Oefen Hornenacht 18-10-2019
De Hornenacht Oefenrit is een echt fenomeen aan het worden, zelfs de grote experts komen graag deze rit rijden als voorbereiding van het aankomende winterseizoen, velen komen dan ook met hun klassieker naar deze happening.
Afgelopen vrijdag avond was het dan eindelijk tijd voor dit oefenritje, nouwja ritje, dat is echt een understatement. met 23 equipes in de sportklasse en nog eens 10 in de toerklasse is het toch echt wel een uitdagende avondrally geworden.
Uitzetters Ad van de Werf en Olaf Wennekes hadden een erg uitdagende 90km lange rit met heel veel onverhard uitgezet die we eigenlijk in 2:30 moesten beslechten. En dankzij de vele regen van de afgelopen weken en het oogstseizoen van de landbouwers kun je je wel een voorstelling maken hoe de meeste onverharde wegen erbij lagen. Echt feest dus.
Wij mochten ergens middenin het veld om 19:21 van start, als eerste kregen we een stuk "pittige visgraat" voorgeschoteld, waar we lekker door heen gingen, maar gezien de moeilijkheid van deze discipline verwacht ik dat er velen de weg wel even kwijt geraakt zijn.
Doordat je bij visgraat rijden erg goed moet opletten om niet fout te rijden lag ons gemiddelde na dit deel op slechts 24km/u terwijl eigenlijk 36km/u nodig is.
Daarna over naar een sectie punten vrije route, altijd leuk want in deze discipline is de te rijden route vrij, en als je een beetje kunt navigeren, dan kan het gas er lekker op. Ook zat er in dit deel relatief weinig onverhard wat ook wel wilde helpen.
Het ging echt lekker, ook de Pastellblauer had er echt zin in, de dynamo draaide op volle kracht om al dat halogeen geweld voorop goed brandend te houden.
Achteraf kregen we nog van een paar deelnemers "complimenten" over die enorme bak licht die ze in hun spiegels gemikt kregen.
Dan volgde er er een sectie grensbenaderen, dat is dan weer goed opletten en vooral de kaart goed afspeuren op listige truukjes van de uitzetter. Hierbij wordt er zo vaak van richting gewisseld, dat je oriëntatie vermogen danig op de proef gesteld wordt, zeker in het donkere grensgebied NL/BE wat voornamelijk uit landbouw en bos bestaat. Inmiddels kwamen we al deelnemers tegen, of voorbij, die ruim voor ons gestart waren. Dat geeft een goed gevoel.
Daarna volgde een stuk "pijlen kortste route" waar de uitzetter typisch belgische truukjes in had gestopt en een leuke wegverlegging had gemaakt. We zagen steeds meer deelnemers, het werd drukker en drukker. Ons gemiddelde keldere weer gestaag in dit deel omdat hier wel 75% onverhard bleek te zijn, en enige voorzichtigheid wel op zijn plaats was.
Blijkbaar niet voor John Temmink en Bart den Hartog in hun BMW 2000 Alpina, bij een stempelcontrole midden in het bos gooide ze hun BMW voor de onze, Bart sprong uit de auto om de stempel te pakken en moest er heel snel weer in duiken, want John vloog alweer weg. slippend en slingerend vol gas verdween de brullende Alpina in de donkerte.
Volgens mij is de de BMW 2000 Alpina die vorig jaar in november in Rosmalen tijdens het BMW jubileum nog te koop stond.
Als afsluiter kregen we nog stuk een Baril, inmiddels gingen we al bijna over onze tijde heen, maar goed, gewoon rustig blijven en de route netjes afmaken. In de Baril zaten nog een drie tal her-constructies die ik helaas niet allemaal gezien heb, maar ja wel lekker gereden.
Precies 20 minuten te laat leverde ik onze controle kaart in, maar het was nog verdacht rustig in de zaal en op de parking, ik schat dat er nog maar zo'n 6 equipes terug waren. tijd voor een welverdiend biertje zou ik zeggen
Voor en na druppelde iedereen binnen, velen vonden het blijkbaar niet te halen, waar ik het niet mee eens was. Wij hebben niet onverantwoord hard gereden en hadden slechts 20 minuten straf, terwijl je maximaal 60 minuten mocht hebben.
Hadden de wegen er zoals vorig jaar (gortdroog) bij gelegen, dan waren we met gemak binnen tijd binnen geweest.
2 uur later had de organisatie alle punten geteld en was de eindstand bekend. Met de uitleg ernaast had ik al 6 fouten bij ons geteld, maar je weet nooit hoe de rest het gedaan heeft.
De winnaars, Tim en Femke, hadden slechts 4 fouten, maar plaats 2 t/m 5 allemaal 6 fouten en daarna werd het snel meer.
Tweede plek was er voor John en Bart in de BMW 2000 Alpina, met als enige 0 strafminuten.
Derde was dan voor Alexander Leurs met Peter van Hoof in hun Opel Ascona, met 3 strafminuten.
JAAAAAA, wij dus mooi 4e achter die TOPPERS met onze 6 fouten en 20 minuten straftijd, wetende dat die toppers dus Horneland Rally en Tulpen Rally winnaars zijn.
Maar vooral alle lof voor Tim en Femke die dus gewoon winnen in hun Citroen Dyane.
Ook bleek dat er uiteindelijk maar 3 equipes waren die minder dan 20 minuten straftijd hadden, velen zaten tegen een uur aan en sommige hadden zelfs bijna anderhalf uur gepakt.
Wij zijn in ieder geval erg blij en best wel trots met deze uitslag.
Uitslag sportklasse.