2.3 ombouw naar 2.7

Post Reply
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by Ruud »

Het voordeel van het hoge koppel zie ik zeker. Wat mij vooral opvalt is dat er toch 2,7's worden gebouwd met K-Jetronic waarbij er een 885 kop wordt gebruikt. Als je een hoger vermogen (dan 160pk en dus bij een hoger toerental) wilt, kan ik me dat ook voorstellen maar dan moet je meer ingrepen doen. Ook in bij de motor van Ite bijvoorbeeld, die als ik het goed begrijp nu ook een echte koppelmotor is. Ben je al eens op de rollenbank geweest Ite? En heb je voor de 885 gekozen omdat je er nog meer uit denkt te gaan halen bij hogere toerentallen?
Bij gebruik van een 885 kop krijg je automatisch een uitdaging met ook andere zuigers en wellicht met compressie die dan weer leidt tot het gebruikt van een hoog octaan getal. In de setup van Willem is dat blijkbaar geen issue maar dat zal ik nog even navragen bij hem. Het aardige is dan dus dat je een de lage compressie behoudt van de A versie van het ETA blok. Je blijft dan inderdaad beperkt tot relatief lage toerentallen en laten we zeggen 160pk. Maar ik geloof dat ik het daarvoor wel zou doen......misschien maar eens voorzichtig op zoek naar een 122pk ETA blokje.....


User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3576
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by Arnold D »

Jeroen wrote:dan ga je op een gegeven moment tegen de beperkte capaciteit van brandstofverdeler en injectoren aan lopen
Heeft dat te maken met het feit, dat de druk dan te laag is ?


Na de SM meeting is Tseard met ons opgereden en wat mij al eerder is opgevallen is dat die auto van hem wel gruwelijk hard loopt. We hebben nog een sprintje getrokken, maar de Alpina loopt niet heel erg hard op hem in. Eigenlijk helemaal niet.

Nu blijkt dat Tseard , de stikkemerd, de auto van een voormalig dragracer heeft gekocht. Nu ben ik heel benieuwd wat daaraan gedaan is.
Hij zou eens navraag moeten doen.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by Jeroen »

Neuh de druk zal prima zijn, maar de opbrengst is van zowel de verdeler als de injectoren op een gegeven moment ten einde. Daar zijn natuurlijk oplossingen voor, Hartge gebruikte destijds ook al andere K-Jet verdelers op haar latere E21 modellen, ik meen afkomstig van de 911/930 SC, en dat gecombineerd met de injectoren uit een W123 dacht ik, die gewoon rechtstreeks passen.

Vriend van mij heeft volgens mij nog wel zo'n grotere K-Jet verdeler liggen, kan 'm weleens vragen om het onderdeelnr.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by 323baur »

TEn tijde van mijn ombouw was (en ben) ik eigenlijk niet geinteresseerd in een heel groot PK monster.
De mijne is nog nooit op een rollenbank geweest. Ik denk dat het bij ook met een pk of 160-170 max helemaal op houd.
Ik kan eigelijk maar 1 ding zeggen: probeer eens in een aantal versies proef te rijden. De mijne staat er klaar voor :launch
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
tseard
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 258
Joined: Mon Aug 24, 2009 4:47 pm
Location: De Pein

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by tseard »

Ik zal de eigenaar wel eens vragen als ik hem weer eens zie. Anders vraag ik mijn buurman wel even of die even wil vragen.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3576
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by Arnold D »

Moet je doen. :thumbsup
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by Nick1984 »

Ik ga zondag eens naar deze onderblok zien, en uitlaatspruitstuk etc. kent iemand de adverteerder?
Ziet er op het eerste zicht wel netjes uit, en prijs is navenant, maar ben toch wat wantrouwig.

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by 323baur »

Hmmm, klinkt allemaal erg technische en imo een beetje moeilijk doen als het makkelijker kan.
Anders gezegd: krijg dit maar eens goed lopend..
Bovendien lijkt mij 220pk+ uit een m20 al ambitieus, en dan hebben we het helemaal niet over de (thermische) duurzaamheid.

De grote vraag is: wat wil je..
Veel pk's - een M20 uit een 325 met motronic er in gooien
Veel koppel: 2.7 old fashioned bouwen en tevreden zijn met een paar restricties.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by Jeroen »

Eens!

Het gebruiken van M50-M52-M54 krukas is wel een vaker gedane upgrade, maar wil je daar idd alles uit krijgen zul je wel naar verdere aanpassingen moeten: kop met grotere kleppen en snellere nokkenas, geflowde E30 inlaat, groter gasklephuis, grotere injectoren, aangepast motormanagement etc. Anders kom je idd nooit aan die 220 pk. Totale kosten kunnen dan zomaar 5K zijn.

Voor de helft heb je volgens mij een 2.7 op K-Jet erin van Abeelen, 160 pk maar met een flinke sprong vooruit vwb koppel; 170 pk als je idd naar een standaard M20B25 setup met Motronic gaat uit een E30. Wil je nog verder en is originaliteit niet zo belangrijk (dat heb je met de geboden 2.8 setup ook al niet) dan kun je beter een M50B28 erin mikken. Dan ben je voor 2500 euro ook een heel eind en heb je minimaal 192 pk, met een aangepaste inlaat die ook niet heel veel kost en een chip schiet je makkelijk richting de 220 pk. Dat is wat al onze Engelse members aan de lopende band doen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by Nick1984 »

Andere nokkenas en spaghetti ga ik sowieso monteren, wat de brandstoftoevoer betreft had ik eerder een triple carb setup in gedachten.
Wetende dat ik de 4a1 van mijn 320/6 ooit genoeg heb vervloekt :)
Alleen al voor het uitzicht en de sound zou ik carburators willen.
Wat die M50B28 betreft, dat krijg ik bij ons op de keuring nooit klaar...
Wat het eindresultaat ook ooit mogen worden, hij mag gewoon niet trager zijn dan mijn e46 320d (180pk en 400nm)
merci voor de reacties!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by Jeroen »

Oh ja je bent natuurlijk gebonden aan de Belgische eisen. Maar goed, met een E21 ben je al leuk lichter dan een 320d dus met een M20B25 met een rijtje Webers ben je al sneller denk ik!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by Peter V. »

Als je de motorsetup van een M20 met triple carb wil moet je eigenlijk met Randy gaan praten.
Sterker als ik me niet vergis staat zijn ombouw ook te koop. Dan ben je met het motorblok gelijk klaar.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by gerrit323 »

Mijn 2.7 e30 heeft 202pk en 268nm en is sneller dan de golf 4 van mijn vrouw (165pk en 400nm) die toch iets lichter is dan een e46.

Met een K-jet setup ga je dit idd niet redden .. met carbs waarschijnlijk wel maar ik denk dat je centen dan te snel opgaan aan benzine :? met de huidige prijzen.

Als het niet origineel moet zijn zou ik een 2.5 blok uit een e30 monteren in combi met een deftig spruitstuk en chip op maat is dan 185pk en 240nm goed mogelijk .. Ik denk dat dit de goedkoopste oplossing is ook kwa verbruik valt die setup héél goed mee.

Waar je ook rekening mee moet houden ivm het blok waar jij gaat naar kijken, een hoog comp. blok + 10:1 draait niet meer echt zuiver op 95 octaan en laat het nu net de 98 octaan zijn die het eerst zal verdwijnen (in Nederland al het geval).

Ik heb mijn 2.7 blok laten opbouwen met een comp van 9,4:1 komende van 8,8:1 net om nog probleemloos 95 te kunnen rijden in de toekomst

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by 323baur »

Idd! dat begint nu echt wel een probleem te worden.
Ik moet met mijn auto eigenlijk altijd op BP ultimate rijden wil ik geheel zonder pingelen het leven door.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by pattam2009 »

Hoi Nick, heb je de keuze al gemaakt welke ombouw het gaat worden?

Ik zelf heb gekozen om voor de zogenoemde variant 3 te gaan ( zie de site http://www.e30.de )

Kortom,
Basis is de M20B25 motor
Drijfstangen van de ETA motor, 130 mm
Krukas van de ETA of 324 diesel motor, Hub 81
de poorten van de cilinderkop laten flowen
Nokkenas 284% in/uitlaat
spaghetti spruitstuk
Krukas balanceren
Drijfstangen uitwegen
Vliegwiel afdraaien
Grotere injectoren van de M50
en de ECU laten her programmeren.

Moet goed zijn voor een 200 pk.
Het is nog niet zover maar ben al aardig opweg :thumbsup

Image

Image

Image
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Post Reply