Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

2.3 ombouw naar 2.7

Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15042
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by uwbuurman » Wed Apr 03, 2013 1:19 pm

Netjes! heb je al een plek voor je oliekoeler? Ik denk dat ik met de standaard Kjet setup gewoon zonder oliekoeler ga rijden.


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4236
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by gerrit323 » Wed Apr 03, 2013 3:08 pm

Mooi Patrick .. ik heb op mijn blok de 282° van dbilas .. vergelijkbaar.

Ik zou me niet teveel zorgen maken ivm oliekoeler .. ik heb op mijn 2.7 ook nog geen oliekoeler en de olietemp komt bij gewoon sportief rijden niet hoger dan 80°. Bij lang autosnelwegtraject met toeren constant boven de 4000rpm komt de olie op 90°a 95° tot max 100° (maar voor dat laatste moet je al goed je best doen)

Een standaard s14 rijd ook steeds met olie tss 90° en 100° dus kan dat bij een m20 ook geen kwaad.

Gerrit
1988 e30 320is
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2016 Abarth Tourismo 2016
2016 Fiat scudo 2016 workhorse


https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195

User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by pattam2009 » Wed Apr 03, 2013 7:12 pm

Dank je mannen.
De opbouw van de motor heb ik laten doen doen door Alex van jansen motoren revisie in Oss.
Een echte brabo :wink: soms niet te verstaan maar weet precies wat die doet.
Veel ervaring met de M20 motor opgedaan in DNRT.

De originele oliekoeler gaat er niet onder komen, daarvoor moet ik te veel aanpassen.
Omdat ik al meer heb gelezen dat er niet direct een koeling probleem ontstaat zonder de oliekoeler en ik er zeker niet mee gaat racen laat ik daarom de koeler achterwegen.
Eventueel kies ik voor een kleinere koeler ergens onder de motorkap.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15042
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by uwbuurman » Wed Apr 03, 2013 7:17 pm

Ok, als je de koeler er toch niet tussen zet, waarom dan niet het filter rechtstreeks op het blok? Later kan die koeleraftakking er zo weer tussen...
Last edited by uwbuurman on Wed Apr 03, 2013 8:56 pm, edited 1 time in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4236
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by gerrit323 » Wed Apr 03, 2013 8:25 pm

Goed punt Koos dat had ik nog niet opgemerkt .. die aftakking moet er idd vantussen :wink:
1988 e30 320is
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2016 Abarth Tourismo 2016
2016 Fiat scudo 2016 workhorse


https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15042
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by uwbuurman » Sat Jan 04, 2014 12:51 pm

Paar vragen over de ombouw: Ik wil mijn B25 voorzien van Eta zuigers zodat ik de hoogte van het blok niet hoef aan te passen. Heb inmiddels begrepen dat het beste is om de SuperEta zuigers te gebruiken, maar hoe herken ik die? De superEta had 129pk geloof ik, maar stel dat ik een blok ergens koop, hoe weet ik dan of het een superEta of een gewone Eta is?

tot slot de vraag: wie weet een SuperEta blokje voor me te staan? Of een setje van 6 goede zuigers?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 10945
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by 323baur » Sat Jan 04, 2014 2:15 pm

www.e30.de
Daar staan eigenlijk alle antwoorden bij elkaar, behoudens het aanbod.
Ik zou komende tijd vooral 85-86 eta auto's in de gaten houden. Die zijn voor weinig te koop.
Lekker rijden en daarna offeren
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15042
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by uwbuurman » Sat Jan 04, 2014 2:59 pm

Dank Ite, deze site ken ik uiteraard maar geeft geen antwoord op mijn vraag. Hoe herken ik een SuperEta motor en ho onderscheid ik die van een gewone Eta? Stel ik kan een blok kopen, hoe zie ik dan welk blok het is, afgezien van het demonteren en de zuigers bekijken?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4236
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by gerrit323 » Sat Jan 04, 2014 3:17 pm

Koos

op een eta 122pk staat de code 27 6E A
op en S eta 129pk staat de code 27 6K B

eta zuigers zijn soortgelijk aan de platte 323i zuigers
S eta zuigers zien er ongeveer zo uit als 2.5 zuigers

foto van mijn S eta zuigers

Image


foto S eta code

Image

Bij vragen .. stellen :thumbsup

Gerrit
1988 e30 320is
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2016 Abarth Tourismo 2016
2016 Fiat scudo 2016 workhorse


https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15042
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by uwbuurman » Sat Jan 04, 2014 5:08 pm

Thanks! Kan ik wat mee! Wat mag een gebruikt blok dat loopt (op lpg..) kosten?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 10945
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by 323baur » Sat Jan 04, 2014 6:08 pm

Max 200.
Voordeel: LPG is voor je onderblok eigenlijk alleen maar goed.
Koppies kunnen er wat minder tegen.
Niet kopen als je hem niet hebt horen lopen, keuze zat.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15042
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by uwbuurman » Sat Jan 04, 2014 6:32 pm

OK, Thanks. Blok zit nog in de auto, maar die is gebouwd in juni 1986, dus dat is vermoedelijk een ETA. Heb een chassisnummer, motorcode krijg ik nog.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4236
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by gerrit323 » Sat Jan 04, 2014 6:42 pm

S eta is dacht ik gebouwd van 09/86 tem 03/87 .. kan er iets naast zijn .. zoek dit op als ik thuis achter de pc zit :wink:
1988 e30 320is
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2016 Abarth Tourismo 2016
2016 Fiat scudo 2016 workhorse


https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15042
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by uwbuurman » Sat Jan 04, 2014 7:37 pm

Volgens mij zit je om en nabij goed. Dat maakt het zoeken moeilijker en dat maakt tevens dat dit vermoedelijk een gewone ETA is.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

User avatar
jarnotim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 123
Joined: Wed Nov 14, 2012 8:09 pm
My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94
Location: Staphorst

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by jarnotim » Wed Jan 29, 2014 6:52 pm

Die nokkenassen van die eta koppen mogen ook graag inslijten en dat een rammelend diesel geluid aan de motor geven. vooral bij lage toeren. Die van mij klonk ook nooit lekker.
e21 323i 1978
e21 316 1980
e30 318i 1989

Groeten Jarno Timmerman

Post Reply