Pastellblauer's E12 avonturen

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Oh gelukkig, geen nare verrassingen aan deze kant, dit is te overzien. Pfew!


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by bmw e12 e21 »

Valt reuze mee gezien je gebruik Rob!
Beetje TeLCé en hij is weer Oké!
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

BertjeConti wrote: Thu Jul 18, 2019 10:56 am
uwbuurman wrote: Thu Jul 18, 2019 9:27 am
Ben benieuwd hoe dat laspropje of rupsje dan zit, aan de voorzijde van dat spatbord. En zit die keienvanger nou ook gekit aan het front? Zeg maar bovenop aan de voorzijde, achter de bumper?? Ik zou daar wel graag wat details van willen zien. Mijn e12 project is aan het opstarten, namelijk. De frituurpan is al kaal van binnen, nu nog onderstel en bak en motor en dan is hij klaar voor de ijzerboer.
Ik zat wat detail fotokes maken, keienvanger kan ik je weinig over zeggen. Die ga ik niet loshalen.
Zie daar, laspropje in de circel:
Image

Bij mij was dit scherm met een blijvend elastische kit gemonteerd, de kit kon er met een plamuurmes zo afgestoken worden en was nog erg kleverig en boterzacht. of dat af fabriek zo toegepast wordt??
Deze zelfde kit zit ook achter de raamrubbers, wellicht dat daardoor de raamsponningen van de Pastellblauer nog steeds in topconditie zijn.
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 9:37 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Als eerste dit stukje eventjes aangepakt:
Image

De keienvanger heeft wat roestschade bij de aansluiting op het scherm, hier zat dus niet die elastische maar gewone carosseriekit tussen scherm en dit deel. Een paar stukjes eruit flexen en verse zincor plaat ervoor terug lassen.

hier zie je de schade nog iets beter:
Image

Zo, nu kun je de constructie achter deze plaat even goed bekijken:
Image

Vers materiaal:
Image

Image
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 9:36 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

De Dacia Duster

Bijna 2 weken na de aanvraag voor een proefrit waren we eindelijk welkom bij een dacia dealer in de buurt. telkens weer smoesjes over de beschikbaarheid van een duster voor een proefrit.

Echter bij aankomst werd ons vrolijk mede gedeeld dat ze geen duster hadden staan waarmee een proefrit gemaakt kon worden, wel hadden ze een nieuwe duster staan die al verkocht was, en als we persé wilde dan mochten we daar wel even mee op pad, maar aub niet te ver, hooguit 20km.

Najah, wat een gezeik al tot nu toe zeg

Nou dan rijden we daar wel even rondje mee MENEER !!!.

Dus krijgen we een hagelnieuwe duster met 0km en geen brandstof in de tank mee voor een proefrit, lekker handig.
Dat ben ik dus niet gewend zo, bij mijn vertrouwde Mazda dealer kreeg ik een gewenst exemplaar mee, die ik de volgende dag een keertje terug mocht brengen, gewoon 24 uur proefrijden.

Dan de proefrit met de duster zelf, het is de meest luxe uitvoering, met alle toeters en bellen die zo'n beetje mogelijk zijn, dus ook mijn gewenste climate control (echter zonder dual zone).
Gewenste temperatuur ingesteld en op "auto" gedrukt. Door het warme weer moest de airco meteen vol aan de bak, dat ging dus gepaard met heel veel lawaai, maar geen koude lucht.
O Ja, je moet zelf wel even alle ventilatie roosters open zetten (met het handje !) en dan komt er koele lucht binnen.

Dan gaan we maar eens rijden, echt lekker zit ik niet, de stoel lijkt gemaakt voor kleine mensjes, en kan net niet ver genoeg naar achteren voor een goede positie achter het stuur (voor mij althans)
Ook moet ik denken aan Jeroen zijn opmerking over de stoelen in de huurpeusjoo die Jeroen en Tamara in Portugal aan de tand gevoeld hadden. Ondanks dat de airco zijn best doet, krijg je een natte rug in de duster stoelen, misschien wel fijn in de winter, maar zeker niet in de zomer, dus ook hierin is een of ander isolerend schuim verwerkt.
Ook ondersteuning is ver te zoeken in de duster stoelen, armsteuntje buigt helemaal door en is alleen voor de chauffeur.

Afijn, kost ook niet zoveel, niet muggeziften dussss

Deze uitvoering heeft "keyless" entry, en starten doe je met een drukknop op het dashboard.
Dan maar eens de weg op met de duster. Het zicht rondom is erg goed te noemen, en bij achteruit rijden wordt je ondersteund met een camerabeeld van achter de wagen op het dashboard.

Hoe rijdt dat dan? nou daar heb ik niet echt een gevoel bij gekregen als je met een nieuwe wagen met lege tank weggestuurd wordt. Ik miste wel de beloofde 150 paardjes, maarja je gaat met een auto met enkele km's op de teller ook niet effe flink gassen.
Motor lawaai is nauwelijks waarneembaar, maar daarvoor in de plaats wel een irritant jank geluid alsof je een defect in het diff hebt, laat je het gas los, dan is het weg,
Wegligging kan ik weinig over zeggen, daarvoor was de proefrit gewoon veel te kort en de omstandigheden op de weg boden ook geen test mogelijkheden.
De climate control heeft hoorbaar erg zijn best gedaan, maar heeft ons helaas niet het verwachte klimaat in de wagen geboden. Naar mijn gevoel is de airco veel te licht uitgevoerd, te bedenken dat het die dag slechts 25 graden was.

Aan de buitenzijde ziet de Duster er echt wel stoer uit, maar de afwerking binnen, tsja, dat staat toch mijlenver van wat we gewend zijn, ik bedoel een ongelijk rafelig geknipt kleedje in de koffer ruimte als vloer vind ik echt niet meer van deze tijd. Een koffer ruimte vloer moet naar mijn mening in ieder geval vlak zijn, zodat je er gemakkelijk spulletjes in en uit kunt inschuiven. Deze vloer deed mij denken aan onze Volvo 264 die we ooit gehad hebben, ongelijk dus.

Op papier is de duster best een interessante wagen als je iets zoekt met een hogere instap en waarmee je een caravan van A naar B kunt brengen, echter in de praktijk valt het dan toch wel tegen. Met name het interieur / afwerking / gebruikte materialen zijn tegenvallers, als ook de stoelen en de werking van de climate control.

Na de proefrit zijn we nog even langs gegaan bij onze vertrouwde Mazda dealer, jeejtje dat verschil is toch wel erg groot zeg. (en dan bedoel ik niet de prijzen)
We gaan nog even wachten, maar waarschijnlijk wordt de nieuwe leasebak daily een CX-30, die over een maand in de showrooms gaat verschijnen.......
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Juist, ik denk dat dat een hele mooie auto gaat zijn, en de cx5 doet ook al veel mensen overstappen. Als je een mazda gewend bent, is een duster gewoon een konijn. Maar dat blijkt dus ook jouw gevoel te zijn.

En toch ben ik er van overtuigd dat als ze jou even een goede ontvangst en behandeling hadden gegeven, dan was je gevoel over de duster ook beter geweest aan de voorkant. Ik zou overigens echt PISSED zijn als ik een nieuwe auto koop en ze geven m even mee aan andere mensen voor een proefrit.

Nou ja, CX30. Goed plan.

@pasteller: lekker bezig. Stukje voor stukje netjes maken. En regel even verf in de goede kleur hahaha
Last edited by uwbuurman on Sat Jul 20, 2019 11:59 am, edited 1 time in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

De CX-3 is echt te klein, daarom is onze keuze op de CX-30 gevallen, nieuw model dat binnenkort in de showrooms verschijnt en vanaf september bestelbaar.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Die bedoelde ik ook, 0 weggevallen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

De dustbin kan z'n imago dus duidelijk niet ontstijgen. Goed dat je het iig geprobeerd hebt, maar wat een kansloze dealer zeg! Lijkt me sowieso dat die CX-30 kwalitatief een trede hoger staat, maar ik zou 'm zeker nog even willen proefrijden. En in de tussentijd nog een paar alternatieven proberen zodat je vergelijkingsmateriaal in dezelfde klasse hebt.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Wat me nu pas opvalt, wat een geniale griptangen om te lassen gebruik jij. Heb jij extra koud lasgas? Hahaha
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

E12 bezitters, gij zijt gewaarschuwd !!

De bitumen zijn van de vloerpanelen verwijderd, dit gaat erg eenvoudig door de bitumen met een hetelucht pistool te verwarmen (niet teveel !!), en dan steek je de bitumen zo los van de bodem met behulp van een plamuurmes.
Nu de vloer "schoon" is kan de balans opgemaakt worden:

Image

Wat op valt is dat de diepste punten van de vloer weggerot zijn, waar zich water tussen de bitumenlaag en de vloerplaat heeft verzameld, maar ook de schuine voorzijde van de vloer heeft eraan moeten geloven, zowel links als rechts van de draagbalk is de vloer weggerot, en deze beide gebieden zijn in het verleden al eens gerepareerd.
Deze reparatie is niet door mij uitgevoerd en daarom waarschijnlijk al zo'n 20 jaar geleden gedaan.

Image

De hoek links is ook helemaal verrot, dit is waarschijnlijk te wijten aan dat stomme rechthoekige doosje dat daar onder de vloer zit en vaak aangezien wordt als steunpunt voor een hefbrug of krik, tsja en dan gaat het daar kapot hé. dubbele platen waar vocht en rommel graag tussen kruipen.

Kijken we verder naar boven dan ziet het er daar achter de kabelbende ook niet best uit, dit is waarschijnlijk het moeilijkst te repareren gebied, dus pakken we dat het eerste aan, ook daar is in het verleden al eens een plaatje overheen getackerd:

Image

detail schuine voorzijde van de vloer:
Image

midden in dit gat zat ooit de bevestigings beugel voor het gaspedaal:
Image

En dat de aansluiting van de vloer op de dorpel, dat is nog gewoon keihard, alleen wat oppervlakte roest te zien, geen laswerk nodig aan de binnendorpel.
Image

En waardoor komt dat dan?

De roestschade aan de vloerpan en binnenscherm zijn niet ontstaan door opspattend water afkomstig van de wielen of water uit de opvangvak van het schuifdak, maar door een minescule waterlekkage die ontstaat door een constructie fout.

Na een plensbui gisteren (ja ze staat buiten op het terras achter ons huis) viel mij op dat er natte plekken waren ontstaan in de wielkuip, zeker niet door opspattend water of zo, maar door een lek ergens, bovenin zie je donkere (natte) plekken waar de verstevingsplaat van de veerpoot dome tegen het schutbord zit:
Image

Op die plek loopt het water dan ook naar binnen en zoekt zich een weg naar lager gelegen plekjes.

Dat is natuurlijk interessant om te onderzoeken waar dat water vandaan komt, en dan kom je bij dat vreemde vierkante gat uit dat je alleen kunt zien als het voorscherm verwijderd is, dit dus:
Image

dit gat zit normaal gesproken verstopt achter de kunststof beschermplaat die tussen schutbord en voorscherm zit. al zou je die beschermplaat verwijderen dan nog is de toegang tot dit gat geblokkeerd door het montage stripje die ervoor zit.

Dat vierkante gat blijkt dus de uitstroom opening te zijn voor water wat zich in het "paravent" verzameld (ruimte waar wissermotor en kachel aanjager in zitten)
Op zich niks mis mee, maar door een constructieve misser is het wachten op roestschade en lekkage als gevolg, als we dat gat een beetje beter van dichtbij bekijken dan zien we dat er in mijn geval al een roestgat ontstaan is door het schutbord naar binnen:

Image

Ik heb een ledlamp in het paravent gelegd om een duidelijkere foto te kunnen maken.
Het horizontale paneel is de verstevingsplaat voor de veerpoot dome, hieraan zit een naar beneden gebogen lip waartegen het schutbord gepuntlast zit, op de foto het rechter verticale paneel waar een roestgat (donker) in zit.
Doordat de lip naar beneden zit ontstaat er dus altijd een spleet tussen beide panelen waar water in zal blijven staan, en dus roest zal ontstaan.
Deugdelijk lakken en afkitten van deze naad is bijna onmogelijk, de toegang via het vierkante gat is kleiner dan 2cmx2cm en het is zeker 15 cm diep. Vanuit het Paravent kom je er nog moeilijker bij, en daar is de toegang nog nauwer.
Ook de hoekjes vooraan en achteraan van dit "afwaterings kanaaltje" zijn potentiële lekkage (= dus roest) plekken.

Ik ga dit kanaaltje straks toch zo goed mogelijk proberen te kitten om toekomstige lekkage tegen te gaan.
Inmiddels weet ik ook dat het ook dat de pastellblauer aan de rechterkant bij dat kanaaltje incontinent geworden is. Overigens zit er rechts wel een afwatering opening in het paravent binnen de motorruimte, maar die is net iets hoger :hammer

E12 bezitters, gij zijt gewaarschuwd
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 9:35 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Dat is een bekend gegeven, Rob. Je hebt gelijk, maar het is precies gelijk bij de e21. In mijn restauratieverslag komt deze hele hoek naar voren als rot en daarna helemaal gelast. Ik heb bet toch afgekit, met een kwast en een latje en daarna helemaal volgegoten met dinitrol, eerst de ML om tussen het plaatwerk te kruipen en daarna de witte om te sealen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Eens, overbekend verhaal. Voortschrijdend inzicht wellicht, en aan de andere kant, ik denk niet dat ze in de ontwerpfase bezig zijn geweest hoe een carrosserie zich na 20 jaar of meer gedraagt. Meer van dat men wellicht een bepaald risico accepteert en waarschijnlijk concludeert dat iets het echt wel een aardig aantal jaren ofwel lang genoeg zal uithouden. Ik denk dat dat 't zelfde is met bepaalde smeermiddelen en verversingstermijnen. Dat houdt het echt wel een aantal jaren uit en daarna is de garantie verlopen en de auto allang bij een andere eigenaar. Wie dan leeft die dan zorgt.
Regards/groeten, Jeroen
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by loentje »

hmzz vervelend, heb je al vakantie, anders mooi vakantieklusje:-)

Kun je voor de e12 ook nog nieuwe vloerplaten bestellen? Want dan kun je het vaak wel netjes maken.


off topic, Mocht je nog een nieuwe neus nodig hebben, ik heb nu een partij nieuwe e12 neuzen gekocht, origineel BMW :D
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Peter V. »

Zo Rob,

Jij heb wel even werk inderdaad. Maar zoals meerdere al aangeven zijn het identiek dezelfde plaatsen als de E21. Ik heb het volste vertrouwen erin dat er weer wat kilo ijzer wordt toegevoegd door jou.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Post Reply