Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

Sleuteldagboek van Gerwin (523i)

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2257
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)

Post by Thegs » Thu Dec 14, 2017 9:20 am

Zo, inmiddels sukkelen we al weer iets meer dan een jaar rond met de E60. Tussen de bedrijven door alle bobines een keer vervangen omdat de koude start minder werd en in november stond de apk op stapel. Alle complimenten van de keurmeester, zo een nette auto was hij van mij niet gewend :mrgreen:

Deze week sprong te teller op 200k, weer een auto met een mijlpaal. Ik zit nog een beetje in dubio of ik nu zal kijken naar wat anders, of nog lekker even door tuf. Qua comfort en rij eigenschappen zou ik niet anders willen, of het moest een F10 zijn?


Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1997 BMW E39 520iAT in Vermontgruen
1999 BMW E36 316i Compact in Avusblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25851
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)

Post by Jeroen » Thu Dec 14, 2017 10:06 am

Sja, wil je weer veranderen of niet, dat is dan de vraag. Een noodzaak is het blijkbaar niet, nou ja, hooguit in je hoofd haha!
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15464
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)

Post by uwbuurman » Thu Dec 14, 2017 11:53 am

Prima auto, toch? Wat anders kost ook weer poen, de grootste afschrijving heb je wel gehad. Ik zou een jaartje door doen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2257
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)

Post by Thegs » Thu Jan 18, 2018 8:53 am

Het wordt hoognodig eens tijd om dit topic uit to date te maken, ik zal binnenkort de foto's eens verzamelen en een stukje op het digitale papier zetten. Voor de time beeing denk ik dat ik lekker door ga rijden met de E60, maar dan wil ik wel die kleine trilling eruit hebben. Nadeel is dat het bij een E60 (en de rest uit dat tijdperk) vanalles kan zijn, dus ik wil alle draagarmen nieuw eronder.

Omdat dit best in de papieren kan lopen, heb ik een vergelijk gemaakt tussen de verschillende merken. Het zou ik dit geval gaan om, 4 draagarmen voor, stabisteunen voor, stuurstangen met kogels, 4 draagarmen achter, kogelgewricht achter, integraalstang achter & stabisteunen achter.

Origineel BMW: 2963 euro
Lemförder: 1163 euro
TRW: 965 euro
Febi Prokit: 860 euro

Zeker omdat ik en vele andere weinig problemen hebben met Febi ben ik genegen om daar voor te kiezen. Lemförder is iig OEM, maar het prijsverschil is eigenlijk ook groot genoeg om even verder te kijken.
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1997 BMW E39 520iAT in Vermontgruen
1999 BMW E36 316i Compact in Avusblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25851
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)

Post by Jeroen » Thu Jan 18, 2018 9:23 am

Ja het wordt tijd Gerwin hahaha!

Soms zie ik de extreem lage(re) prijzen van Febi-Bilstein, en ben ik weleens bang dat het toch erg budget is. Dat het na een paar jaar toch Meyle kwaliteit blijkt te zijn. Aan de andere kant zie ik dat BMW ook regelmatig Febi-Bilstein gebruikt. Lastig hoor. Ik heb geen enkele reden om op dit moment de kwaliteit van Febi in twijfel te trekken, maar gezien de werkzaamheden, de omvang van de klus, zou ik zelf ws eerder gaan voor gelijk het beste en klaar voor zolang je de auto nog hebt. Dan zou ik denk ik toch Lemförder monteren. En dan houd je evengoed nog een kleine 2k in je zak tov dealerprijzen (voor hetzelfde spul grrrr).
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11241
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)

Post by Peter V. » Thu Jan 18, 2018 10:00 am

Ik ben voor onze E60 ook aan het rondkijken en kom uit op Febi of lemforder.

Ook hier net de 200000 km voorbij. Alhoewel ik geen trilling heb begin het bij mij op wat slechter wegdek te klapperen aan de voorzijde.

Ik ben even benieuwd wat jij gaat doen.

Verder moet ik de "egel" gaan vervangen dus dat wordt ook nog een leuke. Alleen hier ga ik voor OEM en vervang gelijk de blower.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

Wilmo
E21 Pro
Posts: 1222
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)

Post by Wilmo » Thu Jan 18, 2018 6:05 pm

TRW is sinds 2015 ZF. Net als Lemförder trouwens.

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25851
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)

Post by Jeroen » Thu Jan 18, 2018 10:41 pm

Yep, maar dat prijsverschil tussen Lemförder en TRW van 200 euro moet ergens vandaan komen, vandaar mijn lichte angst bij de goedkopere spullen van TRW en Febi, die regelmatig zelfs onder het prijsniveau van oa Meyle en Hakkitakki zitten.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11241
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)

Post by Peter V. » Sun Feb 04, 2018 4:49 pm

Vandaag de draagarmen/reactiestangen/spoorstangen en stabilinkjes van de voorzijde besteld van Febi. We gaan het wel zien.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2257
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)

Post by Thegs » Tue Feb 27, 2018 9:28 pm

Iets met slecht priotiteiten kunnen stellen...

Suzanne heeft een baan in de buurt en moet meer reizen, dus tijd voor een kleine auto'tje. Moet wel een BMW zijn natuurlijk, dus het enige beetje betaalbare zou een compact kunnen zijn. Paar bekeken hier en daar, maar veel zooi te koop. Uiteindelijk eentje gevonden, een 316i uit 1999. Leuke kleur (Avus blauw), airco, electrische ramen, electrische spiegels, leren stuurwiel en een armsteuntje erin. Prima wagentje en rijdt eigenlijk verrassend lekker.

Image
Image
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1997 BMW E39 520iAT in Vermontgruen
1999 BMW E36 316i Compact in Avusblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11039
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)

Post by 323baur » Tue Feb 27, 2018 9:50 pm

Erg mooie kleur idd! En die compactjes...rijden mega!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15464
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)

Post by uwbuurman » Tue Feb 27, 2018 10:35 pm

Mooi!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25851
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)

Post by Jeroen » Wed Feb 28, 2018 5:48 am

Kijk, da's een mooi pakketje zo! En idd, kort en licht met E30 achteras, dat stuurt ook helemaal standaard als deze gewoon al erg leuk.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4286
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)

Post by gerrit323 » Wed Feb 28, 2018 7:49 am

Mooi autootje .. ik zou daar ook gerust de dagelijkse km's mee kunnen doen
1988 e30 320is
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2016 Abarth Tourismo
2016 Fiat scudo workhorse


https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11241
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (523i)

Post by Peter V. » Wed Feb 28, 2018 8:53 am

Ziet er goed uit hoor. Netjes.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

Post Reply