Pastellblauer's E12 avonturen

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Fijn dat project geventileerde voorschijven is geslaagd!! Mooi werk!! Dat gat is wel serieus en behoeft werk, dat wordt sleutelen, want het mooiste is om de vloerbedekking en isolatie even te verwijderen lijkt me.


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Rechterkant wielkuip/vloer heb ik een paar jaar geleden al aangepakt, dus ik weet hoe eraan te beginnen. Het is niet de gemakkelijkste plek om aan te pakken in een "rijdend" project.
Het liefst zou je de gehele vloer ontruimen en het tapijt er volledig uitnemen, maar dat gaat zeker niet gebeuren.
Zal zomer zijn als ik hieraan ga beginnen.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Wilmo »

Ik zou het tijdens de winter doen. Dan kun je gelijk ook alle andere gaten waar het licht dan doorheen schijnt aanpakken.

Tenminste, dat is wat mij zou overkomen :p
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by bmw e12 e21 »

Dat is even een tegenvaller. Maarja auto´s van 40jaar en de jouwe wordt echt gebruikt dus dat kan voorvallen.
Heb je een dikke laag bituum op de bodem dat het gat er ´´plots´´ is?
Die de boel de hele tijd wat samen gehouden heeft? Want dat is natuurlijk niet in 1 jaar gebeurd.
Anders even met een hamertje de bodem afgaan. Dan hoor je evt of er nog plekjes zijn.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

BertjeConti wrote: Sat Feb 16, 2019 10:17 pm Rechterkant wielkuip/vloer heb ik een paar jaar geleden al aangepakt, dus ik weet hoe eraan te beginnen. Het is niet de gemakkelijkste plek om aan te pakken in een "rijdend" project.
Het liefst zou je de gehele vloer ontruimen en het tapijt er volledig uitnemen, maar dat gaat zeker niet gebeuren.
Zal zomer zijn als ik hieraan ga beginnen.
Kijk zo zag de rechterkant er in 2015 nog uit en die heb ik toen aangepakt:

Image

Image

Image

Image

Image

Maar goed dat BMW zulke goeie vloerbedekking heeft, dan merk je niks van dit soort gaatjes.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Hahaha, ja, maar dan gaat het wel harder, als dat vocht er allemaal tussen gaat zitten.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Yep. Helaas, werk aan de winkel.maar nou ook weer geen weeeken werk toch? Alleen zal het autootje ws wel vochtiger gaan worden binnen dus ik zou er binnenkort eens een weekend aan besteden.

Maar project remmen is iig ff klaar dan lijkt me?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Ik hoop 't Jeroen, dat die slechter zuiger die ik er wel uitgetrokken heb de enige was met problemen. Alle alle 7 andere heb ik niet gecontroleerd.
Doorgaans begint de ellende pas als de zuigers in de remklauwen helemaal terug geschoven worden, dan ga je het inmiddels jaren bloot liggende deel van de zuiger weer gebruiken, en als daar oxidatie of roest op zit, dan dicht het niet meer goed af.

Over een weekje maar eens goed inspecteren of er iets van lekkage te bespeuren valt. Fingers crossed.

Normaliter zou het laswerk met een weekend klaar moeten zijn, maar ik wacht toch liever tot de dagen weer minder koud en wat langer zijn, dat is namelijk beter voor mijzelf.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Eens hahaha
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Wilmo »

Vreemd, ik snap dat niet. Ik las altijd zonder brug op een betonnen vloer die als het even kan, minusgraden heeft.

GIJ ZULT PIJNLIJDEN! ;D
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Wilmo wrote: Sun Feb 17, 2019 7:14 pm Vreemd, ik snap dat niet. Ik las altijd zonder brug op een betonnen vloer die als het even kan, minusgraden heeft.

GIJ ZULT PIJNLIJDEN! ;D
Ja, maar niet iedereen is zo'n bikkel als jij bent, en ik heb nu eenmaal de pech van reumatische aandoeningen, dus PIJNLIJDEN doe ik al genoeg, koude vermijden is een must, in lastige posities werken moet ik ook erg mee oppassen.

Dus ik heb nog wel geduld met die gaten in de cas, ze hebben er tenslotte ruim 40 jaar over gedaan om erin te komen.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Wilmo »

Als ik zo doorga dan heb ik na 40 jaar ook gaten in mijn cas.

Als je hulp tijdens zo'n weekendje gaten dichtmaken wilt dan sta ik paraat! ;)
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Wilmo wrote: Sun Feb 17, 2019 10:35 pm Als ik zo doorga dan heb ik na 40 jaar ook gaten in mijn cas.

Als je hulp tijdens zo'n weekendje gaten dichtmaken wilt dan sta ik paraat! ;)
Thanks JW, maar dat komt wel goed op zijn tijd hoor.

Inmiddels draait bij mij ook de hersenpan op volle toeren met wat ik nu met de M20B20 aan moet die in de Pastellblauer ligt, deze is immers nodig aan een revisie toe.
Upgraden naar een grotere M20 lijkt de meest logische stap, maar door enorme populariteit van dit blok, vooral in de E30 scene, zijn de prijzen voor gebruikte blokken of onderdelen behoorlijk de pan uit aan het rijzen.
Tsja en dan ga je eens kijken wat er nog meer mogelijk is, de E12 is geleverd met M10's M20's en M30's, terug naar M10 gaat niet gebeuren, het moet een 6 pitter blijven.
Ombouw naar een M30 dan, dikke blokken ook al erg aan de prijs, en dan moet ook de bak, cardan, diff, radiator, inlaat, uitlaat en subframe mee in de ombouw, dus nee .......... gaat 'm niet worden.
Ook al eens gekeken naar M5x blokken, die zijn voor wat zachtere prijsjes te vinden, zeker als het 'slechts' een B25 zou moeten worden. Geleerden zeggen dat het op de huidige bak zou moeten passen, maar is dat zo? radiator, diff, inlaat en uitlaat moeten dan toch ook nog vervangen worden.
hmmmm, lijkt in eerste instantie aanlokkelijk, maar in 2e instantie komt er toch heel veel aanpaswerk bij kijken.

Dan toch maar weer verder op het M20 spoor, waar ik al op zat.
De meeste ingrediënten zijn voorhanden van een "low milage" blok dat ik ooit voor een schijntje gekocht had.
Aan de kop had ik laatst al gewerkt, daar zijn nieuwe klepgeleiders in gekomen, en de kop behoeft alleen nog maar revisiewerk wat ik niet zelf kan, en dat is het opnieuw profiel frezen van de klepzetels, met de nieuwe klepgeleiders staan deze namelijk niet meer 100% in lijn met de zetels. En dan meteen lichtjes laten afvlakken (opzuiveren) kan natuurlijk ook geen kwaad.

Het blokje dan, tsja dat ziet er nog verrassend goed uit, Om het eens goed te kunnen inspecteren heb ik het blok vorige week eens goed schoon gemaakt.
De aangekoekte zooi in het blok kwam prima los met behulp van de inmiddels wereldberoemde DASTY alles ontvetter.
Die Dasty ontvet zelfs zo goed dat de cilinder boringen al tijdens het opdrogen roestvorming lieten zien, hetzelfde gebeurde op de lagerschaal zittingen.
Dus nog voor dat het schoongemaakte blok droog was moest er alweer olie aan te pas komen om roestvorming in cilinders en op lagerschalen te voorkomen.
Tsja en dan heb je een schoon M20 blok op je werkbank staan, dan ook maar meteen alvast een likje verf erop, zodat ook de buitenkant stopt met verder roesten.
In dit blok moeten straks minimaal nieuwe hoofd en tap lagerschalen, keerringen, zuigerveren, en alle pakkingen.

zo zag het blok eruit na het verwijderen van de kruk, alleen zwarte kool aanslag, verder geen gekkigheid:
Image

lekker wassen in het zonnetje met Dasty:
Image

Ook de buitenkant mooi schoon, nu maar lekker drogen in zon en wind:
Image

Daarna de buitenkant nog een uurtje in de roestoplosser gezet:
Image

Kijk, lekker schoon, ook van binnen:
Image

alles waar geen verf mag komen afgetaped:
Image

Leuk detail, nep zaagsnede schroeven in het productie datum plaatje, zou het in '87 gegoten zijn? :
Image

en verven maar:
Image

Image

Image

Tsja, en wat gaan we hier dan in stoppen?

Originele ingewanden voor een 1990cc, of toch naar iet groters?
cilinders opboren? ik heb de wanddikte van de gegoten cilinders eens opgemeten, en die bedraagt 'slechts' 6mm, als je dit blok van 80mm naar 84mm zou opboren, dan blijft er nog maar 4mm wanddikte over, en dat lijkt mij niet zo heel veel voor een gietijzeren cilinder.
Sommige beweren dat het probleemloos kan, anderen beweren weer dat het niet kan omdat het gietstuk van de M20B20/23 teveel afwijkt ten opzichte van de M20B25/27.

We zullen zien wat het gaat worden. ook dit project heeft de tijd.
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 10:02 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Wilmo »

De mijne komt uit '83 en had dit stond er op het gietstuk:
Image

Tussen cilinder 2 en 3 staat een rondje met een pijltje met een kogeltje dat de maand van gieten aangeeft.


Maar waar zit die 6mm wanddikte dan? Zo van de foto's lijkt het naar de waterkanalen ook wel meer te zijn dan dat.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Wilmo wrote: Sun Feb 17, 2019 11:47 pm
Maar waar zit die 6mm wanddikte dan? Zo van de foto's lijkt het naar de waterkanalen ook wel meer te zijn dan dat.
Op het vlak waar de cilinderkop op het blok komt is het ook meer, maar ik heb 2 cm dieper gemeten, en daar is de wanddikte 6mm
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply