Page 1 of 12

2.3 ombouw naar 2.7

Posted: Wed Jul 07, 2010 11:40 pm
by pattam2009
Ben zo veel mogelijk informatie aan het verzamelen voor het ombouwen naar een 2.7.

Op het forum en verder kan ik weinig concrete informatie vinden vandaar deze topic.

Waar mijn voorkeur naar uitgaat is een ombouw met het behoud van de originele uitstraling dus met k-jetronic.

vragen als bijvoorbeeld:
wat de vermogens winst is met de originele kop.
moet het originele uitlaat systeem nog aangepast of vervangen worden
aanpassing benzine pomp
enz.


Alle informatie hierover is welkom alvast bedankt.

Posted: Thu Jul 08, 2010 8:32 am
by 323baur
Ik ga dit volgen...
(zelfde wens)

Posted: Thu Jul 08, 2010 8:43 am
by e-einundzwanzig
mijn schatting is dat je niet zoveel vermogen zult hebben met een k-jet dan met motronic. dus iets van tussen de 160 en 180 pk, dit ligt er ook aan of je een 731 kop neem van een e30 320i/323i of een 325i kop...

Martin

Posted: Thu Jul 08, 2010 8:50 am
by 323baur
Het gaat ook meer om koppel denk ik.
PKs zijn niet het probleem.

Posted: Thu Jul 08, 2010 9:13 am
by ac/dennis
Volgens mij kan je op het Engelse gedelte van het forum aardig wat info vinden.

Posted: Thu Jul 08, 2010 9:47 am
by Jeroen
Heel veel info over alle mogelijke varianten vind je (in het duits) hier

Enige optie uit deze lijst die in mijn ogen betaalbaar zoden aan de dijk zet is variant III, de eenvoudigere varianten zullen geen wonderen doen en met name met K-Jet bestaat er behoorlijk veel kans op pingelen.

De brandstofpomp gaat het allemaal wel trekken. Met dergelijke 2.7 liter blokken verandert wel het karakter en met de standaard nokkenas loopt het koppel al vanaf ca 5000/5500 rpm aardig terug. Wil je dat de boel dan verder doorloopt zul je een iets snellere nokkenas moeten gaan plaatsen.

Ik meen dat een M20B23 standaard iets van een 260 of 264 graden nokkenas heeft. Een milde en nette upgrade zou dan een 272 zijn en dat kan zonder verdere aanpassingen. Ga je 'scherper' dan gaat de brandstoftoevoer wel een bottleneck worden en zul je een zwaardere K-Jet verdeler en grotere injectoren moeten gaan plaatsen.

Er zijn hier overigens vast nog wel wat mensen die hierin thuis zijn (?).

Posted: Thu Jul 08, 2010 9:56 am
by 323baur
Laten 'we' het hier maar verzamelen.
Op e30.de staat idd veel info.
Als er lezers zijn die zinnige info weten te melden - graag!

Posted: Thu Jul 08, 2010 11:28 am
by Peter V.
Ik lees lekker mee en maak het lijstje van benodigdheden :wink:

Posted: Thu Jul 08, 2010 12:07 pm
by Peter V.
Als je inderdaad voor variant III zou gaan dan moet je wel de complete motronic ombouw plaatsen en is het optisch niet meer hetzelfde. Dit is toch de variant die vele engelse graag doen?

Ik persoonlijk zou voor de variant I gaan van 2.7 122 PK blok met de 731 cylinderkop (E30 323i) en dan wel de K-jet erop. Opties geen verschil en wel wat winst in PK's en koppel.

Posted: Thu Jul 08, 2010 12:22 pm
by e-einundzwanzig
variant 1 i.c.m. k-jet zal denk ik 150 tot 160 pk geven.

de 731 kop heeft dan wel grotere inlaten vergeleken met de normale 320/323i kop maar heeft even grote kleppen.

de reden dat de e30 323i meer pk heeft dan de e21 323i ligt volgens mij puur aan de l-jettronic. k-jet heeft dus weinig zin,

ik denk dat thijsse hier meer over kan vertellen

een scherpere nokkenstok zal toch een must zijn voor meer pk's.

aan de andere kant. je zult zeker vooruit gaan in koppel bij een type 1 ombouw icm k-jet.

Edit: en over het uitlaatsysteem, die hoeft niet aangepast te worden....

Martin

Posted: Thu Jul 08, 2010 12:43 pm
by Peter V.
Over de uitlaat wordt wel gemeldt dat als je naar de dubbele pijpen gaat van een e30 je iets PK's erbij zou krijgen.

Posted: Thu Jul 08, 2010 10:58 pm
by gerrit323
Ik ben langs de ene kant ook deze ombouw aan het overwegen maar twijfel eerlijk gezegd om het in de e21 te doen .. deze laat ik eigenlijk liever standaard met zijn matching nrs :wink:

Een e30 kennis hier in de buurt is wel redelijk met deze ombouw bezig .. hij gebruikt altijd de 129 pk eta versie met een 325i (885) kop .. deze delen zijn standaard zo op mekaar te schroeven zonder enige aanpassing en geven met een originele nokkenas ongeveer 175pk .. wel een pak meer koppel (dacht iets van een 260nm opv 225nm voor een standaard 325) altijd e30 wel te verstaan.

Een e21 kop met een eta onderblok geeft idd max 160pk(ik denk zelfs niet dat je daaraan komt) , als je een aangepaste nokkenas monteert en een deftige uitlaatlijn zal je denk ik rond de 170 uitkomen, (dit kan echter ook nog met een goed bewerkt 2.3 blok :idea: ) mss iets meer met een e30 kop .. als je deze kop volledig laat bewerken is 180pk+ zeker mogelijk maar dan zal ook een milde nokkenasupgrade niet volstaan.

Als ik een eta inbouw zal het dus waarschijnlijk in de e30 zijn ... 2.7 onderblok met een 2.5 kop, nokkenas met meer dan 272° en een aangepaste stuurdoos ... (motronic) 190pk komt dan zeker in de buurt .. jonge wat zal die 320i dan vooruitgaan :lol:

Gerrit

Posted: Fri Jul 09, 2010 7:09 pm
by Nick1984
Dit toppic moet ik ook blijven volgen! zijn wel plannen voor volgende winter.
Toen ik de 323i kocht vond ik hem eerlijk gezegd wat tegenvallen qua vermogen, zeker onderin... Dus een kleine upgrade zou niet slecht zijn :D

Posted: Mon Jul 12, 2010 1:57 pm
by pattam2009
Wat zou er bij deze motor zijn aangepast?

Bij youtube de volgende tekst invoeren:

BMW e21 323i stock vs modified

Posted: Mon Jul 12, 2010 8:38 pm
by gerrit323
fimpje ken ik denk dat je hier gewoon het verschil ziet tussen een stock 323i en een 2.7 ...

Gerrit