BMW E28/E24
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: BMW E28
Mooie plaatjes Nick. Ook hier heerlijke herinneringen aan de Alpen. Hmmmm volgend jaar maar weer
So many cars, so little time
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BMW E28
Mooi trip geweest zo te zien, gaaf! Was natuurlijk wel kort na alle werken, alles naar wens gegaan met de auto?
Regards/groeten, Jeroen
Re: BMW E28
Merci voor de reacties!
De wagen heeft zich voortreffelijk gedragen! buiten 1 litertje olie moeten bijvullen geen problemen gehad....
Bijna zonde om de 2.8 te swappen, maar dat gaat pas gebeuren als de E21 af is.
De wagen heeft zich voortreffelijk gedragen! buiten 1 litertje olie moeten bijvullen geen problemen gehad....
Bijna zonde om de 2.8 te swappen, maar dat gaat pas gebeuren als de E21 af is.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: BMW E28
Ik had al een tijdje remmerij klaarliggen van een E34 M5, deze zouden plug en play moeten passen op de E28, enkel de ankerplaat moet lichtjes verplooid worden.
Dit zou naar het schijnt de beste remmen upgrade moeten zijn voor de E28
Vandaag alles gezandstraald en in de lak gezet. Ik ben lang aan het twijfelen geweest over de kleur van de remklauwen, maar bij de grote RH velgen gaat dit wel staan denk ik
Met het M30B35 blok dat erin komt gaat dit zeker geen overbodige luxe zijn :p
Dit zou naar het schijnt de beste remmen upgrade moeten zijn voor de E28
Vandaag alles gezandstraald en in de lak gezet. Ik ben lang aan het twijfelen geweest over de kleur van de remklauwen, maar bij de grote RH velgen gaat dit wel staan denk ik
Met het M30B35 blok dat erin komt gaat dit zeker geen overbodige luxe zijn :p
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW E28
Nice! Heb je een foto van de velgen?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: BMW E28
Hoi Remy, het zijn de velgen die er op lagen, RG dus ipv RH
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW E28
Ah ok, die mooie ALPINA style velgen.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: BMW E28
Zal hier ook nog maar eens wat updaten, er is weer wat gedaan aan de E28...
Ik reed al lang rond met de RG velgen zonder bijhorende centre caps, vermits het een heel speciale maat was, kon ik hier in de handel ook niets voor vinden.
Ik heb dan maar besloten om aluminium naafkapjes te laten draaien op maat.
Vervolgens gepolijst tot het spiegeltjes waren:
Vernist met blanke lak en voorzien van Alpina logo's
Ik reed al lang rond met de RG velgen zonder bijhorende centre caps, vermits het een heel speciale maat was, kon ik hier in de handel ook niets voor vinden.
Ik heb dan maar besloten om aluminium naafkapjes te laten draaien op maat.
Vervolgens gepolijst tot het spiegeltjes waren:
Vernist met blanke lak en voorzien van Alpina logo's
Last edited by Nick1984 on Thu Jul 26, 2018 8:44 pm, edited 2 times in total.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: BMW E28
Als volgende stap heb ik de audio installatie eens grondig aangepakt.
Origineel was de wagen voorzien van het BMW Sound System, het klonk niet slecht, maar het kon beter.
Zowel voor als achter heb ik nu frequentiefilters geplaatst, 4 nieuwe tweeters (Alpine en Hertz) en voor de middentonen vooraan Pineer en achteraan Hertz, en voor de bass zit er nu een actieve subwoofer onder de passagierszetel.
Omdat ik graag MP3's afspeel maar zeker de BMW BAVARIA C ELECTRONIC wou behouden had ik vorig jaar een stuurdoosje geïnstalleerd die tussen de antennekabel zat, rechts naast de radio een schakelaartje geplaatst, en een Aux aansluiting. Om eerlijk te zijn was ik niet tevreden van de kwaliteit, er was te veel last van stoorsignalen, GSM, ontsteking etc...
Dus ik ben mij opnieuw gaan verdiepen in de Bavaria C Electronic, en ik ben te weten gekomen dat je van de uitgaande Din stekker voor de versterker achter op de radio een ingang kan maken, met als enige nadeel dat je in de stilte nog steeds de FM radio hoort op de achtergrond.
Zodus heb ik het vorige systeem laten zitten, zodat ik de antennekabel kan overnemen, maar dan zonder ingangs signaal, en dan een extra input gemaakt via de DIN aansluiting.
Eindelijk! Kristalhelder geluid zonder ook maar enige ruis! En super tevreden van de actieve subwoofer onder de passagierszetel! Hoge tonen zijn loepzuiver, en diepe bass. Dit alles met enkel een schakelaartje en AUX ingang naast de radio wat je kan zien.
Origineel was de wagen voorzien van het BMW Sound System, het klonk niet slecht, maar het kon beter.
Zowel voor als achter heb ik nu frequentiefilters geplaatst, 4 nieuwe tweeters (Alpine en Hertz) en voor de middentonen vooraan Pineer en achteraan Hertz, en voor de bass zit er nu een actieve subwoofer onder de passagierszetel.
Omdat ik graag MP3's afspeel maar zeker de BMW BAVARIA C ELECTRONIC wou behouden had ik vorig jaar een stuurdoosje geïnstalleerd die tussen de antennekabel zat, rechts naast de radio een schakelaartje geplaatst, en een Aux aansluiting. Om eerlijk te zijn was ik niet tevreden van de kwaliteit, er was te veel last van stoorsignalen, GSM, ontsteking etc...
Dus ik ben mij opnieuw gaan verdiepen in de Bavaria C Electronic, en ik ben te weten gekomen dat je van de uitgaande Din stekker voor de versterker achter op de radio een ingang kan maken, met als enige nadeel dat je in de stilte nog steeds de FM radio hoort op de achtergrond.
Zodus heb ik het vorige systeem laten zitten, zodat ik de antennekabel kan overnemen, maar dan zonder ingangs signaal, en dan een extra input gemaakt via de DIN aansluiting.
Eindelijk! Kristalhelder geluid zonder ook maar enige ruis! En super tevreden van de actieve subwoofer onder de passagierszetel! Hoge tonen zijn loepzuiver, en diepe bass. Dit alles met enkel een schakelaartje en AUX ingang naast de radio wat je kan zien.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: BMW E28
Ondertussen zijn de zetels ook nog gerestaureerd/gespoten.
Zowel de voorstoelen als achterbank zijn niet meer van nieuw te onderscheiden, niet goedkoop, maar zeer tevreden van het resultaat, en het originele kwaliteitsleer is behouden gebleven.
Zowel de voorstoelen als achterbank zijn niet meer van nieuw te onderscheiden, niet goedkoop, maar zeer tevreden van het resultaat, en het originele kwaliteitsleer is behouden gebleven.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: BMW E28
Het volgende euvel dat ik al langer wou aanpakken was speling op de aandrijflijn, bij fel optrekken en bij bochten pakken hoorde ik altijd iets tikken, en de laatste tijd werd dit zeer snel erger. Na alles eens grondig geïnspecteerd te hebben was één ding heel duidelijk, de hardyschijf had zijn beste tijd gehad. Maar ik was ook niet echt tevreden van lichte speling op de kruiskoppen van de cardanas. Om geen half werk te doen heb ik gelijk het differentieël ook maar laten reviseren, en van 25% sper naar 40% sper laten brengen.
Op de foto hieronder is duidelijk te zien dat de rubber zo ver weg is dat er ijzer op ijzer contact is geweest.
Het diff voor de revisie:
Het diff na de revisie:
Hieronder de gereviseerde cardanas, nieuwe kruisjes en opnieuw gebalanceerd, de steekassen die ik van een laagje verf en nieuwe stofhoezen heb voorzien, de alu-polyutheraan vervanger voor de hardyschijf en de stuggere bakrubbers.
na lang twijfelen toch ook maar voor de complete supersprint uitlaatlijn gegaan met x-pipe. De einddemper was al van Supersprint.
Op de foto hieronder is duidelijk te zien dat de rubber zo ver weg is dat er ijzer op ijzer contact is geweest.
Het diff voor de revisie:
Het diff na de revisie:
Hieronder de gereviseerde cardanas, nieuwe kruisjes en opnieuw gebalanceerd, de steekassen die ik van een laagje verf en nieuwe stofhoezen heb voorzien, de alu-polyutheraan vervanger voor de hardyschijf en de stuggere bakrubbers.
na lang twijfelen toch ook maar voor de complete supersprint uitlaatlijn gegaan met x-pipe. De einddemper was al van Supersprint.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: BMW E28
De volgende upgrade, gewoon omdat ik het cool vond was van mijn centrale vergrendeling een centrale vergrendeling maken op afstandsbediening.
Supergoedkoop setje van China met 4 stelmotortjes, waarvan ik er maar één nodig had vermits ik toch al centrale vergrendeling had gemonteerd en nu een E28 met afstandsbediening
= filmpje
De afstandsbediening zelf is vrij neutraal en past nog wel bij de wagen:
Supergoedkoop setje van China met 4 stelmotortjes, waarvan ik er maar één nodig had vermits ik toch al centrale vergrendeling had gemonteerd en nu een E28 met afstandsbediening
= filmpje
De afstandsbediening zelf is vrij neutraal en past nog wel bij de wagen:
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: BMW E28
Vervolgens via Remy nog een NOS middendeel van de achterbumer gevonden, en een rechter hoek. Achteraf nog een linkerhoek besteld , een bevestigingsset (WallothNesh) en nieuwe stootrubber(Schmiedmann). met als gevolg een compleet nieuwe achterbumper.
Ook het linker achterlicht waar een klein barstje in zat heb ik vervangen door een nieuw (Kapteijn)
Als laatste nog nieuwe motorkapisolatie geplaatst (Schmiedmann)
Ook het linker achterlicht waar een klein barstje in zat heb ik vervangen door een nieuw (Kapteijn)
Als laatste nog nieuwe motorkapisolatie geplaatst (Schmiedmann)
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: BMW E28
als teaser voor de volgende post, de reden waarom de aandrijflijn is aangepast
De 3.5 Alpina uit een E32 met Dbillas throttle body's
De 3.5 Alpina uit een E32 met Dbillas throttle body's
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]