Pastellblauer's E12 avonturen

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Tue Dec 18, 2018 7:41 am Teller stuk of kabel?? Kabel heb ik, tellerbak ook, maar die is van een 525, weet niet, maar die zal wel andere factor hebben. Mag voor weinig.
Hij weigert meestal km's op te tellen, er zit waarschijnlijk een tandwieltje los op een asje, de snelheidsweergave daarintegen is zeer accuraat.
Dus kabel = OK.


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Ah, oké. Dan is de 525 tellerbak prima, want dat blokje kun je er zo uithalen en omzetten, denk ik.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Nog maar weinig gebeurt dit jaar, behalve het verzamelen van remspul.

Geventileerde schijven / blokken / montage setje zijn binnen.
Opvulstukjes en bijbehorende langere bouten heb ik ook al een tijdje liggen.
De kleine rubberen ringetjes die tussen de klauwhelften en opvulplaatjes moeten zijn nog onderweg.

Die bouten wilde ik graag nieuwe voor, maar die blijken dus nergens te krijgen zijn.
Het zijn M9x1.25 bouten, 80mm lang, Verbus 11.9 staat op de koppen
Ga je hierop googelen, dan vind je bijna niks behalve wat horrorstory's over het splitsen van de beide klauwhelften.

Over dat splitsen heb ik mij behoorlijk ingelezen, en dan voornamelijk om het aantrekmoment van de 4 bouten te weten te komen. 90% van de wereld is van mening dat het splitsen niet mag en levensgevaarlijk is.
Ik weet inmiddels dat het geen zogenaamde "rekbouten" zijn die je maar 1 keer mag gebruiken.
Aantrekken doe je in 2 stappen, eerst naar 25Nm in de volgorde 2-3-1-4, en een tweede ronde naar 40Nm. Wat ik overigens helemaal niet zo veel vind voor deze M9 11.9 bouten.

Veel goede info op deze site gevonden: http://www.pmbperformance.com/brakehowto.html , wel positief over splitsen, maar het zijn wel amerikanen.

Allemaal lekker origineel ATE spul ligt te wachten, en helemaal niet duur:
Image

Het zal nog wel even duren alvorens het gemonteerd gaat worden, eerst nog 2 klassieke rally's afwerken in januari.

Volgend weekend gaan we de Happy New year's drive doen, waar veel mooi klassiek spul op af komt.
En een weekje later staat de Midwinter classic in Noord holland op het programma.
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 10:13 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Hoi Rob, die 11.9 staat voor de sterkte van de bouten, kun je niet gewoon sterkere pakken, van 12.9?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Doe m'n hele leven al niet anders dan splitsen en weer in elkaar zetten met dezelfde bouten, zelfs met de racert. Nooit enig probleem gehad... of heel veel engeltjes...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Ik weet dat 11.9 de sterkte is. In 12.9 vind ik ze ook niet.
Deze 80mm M9 bouten zijn alleen te vinden als kopbouten voor opels, en dan vind je er weer geen sterkte bij.
Ik ga gewoon de bestaande bouten gebruiken hoor, en ik heb ook helemaal geen moeite met splitten, gewoon doen, secuur werken.
Het verbaasd mij alleen dat er zoveel ophef over bestaat, over dat splitsen.

Ik vond het overigens de gemakkelijkste manier om zo na het splitsen de zuigers met een slagtrekker uit de klauwen te joepsen. Geen gedoe met rondspattend remvloeistof of beknelde fikken.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Ik gebruik meestal gewoon perslucht maar ben wel even benieuwd welke slagtrekker jij daarvoor gebruikt en hoe... miss moet ik zaterdag nodig iets kopen op Interclassics haha
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Slagtrekker is een zelfbrouwsel, ziet er niet uit, in een half uurtje van restanten uit de oudijzerbak in elkaar gebakken maar zeer effectief.
Werkt alleen op 40mm zuigers.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by bmw e12 e21 »

SPlitsen s het eerste wat ik doe als ik een nieuwe bmw oldie koop. Nl bij remrevisie.
NOOIT problemen gehad. Alles moet mooi zuiver zijne en de rubber dichtingen niet vergeten. Dan is er geen vuiltje aan de lucht.
De bouten herbruik ik ook altijd. EN zet ze gewoon met de kleinste ratel zo vast als ik kan.

Waar heb je toruwens die tussenstukjes gevonden voor overstap naar geventileerde schijven?
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Die waren aangespoeld op onze Waddendijk.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Fri Jan 11, 2019 7:58 am Die waren aangespoeld op onze Waddendijk.
Yup en daarna naar het zuiden gewaaid, er zaten ook bouten, zuigers, roestige klauwhelften en vastgerotte nippels bij.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by bmw e12 e21 »

:loll :thumbsup
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Megasquirt FAIL

Gisteravond wilde ik met de Pastellblauer naar de verjaardag van m'n moeder, zo'n 40 km.
Echter na enkele kilometers begon de motor heftig te protesteren, vol gas ging het prima, maar rustig een bepaalde snelheid vasthouden was er niet meer bij. Even later leek alles weer OK, maar ook dat duurde niet lang. De protesten kwamen steeds weer terug en uiteindelijk kwam het helemaal niet goed meer.
Op de display zag ik al een veel te rijke AFR oplopend tot wel 1:8, tsja en dan wil het motortje wel protesteren ja. Plofte ook flink bij het gas loslaten.
Snel analyseren:
defecte drukregelaar, dus veel te hoge benzine druk?
Injector die open blijft? nee, kan niet op allemaal tegelijk.
temp sensor stuk?

Gelukkig bood de display uitkomst, op de display kan ik zo'n beetje alle sensor waarden van de Megasquirt oproepen, en daarmee was de analyse dan ook snel vast gesteld. De MAP gaf continu een waarde aan van 104kPA, een waarde die in de praktijk nooit gehaald wordt.
De Megasquirt ging er dus zo'n beetje van uit dat het gaspedaal continu volledig ingetrapt was en spoot de daarbij horende hoeveelheid benzine in.

Dus maar snel omgedraaid en de Pastellblauer kuchend en hoestend terug thuis weten te krijgen.
Dan maar met de daily naar de verjaardag en straks maar eens kijken of de MAP sensor echt stuk is, of slechte verbinding, of nog erger de ECU zelf stuk.
Ze moet zaterdag weer up en running zijn, dusss...
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Peter V. »

Ik weet zeker dat jij daar uitkomt. Hopelijk voor het weekend inderdaad. Zijn zulke onderdelen snel te leveren?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

shit, dat is balen. Maar ik ben het met Peters overtuiging eens.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply