Pastellblauer's E12 avonturen

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Sat Nov 30, 2019 6:59 pm Leuk! Bewust op zij laten uitblazen? Waarom niet naar beneden, is dat omdat je hoopt om minder in je eigen stank achteruit te rijden? Hoe dan ook, mooi werk weer
Waarom schuin opzij uitblazen?
Nou gewoon omdat ik altijd alles anders doe dan de grote meute. :crazy :lol: :shock


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Hahaha, prima reden.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

2e Finalerit 1 december 2019

Vorig jaar was de eerste Finalerit, de rit waarin het reglement dusdanig aangepast was, dat je al je ervaring aan de kant kon schuiven. Zie hier mijn verslag van vorig jaar waar we met 3 equipes gedeeld 2e waren in de B klasse.

De Finalerit is één van de drukst bezochte kaartleesritten waar veel prominenten op af komen. Dus zo zit je aan de lunch te babbelen met lui die de "Tulp" pas 10 keer gereden hebben, pfff dat trekken wij echt niet hoor.

Dit jaar hadden we in eerste instantie in de A klasse ingeschreven, maar later besloten dat Petra wel wat meer navigatie ervaring mag gaan op doen met de Horneland Rally op het oog, dus de inschrijving aangepast naar C klasse zodat Petra kon gaan navigeren en ik achter het stuur mocht kruipen.

Reglement voor de C klasse was gelukkig een stuk éénvoudiger, gewoon punten en pijlen kortste route met zo weinig mogelijk oranje wegen, en grijze wegen verboden.

Route intekenen hebben we onderweg gedaan, er was toch tijd zat om de auto even aan de kant te zetten. telkens een stuk en dan kon het navigeren beginnen. erg leerzaam hoor.
In het ochtenddeel hadden we slechts 1 fout, maar in de middag hadden we er maar liefst 4, 1 keer kortste niet gezien, 1 keer na blokkade niet opnieuw de juiste kortste route genomen, en over de laatste 2 fouten zijn we het niet eens met de uitleg, maarja achteraf heb je geen recht van spreken meer.

Al met al was het een leuke rit over heel leuke wegen, leuk gevonden valletjes, met alweer nauwelijks bebouwde kom, dus kon het gas er regelmatig goed op.

Eindresultaat toch nog een mooie 6e plaats van een dikke 20 deelnemers in de C-klasse. :cheers
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Lekker, en mooi dat oefenen ook mag. Mooie dag weer, zo te lezen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Snertrit 15 december 2019

Is het dan nog niet op voor 2019.............. :crazy

Nee, we gaan gewoon door hoor, na vorig jaar de Snertrit niet gereden te hebben (reden weet ik zo niet meer) dit jaar ingeschreven voor de 3e editie van het Baronierijders seizoens afsluitende clubritje "de Snertrit".

In 2017 was de eerste snertrit, en was de opkomst al behoorlijk hoog te noemen, wij hebben toen de B klasse gereden, met een mager resultaat (ja is ook al twee jaar terug en we moesten nog veel leren).
Nu wilde Petra natuurlijk weer navigeren (ja ze heeft de smaak te pakken) en dus ingeschreven in de C-klasse.
Ook nu weer een behoorlijke opkomst (34 equipes) met zelfs best wel veel klassiek, altijd mooi om tijdens de rally oud spul tegen te komen, het wedstrijdgebied was behoorlijk compact en zo kwam je regelmatig deelnemers tegen.

Kijk, zo ziet een kaartje met 3 uur rally plezier eruit:

Image

De A58 zijn we 8 keer over gestoken, en door de routeopdrachten onderweg zaten we halverwege de wedstrijd plots weer terug op pijl 2.

Opdracht was deze keer "pijlen kortste route" waarbij het bepalen van de route zelf niet zo moeilijk was, echter vanwege de vele opdrachten onderweg moest je vaak gaan "herconstureren" oftewel "omrijden" en dat vond Petra toch wel erg moeilijk en daarbij was mijn hulp welkom.
Ik vroeg mij zelfs af of dit niet een tandje te zwaar was voor C-Klasse.

Ook vandaag weer nauwelijks bebouwde kom, geen industrie terreinen of ander snelheidsbeperkende zaken, we moesten 2 keer door het dorp Molenschot, en daarnaast nog 200meter Gilze geschrampt, dat was alles! Dat betekend dat je lekker door kunt gassen, was ook nodig want we hebben vaak langs de kant gestaan zodat ik Petra goed kon helpen.

Na een kleine 3 uurtjes lekker gereden (en genavigeerd) te hebben waren we terug bij de 5 eiken waar de traditionele Snert al lekker stond te pruttelen.
Snert met wijn gaat prima, en Petra zo fanatiek als ze is begon meteen met de uitleg erbij na te kijken.
Al pratend met andere deelnemers bleek dat de uitzetter de lat inderdaad erg hoog had gelegd, iedereen had toch wel minimaal 6 fouten of meer. Één situatie begrepen we niet en daarom naar de uitzetter voor uitleg, erg leuk want hij begon van alles erbij uit te leggen, leuke gast !!

Wij hadden slechts 3 fouten, en dat bleek goed voor een dikke eerste plaats van 13 deelnemende equipes in de C-klasse. Dus zowel rit als resultaat erg geslaagd. Ja daar bij de Baronierijders weten ze wel hoe het moet, top club :thumbsup :thumbsup
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 8:23 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Zowwwww da's mooi het jaar afsluiten, gefeliciteerd!!!!!! :popcorn :cheers :banana :crazy :boogie :driving
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Heerlijk, mooi verhaal ook weer!! Gefeliciteerd met de winst in C.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Jeroen wrote: Mon Dec 16, 2019 10:37 pm Zowwwww da's mooi het jaar afsluiten, gefeliciteerd!!!!!! :popcorn :cheers :banana :crazy :boogie :driving
Thanks mannen,

Maar eigenlijk was het nog niet de laatste van dit jaar, voor vandaag stond nog de "rode wegen rit", clubrit van onze eigen van Hornerijders op het programma.
Maar wegens ziekte van de bestuurder hebben we verstek moeten laten gaan.

Terugkijkend op 2019 was het een jaar waarin we heel veel geleerd hebben, successen behaald hebben, dingen geprobeerd, en soms verloren. Al met al een bewogen jaar, waarin we met name kunnen stellen dat de Pastellblauer wel de meest constante factor is. Die blijft maar gewoon probleemloos presteren (op het akkefietje met de MAP sensor in januari na dan)

Ik weet niet hoeveel rally's en ritten we dit jaar gereden hebben, maar veruit het meest van alle afgelopen jaren.
Zo zijn we twee keer in de Eifel aan de Moezel geweest, twee keer met de Titan erachter naar Eriba treffens ergens in Duitsland en dan nog de vele rally's en ritten kris kas door Nederland.

Mooiste resultaat van dit jaar was zonder twijfel de overwinning van de Oost Brabant Rit

Image

Maar daarnaast mogen we de 2 overwinningen van Petra's eerste navigatie ervaringen natuurlijk ook niet vergeten

Dieptepunt was wel zeker de aanvaring met boze boeren tijdens de Hornenacht, waar we heel hoge verwachtingen van hadden, maar toch mooi weten te redden met een 2e plaats.
De Hornenacht was ook de afsluitende rally voor het NRF klassiek nationaal kampioenschap alwaar we allebei op de 2e plaats geëindigd zijn.

Ook hebben we na een paar jaar afwezigheid opnieuw kennis gemaakt met de DHRC en de "happy" ritten die uit dezelfde koker komen. Erg goed georganiseerde rallies met veel mooi klassiek spul.

In 2020 gaan we gewoon weer verder, waarbij nu de focus op de voorbereidingen van de Horneland Rally liggen, komende weken gaan we met oude rallyboeken oefenen:
Image
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 8:29 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Bram_Baur
E21 Fanatic
Posts: 435
Joined: Sat Jan 05, 2013 6:50 pm
My E21(s): e21 Baur 318i 1982
e21 Baur 316 1983
Location: Kasterlee , Antwerpen, België

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Bram_Baur »

Veel succes in het nieuwe jaar gewenst.
Groeten, Bram

e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Okee, niet helemaal volgens plan dan, maar jullie kunnen terugkijken op een mooi en leerzaam jaar, en bovenal: veel plezier! Dat geeft goede moed om er in 2020 een nog mooier jaar van te gaan maken!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Ook hier wordt niet stil gezeten deze winter, langzaam maar zeker ontstaat er een heel mooi apparaat waar maanden van ontwikkeling en bouw in zit.

Uiteraard zal daarover nog uitgebreid van verslagen worden, waarin vele details van het project beschreven worden.

Tussendoor zijn we de ook druk met de voorbereidingen voor de Horneland Rally, We zijn al twee dagen de ardennen in gedoken met oude rally boeken. Zoals het er nu naar uit ziet zullen de rollen inderdaad omgedraaid blijven en zal Petra gaan navigeren en ga ik de Horneland Rally rijden maar wel met een schuin oog op de kaart vanwege mijn navigatie ervaring.
We hebben al veel geleerd, waarbij het belangrijkste is dat we al onze kaartlees ervaring overboord moeten gooien. Navigeren op 1:200.000 Michelin kaarten zonder navi hulpmiddelen is toch wel een verhaal apart.

alvast een teaser van mijn actueel project, binnenkort volgt er meer:

Image
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 8:28 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Dat ziet eruit als een gaaf project.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Robmaster ipv Tripmaster?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Nick1984 »

Ziet er echt cool uit die tripmaster, lekker retro, benieuwd naar het eindresultaat :thumbsup
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Tripmaster V2 deel 1

Bijna 5 jaar geleden werd onze eerste zelfbouw tripmaster in gebruik genomen en zijn we daarmee in de wereld van klasieke rally's gedoken.

Image

Deze dus, zoals je ziet samen met een mechanisch kompasje, meer apparatuur hadden we in den beginne niet.

In de loop van de jaren liep ik tegen steeds meer beperkingen en tekort komingen aan in de door mijzelf bedachte tripmaster. Er werden zaken toegevoergd, aangepast en verbeterd, zoals het "driver display" en een luidsprekertje.
Daarnaast werd er apparatuur bijgebouwd, zoals de zelfbouw rally clock en sinds vorig jaar de Wayfinder (electronisch kompas).
Die Wayfinder blijkt echt de beste toevoeging, zonder dit kompas zou een Hornelandrally rijden bijna onmogelijk zijn.

De huidige tripmaster bied niet meer de capaciteit om mijn huidige wensen pakket te vervullen.
Dus werd er maar eens begonnen met het ontwerpen van een nieuwe tripmaster die aan mijn wensen kan voldoen na 5 jaar ervaring.

Al geruime tijd hield ik een "ontwikkel" document bij waarin langzaam maar zeker de nieuwe tripmaster werd vast gelegd.

Onnodige of niet gebruikte functies van de huidige tripmaster gingen eruit, en nieuwe functies die ik wil toevoegen worden uitgebreid beschreven.
een korte samenvatting:
  • bediening moet zo éénvoudig mogelijk, nu zijn sommige functies alleen benaderbaar door 2 knoppen tegelijk te bedienen, erg lastig.
  • elk display heeft nog maar één specifieke functie, dus geen keuze schakelaar om op één display verschillende functies te tonen.
  • nauwkeurigheid moest flink omhoog, de oude tripmaster heeft vooral op de tijdregistratie een behoorlijke afwijking, van wel tientallen seconden per uur.
  • Weergave van tijd in minuten en seconden, geen uren weergave meer. de tijd zou dus best 78:59 kunnen zijn. In rally boeken wordt namelijk heel vaak de stage tijd in minuten opgegeven.
  • resetten/herstarten van stage moet gemakkelijker, hiervoor moet de "restart" even ingedrukt gehouden worden, gepaard met korte piepjes en een lange bevestigingd piep, dit om per ongeluk resetten te voorkomen.
  • Displays dienen logisch gegroepeerd geplaatst te zijn, elke groep heeft zijn specifieke doel.
  • Bij de meest gebruikte basis functie, het trippen van korte afstanden, zou het wel handig zijn als je na het "trippen" de vorige afstand nog terug kan zien. Vaak trip je met de ogen op de kaart of op de weg, en dan ben je nu de afstand van je 'vorige' trip kwijt.
Parallel aan het ontwikkel document maakte ik een visueel ontwerp, dat tezamen met het ontwikkel document uitgroeide tot het definitieve ontwerp.
Ook werd er een ontwikkel systeem gebouwd om de bedachte functies meteen in te testen, zodat het uiteindelijke ontwerp ook zeker gaat werken, en werden alvast specifieke componenten aangekocht en getest in de ontwikkel omgeving.
Uit de ontwikkel omgeving volgt dan automatisch ook een schema tekening van de Tripmaster V2 met daarin alle benodigde componenten en verbindingen.

Zo'n ontwikkel omgeving kan er nogal rommelig uit zien:

Image

Ook worden er een aantal technische verbeteringen in de Trimpaster V2 doorgevoerd:
  • De voeding wordt nu als schakelende voeding uitgevoerd, dit betekend veel minder warmte ontwikkeling, waardoor er geen koelplaat nodig is, en een veel ruimer "net" spannings bereik, hij kan straks werken op een voedingsspanning ergens tussen 6 en 60 volt, vooral die lage spanning is belangrijk, je wilt immers niet dat de tripmaster uit valt als je de motor start.
  • Een rotary encoder voor zeer vriendelijke bediening (drukken en draaien) , iedereen kent ze wel, de moderne auto zit er vol mee (bediening radio, climate control en zo)
  • Toevoeging van een RTC (Real Time Clock) chip voor heel nauwkeurige tijdregistratie, deze RTC chip heeft een afwijking van enkele seconden per jaar.
  • De printplaat wordt dit keer professioneel vervaardigd, net zoals bij de Rally Clock, zelf printen etsen is leuk, maar niet voor zulke ingewikkelde ontwerpen.
  • De kast wordt nog maar half zo diep als de oude tripmaster, belangrijk omdat de bediening schakelaars/knoppen nu op de voorzijde komen.
  • componenten worden uitgezocht op breder temperatuur bereik, ze zijn vaak wat duurder, maar garanderen werking bij temperaturen ver onder 0.
Uiteindelijk werd het visuele ontwerp bevroren en kon er met de bouw begonnen worden:

Image

In bovenstaand visuele ontwerp zie je dat ik het systeem in 3 stukken gehakt heb, ieder met zijn eigen doel:
  • bovenaan beginnende met "Trip", bedoeld om tijdens het navigeren korte stukken te trippen, dat doe je meestal bij elke samenkomst van wegen. Trippen gebeurt met het voetpedaal, en wel pas bij het loslaten van het pedaal, om te vroeg/per ongeluk trippen te voorkomen.
    één groot display geeft "Trip" afstand weer, en in het kleine display rechts ernaast kan de vorige trip afstand nog afgelezen worden, dit is een zeer welkome functie.
  • de tweede regel is de "stage" regel waar de afstand / tijd / gemiddelde snelheid van een stage of sectie wordt bijgehouden.
    Een stage of sectie loopt altijd van TC tot TC (Tijdcontrole). Het meten van de afstand kan ook stil gezet worden of achteruit tellen als je verkeerd gereden bent en moet corrigeren. Via de "SET" knop kan de afstand en tijd ook nog bijgesteld worden.
  • de onderste regel is de "regularity" met ook weer afstand / tijd / gemiddelde snelheid, dit missen we eigenlijk helemaal in de oude tripmaster, dit deel gebruik je alleen tijdens een regularity, en kan uit gezet worden om bij normaal gebruik niet overspoeld te worden met informatie.
    De "regularity" start na een reset automatisch als je afgevlagd wordt (tijd begint pas te lopen zodra je gaat rijden), je hoeft dus niet je hand bij de reset knop te houden bij een regularity start.
  • De Driver display blijft dezelfde unit, hierop wordt de TRIP afstand weergegeven en de stage gemiddelde snelheid, behalve als regularity aan staat, dan wordt op de driver display de regularity gemiddelde snelheid weergegeven, die heeft tijdens een regularity immers de hoogste prioriteit.


Dan ga je een printplaat ontwerpen waarop met name de plaatsing van de displays al vast ligt conform het visuele ontwerp.
Net als bij de rally clock ga ik deze print niet zelf maken, maar laat ik dat aan een specialistisch bedrijf over.
Met zo'n printplaat ontwerp ben je gemakkelijk een paar weken bezig, totdat het ontwerp naar wens is.

Image

Naast een printplaat ontwerp heb je natuurlijk ook nog een behuizing en frontplaat nodig.
Ook nu weer een aluminium frontplaat, alleen nu met een geprinte afdruk erop geplakt welke daarna gelamineerd is.

Omdat er zoveel display's in het ontwerp zitten moesten er ook veel rechthoekige gaten in de frontplaat komen, een behoorlijk klusje.

Als eerste wordt met een geprinte sjabloon de benodigde gaten over gezet op de aluminium plaat:
Image

dan de gaatjes boren, en daarna uithakken met een beitel (klinkt nogal lomp)
Image

Image

Image

kijk zo gaat dat:
Image

dan nog een beetje bijvijlen en dan heb je een passend frontplaatje:
Image

Ontwerp erop plakken en lamineren:
Image

WORDT VERVOLGT
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 8:27 pm, edited 2 times in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply