Pastellblauer's E12 avonturen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Tsja als je zo'n heel project op de hals haalt zou ik idd wel gelijk voor de zwardere varianten gaan, kosten van onderdelen zijn wellicht iets hoger maar het is natuurlijk evenveel werk. Ofwel, onderblok met de grote boring en kop met de grote kleppen en wel de kop die de meeste (7 meen ik) nokkenaslagers heeft, dus geen eta kop.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
ja, maar dan heb je dus verschillende varianten. Maak je er een b25 van? Of B25 zuigers en dan een b27? Ik heb nog een dieselkrukas te koop, dat is de 81mm hub die nodig is voor de ombouw naar B27. Daar passen je eigen 2.0 drijfstangen op. Dan moet je dus alleen 84mm zuigers hebben en een 885 kop of een 731 kop, afhankelijk van de zuigers die je toepast.
Als ik het zou mogen zeggen dan werd het een 2.7. Onderdelen heb je al deels, wat je mist: de juiste kop (885 of 731), de juiste zuigers (alles kan als het maar 84 mm is icm de juiste kop) en een 2.7 krukas (eta of diesel, ene is gegoten, andere gesmeed, dus wat verschil in gewicht, maar beide worden gebruikt).
Ik ben wel met Jeroen eens dat het werk er niet heel anders van wordt, maar de lol en de output straks wel.
Mijn dieselkrukas zit nog in het dieselblok. Daar zit een turbo op. Die is ook te koop
Als ik het zou mogen zeggen dan werd het een 2.7. Onderdelen heb je al deels, wat je mist: de juiste kop (885 of 731), de juiste zuigers (alles kan als het maar 84 mm is icm de juiste kop) en een 2.7 krukas (eta of diesel, ene is gegoten, andere gesmeed, dus wat verschil in gewicht, maar beide worden gebruikt).
Ik ben wel met Jeroen eens dat het werk er niet heel anders van wordt, maar de lol en de output straks wel.
Mijn dieselkrukas zit nog in het dieselblok. Daar zit een turbo op. Die is ook te koop
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
"onderdelen heb je deels al" nouwja zeg,voor een 2.7 blok heb ik een setje drijfstangen en dan houd het wel op.uwbuurman wrote: ↑Mon Feb 18, 2019 8:41 am
Als ik het zou mogen zeggen dan werd het een 2.7. Onderdelen heb je al deels, wat je mist: de juiste kop (885 of 731), de juiste zuigers (alles kan als het maar 84 mm is icm de juiste kop) en een 2.7 krukas (eta of diesel, ene is gegoten, andere gesmeed, dus wat verschil in gewicht, maar beide worden gebruikt).
Ik ben wel met Jeroen eens dat het werk er niet heel anders van wordt, maar de lol en de output straks wel.
Mijn dieselkrukas zit nog in het dieselblok. Daar zit een turbo op. Die is ook te koop
Inmiddels zijn we een aantal weken prakizeren verder, en dat gaat van wilde ideeen tot weer helemaal terug tot de basis.
Wat ik wel weet is dat een goed blok met 84mm boring niet eenvoudig meer te vinden is, en als je er ééntje vind die betaalbaar is, dan is de kans groot dat de cilinderboringen op overmaat opgeboord moeten worden, en dan kun je het wel vergeten want overmaat zuigers zijn al helemaal niet te vinden (behalve nieuwe dan).
Wel heb ik eens onderzocht wat er mogelijk is met een 80mm boring blok (waarvan ik een goed exemplaar heb) allemaal mogelijk is.
Je zou er een grotere krukas in kunnen zetten en die combineren met zuigers uit een M5x blok. Best interessant, want zonder verdere aanpassingen, zoals afvrezen van het blok, kun je dan een 2.5 blok met een CR van ongeveer 10:1 opbouwen. Dit zou mogelijk zijn met 135mm drijfstangen (die zijn er zat) in combinatie met M54B22 zuigers en een M51D25 krukas (82,8). Zuigers moeten wel iets bewerkt worden denk ik.
klinkt aantrekkelijk totdat je erachter komt dat die modernere zuigers veel minder "contact" oppervlak hebben, wat nodig is voor de koeling, en daarvoor in die M54 blokken oliesproeiers zitten om de zuigers te koelen, die de M20 dus niet heeft.
Die oliesproeiers zijn dan ook wel weer in een M20 blok te maken, en niet eens zo heel ingewikkeld.
Allemaal best interessant en het zal best wel wat extra vermogen opleveren, maarrrrr............hoe betrouwbaar is zulks frankenstein motorblok dan???
Niemand kan het zeggen, niemand heeft ooit eerder zoiets opgebouwd, en is het de moeite waard ??
Effe terug op aarde, waar het eigenlijk om gaat is dat we een "budget" betrouwbaar motorblok terug in de pastellblauer krijgen, net zo betrouwbaar als het huidige originele blok met versleten nokkenas, te lage compressie en foute .200 kop.
Dus heb ik toch maar besloten een zo goed mogelijk M20B20 blok op te gaan bouwen, met ...731 kop, waarbij niet het maximale vermogen maar vooral betrouwbaarheid belangrijk is.
Het te reviseren blok is een motronic KAT blok met maar één nadeel, en dat is dat er zuigers bij zitten voor 8.8:1 compressie, de eerdere M20B20 met LJet hadden een 9.9:1 compressie, met dus duidelijk meer koppel dan de motronic KAT variant. De eerste M20B20's met 4A1 solex hadden een CR van 9.2:1.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Of gewoon voor een appel en een ei een M50 of M52 van de sloop halen. M52B28 is een van de mooiste, degelijkste en krachtigste blokken ooit gebouwd, vermogen zo vanaf de plank. En met M50 inlaat en een chippie eenvoudig nóg meer peerden...
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Klinkt aantrekkelijk inderdaad, maar vanwege de vele andere benodigde aanpassingen bij een swap naar een M50 of M52 is die optie allang van de baan. (Radiator, bak, motorsteunen, kabelboom, uitlaat en waarschijnlijk nog veel meer kleine dingen)
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
En natuurlijk ishet fijne er dan vanaf he Rob. Zelf de motor afstellen. Haha.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Oh nee hoor, zo'n M52 of zelfs M54 hang je ook zo aan de Megasquirt hoor, zelfs de vanos kun je probleemloos aansturen.bmw e12 e21 wrote: ↑Sat Mar 16, 2019 10:59 pm En natuurlijk ishet fijne er dan vanaf he Rob. Zelf de motor afstellen. Haha.
Maar dat gaan we niet doen.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Laat ik hier nou nog een m20b20 blok met Ljet hebben staan..voor weinig
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
M20B20 revisie
De krukas maar eens opgemeten om te zien hoe de lagertappen er aan toe zijn. op het oog zien ze er in ieder geval goed uit.
Ik heb ze opgemeten met plastigauge en de oude lagerschalen, die slijtage plekken vertonen tot op het koper.
de eerste en laatste hoofdlagertap en één drijfstangtap gemeten, alle drie vallen ze met de oude lagerschalen nog net binnen de tolerantie grens.
De krukas is dus nog prima te gebruiken, had ik ook wel verwacht, daar het blok nergens overmatige slijtage of enige defecten laat zien.
drijfstangtap:
hoofdlager tap:
Inmiddels heb ik ook een setje zuigers gevonden die het blok op een compressie van 9.9:1 moeten gaan brengen. ze zien er echt verschrikkelijk uit, en ook het blok waar ze uit komen ziet er niet best meer uit. ze waren te koop zonder drijfstangen, die zitten nu waarschijnlijk in een 2.7 of 2.8 blokkie. zulke zuigers kopen is natuurlijk wel een gok, maarja ze waren dan ook niet duur.
hier een paar plaatjes van de verkoper van de zuigers:
En deze closeup laat zien hoe triest ze er aan toe zijn, op 2 zuigers zaten de veren gewoon nog vast:
De onderste zuiger op dit plaatje komt ongereiningd uit het te reviseren blok, en is dus een 8,8:1 zuiger, het verschil is wel groot:
En wat doe je dan met zulke vieze dingen, die stop je in een (ultrasoon) badje om ze eens lekker schoon te laten weken:
en dan zien ze er plots heel anders uit:
De krukas maar eens opgemeten om te zien hoe de lagertappen er aan toe zijn. op het oog zien ze er in ieder geval goed uit.
Ik heb ze opgemeten met plastigauge en de oude lagerschalen, die slijtage plekken vertonen tot op het koper.
de eerste en laatste hoofdlagertap en één drijfstangtap gemeten, alle drie vallen ze met de oude lagerschalen nog net binnen de tolerantie grens.
De krukas is dus nog prima te gebruiken, had ik ook wel verwacht, daar het blok nergens overmatige slijtage of enige defecten laat zien.
drijfstangtap:
hoofdlager tap:
Inmiddels heb ik ook een setje zuigers gevonden die het blok op een compressie van 9.9:1 moeten gaan brengen. ze zien er echt verschrikkelijk uit, en ook het blok waar ze uit komen ziet er niet best meer uit. ze waren te koop zonder drijfstangen, die zitten nu waarschijnlijk in een 2.7 of 2.8 blokkie. zulke zuigers kopen is natuurlijk wel een gok, maarja ze waren dan ook niet duur.
hier een paar plaatjes van de verkoper van de zuigers:
En deze closeup laat zien hoe triest ze er aan toe zijn, op 2 zuigers zaten de veren gewoon nog vast:
De onderste zuiger op dit plaatje komt ongereiningd uit het te reviseren blok, en is dus een 8,8:1 zuiger, het verschil is wel groot:
En wat doe je dan met zulke vieze dingen, die stop je in een (ultrasoon) badje om ze eens lekker schoon te laten weken:
en dan zien ze er plots heel anders uit:
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 10:00 pm, edited 1 time in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Mooi Rob! Wel ultrasoon bad heb je? Werkt precies top!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Geen idee, is al een oudje, maar groot genoeg voor de meeste onderdelen. 6 zuigers passen er precies tegelijk in.bmw e12 e21 wrote: ↑Sun Mar 17, 2019 10:37 pm Mooi Rob! Wel ultrasoon bad heb je? Werkt precies top!
Het is wel een erg handig apparaat.
De dasty oplossing in de ultrasoon zorgt wel voor een verkleuring van het aluminium, het wordt er donkerder van, maar dat zie je straks toch niet meer.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Netjes. Zuigers nog goed? Ik zie wat schade aan dat schort van de bovenste zuiger op de foto's?
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ja, wat schade door lomp de zuigerpennen eruit te slaan. Maar niks ernstigs, wat niet met een zoetvijltje bijgewerkt kon worden.
Daarnaast heef 1 zuiger ooit iets op zijn dak gekregen, waarschijnlijk een afgevallen stukje bougie electrode, die heeft kleine putjes in zijn dak die niet zichtbaar waren onder de koolaanslag. Dat was dus wel een verrassing.
Och ja.
Gisteren nog even de remklauwen gecontroleerd op lekkage. Beide netjes droog. Dus dat project is af.
Volgend weekend eindelijk weer rally rijden, we hebben een aantal rally's moeten skippen vanwege een hernia de Petra opgelopen had in januari, maar gelukkig is ze aan de beterende hand.
Afgelopen weekend de Horneland rally vanaf de zijlijn meegemaakt als official team, wat een geweldige rally was dat zeg.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i