Page 1 of 1

Daniel: E12 520/4 1974

Posted: Wed Oct 30, 2019 6:06 pm
by Daniel
Dus.....

De E12,
Gekocht omdat ik een auto nodig had om te rijden, ik wilde niet weer een E6X serie omdat daar vaak heel veel achterstallig onderhoud aanzit, tevens weet ik nog niet wat ik wil voor de winter maanden.
De E12 schrijf ik (hopelijk) niet op af zodra ik deze weer wil verkopen

Image

Re: Daniel: E12 520/4 1974

Posted: Wed Oct 30, 2019 6:09 pm
by Daniel
Inmiddels al bekend bij sommigen,

Hij staat weer te koop omdat het mijn type BMW niet is, qua rijdgedrag

https://www.autoscout24.nl/aanbod/-bad5 ... 50040af358

Re: Daniel: E12 520/4 1974

Posted: Wed Oct 30, 2019 6:11 pm
by Daniel
Deze foto was 3 weken geleden.....


Image



De radiatordop heb ik nooit terug kunnen vinden....... :whistle

Re: Daniel: E12 520/4 1974

Posted: Wed Oct 30, 2019 6:42 pm
by Daniel
Aangezien ik al wat heb geoefend met het demonteren van M10-motoren, gelijk deze kop er maar afgetrokken.
Om mijn vermoeden te bevestigen....

Na 45-jaar had de koppakking te geest gegeven.

Gelukkig kon ik na een week de kop alweer ophalen bij (Frans) Visserrevisie.

Image
Image

In de tussentijd nog wat andere motorische zaken aangepakt:
-Startmotor gewisseld
-Dynamo rubbers vervangen
-Diverse koelwaterslangen bij de dealer besteld
-Nwe radiateur

Deze laatste plaagt mij een beetje
Image
Image

Website gaf wel de juiste foto weer...., gemaild en het wordt netjes opgelost, ze maken kostenloos een nieuwe en deze wordt opgestuurd. Maar ja... dat duurt weer 1,5 week

Bij het in elkaar zetten van de kop een hoop geleerd;
-over welke volgorde je het beste kunt aanhouden, tuimelaaras vs nokkenas
-Technisch handboek lezen is heel verstandig is.
-Dit geld ook voor het plaatsen van de kop.....
-je kunt zomaar de ontsteking 180graden verdraaid hebben...

Image
Image

Motor loopt inmiddels netjes, alleen nog "even" wacht op de volgende radiateur.

Re: Daniel: E12 520/4 1974

Posted: Wed Oct 30, 2019 8:01 pm
by BertjeConti
Gave wagen hoor, jammer dat hij je niet bevalt (kwa rijgedrag dan), succes met de verkoop.

Re: Daniel: E12 520/4 1974

Posted: Wed Oct 30, 2019 8:30 pm
by uwbuurman
Mooie kerel, Frans. Woont bij me in de straat, kinderen in dezelfde klas. Heeft de motor van de 323i ook gedaan. En niet te vergeten, erg kundig.

Re: Daniel: E12 520/4 1974

Posted: Wed Oct 30, 2019 10:27 pm
by Jeroen
Het zat dus ff niet mee! Maar okee, bijna weer klaar.... en wat dan voor vervoer? Ben ook wel benieuwd wat er niet beviel aan de E12 trouwens.

Re: Daniel: E12 520/4 1974

Posted: Fri Nov 01, 2019 5:48 pm
by Daniel
Jeroen wrote:
Wed Oct 30, 2019 10:27 pm
en wat dan voor vervoer? Ben ook wel benieuwd wat er niet beviel aan de E12 trouwens.
Voor woon-werk verkeer winter auto, ben ik bezig met een E28.

Bij de E12 kan ik niet wennen aan het onderstel/stuurinrichting/de remmen /de stromberg carburateurs.

Re: Daniel: E12 520/4 1974

Posted: Fri Nov 01, 2019 5:54 pm
by Daniel
Ik heb nog kontakt met de vorige eigenaar.
Hij vroeg mij gisteren of de motor al weer liep, ik antwoordde dat ik nog wachtte op een nieuwe radiateur. e_ugeek
Vervolgens vroeg hij mij of ik de oude radiateur niet meer vertrouwde....... :loll :wha :loll :wha



Image

Re: Daniel: E12 520/4 1974

Posted: Fri Nov 01, 2019 6:28 pm
by BertjeConti
Nouwja, er is geen andere bmw die dichter bij de E12 komt kwa stuurinrichting/onderstel/remmen als een E28.

Ik denk dat je E12 vooral wat TLC aan het onderstel en remmen nodig heeft.

En dan die strombergs omruilen voor een injectie systeem en :launch

Re: Daniel: E12 520/4 1974

Posted: Fri Nov 01, 2019 6:35 pm
by Daniel
BertjeConti wrote:
Fri Nov 01, 2019 6:28 pm
Nouwja, er is geen andere bmw die dichter bij de E12 komt kwa stuurinrichting/onderstel/remmen als een E28.
Draagarmen en reactie-armen zijn geheel anders, remmen zijn enkele zuiger ipv 4, stuurhuis en dergelijke lijkt ook niet op elkaar.


E28 is Technische Upgrade van een E12

Doe mij maar een E28....

Re: Daniel: E12 520/4 1974

Posted: Fri Nov 01, 2019 6:43 pm
by BertjeConti
Klopt helemaal, draagarmen en reactie armen zijn bij de e28 naar achteren (andersom) geplaatst om zo een grotere kreukelzone te kunnen creeren, remmen zijn van dubbel naar enkel cirquit gemaakt om abs te kunnen toepassen, stuurhuis is bij beide gelijk systeem.


Ik denk toch echt dat de E12 een beetje tlc nodig heeft.


Maar goed, de E28 is dan ook minimaal 10 jaar jonger/moderner/beter.

Re: Daniel: E12 520/4 1974

Posted: Fri Nov 01, 2019 7:01 pm
by Daniel
BertjeConti wrote:
Fri Nov 01, 2019 6:43 pm
Ik denk toch echt dat de E12 een beetje tlc nodig heeft.
Absoluut, maar wel door de nieuwe eigenaar

Re: Daniel: E12 520/4 1974

Posted: Fri Dec 20, 2019 10:19 pm
by Daniel
Heeft sinds kort een nieuwe eigenaar

Re: Daniel: E12 520/4 1974

Posted: Sat Dec 21, 2019 12:09 am
by uwbuurman
Nice, gefeliciteerd.