Het Nationaal Verkeersinfarct

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29248
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by Jeroen »

Weer eens een verkeersergernis... stel je bent stokoud, of iig met pensioen. Dan heb je doorgaans geen f*** te doen, of ben je iig niet gebonden aan werkdagen en spitsuren. Waarom zou je je dan met je camper, teringcaravan of fietsendrager op vrijdagmiddag in de spits begeven? Als ik aan de macht kom worden dingen als caravans sowieso verboden op de weg, maar weggebruikers die te stom zijn om de gevolgen van hun handelen te bedenken worden dan ook gelijk afgeschoten. Zonder proces.


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11766
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by 323baur »

Jeroentje Isis toch. Had je een slechte dag? :mrgreen:

Maar je hebt wel gelijk...inhalende vrachtauto's met 1 km verschil krijgen van mij gelijk EUR 10000000 aan de broek.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by uwbuurman »

323baur wrote:Jeroentje Isis toch. Had je een slechte dag? :mrgreen:
Lijkt erop dat hij inderdaad aan een flinke beurt toe is, Ite :mrgreen:

Maar ik snap 'm wel...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BMWvision
E21 Pro
Posts: 721
Joined: Mon Sep 20, 2010 2:43 pm

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by BMWvision »

323baur wrote:Jeroentje Isis toch. Had je een slechte dag? :mrgreen:

Maar je hebt wel gelijk...inhalende vrachtauto's met 1 km verschil krijgen van mij gelijk EUR 10000000 aan de broek.

Hahahaha vanaf maandag ben ik daar 1 van :mrgreen: :driving

Maar wat die caravans betrefd....
Ik vind het gewoon machtig mooi om met 8 meter sleurhut te rijden.
Maar ik zorg er dan wel voor dat ik niet in de spits kom.
1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
User avatar
BMWvision
E21 Pro
Posts: 721
Joined: Mon Sep 20, 2010 2:43 pm

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by BMWvision »

Hoe is het jullie verlopen in het verkeer deze avond? Of was ik de enigste die 3 kwartier langer heeft gedaan van werk naar huis?
Helaas konden sommige automobilisten weer niet omgaan met deze weersomstandigheden.

In Zutphen kon ik al aansluiten in de rij angsthazen die 30 km/u reden omdat ze waarschijnlijk geen winterbanden hebben???
Na wat inhaal werk kon ik gewoon de maximale toegestaande snelheid rijden met hetzelfde wegdek als waar de angsthazen op reden.
Alles ging goed, tot ik bij Westervoort onder de A12 door zou gaan.
Pal boven het viaduct was een ongeval gebeurd en heel "in Duitsland werkend Nederland" moest de A12 verlaten bij afslag Westervoort, afslag Duiven, Afslag Zevenaar en waarschijnlijk ook de twintig afslagen daarvoor om binnendoor een weg naar huis te zoeken.
Daardoor blokkeren ze met z'n allen masaal de weg voor de bewoners van deze desbetreffende dorpen waaronder mij.
Kunnen ze ook niks aan doen, het is tenslotte Nederland. Maar gelukkig had ik nog zuurstof in mijn bloed van het karten en de Z3 onder de kont, dus heb ik me behendig door het verkeer weten te wringen over de sluiproutes die Westervoort kent.
Jammer dat de Z3 nog geen dashcam heeft... Mmmmmisschien maar beter ook :launch

Anyway. Mijn zus staat al vanaf 17:30 uur in Arnhem vast met de bus terwijl haar dienst er al lang een breed op zit. En mijn neef staat nog te genieten op het Velperbroekcircuit A348 vanaf 16:40.
Dat zegt alweer genoeg over Nederland met winters weer en ongevallen op de A12. :wha
1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29248
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by Jeroen »

Tsja, hoeveel centimeter is er bij jullie gevallen? Zo te horen toch zeker een cm of 50?!

Ik val in herhalingen denk ik, maar de doorsnee Nederlander vindt zichzelf een bovengemiddeld goede bestuurder. Maar wee je gebeente als er een paar druppels regen vallen. En tsja als er dan sneeuw valt dan zijn al die goede bestuurders compleet de kluts kwijt. Maar een rijvaardigheidstraining volgen, ho maar!

Had al wat in het overheidsdraadje gezet aangezien ik van mening ben dat diverse mongoloïde overheidsdiensten als KNMI en VID de veroorzakers zijn van deze complete massahysterie, en angsthazend Nederland (die goede automobilisten, weet je nog) schijt collectief de broek vol. In deze regionen was er niets maar dan ook helemaal niets aan de hand, zowel vanmorgen als vanavond. En alles stond vast.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BMWvision
E21 Pro
Posts: 721
Joined: Mon Sep 20, 2010 2:43 pm

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by BMWvision »

Er is een beste hagelbui overgekomen rond 16:00 uur, +- 1cm. Maar op de drukke wegen is de hagel zo in elkaar gedrukt dat het een grote ijsbaan vormt op de wegen.
Wat betrefd sneeuw, dat is niet gevallen. De hagelbui was de boosdoener.
1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by Peter V. »

Zelfs vanochtend om 5.45 uur viel er wat winterse neerslag. Wat ik vooral heb gemerkt t.o.v. vanmiddag terug rijden dat het lijkt alsof de mensen die echt vroeg op pad zijn een stuk meer rijervaring hebben dan diegene die in de middag rond 16.00 uur rondrijden.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Peter van Uum
Upcoming E21 fanatic
Posts: 79
Joined: Sun Jun 09, 2013 8:15 pm
My E21(s): '81 Alpina B6 '82 Alpina B6
Location: Hellevoetsluis,Netherlands

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by Peter van Uum »

Ja Peter het is wat op die A 15 terug uit de Botlek of het nou slecht of goed weer is het staat altijd vast 's'middags nu wat eerder en nu met de werkzaam heden helemaal een drama, de winterse neerslag valt hier gelukkig mee het is meer regen dan hagel ik was binnen 10 min thuis
Gr. Peter
'78 320/6 Scheiders cabrio. '81 316 Baur '82 323 i His cabrio
'79 Alpina B6 '81 Alpina B6 Baur '82 Alpina B6
'79 323i Baur '81 323 i '05 320d
'79 Alpina C1 2.3
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29248
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by Jeroen »

Prachtig, Nederland komt weer tot een complete verkeerstechnische meltdown, en dan regent het alleen nog maar. Het wordt tijd voor rijles denk ik.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by uwbuurman »

rare lui allemaal op de weg. Ik ben er vanmorgen overigens soepel doorgerold, maar ga straks nog even naar de zuidkant van Nijmegen... Rond 6 uur klaar... Denk dat ik daar maar ga eten ergens...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by e-einundzwanzig »

uwbuurman wrote:rare lui allemaal op de weg. Ik ben er vanmorgen overigens soepel doorgerold, maar ga straks nog even naar de zuidkant van Nijmegen... Rond 6 uur klaar... Denk dat ik daar maar ga eten ergens...
zou ik nog een keer over nadenken, hoorde dat er veel mensen ontevreden zijn over het eten daar.
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29248
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by Jeroen »

Soms is de sfeer op de weg relaxed en verloopt alles vloeiend. Gisteren nogal wat km's kris-kras door NL gemaakt en de hele dag was het verkeersbeeld verre van ontspannen. Behalve het helaas gebruikelijke re-rem en geslinger omdat die telefoon nu eenmaal op nr 1 staat, ook heel veel rare bewegingen en ondanks een onzeker rijgedrag en regen hield zowat geen mens afstand. Niet vreemd dat we diverse ongevallen hebben gezien, waarvan overigens het merendeel éénzijdig was.

's-Middags was er wat anders aan de hand, een vrachtwagen met pech die een rijstrook blokkeerde op de A27. Als we Rijkswaterstaat, de VID n de ANWB moesten geloven leidde dat tot twee km file op de A27 en verder niks aan de hand. De werkelijkheid bleek echter nogal anders. Een compleet verkeersinfarct rond Utrecht waar zelfs vele binnenwegen klem stonden. Ondanks alle detectiesystemen en camera's is blijkbaar géén van de genoemde instanties in staat daaruit af te leiden dat er files staan, terwijl je het zelf op de webcam wel kunt zien! We constateerden zelf op de A28 al ten minste 7 km file. Werd niet gemeld, zelfs een half uur nadat wij erin terecht kwamen nog niet. Op deze wijze -en dat is echt niet iets wat we alleen in het weekend zien met wellicht een kleinere bezetting bij deze instanties- krijgt ook niemand de kans de file te vermijden. Sterker nog, iedereen rijdt nietsvermoedend bovenop die hoop. Wij konden gelukkig nog een landelijke binnendoor route nemen, maar vrijwel iedereen zat hopeloos in de val. Kansloos.

's-Avonds laat hadden we een ander feestje. Rijkswaterstaat had netjes geleidelijk twee rijstroken afgekruisd op de A12 richting Den Haag en leidde het verkeer de vluchtstrook op. Niks mis mee en niks raars aan zou je zeggen, totdat er ééntje een acuut herseninfarct krijgt en besluit te gaan keren, waarop ten minste 2 andere schapen eh auto's gewoon volgen. Een hele rare frontale botsing met een grote ravage en zelfs brand was het gevolg. Rijkswaterstaat was vanwege de werkzaamheden al aanwezig dus wij zijn braaf maar hoofdschuddend doorgereden :screwy
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29248
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by Jeroen »


ANWB: Nederlanders vaker en langer in de file

DEN HAAG - Reizen tijdens de spits wordt onvoorspelbaarder en de files zullen de komende jaren alleen maar langer worden, waarschuwt de ANWB maandag. Dat was volgens de organisatie dit jaar al goed te merken rond Den Haag en Utrecht. In die regio's nam de filezwaarte (lengte maal duur file) met 35 procent toe, tegen gemiddeld 20 procent.
Tsja, een keer ga je nat als Roverheid. De achterstand opgelopen door decennia lang te weinig te investeren in infrastructuur waardoor je achter de feiten aan loopt, dat gaat zich een keer wreken en dan helpt niets meer, en de politiek heeft toch volop haar best gedaan. Files worden niet gemeld, de definitie van de filezwaarte/filedruk werd aangepast, allemaal om te laten zien dat we het zo goed doen.

Niet dus, voor de verantwoordelijken voor onze verkeerssituatie is de economische crisis eigenlijk een zegen want voordat deze uitbarstte was Nederland al in een rap tempo aan het dichtslibben, waren we op die voet verder gegaan dan hadden we die meltdown allang gehad. Maar nu het economisch weer wat lijkt aan te trekken merken we dat ook gelijk volop op de weg.

Er is natuurlijk zat aan te merken aan de huidige beleidsmatige ontwikkelingen op de weg, maar gelukkig wordt er nu wel hard gewerkt aan een inhaalslag, al is deze wat laat ingezet. Hopen dat we daar wel enig tempo in kunnen houden en we ons niet in onredelijke mate laten afleiden door drogredenen van overheden en 'treehuggers'.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29248
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by Jeroen »

Altijd lekker op de weg, een beetje regen. Iedereen is weer acuut vergeten hoe dat autorijden ook alweer ging en hoeveel angst dat ook inboezemt, tot een voorzichtiger rijgedrag leidt het niet, in tegendeel zelfs. We vinden het blijkbaar eng en dan kun je het beste volop aan het remmen en bumperkleven.

Sowieso wel grappig om, nu ik inmiddels een paar weken een nieuw traject afleg, weer eens ons weggedrag vanuit nieuwe invalshoeken te bekijken. Niemand maakt zich schuldig aan onnodig linksrijden hoor je overal al, nou dan is dat vast waar. Maar wat ook waar is, is dat 99% van de automobilisten het verrekt om rechts te houden. Bewusteloosheid, lamlendigheid en egoïsme vieren hoogtij op de Nederlandse wegen.

Verder investeren in asfalt lijkt me dan ook geldverspilling. Eerst maar eens mensen opvoeden. Rechts houden, richting aangeven, die telefoon met rust laten. Dan gebruiken we de capaciteit van onze wegen en roepen we de dramatische toename van vreemdsoortige ongevallen ook gelijk een halt toe. Ofwel, het zou prettig zijn als onze Nationale Politie weer eens wat meer aan het werk ging, en dan niet om veilig achter een muurtje snelheidscontroles te houden op lange rechte stukken, maar om eens een fatsoenlijke bijdrage te gaan leveren aan de verkeersveiligheid.

Nieuw? Nee, niks nieuws. Zo overduidelijk en bekend dat ik me zelfs afvraag of ik dit moet posten haha. Wel leuk is om te zien hoe je wat verschuivingen ziet in automerken en hun berijders. Die nieuwe snelle jongens, ofwel het letterlijk en figuurlijk aanstormend talent dat de files veroorzaakt, die rijden tegenwoordig in een 308 of V40. Het meest gefrustreerd zijn de bestuurders van een Scenic of om het even welke Kia boot, om nog wel enigszins begrijpelijke redenen haha.

Onderaan de streep? Bekijk weer eens een filmpje van het verkeer in een Indiase metropool. Zelfs daar wordt beter gereden dan in Nederland...
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply