Einde in zicht voor personenauto's met dieselmotor?

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29236
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Einde in zicht voor personenauto's met dieselmotor?

Post by Jeroen »

Zojuist het laatste nieuws gezien over de aanhoudende daling van de verkopen van personenauto's met dieselmotoren, -15,5 procent voor het 2e kwartaal van 2018 na de -16,3 van het eerste kwartaal (heel Europa). Ook van dealers hoor ik al dat diesels niet te slijten zijn.

Oorzaken? Dieselgate zal hoofdrolspeler zijn, volop gesjoemel in de wedloop natuurlijk. De manier waarop momenteel naar de uitstoot wordt gekeken levert wellicht ook een bijdrage. Van meerdere zijden hoor ik dat er sterk gefocused wordt op bepaalde bestanddelen terwijl andere bestanddelen buiten beschouwing worden gelaten, en dat veel opgedirkte benzinemotoren à la TSI, Ecoshit etc na een paar jaar tot een veel meer dramatische uitstoot komen dan in de oorspronkelijke tests.

Over mijn eigen dieseltje maak ik mij geen zorgen, die is gekocht om kilomteres te vreten en is gekocht met als uitgangspunt een afschrijving naar zo goed als nihil, maar het zou wel zonde zijn als we prima motoriseringen zouden gaan verliezen omdat we geen integrale blik op het uitstootverhaal hebben.

Gedachten op dit gebied?


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Einde in zicht voor personenauto's met dieselmotor?

Post by gerrit323 »

Hier in België net zo .. Gaat over meer dan enkel diesel .. Door het steeds veranderende korte termijnbeleid van onze overheid zitten personen die een diesel of groter vermogen benzinewagen hebben van 5 tot 10 jaar oud met een probleem .. weg doorverkoopwaarde .. je krijgt er geen cent meer voor. Ook garagebedrijven geraken niet meer van de stock af.
De x5 zijn hier niet meer aan de straatstenen te verkopen en al zeker niet als het een diesel is

Overheden staren zich blind op uitstoot die uit de uitlaat komt en promoot daardoor als die elektro prullen a la tesla.

Als je echt een eerlijk vergelijk wil maken moet je naar de voetafdruk vanaf productie tot recyclage kijken (alleen al productie en recyclage an batterijen) .. wedden dat benzine en zelfs diesel het dan beter doen.

15 jaar geleden was je in België een gangster als je een benzine kocht wegens "co2 uitstoot" die voor opwarming van de aarde zorgt. Nu zoveel jaar later ben je hetzelfde als je een diesel koopt .. "fijn stof" noemen ze het beestje deze keer :nah

Ze maken het zo belachelijk dat het grappig wordt .. welke idioot plant een LEZ tussen de grootste haven van ons land en 1 van de drukst bereden autosnelwegen .. België uiteraard.. dat de luchtvervuiling vooral van de haven komt en met de wind mee van overal dat zwijgt men dood. Als je 450€ betaald mag je gerust vervuilen.

Belastingen heffen onder het mom van klimaat en de meute betaald die als schaapjes in een weide want ahja als je al 15 jaar verkondigt dat benzine en diesel auto's slecht zijn en elektro prullen zeer schoon vervoer dan is dat toch zo .. een beetje eigen nadenken is voor velen blijkbaar moeilijk.

Nog een beetje verder .. en ook de vrachtwagens en vliegtuigen mogen niet meer op de baan .. we kunnen dan allemaal terug met paard en kar.
Last edited by gerrit323 on Mon Sep 10, 2018 12:50 pm, edited 2 times in total.
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Einde in zicht voor personenauto's met dieselmotor?

Post by Nick1984 »

Ik hoor terug meer en meer positief nieuws over de dieselmotoren, hier nog een artikel over Bosch

https://www.hln.be/auto/bosch-wil-met-n ... ~a6b16187/

Een dieselmotor blijft op bijna alle gebieden rendabeler dan een benzinemotor, en zal altijd minder CO uitstoten.
Naar mijn mening is het zwaar onterecht dat ze in de media en op politiek vlak de dieselmotor zo afbreken...
Dat de NOx uitstoot zwaar aan banden moet worden gelegd, daar ben ik het helemaal mee eens, maar om nu elke dieselmotor over de zelfde kam te scheren, dat kan gewoon niet.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3009
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Einde in zicht voor personenauto's met dieselmotor?

Post by BertjeConti »

Bij de diesels gaat het om de NOx uitstoot, die (als ik het goed begrepen heb) vrijkomt bij verbranding met een overvloed aan zuurstof (= arm) in het mengsel. Over fijnstof hoor je niemand meer sinds de diesels roetfilters hebben.

Waarom juist NOx gevaarlijk voor onze gezondheid is: Was-ist-gefährlich-an-Diesel-und-Stickox

Mede door de roetfilters op de diesels is de electrische auto nu de meest vervuilende als het om fijnstof gaat, maar daar wil men natuurlijk niet van weten. Dit komt door het hogere gewicht van de electrische auto's waardoor er dus meer fijnstof vrij komt van banden en remmen als bij een vergelijkbare klasse fossiele auto.

Erg krom, ondanks dat ik nog geen 20.000km p/j in mijn leasslet rijdt moet ik volgend jaar weer een nieuwe NOx uitspuwende diesel uitzoeken, benzine is blijkbaar onbespreekbaar.

De beste oplossing is naar mijn mening niet alleen in "schonere" auto's investeren, maar vooral beperken van het aantal km's dat er gereden wordt. Elke liter brandstof die niet opgestookt wordt, vervuild ook niet...
Woon/werk verkeer beperken door drastische maatregelen zou pas echt gaan helpen, mensen stimuleren dichter bij huis te gaan werken of dichter bij het werk te gaan wonen dus.
Dus reiskosten vergoeding boven zeg 10km afschaffen, leasebakken afschaffen, televergaderen stimuleren, kinderen te voet of met fiets naar school/opvang brengen en halen..........
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Einde in zicht voor personenauto's met dieselmotor?

Post by Nick1984 »

NOx komt vooral vrij bij hoge druk en temperatuur, een diesel heeft normaal altijd luchtoverschot... vroeger waren die 2 niet zo makkelijk controleerbaar, maar met nog gesofisticeerde injectie strategieën zou het nu wel haalbaar moeten zijn om bijna gen NOx meer uit te stoten...
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Post Reply