jouw werk (tzt) om 'm een beetje schoon te houden. Ik zou er zeker engine flush in mikken, gewoon grof, 2x de voorgeschreven hoeveelheid dus in de meeste gevallen zou dat 2 blikjes zijn. Dan niet belasten door te gaan rijden, nee gewoon warm draaien en dan aftappen, vervolgens idd weer 5W30 of 5W40 erin en absoluut elke beurt ook het oliefilter vervangen. Carterventilatie is wel open?

Nou weet ik niet hoe er gereden is in de Eifel, maar eigenlijk moet de auto na zorgvuldig warmdraaien gewoon echt een keer een half uur écht aan het werk gezet worden, gewoon 200+ stampen op de snelweg. Dan komt er nog veel meer los en herken je de auto daarna niet meer terug.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by Peter V. »

Oliefilter wordt uiteraard altijd tegelijk vervangen.
De auto ging heus weleens mee naar mijn werk maar dat is voor overdag ook maar 100 km/h en zeker niet elke twee weken.

Op zich is er niet heftig mee getrapt in de Eifel maar regelmatig even doortrekken naar 6000 rpm is er wel gedaan.
Ik denk vooral omdat de auto nu eens echt warm is geworden en veel toerenwisselingen heeft gehad dat er wat zooi is losgekomen.

Carterventilatie is niet gecontroleerd (ik kan helaas nog heel erg weinig). Het is ook gewoon klote dat er geen peilstok is dus de kleur van de olie kan ik pas beoordelen als ik ga aftappen.
Engineflush is er in veel verschillende merken.... Iemand nog een idee welke de beste is?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by Jeroen »

Maakt niet zoveel uit, is voornamelijk kerosine volgens mij dus whatever Wynns, Liqui Moli, Forté, Bardahl, Eurol, Kroon etc will do
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by Peter V. »

Jeroen wrote: Thu Oct 01, 2020 3:31 pm Maakt niet zoveel uit, is voornamelijk kerosine volgens mij dus whatever Wynns, Liqui Moli, Forté, Bardahl, Eurol, Kroon etc will do
Thanks.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by 323baur »

Ik zelf heb zeer goede ervaringen met Forte, maar dat zegt niks over de andere merken.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply