Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

Differentieel deksel -> Update Animo en deksel gezocht!

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
Rst
Upcoming E21 fanatic
Posts: 117
Joined: Sat Sep 09, 2017 12:04 pm
My E21(s): 316

Differentieel deksel -> Update Animo en deksel gezocht!

Post by Rst »

Aangezien ik met de Differentieelophanging zoals orgineel veel problemen heb wil ik graag upgraden.
Maar ik heb geen idee hoe.

Ik zie vaak de Alpina deksel/billit CNC deksel voorbij komen.
Na 1 week zoeken geef ik de moed eigenlijk wel op, ze zijn niet meer leverbaar/bezet/onvindbaar.

-De prijzen voor een orgineel Alpina exemplaar zijn €2000+ als je hem al orgineel kan krijgen
-De immitatie zijn horrorverhalen over te lezen
-De Billit CNC deksels worden niet meer gemaakt.

de prijzen voor een orginele deksel compleet achterover ben geslagen .

Heeft er iemand tekeningen van een Eigenbouwdeksel/CNC programma's/is er voldoende animo om 10 deksel zelf te gaan frezen?
Last edited by Rst on Wed Dec 06, 2017 7:15 pm, edited 1 time in total.



User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11088
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Differentieel deksel

Post by 323baur »

Als je een Alpina deksel hebt, kan je die dan namaken?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Rst
Upcoming E21 fanatic
Posts: 117
Joined: Sat Sep 09, 2017 12:04 pm
My E21(s): 316

Re: Differentieel deksel

Post by Rst »

323baur wrote:Als je een Alpina deksel hebt, kan je die dan namaken?
Ja, mits aangeleverd in een Solid. (ik kan niet 3D tekenen) is dat geen probleem op een 5-asser.

Vaak worden ze gegoten en nabewerkt, dat zou wel goedkoper zijn, maar uit een vast stuk aluminiun (6061 of 7075) heb je geen last van scheuren/slecht gietwerk.

loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2820
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Differentieel deksel

Post by loentje »

of een BMW 02 plaat erachter, deze heeft twee ophangpunten en past één op één en kost niet veel.

m.vr.gr. Loentje

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11088
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Differentieel deksel

Post by 323baur »

Rst wrote:
323baur wrote:Als je een Alpina deksel hebt, kan je die dan namaken?
Ja, mits aangeleverd in een Solid. (ik kan niet 3D tekenen) is dat geen probleem op een 5-asser.

Vaak worden ze gegoten en nabewerkt, dat zou wel goedkoper zijn, maar uit een vast stuk aluminiun (6061 of 7075) heb je geen last van scheuren/slecht gietwerk.
Dus vanuit een bestaand deksel kan je hem dan kopiëren, of denk ik nu te simpel?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Rst
Upcoming E21 fanatic
Posts: 117
Joined: Sat Sep 09, 2017 12:04 pm
My E21(s): 316

Re: Differentieel deksel

Post by Rst »

We moeten een 3d model hebben van een bestaande deksel of in ieder geval een 3d model van een deksel met 2 ophangpunten.
Dit moet denk ik gebeuren dmv een 3D scan, al vraag ik me af hoe nauwkeurig deze scan werkt (ik vermoed dat de deksels toch op een 0.1/0.2mm nauwkeurig moeten zijn)
Maar bij een ruwe scan zouden we zelf de maatvoering verder kunnen uitwerken als er maar een voorbeeld is.

Image

Ireland engineering wil dit 3D model helaas niet afstaan maar vervaardigt zelf deze deksels niet meer.

Deksel
Image
http://www.iemotorsport.com/bmw/2002-cl ... ffcvr.html

De koelvinnen zullen niet heel lastig/moeiijk zijn om erbij aan te vormen.
Op een 5-assig bewerkingscentrum is alles mogelijk



ik heb geen Alpina deksel, maar als iemand deze wel heeft wil ik wel de moeite gaan doen om een offerte te gaan vragen voor een 3D scan en een calculatie van de deksels per stuk bij voldoende animo (10 man?)

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11088
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Differentieel deksel

Post by 323baur »

Onderzoek het eens! Dat deksel is wel te lenen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 26097
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Differentieel deksel

Post by Jeroen »

Weet niet wat de connecties en kosten zijn maar anders heb ik ook nog wel een adres voor zowel inscannen als produceren.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
Rst
Upcoming E21 fanatic
Posts: 117
Joined: Sat Sep 09, 2017 12:04 pm
My E21(s): 316

Re: Differentieel deksel

Post by Rst »

Zou ook jij eventueel een offerte aan willen vragen?
Die van mij is de deur uit.

(Offerte inscannen)

Als er tenminste animo voor is

User avatar
Rst
Upcoming E21 fanatic
Posts: 117
Joined: Sat Sep 09, 2017 12:04 pm
My E21(s): 316

Re: Differentieel deksel

Post by Rst »

Crowdfunding :

Als de deksels circa 800 p/stuk gaan kosten (kan meer zijn of minder maar ergens rond dit bedrag)

Wie wil er dan een deksel?


Bij animo 10 man ga ik ze laten produceren, ga wel een deksel moeten lenen.

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 26097
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Differentieel deksel

Post by Jeroen »

Ik moet d'r ook nog achteraan maar dat kan wel even gaan duren, kom een beetje tijd tekort.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

ronaldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 139
Joined: Mon Dec 27, 2004 11:49 am
Location: Netherlands

Re: Differentieel deksel

Post by ronaldo »

Als de kwaliteit goed is heb ik hier wel oren naar.

Wilmo
E21 Pro
Posts: 1254
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Differentieel deksel

Post by Wilmo »

Als jullie hulp nodig hebben met welk stapje dan ook in het proces. Reverse engineering (zoals dit heet) is mijn specialiteit. 3D-scan hoeft niet per se, maar is wel handig om het grove beeld goed te houden, maar met een schuifmaat kom je al een heel eind. Ga je niet focussen op gat afstanden met een 3D-scan, dat gaat ofwel gewoon met een CMM, of dat meten we op een andere manier.

Ik schreef eerst dat het ook wel kon op een 3-assige machine, maar dan kom je te zitten met de vulgaatjes aan beide kanten. Een vijfassig machientje kan dit dus prima, maar je zit nog wel vast aan twee opspanningen.

User avatar
Rst
Upcoming E21 fanatic
Posts: 117
Joined: Sat Sep 09, 2017 12:04 pm
My E21(s): 316

Re: Differentieel deksel

Post by Rst »

De kwaliteit zal veel hoger liggen als een gegoten deksel, er zal voldoende sterk Aluminium gekozen worden.
7075 geniet bij mij de voorkeur vanwege de goede verspaanbaarheid, hoge sterkte (gelijk aan staal) en hoge rekgrens.

Hij zal nooit 100% identiek worden, ik vind dat het niet nodig is de deksels duurder te maken als dat nodig is, we kunnen bijvoorbeeld alles machinaal afbramen, maar we kunnen het ook afvijlen en gewoon glasparelstralen, zodat het meer op een gegoten deksel lijkt en aanzienlijk goedkoper is om te produceren.
Wij zijn Instrumentmakers, geen productie bedrijf dus inleveren op kwaliteit gaat niet gebeuren.

@Wilmo.
Ik zoek iemand die een deksel heeft, deze zou willen uitlenen en ik zoek iemand die er een 'tekening' van kan maken.
Ik ben niet bekend met het 3D scannen van een product, maar met een CMM lijkt me onzin omdat ik weet hoelang het duurt om deze te programmeren, heb ik al vermeld dat wij een prachtige Mitutoyo hebben?

Mij persoonlijk leek een 3d scan het makkelijkste.
Die deksels is 0.2-0.5mm tolerantie en 0.1 op de plaatszuiverheid van de gaten ruwheid van 1.6-3.2 moet voldoende zijn voor de functie.
Ik doe het liever zo goedkoop mogelijk zonder in te gaan leveren op kwaliteit, het zit onder de auto, het moet sterk zijn en functioneren.

ik denk dat een 3-Assige machine ruim voldoende is, de gaten aan de zijkant zou je er ook in kunnen maken met een simpele kolomboormachine en een tap.
De deksels moeten zo goedkoop/goed mogelijk aan de man gebracht kunnen worden, hier een dure 5-asser op laten lopen kost geld (maar ook die hebben we op het werk).

waar ik momenteel op vastloop

-3D scannen, wie wat waar
-Hoeveel animo kunnen we krijgen voor de deksel, eventueel met Teflon bussen erbij (met een offset zodat hij ook onder de 02 past)

Ik ga voor 2 deksels niet aan het werk, ik wil er minstens 10 maken, anders betaal ik liever gewoon goed voor een orginele alpina deksel (de immitatie hoef ik niet die schijnen erg slecht te zijn)
Last edited by Rst on Sun Oct 22, 2017 3:53 pm, edited 1 time in total.

User avatar
Rst
Upcoming E21 fanatic
Posts: 117
Joined: Sat Sep 09, 2017 12:04 pm
My E21(s): 316

Re: Differentieel deksel

Post by Rst »

Jeroen wrote:Ik moet d'r ook nog achteraan maar dat kan wel even gaan duren, kom een beetje tijd tekort.
Als jij zou willen kijk voor dat inscannen.
Je bood al aan dat jij connecties hebt, voor het produceren hoef je bij deze CNC-specialist niet achteraan.... maar het inscannen is een ander verhaal :loll

Post Reply