Peter's knutselhoek.

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Peter's knutselhoek.

Post by bmw e12 e21 »

323baur wrote:Meestal zijn het de voorste draagarmen. Zet maar eens een koevoet tussen het grote oog en de houder. Het begint idd met lichtjes trillen. Alle zwaardere bmw series hebben er last van deze bouwjaren. Uitsluitend Lemförder monteren, en zeker geen Meyle oid.
Klopt, Lemförder of FEBI BILSTEIN nemen. Veel goedkoper en zeker zo goed. :thumbsup


grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter's knutselhoek.

Post by Peter V. »

bmw e12 e21 wrote:
323baur wrote:Meestal zijn het de voorste draagarmen. Zet maar eens een koevoet tussen het grote oog en de houder. Het begint idd met lichtjes trillen. Alle zwaardere bmw series hebben er last van deze bouwjaren. Uitsluitend Lemförder monteren, en zeker geen Meyle oid.
Klopt, Lemförder of FEBI BILSTEIN nemen. Veel goedkoper en zeker zo goed. :thumbsup
Wat betreft beiden genoemde merken....dit zou mijn insteek ook zijn. Febi Bilstein levert een complete kit voor de voorzijde (beide draagarmen, spoorstangen en stabi's). Dit zou inclusief allemaal nieuwe bouten/moeren op 550 euro uitkomen.
Misschien dat ik dat wel doe.

@Ite, dat heb ik inderdaad gedaan en toen was er totaal geen speling voelbaar, zelfs niet als ik het wiel oprijhoogte breng. Ik weet nog wel van mijn E34 dat als er ergens minimale speling aanwezig is dat dit in het begin goed opgevangen wordt door de rest en dus zeer moeilijk op te zoeken.

Thanks voor de input.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Peter's knutselhoek.

Post by bmw e12 e21 »

Bedoel je dit Setje Peter.(net geen nieuwe bouten)
Hier voor 400euro.
http://www.ebay.de/itm/FEBI-BILSTEIN-VO ... Sw241Ye~hZ
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter's knutselhoek.

Post by uwbuurman »

Dan wist ik het wel, Peter. Hup, alles vervangen en klaar.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter's knutselhoek.

Post by Peter V. »

bmw e12 e21 wrote:Bedoel je dit Setje Peter.(net geen nieuwe bouten)
Hier voor 400euro.
http://www.ebay.de/itm/FEBI-BILSTEIN-VO ... Sw241Ye~hZ
Zoiets inderdaad. Alleen even zien omdat er een aanpassing is gedaan vanaf maart 2006. Laat die van mij nu van 14 maart 2006 zijn. Als ik zie wat er nu onder zit moet ik het tot maart 2006 hebben.

Misschien toch maar even extra uitgeven gelijk.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter's knutselhoek.

Post by Peter V. »

Langzaam gaan we voorbereiden naar de carburateurwissel aankomende winter.

Afgelopen dagen rustig alle drie de Weber IDF carburateurs opengemaakt om de staat ervan te kunnen beoordelen en welke sproeiers etc deze hebben.
Al zal het nog wel even duren voordat er iets concreets zichtbaar wordt is me al wel e.e.a. duidelijk.

* De staat van de carburateurs van mijn VGS set zijn vrij aardig. Geen oxidaties intern vanwege bijvoorbeeld vocht en vuiligheid.
* Alle drie hebben dezelfde settings van sproeiers.
* Alles is zonder problemen te demonteren dus geen rare verrassingen.
* Op een paar schroeven na is de gehele set compleet.

Wat staat er nu te doen.

* Boodschappenlijstje maken wat ik wil gaan vervangen. Uiteraard een complete revisieset waardoor de vlotterventielen, acc.pomp membranen en alle pakkingen en O-ringen worden vervangen.
* Verder is er van een carburateur een chokemechanisme kapot, ik hoop hier nog wat onderdelen voor te kunnen krijgen.
* Een nieuwe stationaarschroef en een nieuwe CO schroef is noodzakelijk (missend) en wat los bevestigingsmateriaal.
* Luchtfilterbox laten poedercoaten.
* alles glasparelstralen en ultrasoon reinigen.

Verder info ingewonnen over de brandstofvoorziening bij "The autosport company". Normaal zou je gewoon de standaard mechanische brandstofpomp moeten kunnen gebruiken en dat wordt ook het uitgangspunt.
Er moet een carterventilatie filter gekocht worden, Koelvloeistofslangen omdat we geen spruitstukverwarming meer hebben, pakkingset voor het andere inlaatspruitstuk en uiteraard afstelgereedschap om te kunnen synchroniseren.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Peter's knutselhoek.

Post by gerrit323 »

Mooi stuk techniek .. kijk al uit naar updates.

Leuk en zeldzame setup :thumbsup
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter's knutselhoek.

Post by Jeroen »

Leuk hoor gewoon al gedegen voorbereidingen, dan begint de voorpret al!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Peter's knutselhoek.

Post by bmw e12 e21 »

Zaaalig. Ben benieuwd naar de specs en vooral de sound! :D
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter's knutselhoek.

Post by uwbuurman »

gaaf man!! Wordt helemaal mooi, dat blokkie met die triple webers!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter's knutselhoek.

Post by Peter V. »

Een klein voordeel van de ziektewet zullen we maar zeggen.

Nog wel een klein probleempje ontdekt. Een beschadiging aan een carburateur waardoor een Co schroef waarschijnlijk nooit goed gaat werken.
Wordt aan gewerkt om vervangend onderdeel te regelen maar dit oudere type weber is zeldzaam.....heel zeldzaam.
Bijna alle weber IDF 40 carburateurs die je tegenwoordig ziet zijn geen originele italiaanse maar nieuwere types of spaanse of aftermarket en dus niet identiek.

Ja, ze zijn er nog wel maar dan uitsluitend voor de oudere Porsche en de Ferrari/Lamborghini's en zodra dat label erop zit komt ook het geld erbij.
1000 euro voor eentje die er niet uitziet en compleet gereviseerd moet worden of 275 dollar voor twee stuks maar dan aftermarket en Amerikaans (duplicaat).
Komt goed, ik heb geen haast en wil dit gelijk goed doen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter's knutselhoek.

Post by Peter V. »

Deze week met Paulien haar E36 aan de gang. Het kwaaltje van zeer onregelmatig stationair draaien en een hoge janktoon waren de klacht.
Na wat zoeken blijkt het de carterontluchting te zijn. Veel voorkomend probleem is dat deze defect raakt en dan overmatig gaat zuigen. Dit houdt in dat je een mega onderdruk creëert in het blok. Dit zorgt voor het onregelmatig draaien en het geluid is overmatig aanzuiggeluid door het inlaattraject en via de behuizing van de carterontluchting.

De ontstane onderdruk is zelfs zo erg dat je de peilstok of oliedop bijna niet verwijderd krijgt.
Uiteraard gelijk maar de geplande inspectie 2 beurt gedaan.

Verder vandaag de 525d naar de APK waar ze glansrijk doorheen kwam.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter's knutselhoek.

Post by uwbuurman »

Mooi! Twee keer prima!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter's knutselhoek.

Post by Jeroen »

Inderdaad :thumbsup :thumbsup
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter's knutselhoek.

Post by Peter V. »

Uiteraard is de vakantie weer gedaan en ik moet zeggen dat het een genot is om met de E60 en een kleine sleurhut van 1000 kg te rijden.
Kracht genoeg. OK het zuinig rijden is natuurlijk gedaan maar een 1 op 10 is gewoon haalbaar.

Ondertussen staat de sleurhut weer op stal en ben ik gaan zoeken naar een euvel wat ik heb met de climate control van de 525d.
Het systeem werkt op zich gewoon goed en houdt schitterend zijn ingestelde temperatuur (zelfs met 40°c buiten) maar regelmatig gaan de toeren van de kachelblower ineens flink omhoog en daarmee komt dan meestal warme lucht om vervolgens gewoon weer netjes rustig te regelen.
Dit gebeurt alleen als je het systeem op "auto" heb staan. Als je de blowersnelheid op manual zet en dus vaste hoeveelheden instel naar boven/midden en onder dan blijft de toeren stabiel.

Iemand een idee????
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Post Reply