Het Nationaal Verkeersinfarct
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Het is ook gewoon dom rijgedrag hoor.
Gisteren met de E21 naar mijn werk en op de A16 een remmentest kunnen doen.
Een petje voegt in bij Dordrecht en vind het nodig om gewoon gelijk door te schuiven naar uiterst links met 50 Km/h. Vanuit de vrachtwagens schuift deze blind door. Alleen hij had mij op de middelste baan even niet gezien. Het was geen 30 cm wat er tussen de auto's zat. Als je dan de betreffende persoon confronteert krijg je een middelvinger te zien.
Alles wat je zo iemand kan toewensen ging er even door mijn gedachte en auto heen.
Gisteren met de E21 naar mijn werk en op de A16 een remmentest kunnen doen.
Een petje voegt in bij Dordrecht en vind het nodig om gewoon gelijk door te schuiven naar uiterst links met 50 Km/h. Vanuit de vrachtwagens schuift deze blind door. Alleen hij had mij op de middelste baan even niet gezien. Het was geen 30 cm wat er tussen de auto's zat. Als je dan de betreffende persoon confronteert krijg je een middelvinger te zien.
Alles wat je zo iemand kan toewensen ging er even door mijn gedachte en auto heen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Ja dat zijn wel heel Nederlandse acties en wat dat betreft neem ik liever deel aan het verkeer in India echt waar! Daar is het druk en chaotisch, maar niet zo asociaal of agressief als hier. Je kent de filmpjes wel, best ernstig maar je zult er geen middelvinger zien.
Idd bijvoorbeeld gelijk een paar banen opschuiven in het kader van ik geef al gas, dan rem je toch even, of je auto ergens tussen prakken waar het eigenlijk niet kan. Maar ja als je richting aangeeft (op zich al een bijzonderheid), dan heb je toch ook gelijk het recht om van richting te veranderen?
Dat soort types heeft net genoeg hersencellen om te blijven ademen dus tot ze doordringen is knap lastig. Alleen jammer dat je er in NL wel heel veel van hebt. Op het M3 forum hadden we daar laatst ook een discussie over, de discipline is in NL wel extreem ver te zoeken en voor dergelijke grappen mogen de boetes best verviervoudigd hoor. Dan gaat er misschien eens een lampje branden.
Idd bijvoorbeeld gelijk een paar banen opschuiven in het kader van ik geef al gas, dan rem je toch even, of je auto ergens tussen prakken waar het eigenlijk niet kan. Maar ja als je richting aangeeft (op zich al een bijzonderheid), dan heb je toch ook gelijk het recht om van richting te veranderen?
Dat soort types heeft net genoeg hersencellen om te blijven ademen dus tot ze doordringen is knap lastig. Alleen jammer dat je er in NL wel heel veel van hebt. Op het M3 forum hadden we daar laatst ook een discussie over, de discipline is in NL wel extreem ver te zoeken en voor dergelijke grappen mogen de boetes best verviervoudigd hoor. Dan gaat er misschien eens een lampje branden.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Ik ben er dan ook flink op tegen dat bij een invoeger iedereen zich maar gelijk naar de linker rijbaan verplaatst om de invoeger ruimte te geven. Dan gaat men natuurlijk denken dat er altijd ruimte is om in te voegen. Ik blijf dan zoveel mogelijk rechts rijden. Laat ze dan maar even schrikken en hoop dan dat ze gaan invoegen zoals ze het met de rijlessen hebben moeten leren.
Wel gevaarlijke situaties proberen te voorkomen natuurlijk.
Wel gevaarlijke situaties proberen te voorkomen natuurlijk.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Dat is ook scheefgegroeid door de jaren heen, maar heeft heel veel te maken met -wederom- onoplettendheid. Oorspronkelijk was het dat je uit beleefdheid een baantje opschoof om een invoeger als een lange vrachtwagen of iets met aanhanger de ruimte te geven, als het overige verkeer dat toelaat.
Tegenwoordig probeert men dat gedrag te ontmoedigen want men flikkert gewoon de auto naar links want er is een invoeger. Ofwel, men wordt -vaak door de eigen onoplettendheid- verrast door een invoeger die ineens uit de lucht komt vallen en maakt daar het probleem van van het overige verkeer. En dat is weer goeddeels te verklaren uit het feit dat een invoeger ook niet op zit te letten. In je rij-opleiding leer je dat je bij invoegen je snelheid moet aanpassen aan die van het verkeer waar je tussen wilt. Als je dan ook een beetje kijkt wat er rijdt kun je ook prima uitmikken dat je met alle mogelijke vormen van gemak vloeiend net achter of juist voor die vrachtwagen kunt invoegen.
Maar nee, we sukkelen met 60 richting het geblokt, worden dan opgeschrikt door een vrachtwagen en meestal betekent dat dan vol in de ankers en met 40 invoegen. Onoplettendheid troef dus, wellicht Neerlands meest ernstige verkeersbelemmering. Samen met invoegers die zonder al te veel vaart te maken/hebben gelijk een baan of wat opschuiven bij invoegen wens ik dat soort blindgangers wederom een boeketje ernstige ziektes toe.
Tegenwoordig probeert men dat gedrag te ontmoedigen want men flikkert gewoon de auto naar links want er is een invoeger. Ofwel, men wordt -vaak door de eigen onoplettendheid- verrast door een invoeger die ineens uit de lucht komt vallen en maakt daar het probleem van van het overige verkeer. En dat is weer goeddeels te verklaren uit het feit dat een invoeger ook niet op zit te letten. In je rij-opleiding leer je dat je bij invoegen je snelheid moet aanpassen aan die van het verkeer waar je tussen wilt. Als je dan ook een beetje kijkt wat er rijdt kun je ook prima uitmikken dat je met alle mogelijke vormen van gemak vloeiend net achter of juist voor die vrachtwagen kunt invoegen.
Maar nee, we sukkelen met 60 richting het geblokt, worden dan opgeschrikt door een vrachtwagen en meestal betekent dat dan vol in de ankers en met 40 invoegen. Onoplettendheid troef dus, wellicht Neerlands meest ernstige verkeersbelemmering. Samen met invoegers die zonder al te veel vaart te maken/hebben gelijk een baan of wat opschuiven bij invoegen wens ik dat soort blindgangers wederom een boeketje ernstige ziektes toe.
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Zoooo. In de Alpenlanden glijdt men inmiddels door het landschap, en zonder noemenswaardige problemen en met veel plezier. Maar vrijdag zorgt men daar dat men bijtijds thuis is, want dan is naar alle waarschijnlijkheid die geweldig vermakelijke show weer op tv: so you think you got talent. Gaat over miljoenen seniele mongolen in een klein landje die allemaal van mening zijn dat ze bovengemiddeld goede automobilist zijn, maar het land compleet to stilstand gaan brengen met 2 cm sneeuw op de weg.
Elk jaar weer krijgen die Oostenrijkers er pijn in hun buik van het lachen van. Als ze enigszins zijn bedaard maken ze ons met een glimlach onze centjes afhandig in de sneeuw. Wij zijn zo dom om te denken dat die glimlach gastvrijheid is, maar in werkelijkheid kunnen ze het schaterlachen om dat simpele volkje nauwelijks bedwingen. En geef ze eens ongelijk.
Elk jaar weer krijgen die Oostenrijkers er pijn in hun buik van het lachen van. Als ze enigszins zijn bedaard maken ze ons met een glimlach onze centjes afhandig in de sneeuw. Wij zijn zo dom om te denken dat die glimlach gastvrijheid is, maar in werkelijkheid kunnen ze het schaterlachen om dat simpele volkje nauwelijks bedwingen. En geef ze eens ongelijk.
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
En dan die KUT mistachterlichten met 60km/u op de snelweg...neqschot.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
tochtoch, vandaag kleine kettingbotsing gebeurt door die dichte mist...
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131203_00868867
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131203_00868867
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
In NL is het al snel bij een paar wolkjes en regen dikke shit.
Bij echte mist..50m en MINDER dan pas lampje erbij. NIET eerder.
Die boem bij jullie is wel heftig.
Bij echte mist..50m en MINDER dan pas lampje erbij. NIET eerder.
Die boem bij jullie is wel heftig.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Je zou bij wat mindere weersomstandigheden ook wat meer afstand kunnen houden maar nee hoor, lekker dicht op elkaar. Zou dat warmer zijn?
Regards/groeten, Jeroen
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Deze week maandag ben ik letterlijk van de baan gereden door een cammioneur op de ring van Geel.
Hij reed op de rechter rijstrook terwijl ik hem aan het inhalen was, toen ik halverwege was krijgt die het ineens in zijn kop om naar links te komen
Ik volop in de remmen en zo ver mogelijk naar links gaan rijden, toen hij mij bijna ramde kon ik niet anders dan tegen een betonnen stootrand te schuren...
De vrachtwagen zelf heb ik net kunnen ontwijken, maar mijn velgen zijn naar de haaien...
De chauffeur moet mij nog gezien hebben, want op het laatst deed hij nog een uitwijkmanoevre naar rechts.
Ik direcht naar de kant de pechstrook op om de schade te bekijken, chauffeur de piste in...
nog half in shock natuurlijk geen nummerplaat of niets kunnen opschrijven, en de klootzak heb ik mooi niet meer terug gezien
Het mooiste van al is dat de wagen achter mij alles moet hebben zien gebeuren, maar stoppen? nee, ook mooi door rijden...
Was echt Pissed off!
Al bij al heb ik nog geluk gehad, geen platte banden en de velgen nog recht, maar serieus begaffeld, voor en achter.
Ik kan er goed inkomen dat hij mij in eerste instantie niet gezien had, alhoewel er spiegels genoeg ophingen, dode hoek zeker... Maar nadat hij was uitgeweken toch doorrijden, dat is echt om razend van te worden!
Auto is wel een firmawagen, maar dan nog, schade is zelf te betalen...
Hij reed op de rechter rijstrook terwijl ik hem aan het inhalen was, toen ik halverwege was krijgt die het ineens in zijn kop om naar links te komen
Ik volop in de remmen en zo ver mogelijk naar links gaan rijden, toen hij mij bijna ramde kon ik niet anders dan tegen een betonnen stootrand te schuren...
De vrachtwagen zelf heb ik net kunnen ontwijken, maar mijn velgen zijn naar de haaien...
De chauffeur moet mij nog gezien hebben, want op het laatst deed hij nog een uitwijkmanoevre naar rechts.
Ik direcht naar de kant de pechstrook op om de schade te bekijken, chauffeur de piste in...
nog half in shock natuurlijk geen nummerplaat of niets kunnen opschrijven, en de klootzak heb ik mooi niet meer terug gezien
Het mooiste van al is dat de wagen achter mij alles moet hebben zien gebeuren, maar stoppen? nee, ook mooi door rijden...
Was echt Pissed off!
Al bij al heb ik nog geluk gehad, geen platte banden en de velgen nog recht, maar serieus begaffeld, voor en achter.
Ik kan er goed inkomen dat hij mij in eerste instantie niet gezien had, alhoewel er spiegels genoeg ophingen, dode hoek zeker... Maar nadat hij was uitgeweken toch doorrijden, dat is echt om razend van te worden!
Auto is wel een firmawagen, maar dan nog, schade is zelf te betalen...
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Lelijke beschadigingen Nick. Gelukkig verder niets aan de hand maar toch.
Je heb nu eenmaal van die gekken. Ik durf het bijna niet te zeggen maar was het een chauffeur uit het oostelijk deel van Europa?
Je heb nu eenmaal van die gekken. Ik durf het bijna niet te zeggen maar was het een chauffeur uit het oostelijk deel van Europa?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Nee, het was toevallig een belg
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Pfoeh da's even schrikken zeg! Het feit dat je vrijwel dagelijks rare dingen meemaakt op de weg heeft mij doen besluiten om een dashcam te installeren in de daily. Kost geen drol en draait tegenwoordig continu mee. Gezien de prijs van die dingen zet ik ze misschien wel in de rest van de auto's ook. Of je dan een leesbaar kenteken oid had gehad valt nog te bezien, maar misschien helpt zoiets wel, ook als je in een soort welles-nietes discussie belandt na een aanrijding.
Maar goed daar heb jij nu achteraf niets aan en dan ben ik vooral blij dat je het er goed vanaf hebt gebracht en dat de schade te overzien is.
Maar goed daar heb jij nu achteraf niets aan en dan ben ik vooral blij dat je het er goed vanaf hebt gebracht en dat de schade te overzien is.
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Hahaha het zoveelste curieuze ongeval deze week. Eerder waren er helaas ook al een paar met dodelijke afloop. Allemaal éénzijdig, geen rare omstandigheden, gewoon 'zomaar' van de weg geraakt, ook geen technische mankementen gevonden. Mijn inschatting: in driekwart van de gevallen was men vooral druk met de smartphone, maar dat geven we natuurlijk niet toe. Ik blijf het zeggen, boete naar minimaal 1.000 euro aub...
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Tis nog strafbaar ook, het toetreden van het prive parkeer terrein.
Dus verdubbelaar inzetten graag.
Dus verdubbelaar inzetten graag.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.