Tripmaster V2 deel 1
Bijna 5 jaar geleden werd onze eerste zelfbouw tripmaster in gebruik genomen en zijn we daarmee in de wereld van klasieke rally's gedoken.
Deze dus, zoals je ziet samen met een mechanisch kompasje, meer apparatuur hadden we in den beginne niet.
In de loop van de jaren liep ik tegen steeds meer beperkingen en tekort komingen aan in de door mijzelf bedachte tripmaster. Er werden zaken toegevoergd, aangepast en verbeterd, zoals het "driver display" en een luidsprekertje.
Daarnaast werd er apparatuur bijgebouwd, zoals de zelfbouw rally clock en sinds vorig jaar de Wayfinder (electronisch kompas).
Die Wayfinder blijkt echt de beste toevoeging, zonder dit kompas zou een Hornelandrally rijden bijna onmogelijk zijn.
De huidige tripmaster bied niet meer de capaciteit om mijn huidige wensen pakket te vervullen.
Dus werd er maar eens begonnen met het ontwerpen van een nieuwe tripmaster die aan mijn wensen kan voldoen na 5 jaar ervaring.
Al geruime tijd hield ik een "ontwikkel" document bij waarin langzaam maar zeker de nieuwe tripmaster werd vast gelegd.
Onnodige of niet gebruikte functies van de huidige tripmaster gingen eruit, en nieuwe functies die ik wil toevoegen worden uitgebreid beschreven.
een korte samenvatting:
- bediening moet zo éénvoudig mogelijk, nu zijn sommige functies alleen benaderbaar door 2 knoppen tegelijk te bedienen, erg lastig.
- elk display heeft nog maar één specifieke functie, dus geen keuze schakelaar om op één display verschillende functies te tonen.
- nauwkeurigheid moest flink omhoog, de oude tripmaster heeft vooral op de tijdregistratie een behoorlijke afwijking, van wel tientallen seconden per uur.
- Weergave van tijd in minuten en seconden, geen uren weergave meer. de tijd zou dus best 78:59 kunnen zijn. In rally boeken wordt namelijk heel vaak de stage tijd in minuten opgegeven.
- resetten/herstarten van stage moet gemakkelijker, hiervoor moet de "restart" even ingedrukt gehouden worden, gepaard met korte piepjes en een lange bevestigingd piep, dit om per ongeluk resetten te voorkomen.
- Displays dienen logisch gegroepeerd geplaatst te zijn, elke groep heeft zijn specifieke doel.
- Bij de meest gebruikte basis functie, het trippen van korte afstanden, zou het wel handig zijn als je na het "trippen" de vorige afstand nog terug kan zien. Vaak trip je met de ogen op de kaart of op de weg, en dan ben je nu de afstand van je 'vorige' trip kwijt.
Parallel aan het ontwikkel document maakte ik een visueel ontwerp, dat tezamen met het ontwikkel document uitgroeide tot het definitieve ontwerp.
Ook werd er een ontwikkel systeem gebouwd om de bedachte functies meteen in te testen, zodat het uiteindelijke ontwerp ook zeker gaat werken, en werden alvast specifieke componenten aangekocht en getest in de ontwikkel omgeving.
Uit de ontwikkel omgeving volgt dan automatisch ook een schema tekening van de Tripmaster V2 met daarin alle benodigde componenten en verbindingen.
Zo'n ontwikkel omgeving kan er nogal rommelig uit zien:
Ook worden er een aantal technische verbeteringen in de Trimpaster V2 doorgevoerd:
- De voeding wordt nu als schakelende voeding uitgevoerd, dit betekend veel minder warmte ontwikkeling, waardoor er geen koelplaat nodig is, en een veel ruimer "net" spannings bereik, hij kan straks werken op een voedingsspanning ergens tussen 6 en 60 volt, vooral die lage spanning is belangrijk, je wilt immers niet dat de tripmaster uit valt als je de motor start.
- Een rotary encoder voor zeer vriendelijke bediening (drukken en draaien) , iedereen kent ze wel, de moderne auto zit er vol mee (bediening radio, climate control en zo)
- Toevoeging van een RTC (Real Time Clock) chip voor heel nauwkeurige tijdregistratie, deze RTC chip heeft een afwijking van enkele seconden per jaar.
- De printplaat wordt dit keer professioneel vervaardigd, net zoals bij de Rally Clock, zelf printen etsen is leuk, maar niet voor zulke ingewikkelde ontwerpen.
- De kast wordt nog maar half zo diep als de oude tripmaster, belangrijk omdat de bediening schakelaars/knoppen nu op de voorzijde komen.
- componenten worden uitgezocht op breder temperatuur bereik, ze zijn vaak wat duurder, maar garanderen werking bij temperaturen ver onder 0.
Uiteindelijk werd het visuele ontwerp bevroren en kon er met de bouw begonnen worden:
In bovenstaand visuele ontwerp zie je dat ik het systeem in 3 stukken gehakt heb, ieder met zijn eigen doel:
- bovenaan beginnende met "Trip", bedoeld om tijdens het navigeren korte stukken te trippen, dat doe je meestal bij elke samenkomst van wegen. Trippen gebeurt met het voetpedaal, en wel pas bij het loslaten van het pedaal, om te vroeg/per ongeluk trippen te voorkomen.
één groot display geeft "Trip" afstand weer, en in het kleine display rechts ernaast kan de vorige trip afstand nog afgelezen worden, dit is een zeer welkome functie.
- de tweede regel is de "stage" regel waar de afstand / tijd / gemiddelde snelheid van een stage of sectie wordt bijgehouden.
Een stage of sectie loopt altijd van TC tot TC (Tijdcontrole). Het meten van de afstand kan ook stil gezet worden of achteruit tellen als je verkeerd gereden bent en moet corrigeren. Via de "SET" knop kan de afstand en tijd ook nog bijgesteld worden.
- de onderste regel is de "regularity" met ook weer afstand / tijd / gemiddelde snelheid, dit missen we eigenlijk helemaal in de oude tripmaster, dit deel gebruik je alleen tijdens een regularity, en kan uit gezet worden om bij normaal gebruik niet overspoeld te worden met informatie.
De "regularity" start na een reset automatisch als je afgevlagd wordt (tijd begint pas te lopen zodra je gaat rijden), je hoeft dus niet je hand bij de reset knop te houden bij een regularity start.
- De Driver display blijft dezelfde unit, hierop wordt de TRIP afstand weergegeven en de stage gemiddelde snelheid, behalve als regularity aan staat, dan wordt op de driver display de regularity gemiddelde snelheid weergegeven, die heeft tijdens een regularity immers de hoogste prioriteit.
Dan ga je een printplaat ontwerpen waarop met name de plaatsing van de displays al vast ligt conform het visuele ontwerp.
Net als bij de rally clock ga ik deze print niet zelf maken, maar laat ik dat aan een specialistisch bedrijf over.
Met zo'n printplaat ontwerp ben je gemakkelijk een paar weken bezig, totdat het ontwerp naar wens is.
Naast een printplaat ontwerp heb je natuurlijk ook nog een behuizing en frontplaat nodig.
Ook nu weer een aluminium frontplaat, alleen nu met een geprinte afdruk erop geplakt welke daarna gelamineerd is.
Omdat er zoveel display's in het ontwerp zitten moesten er ook veel rechthoekige gaten in de frontplaat komen, een behoorlijk klusje.
Als eerste wordt met een geprinte sjabloon de benodigde gaten over gezet op de aluminium plaat:
dan de gaatjes boren, en daarna uithakken met een beitel (klinkt nogal lomp)
kijk zo gaat dat:
dan nog een beetje bijvijlen en dan heb je een passend frontplaatje:
Ontwerp erop plakken en lamineren:
WORDT VERVOLGT