Pastellblauer's E12 avonturen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Dat is dus de Titan, die achter de BMW sleurt
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
aha dus dat is Titan, nou je mag hem komen brengen hoor. Zal ik er goed voor zorgen:-)
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
rollen omgedraaid
Al lang stond de wens op ons lijstje om eens een keer de rollen om te draaien, en dat hebben we nu dus gedaan.
Zaterdag 11-mei hebben we de (z)wijntjesrit in Oosterhout bij Breda gereden, en daar ingeschreven met Petra als navigator en ik als bestuurder.
Het was voor Petra de allereerste "navigator" ervaring, natuurlijk kent ze de regels van het kaartlezen goed, maar behalve de juiste route op de kaart uitstippelen komt er bij het navigeren veel meer om de hoek kijken.
Zo moeten de juiste aanwijzingen op tijd aan de bestuurder gegeven worden, tripmaster bedienen, controles genoteerd worden, en niet je actuele positie op de kaart verliezen. Het was veel 'meten' en 'zweten'.
Omdat we geen idee hadden hoe het zou verlopen hadden we maar ingeschreven in de D-Klasse, dit is echt beginners klasse.
Om 12:10 mochten we van start voor 3 uur en een kwartier pijlen en punten kortste route. Eerst op de parkeerplaats rustig de route zo ongeveer uitstippelen, en na 10 minuten gingen we van start.
Nu begon het echt, en het verliep boven verwachting goed, ik kon soms zelfs lekker doorrijden terwijl de nodige aanwijzingen goed doorkwamen.
Na 3 uurtjes bleek dat we geen enkele keer verkeerd gereden zijn, dus niet verloren gereden of positie op de kaart kwijt geraakt. Erg goed genavigeerd dus!
Of we ook de juiste route gereden hadden, tsja dat is een andere vraag en daar ging het eigenlijk niet zozeer om.
Bij de finish nam ik nog even de tijd om een paar mooie klassiekers vast te leggen, het waren er echt maar een paar dit keer, maar wel één hele gave.
Daarna kregen we zoals gebruikelijk de uitleg met daarin hoe het had gemoeten, en zoals dat nu eenmaal werkt bij navigatoren ging Petra meteen aan de slag met controle van haar eigen werk.
We kwamen uit op slechts 2 fouten, één doorgetrokken bermlijn (op de kaart) niet gezien, en ik had één controle bord niet gezien.
Dus eigenlijk de route op 1 punt na helemaal goed gereden. Ik vind dit erg goed voor een eerste navigatie ervaring. Petra vond het heel inspannend maar leuk om te doen, ze wil meer...
Met die 2 fouten was het eigenlijk onvermijdelijk dat we de 1e plek van de 7 D-klasse deelnemers bemachtigd hadden. Volgende keer stoten we meteen door naar de C klasse in de omgedraaide rollen mode.
En dan hier nog een paar plaotjes van een giftig mooie Toyota E20 coupé en een heel oude mini. Er stond ook nog een Alfa Giulia Junior, maar die was niet fatsoenlijk te fotograferen.
Al lang stond de wens op ons lijstje om eens een keer de rollen om te draaien, en dat hebben we nu dus gedaan.
Zaterdag 11-mei hebben we de (z)wijntjesrit in Oosterhout bij Breda gereden, en daar ingeschreven met Petra als navigator en ik als bestuurder.
Het was voor Petra de allereerste "navigator" ervaring, natuurlijk kent ze de regels van het kaartlezen goed, maar behalve de juiste route op de kaart uitstippelen komt er bij het navigeren veel meer om de hoek kijken.
Zo moeten de juiste aanwijzingen op tijd aan de bestuurder gegeven worden, tripmaster bedienen, controles genoteerd worden, en niet je actuele positie op de kaart verliezen. Het was veel 'meten' en 'zweten'.
Omdat we geen idee hadden hoe het zou verlopen hadden we maar ingeschreven in de D-Klasse, dit is echt beginners klasse.
Om 12:10 mochten we van start voor 3 uur en een kwartier pijlen en punten kortste route. Eerst op de parkeerplaats rustig de route zo ongeveer uitstippelen, en na 10 minuten gingen we van start.
Nu begon het echt, en het verliep boven verwachting goed, ik kon soms zelfs lekker doorrijden terwijl de nodige aanwijzingen goed doorkwamen.
Na 3 uurtjes bleek dat we geen enkele keer verkeerd gereden zijn, dus niet verloren gereden of positie op de kaart kwijt geraakt. Erg goed genavigeerd dus!
Of we ook de juiste route gereden hadden, tsja dat is een andere vraag en daar ging het eigenlijk niet zozeer om.
Bij de finish nam ik nog even de tijd om een paar mooie klassiekers vast te leggen, het waren er echt maar een paar dit keer, maar wel één hele gave.
Daarna kregen we zoals gebruikelijk de uitleg met daarin hoe het had gemoeten, en zoals dat nu eenmaal werkt bij navigatoren ging Petra meteen aan de slag met controle van haar eigen werk.
We kwamen uit op slechts 2 fouten, één doorgetrokken bermlijn (op de kaart) niet gezien, en ik had één controle bord niet gezien.
Dus eigenlijk de route op 1 punt na helemaal goed gereden. Ik vind dit erg goed voor een eerste navigatie ervaring. Petra vond het heel inspannend maar leuk om te doen, ze wil meer...
Met die 2 fouten was het eigenlijk onvermijdelijk dat we de 1e plek van de 7 D-klasse deelnemers bemachtigd hadden. Volgende keer stoten we meteen door naar de C klasse in de omgedraaide rollen mode.
En dan hier nog een paar plaotjes van een giftig mooie Toyota E20 coupé en een heel oude mini. Er stond ook nog een Alfa Giulia Junior, maar die was niet fatsoenlijk te fotograferen.
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 9:53 pm, edited 1 time in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Waar zat je ergens in Oosterhout?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Oosteind, Raamsdonk, Raamsdonksveer, Made, den Hout, eind van den Hout, Hespelaar, zoiets was het.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Leuk man. Dan ben je waarschijnlijk heel dicht langs ons huis gekomen.BertjeConti wrote: ↑Mon May 13, 2019 6:04 pmOosteind, Raamsdonk, Raamsdonksveer, Made, den Hout, eind van den Hout, Hespelaar, zoiets was het.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Er worden best veel ritjes in die regio georganiseerd door de Baronierijders, dus zitten we vaak bij Peter in de buurt.
2 juni staat de 6 uren van Breda op het programma, dit is een klassiek Rally, dus veel mooi oud spul op de startlijst (wij dus ook)
Start en finish is bij Amrath Hotel Breda; lunch locatie is bij Natuurlijk! Kloof, Zurendonk 5, Bergen op Zoom, wellicht leuk om eens een kijkje te komen nemen.
2 juni staat de 6 uren van Breda op het programma, dit is een klassiek Rally, dus veel mooi oud spul op de startlijst (wij dus ook)
Start en finish is bij Amrath Hotel Breda; lunch locatie is bij Natuurlijk! Kloof, Zurendonk 5, Bergen op Zoom, wellicht leuk om eens een kijkje te komen nemen.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ik ben zomaar vrij 2 juni dus dat zou best weleens kunnen.
Nu het tour seizoen is begonnen hebben wij voor de deur langs eigenlijk elk weekend wel wat.
Van oude solexen tot motoren, klassieke auto's etc.
Nu het tour seizoen is begonnen hebben wij voor de deur langs eigenlijk elk weekend wel wat.
Van oude solexen tot motoren, klassieke auto's etc.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Leuk man, en ook in de omgekeerde rolverdeling succesvol... wederom felicitaties! En die Corolla, poeh ziet er ook prima uit zeg!
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Mooi Rob!
Fijn dat jullie samen een leuke hobby hebben.
Fijn dat jullie samen een leuke hobby hebben.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
vervolg M20B20 revisie
Tussendoor knutsel ik ook nog wat aan het revisieblok, alhoewel er eigenlijk niet zo veel aan te doen valt.
Een paar maandjes terug heb ik de ontzettend smerige hoge compressie zuigers schoon gemaakt. Napluizen in de gegevens (mahle online catalog) leerde mij dat de late 1:8.8 motronic zuigers een valve recess hebben die 0.4mm dieper is dan de valve recess in de 1:9.9 KJET/LJET zuigers.
Daarnaast viel mij op dat 3 zuigers uit het te reviseren motronic blok in aanraking waren geweest met de uitlaatkleppen, minimaal, maar wel zichtbaar, zoals hieronder te zien:
Hoe dit is kunnen gebeuren is mij niet helemaal duidelijk, maar ik heb wel het idee dat er in de Motronic M20B20 een nokkenas is toegepast met grotere opening om daarmee de lagere compressie en Katalysator te compenseren.
In ieder geval wil ik voorkomen dat er straks ook kleppen en zuigers met elkaar in aanraking gaan komen, dus moesten de bestaande klep inkepingen in KJET/LJET zuigers dieper gemaakt worden om op gelijke diepte te komen als in de motronic zuigers.
Dus dan gaan we op onorthodoxe manier iets bedenken om deze klep inkepingen dieper te kunnen frezen. Daarvoor heb ik een steun/geleider gemaakt die ik op het M20 blok kan schroeven en daarop met een bovenfrees aan de slag kan. De frees geleid langs de rand van het ronde gat in het plankje. Opstelling precies op 22 graden, zoiets is het geworden:
Als eerste heb ik een Motronic zuiger in het blok gezet om daarop de gewenste diepte en positie van de frees en mal goed af te stellen, het resultaat is dat de bestaande inkeping net iets geraakt is door de frees:
Eenmaal goed afgesteld gingen de LJET/KJET zuigers één voor één in het blok en werd de inlaat klep inkeping exact 0.4mm dieper gefreesd:
voor:
frezen maar:
na:
en ter vergelijk:
Daarna moest er een nieuw geleiderplankje gemaakt worden om ook kleine klep inkepingen voor de uitlaatzijde te kunnen frezen. Oppassen, want de uitlaatklep zit niet exact spiegelbeeld ten opzichte van de inlaatklep, maar 5 mm meer naar de buitenzijde.
Allereerst weer een proef in een Motronic zuiger, inkeping zit precies in lijn met de plek waar de klep de zuiger had geraakt:
Daarna gingen wederom alle KJET/LJET zuigers nog een keer één voor één in het blok voor een 2e kleinere klep inkeping:
Resultaat na een freesrondje:
rest nog een rondje met de hand netjes bijwerken en polijsten.
Wist je trouwens dat er een stalen ring in de zuigers meegegoten zit?
Deze ring moet ervoor zorgen dat de aluminium zuiger niet teveel uit zet ten opzichte van het gietijzeren blok waarin ze moeten bewegen.
Ik kwam erachter omdat er zich na de wasbeurt iets van een roestige aanslag aan de binnenzijde liet zien:
Tussendoor knutsel ik ook nog wat aan het revisieblok, alhoewel er eigenlijk niet zo veel aan te doen valt.
Een paar maandjes terug heb ik de ontzettend smerige hoge compressie zuigers schoon gemaakt. Napluizen in de gegevens (mahle online catalog) leerde mij dat de late 1:8.8 motronic zuigers een valve recess hebben die 0.4mm dieper is dan de valve recess in de 1:9.9 KJET/LJET zuigers.
Daarnaast viel mij op dat 3 zuigers uit het te reviseren motronic blok in aanraking waren geweest met de uitlaatkleppen, minimaal, maar wel zichtbaar, zoals hieronder te zien:
Hoe dit is kunnen gebeuren is mij niet helemaal duidelijk, maar ik heb wel het idee dat er in de Motronic M20B20 een nokkenas is toegepast met grotere opening om daarmee de lagere compressie en Katalysator te compenseren.
In ieder geval wil ik voorkomen dat er straks ook kleppen en zuigers met elkaar in aanraking gaan komen, dus moesten de bestaande klep inkepingen in KJET/LJET zuigers dieper gemaakt worden om op gelijke diepte te komen als in de motronic zuigers.
Dus dan gaan we op onorthodoxe manier iets bedenken om deze klep inkepingen dieper te kunnen frezen. Daarvoor heb ik een steun/geleider gemaakt die ik op het M20 blok kan schroeven en daarop met een bovenfrees aan de slag kan. De frees geleid langs de rand van het ronde gat in het plankje. Opstelling precies op 22 graden, zoiets is het geworden:
Als eerste heb ik een Motronic zuiger in het blok gezet om daarop de gewenste diepte en positie van de frees en mal goed af te stellen, het resultaat is dat de bestaande inkeping net iets geraakt is door de frees:
Eenmaal goed afgesteld gingen de LJET/KJET zuigers één voor één in het blok en werd de inlaat klep inkeping exact 0.4mm dieper gefreesd:
voor:
frezen maar:
na:
en ter vergelijk:
Daarna moest er een nieuw geleiderplankje gemaakt worden om ook kleine klep inkepingen voor de uitlaatzijde te kunnen frezen. Oppassen, want de uitlaatklep zit niet exact spiegelbeeld ten opzichte van de inlaatklep, maar 5 mm meer naar de buitenzijde.
Allereerst weer een proef in een Motronic zuiger, inkeping zit precies in lijn met de plek waar de klep de zuiger had geraakt:
Daarna gingen wederom alle KJET/LJET zuigers nog een keer één voor één in het blok voor een 2e kleinere klep inkeping:
Resultaat na een freesrondje:
rest nog een rondje met de hand netjes bijwerken en polijsten.
Wist je trouwens dat er een stalen ring in de zuigers meegegoten zit?
Deze ring moet ervoor zorgen dat de aluminium zuiger niet teveel uit zet ten opzichte van het gietijzeren blok waarin ze moeten bewegen.
Ik kwam erachter omdat er zich na de wasbeurt iets van een roestige aanslag aan de binnenzijde liet zien:
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 9:52 pm, edited 1 time in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Klopt, heel knap!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm