Peter's knutselhoek.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Peter's knutselhoek.
Om het advies van sommige op te volgen dan toch maar een apart topic over de carburateurs. Omdat het niet strikt alleen BMW E21 is moet het wel in het off-topicdeel.
De 4A1 van Geerling was aan de beurt. Als eerste de staat van aankomst uiteraard.
De basis was redelijk maar had veel oxidatie op het aluminium zitten, de bovendeksel was krom en verschillende membranen waren kapot.
Het membraan van de grote luchtkleppen en de acc. pomp waren lek dus moesten vervangen worden.
Met het meegeleverde reservemateriaal konden we gelukkig een goede bovendeksel en membraan van de grote luchtkleppen regelen.
Wat duidelijk wordt is dat reservedelen steeds moeilijker worden en dan zeker nieuwe delen bestellen wordt behoorlijk aan de prijs.
Nu wat stralen, ultrasoon en ouderwets borstelen ligt alles klaar om te monteren.
Originele pakkingset en membraan van de acceleratiepomp.
Nu alles afstellen conform de basiswaarden. Tenslotte is ze klaar om gemonteerd te worden.
Op naar de volgende want deze ligt al te weken.......
De 4A1 van Geerling was aan de beurt. Als eerste de staat van aankomst uiteraard.
De basis was redelijk maar had veel oxidatie op het aluminium zitten, de bovendeksel was krom en verschillende membranen waren kapot.
Het membraan van de grote luchtkleppen en de acc. pomp waren lek dus moesten vervangen worden.
Met het meegeleverde reservemateriaal konden we gelukkig een goede bovendeksel en membraan van de grote luchtkleppen regelen.
Wat duidelijk wordt is dat reservedelen steeds moeilijker worden en dan zeker nieuwe delen bestellen wordt behoorlijk aan de prijs.
Nu wat stralen, ultrasoon en ouderwets borstelen ligt alles klaar om te monteren.
Originele pakkingset en membraan van de acceleratiepomp.
Nu alles afstellen conform de basiswaarden. Tenslotte is ze klaar om gemonteerd te worden.
Op naar de volgende want deze ligt al te weken.......
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Peter's knutselhoek.
Well done!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Peter's knutselhoek.
erg mooi Peter
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Peter's knutselhoek.
Ik ga dit volgen! Erg fraai resultaat hoor!
Mag ik alle heren slopers voorstellen vooral niks mer weg te mikken van dit soort carburateurtjes!
Mag ik alle heren slopers voorstellen vooral niks mer weg te mikken van dit soort carburateurtjes!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter's knutselhoek.
De volgende staat al weer klaar.
We wisten tevoren dat de bovendeksel en het middendeel van de bijgekochte reserve carburateur moest komen. Deze heeft op LPG gelopen en daardoor was het middendeel compleet uitgescheurd.
Wat al snel duidelijk was is de zeer goede staat van de onderdelen, dan bedoel ik het aluminium en de verzinkte delen. Vaak is een hele vette carburateur aan de buitenzijde zo.
Verder is dit een type 1 carburateur en dit heeft wat verschillen met de type 2 maar daarover later meer.
De staat:
En zo ligt alles uit elkaar en schoon in de doos.
Uiteraard een originele pakkingset en membraan van de acc.pomp. Tevens het thermoventiel van de automatische choke vervangen voor een andere uit mijn voorraad.
Nu even terug te komen op het verschil tussen een type 1 en 2
Links is type 1 en rechts type 2:
Uiteraard het beluchtingsventiel en het temperatuurklepje. Inwendig is het nog anders. De plaats van de uitstroom van de acc. pomp is totaal anders en het aantal aanzuigpijpjes vanuit de vlotterbak.
TYPE 1:
TYPE 2:
We wisten tevoren dat de bovendeksel en het middendeel van de bijgekochte reserve carburateur moest komen. Deze heeft op LPG gelopen en daardoor was het middendeel compleet uitgescheurd.
Wat al snel duidelijk was is de zeer goede staat van de onderdelen, dan bedoel ik het aluminium en de verzinkte delen. Vaak is een hele vette carburateur aan de buitenzijde zo.
Verder is dit een type 1 carburateur en dit heeft wat verschillen met de type 2 maar daarover later meer.
De staat:
En zo ligt alles uit elkaar en schoon in de doos.
Uiteraard een originele pakkingset en membraan van de acc.pomp. Tevens het thermoventiel van de automatische choke vervangen voor een andere uit mijn voorraad.
Nu even terug te komen op het verschil tussen een type 1 en 2
Links is type 1 en rechts type 2:
Uiteraard het beluchtingsventiel en het temperatuurklepje. Inwendig is het nog anders. De plaats van de uitstroom van de acc. pomp is totaal anders en het aantal aanzuigpijpjes vanuit de vlotterbak.
TYPE 1:
TYPE 2:
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: Peter's knutselhoek.
Mooie fotodocumentatie Peter! Goed dat er toch nog één iemand de 4a1 kan herstellen
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Peter's knutselhoek.
+1 Ziet er idd nieuw uit als je ze hebt aangepakt. En ze werken ook ongetwijfeld als nieuw.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Peter's knutselhoek.
Sterker: vandaag weer mogen meemaken wat peter kan: uit Breda komt een verse carb die in theorie goed afgesteld staat.
Er op bouwen, en hop, draaien met dat ding. Zelfs het co stond gelijk goed. Echt indrukwekkend!
Martijn (hier 320/6) op het forum moet/mag/zal zich melden!
Er op bouwen, en hop, draaien met dat ding. Zelfs het co stond gelijk goed. Echt indrukwekkend!
Martijn (hier 320/6) op het forum moet/mag/zal zich melden!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
-
- E21 VIP
- Posts: 237
- Joined: Fri Sep 07, 2012 4:16 pm
- My E21(s): BMW 320/6 '81 zypressengrun
- Location: Ruinerwold Drenthe
Re: Peter's knutselhoek.
Dat ziet er ernstig strak uit, daar ga ik vast nog blijer van worden!!
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter's knutselhoek.
Omdat er om gevraagd werd maar wat snelle foto's van de nieuwe daily.
BMW 525d uit april 2006. Import uit Italië (jazeker ook al). Alle onderhoudsgegevens erbij en dubbel gecontroleerd via de BWM dealer hier.
BMW 525d uit april 2006. Import uit Italië (jazeker ook al). Alle onderhoudsgegevens erbij en dubbel gecontroleerd via de BWM dealer hier.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter's knutselhoek.
Dikke bak hoor! Wat me wel opvalt is dat 't een handbak is, bewuste keuze? Dacht dat de Ford een automatico was, of ben ik weer eens in de war? In elk geval veel plezante, veilige en onbezorgde kilometers gewenst!
Regards/groeten, Jeroen
Re: Peter's knutselhoek.
fijne auto's hoor, beetje verlagen, m pakketje erop en klaar.
nu nog een vrouw uit Italië
nu nog een vrouw uit Italië