Pastellblauer's E12 avonturen

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Klinkt goed en ik denk dat die beslissing de juiste is, jullie worden beter en beter, dus lekker uitdaging blijven zoeken!

Ben benieuwd naar de uitkomst van de Hornenacht!!


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Eens, en al leuk meegedraaid met de Pierenrit! Go go go!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

DHRC KLIP IV 2 november 2019

Zaterdag 2 november sinds lang weer eens een KLIP gereden bij de DHRC. Ingeschreven in de sportklasse, dan strijd je tegen ongeveer een dikke 30 equipes, alles oldtimer.

KLIP's zijn de zogenaamde club ritten van de DHRC en staat voor Kaart Lezen In de Praktijk. Ondanks dat het maar een clubritje is, zijn deze altijd zeer goed verzorgd en wordt er aan alles gedacht net zoals bij de grote rally's. Mooie officiële borden bij de TC's bijvoorbeeld.

Wij mochten ergens middenin starten, en omdat men 2 equipes per minuut laat starten (sport en club klasse) is dat erg druk onderweg.
Tot TC2 bestond de opdracht uit "pijlen kortste route", waarin een aantal herconstructies zaten veroorzaakt door kaartaanpassingen of natuurlijke blokkades (een weg die je niet kan rijden bijvoorbeeld).

Bij de DHRC is de factor tijd veel belangrijker als wat we gewend zijn, en was het gemiddelde lekker hoog gezet op 42km/u. Dit betekend dat je flink door moet rijden, We kwamen dan ook net op tijd bij TC2 aan. Waar bij de NRF 30 minuten te laat gelijk staat aan één controle fout, is hier 10 minuten te laat al gelijk aan één controle fout, en te vroeg wordt nog dubbel zo zwaar bestraft.
Wij vinden het wel erg leuk dat de tijd hier zo belangrijk is.

In het 2e deel zat een regularity proef, met zelfstart waarin je exact 42km/u gemiddeld moest rijden, en 6.30 minuten na de TC2 tijd moest starten. De opdracht was ingetekende lijn, deels blind, zoals je hieronder kunt zien:

Image

De te rijden opdrachten bij regularity's zijn meestal eenvoudig te rijden, het doel is dan ook de juiste snelheid te rijden. onderweg staan er wel controle's, en zelfs in het begin al een zelfstempelaar, zodat je de auto uit moet en je gemiddelde dus helemaal in kakt.

Bij een regularity weet je niet waar (en dat kan op meerdere plaatsen) je tijd opgenomen wordt, daar zit 'm de moeilijkheid.

Bij het einde van de regularity hebben wij deze rit verprutst, door de spanning van het rijden was ik dus (alweer eens) vergeten de 2 controles op de kaart te zetten, en toen ik het door had stond de stempel van de official er al op :bag :bag :bag
Zonder deze uitglijder hadden we de 3e plaats te pakken gehad en nu de 14e plek. Zoveel kunnen 2 controles uitmaken.
Na de regularity volgde nog een aantal pijlen kortste en nog een deel blinde lijn.
TC 3 bereiken we daarna zonder nog meer fouten te maken met 2 minuten aan de broek.

Bij de finish locatie is het goed verzorgd (vd Valk Tiel), en is het gezellig nakeuvelen onder het genot van hapje en drankje.
De uitzetter geeft duidelijke uitleg met lichtbeelden, heel erg professioneel.

Uiteindelijk blijkt dat de snelheidcontrole die in het eerste deel zat voor vele de nekslag te zijn geweest, Vooraf was er tijdens de briefing nog goed voor gewaarschuwd, er zou een paar honderd meter bebouwde kom 30km/u in zitten en daar zou op snelheid gecontroleerd worden.
Wij hadden daar gelukkig netjes 30km/u gereden en geen extra strafpunten meer opgelopen.

Erg leuke rally die goed en professioneel georganiseerd wordt, wij gaan terug komen. en heel belangrijk, heel veel mooi klassiek aanwezig, kijk hier maar eens: autopics

Oh ja, de regularity zelf, op een afstand van 15,4 kilometer werd je tijd dus opgenomen, wij zaten 16 seconden naast de ideale tijd. niet zo heel best dus.
Achteraf blijkt dat wij op dat punt een afstand van 15,6 kilometer hadden, de tripmeter moet maar eens opnieuw geijkt worden.

zelf foto's maken komt er bijna niet meer van:
Image

Image

Image
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 8:40 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Leuk veld en al doende leert men! Deze moet er dan ook wel ff bij natuurlijk!

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Ja, leuke fotos, allemaal. Hebben ze werk van gemaakt. Mooi verslag en inderdaad op naar de volgende!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Nu eens even wat heel anders

Tussendoor ben ik ik nog af en toe een beetje bezig met de revisie motor, haast heb ik er totaal niet mee, daar de huidige M20B20 het nog prima doet en nauwelijks olie verbruikt, alleen een nogal luid kleppentrein heeft.

Ik heb mijzelf eens een tijdje bezig gehouden met het balanceren van de bewegende delen in de motor, betreffende de zuigers en drijfstangen.

Bij het balanceren komt het er eigenlijk op neer alle zuigers en drijfstangen op eenzelfde gewicht te krijgen, waarbij de verschillen zo minimaal mogelijk zijn.
Voor de zuigers is dat een redelijk gemakkelijke opgave, je brengt alle zuigers naar het gewicht van het lichtste exemplaar, waarbij zuiger en zuigerpen gezamenlijk gewogen worden.

Bij mijn set zuigers is het gewichtsverschil tussen lichtste en zwaarste ruim 5 gram, best veel, want om 5 gram van een zuiger af te krijgen moet je echt veel materiaal weg nemen.
Gelukkig kun je ook materiaal uit de zuigerpen wegnemen, namelijk door het gat in de zuigerpen aan beide zijden conisch weg te slijpen.

Maar bij de drijfstangen wordt het een heel ander verhaal, daarbij is het doel niet alleen ze allemaal op hetzelfde gewicht te krijgen, maar tegelijkertijd het zwaartepunt van elke drijfstang gelijk te krijgen.
Daarmee wordt bereikt dat het "ronddraaiende gewicht" en "op en neer gaande gewicht" van alle drijfstangen gelijk wordt.

Dit bereik je door de drijfstangen exact horizontaal te wegen in het centrum van het drijfstangoog en het centrum van het kruklager.

Image

De tekening hierboven illustreert het doel. door het "big end weight" en "small end weight" van alle drijfstangen gelijk te krijgen zorg je ervoor dat het zwaartepunt, "center of gravity" ook van alle drijfstangen gelijk wordt.

Op internet is er veel te vinden over het balanceren van drijfstangen, waarbij de meetmethode altijd neer komt op een schommel / pendel mechanisme waarin een drijfstang wordt opgehangen en iedere kant apart gewogen, zoiets als onderstaande opstelling:

Image

Ik heb met dit soort opstellingen geëxperimenteerd en daaruit geconcludeerd dat bij het herhaald opnieuw wegen van dezelfde drijfstang er elke keer flink afwijkende waarden gemeten worden.
Meetafwijkingen waren zelfs veel groter dan het gewichtsverschil tussen de verschillende drijfstangen.
In mijn set is het gewichtsverschil tussen lichtste en zwaarste drijfstang 4,4 gram.

Voor mij was wel duidelijk dat het wegen van de drijfstangen in een schommel / pendel mechanisme niet de gewenste betrouwbare meetresutaten zal opleveren. Dit wordt vooral veroorzaakt door de wrijving (hoe minimaal ook) van de verschillende scharnierpunten en ophanging van de opstelling. Ook als de drijfstang niet exact horizontaal hangt verstoort dat de meetgegevens.

Dus rustig verder gezocht en deze "professionele" meetopstelling gevonden:

Image

Hierbij wordt de drijfstang in een mal gelegd, waarin de drijfstang telkens opnieuw exact hetzelfde in komt te zitten.
De drijfstang wordt dan gezamenlijk met de mal op twee weegschalen tegelijk gewogen.

Deze aanpak leek mij veel betrouwbaarder, dus een paar gelijke weegschaaltjes besteld en in de rommelbakken op zoek naar materialen om een mal mee te maken waarin een drijfstang herhaaldelijk exact gelijk in gelegd kan worden.

Image

Met deze verzameling materialen kon ik wel wat in elkaar flansen, wielbouten, stalen kogels en een stukje staaf.

De conische zittingen (in mijn geval nu bol) hebben straks als doel de drijfstang op te nemen.
Met de stalen kogels wil ik voetjes maken zodat de mal op vaste punten op de weegschalen rusten.

Als eerste gaten in de kopse kanten van de wielbouten geboord waar de stalen kogels net niet in passen

Image

Daarna een stuk staaf op de gewenste dikte geslepen en daar dan twee wielbouten aan gelast, hierop rust straks het "big end"

Image

Image

Dan op exact 130mm de derde wielbout aan de staaf gelast en even passen, hierop rust en centreert het drijfstangoog:

Image

Image

Daarna heb ik de overtollige draad van de wielbouten geslepen en de stalen kogels in de gaten gelijmd.
De stalen kogels zijn nuu de pootjes van de mal geworden:

Image

Image

Daarmee is de mal voor de meetopstelling klaar:

Image

Image

Image

Ik heb alle drijfstangen verschillende keren gemeten en telkens de gemeten waarden genoteerd, daarbij waren de afwijkingen tussen elke meting bij eenzelfde drijfstang niet groter dan 0,1 à 0,2 gram.

Met deze meetopstelling kan ik de drijfstangen betrouwbaar gaan balanceren waarbij materiaal weggenomen moet worden bij de voet en/of oog van de drijfstang.

Een veel gemaakte fout is dat men eerst alle drijfstangen aan de oog zijde op hetzelfde gewicht brengt, en daarna alle "big end" zijden gaat aanpassen, zonder de oog zijde opnieuw te meten.
Wat er namelijk gebeurt als je bij een drijfstang materiaal aan de voet weg neemt dat daarmee het gewicht van de oog zijde hoger wordt. Hoe kan dat dan?
Dat komt omdat je materiaal weg neemt voorbij het centrum van het big end (bij mij 39mm voorbij het big end centrum), waardoor het zwaarte punt gaat verschuiven richting drijfstangoog.

Voorbeeld: als je 1,5 gram weg haalt van de voet, dan wordt de drijfstang 1,9 gram lichter op het
"big end" en 0,4 gram ZWAARDER op het drijfstangoog. ECHT WAAR!

Het is dus zaak regelmatig tussendoor te meten bij het balanceren van de drijfstangen, en rekening te houden met het effect op de balans bij het wegnemen van materiaal op een bepaalde plek aan de drijfstang.
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 8:39 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Leuke puzzelarij! Gebalanceerde krukas erbij straks en je kunt rekenen op een mega verschil in loopcultuur. Een keer mogen ervaren (voor/na) met een M20B27 en het verschil was mega. Zoals het blok ook nadien klonk, begon ineens te spinnen als een naaimachientje. Dat is misschien niet een resultaat wat qua klant heel opwindend is, maar geeft wel aan hoeveel onbalans er oorspronkelijk in een standaard blok zit.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Lekker bezig. Ik heb de zuigers ook laten uitwegen en de drijfstangen laten balanceren en uitwegen. Daarnaast heb ik de krukas ook laten fijnbalanceren tot 10.000 toeren. Is zeker goed voor een motor.

Wederom mijn respect en verbazing dat je dit met een 2 liter doet. De drijfstangen zijn overigens prima bruikbaar voor een ETAconversie, zelfde maat haha.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Thanks mannen. Ja het doel blijft allereerst een bedrijfszekere 2L M20 in elkaar te steken.

Natuurlijk is het erg aanlokkelijk om voor meer inhoud te gaan, maar het is nu eenmaal zo dat er een heel gezonde 2L basis in de garage ligt.

Stiekem heb ik natuurlijk ook al wat spul verzameld om een groter M20 blok mee te bouwen, maar wil je dat goed doen, dan loopt de investering al snel op, dat staat dus letterlijk in de diepvries.

[dromen]
Zo kun je met een 82,8 kruk, 135mm cranks en M54B22 zuigers een 2,5 liter frankenstein M20 bouwen die dankzij de veel modernere zuigers een stuk minder wrijvingsverliezen zal hebben wat zal resulteren in meer vermogen, nadeel is dat er dan oliesproeiers in moeten om de veel kortere zuigers voldoende te koelen. En om die extra oliesproeiers voldoende te kunnen voeden moet je een zwaardere oliepomp (M20D24 ?)
Dat is dan ook precies de reden dat alle M20 zuigers zo enorm hoog zijn, om voldoende oppervlak met de cilinderwand te hebben voor koeling, ja en dat kost wrijvingsverliezen.
En met een 82,8 of 84 kruk, 135mm cranks en M54B30 zuigers kom je zelfs op een mooie 2750cc of 2800cc uit, die dankzij de langere cranks en korte zuigers een pak meer vermogen zal leveren dan de veel geprezen M20B27.

kijk maar eens wat een verschil tussen een M20B20 en M54B22 zuiger:
Image

[/dromen]
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 8:38 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Diesel is m21. Wel leukere oplossingen, maar inderdaad frankenstein en veel meer gedoe dan een standaard 2.5 of 2.7 met wat leuke spullen. Maar eerst een 2.0 kan ook. Wat je zegt, haast heb je niet, het huidige blokje voldoet nog prima.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Of deze kopen en van rechts links maken.

Image
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Thu Nov 07, 2019 9:57 pm Of deze kopen en van rechts links maken.

Image
Geinig karretje, doet mij ergens aan denken.
Iets met solex 4A1 en drietraps autogangwissel.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

BertjeConti wrote: Thu Nov 07, 2019 10:10 pm
uwbuurman wrote: Thu Nov 07, 2019 9:57 pm Of deze kopen en van rechts links maken.

Image
Geinig karretje, doet mij ergens aan denken.
Iets met solex 4A1 en drietraps autogangwissel.
Mooi exemplaar hoor, maar doodzonde om daar een rolkooi in te bouwen, vol met stickers te plakken en mee door de bossen te gaan raggen.

Toch?
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

En die UK Pastellblauer mist natuurlijk de meest belangrijke optie uit de toenmalige optielijst.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Schiebe hebe dach?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply