Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

2.3 ombouw naar 2.7

Post Reply
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 10878
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by 323baur » Wed Jan 29, 2014 6:54 pm

http://www.e28forum.nl/viewtopic.php?f= ... b7f6027925
Dit is een koopje!! 129pk + bak euro 150..


Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 10878
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by 323baur » Wed Jan 29, 2014 6:55 pm

Ik belde je al even koos, maar helaas VM.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 14827
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by uwbuurman » Wed Jan 29, 2014 9:16 pm

Contact gehad met de verkoper. Sympatieke gast, maar helaas past zijn motor me niet. De e28 is van 1985, dat doet al het ergste vermoeden en inderdaad heeft de motor als code 27 6K A, dus een vroeg blok. Jammer.

Ite, grote dank voor het spotten en melden!
Gerrit, grote dank voor de hulplijn!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4216
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by gerrit323 » Wed Jan 29, 2014 9:21 pm

graag gedaan Koos :wink:
e30 320is 1988
e36 m3 1994
mx5 '92
Abarth Tourismo 2016 165hp
Fiat scudo 2016 workhorse 199hp


https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 10878
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by 323baur » Wed Jan 29, 2014 10:38 pm

Net thuis van een verjaardagje, zag dat je gebeld had. Jammer!!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 14827
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by uwbuurman » Wed Jan 29, 2014 10:44 pm

Geen probleem Ite, was om te melden wat ik hierboven post.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 142
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by Ruud » Sun Aug 17, 2014 11:14 pm

Ik heb vandaag weer een rondje internet gedaan op zoek naar info over het bouwen van een 2,7 K-jet. Mijn uitgangspunten zijn:
-originele looks
-focus op extra koppel
-behoud van mijn 731 kop
-zoveel mogelijk gebruik makend van standaard onderdelen
Voorlopige conclusie is dat ik een 27 6KA (cr 9,0:1) of 27 6EB (cr 10,2:1) ga combineren met de 731 kop en de compressieverhouding ga aanpassen richting de 9,5:1.

Onderweg kwam ik wat interessante info/links tegen die het verhaal hier nog completer kunnen maken.

Overzicht van de m20b27 varianten:
276EA=125PS katlos, 11,0:1
276EB=129PS katlos, 10,2:1
276KA=122PS Werkskat 9,0:1
276KB=129PS Werkskat 8,5:1

EA, EB und KA haben den 2l-Kopf nur mit weniger Lagerstellen. KB hat bis 9/87 einen Kopf ähnlich des 325i nur ohne 3 zus. Ölkanäle. KB ab 10/87 hat einen 325i Kopf, aber mit anderer NW und anderen Ventilfedern.

Wat uitgebreider en met plaatjes:
http://wp1016621.server-he.de/fotost/f01811/f01811a.htm

Deels andere visie op de bekende Variante 0 (122pk eta met 325i kop) van e30.de:
http://www.e30zone.net/e30zonewiki/inde ... ding_a_2.7

En een excell sheet voor de berekening van de compressieverhouding. Niet alle varianten zijn opgenomen en er zitten wat onvolkomenheden in maar goed bruikbaar:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1344,d.d2k

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 14827
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by uwbuurman » Mon Aug 18, 2014 10:42 am

Zoals ook in je draadje gezegd Ruud, 731 kop = KA zuigers, 885 kop = EB zuigers. Waarom wil je die 731 kop houden? 885 kop zie jij het verschil niet aan als het spuitstuk erop zit.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 142
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by Ruud » Mon Aug 18, 2014 11:19 am

Helder. Volgens het rekensheetje dat ik gevonden heb (en een kleine uitbreiding daarop), kom je met deze combinaties tot de volgende compressieverhoudingen
27 6 KA blok en 731 kop: cr 9:1
27 6 EB blok en 885 kop: cr 9,35:1

De variant die jij kiest komt dus nog wat dichter bij wat ik zou willen (cr 9,5:1) dan de combi die ik kies. Met een 0,2mm vlakken, ben je er helemaal en dat zou geen probleem mogen zijn.
De reden voor mij om de 731 kop te houden is dat deze volledig gereviseerd is een kleine 3.000km geleden. De winst met een 885 kop zal alleen in de het hogere toerenbereik liggen en dat haal ik toch niet met een onveranderd inlaat-/ inspuittraject. Dan zou dat dus geen enkele toegevoegde waarde hebben (afgezien van de cr die je met die variant nog wat makkelijker haalt). Eensch? Of zie ik iets over het hoofd?

User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 142
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by Ruud » Wed Aug 20, 2014 12:02 pm

Inmiddels heb ik nog wat Koos heen en weer ge-PM'd en is me duidelijk geworden dat Koos kiest voor KB zuigers ('super eta') met een 885 kop. Dat is natuurlijk de beste optie als je een super eta motor hebt. Al vraag ik me af of de cr van 8,5:1 niet wat laag is om een lekker efficient blok te krijgen....

Wie heeft er ervaring met die variant? Gerrit misschien? En is het dan gelukt om de cr verder op te schroeven?

Ik heb een 731 kop die na revisie nog geen 3.000km gelopen heeft. Die moet dus goed zijn en dat ga ik asap laten checken. Die wil ik dan graag gebruiken.

Na nog veel meer lezen en puzzelen met compressieverhoudingen, begin ik steeds meer zin te krijgen om de compressieverhouding nog wat hoger te kiezen. Metric Mechanic heeft op z'n site een interessant verhaal over onder meer cr:

http://www.metricmechanic.com/product-i ... ing-power/

Zij kiezen consequent voor een cr van 10:1 voor de M20 motoren en adviseren daarbij het gebruik van benzine met hele lage octaanwaardes (87/ 91) voor daily use. Bij sportief gebruik adviseren ze hogere waarden. Ik ga ervan uit dat het met Motronic anders is dan met K-jet.

Waar vind ik kennis over de maximaal haalbare cr voor een m20 op K-jet? Wie heeft daarmee ervaring?

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25013
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by Jeroen » Wed Aug 20, 2014 1:26 pm

Hoewel ik zelf nooit een 2.7 uitgedacht of opgebouwd heb, heb ik hier wel een paar gedachten bij cq ervaringen mee. Daar kan Koos na al zijn research dan weer even op schieten.

Allereerst dat verschil in octaangetal tussen de VS en Europa: niet te vergelijken! Zowel samenstelling als meetwijze is vaak anders (RON vs MON/AKI/RdON/etc). Hun auto's hebben met een hogere CR doorgaans 91 nodig en dat zal gemiddeld ongeveer overeen komen met 96-97 hier.

Met een K-Jet is een motor zeker gevoeliger voor detonatie dan met Motronic, al heeft deze ook nog geen klopsensor, het systeem is wel vele malen nauwkeuriger. Lambdaregeling helpt daar ook weer bij en dat vind je op alle US auto's bijvoorbeeld.

Ik zou zelf denk ik mikken op een compressieverhouding van 9.5-9.8:1, hoger dan kom je zonder hoogzwavelige benzine zeker in de knel, en 98 begint nu al knap schaars te worden. Met een Supereta zou er dan volgens mij iets van 1.3mm van het blok afmoeten ofzo? In dat geval heel erg op ontstekingstiming letten om te voorkomen dat je deze mega moet verstellen (wat je aan de ene kant oplost lever je aa de andere kant tenslotte weer in), naar alle waarschijnlijkheid wil je dan wel een verstelbaar nokkenastandwiel. Het mooie van een Eta of Supereta ombouw met een wat vlottere nokkenas is in mijn ogen namelijk altijd dat je onderin dik koppel wint en naar M30 waarden gaat, terwijl je bovenin lekker door gaat lopen. Als je de nokkenastiming niet perfect krijgt moet je de ontsteking verhoudingsgewijs extreem gaan verstellen met als gevolg dat je één van deze karakteristieken in het beste geval helpt ten koste van de andere.

Maar het is maar net wat je wilt, als je gewoon een soepele cruiser wilt kun je met een standaard nokkenas volstaan. Wat je dan voornamelijk doet is het max koppel vergroten en naar een lager toerenbereik verleggen, de vermogenswinst is dan beperkt. Je merkt ook gewoon dat je je max koppel bereikt onder 4.000 rpm, hetgeen voor een soepele auto prima is, maar verwacht geen wonderen bovenin. Combineer je eea met een snellere nokkenas dan loopt het blok bovenin lekkerder door.

Dat heeft weer een link met het gebruikte type kop, wil je er meer vermogen uit dan helpen grotere poorten en kleppen enorm, dat wordt echt de eerste bottleneck. Maar ik denk dat je met de 885 kop ook al wel meer midrange koppel hebt, ook met een standaard nokkenas.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4216
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by gerrit323 » Wed Aug 20, 2014 2:02 pm

Ik heb een comp van 9.6 en er is 1.5 mm van het blok gehaald .. standaard S eta begint bij 8.8

Een 885 kop zal zowiezo beter flowen als een 731 ook met standaard nokkenas maar je verliest wat debiet omdat de aanzuigcollector van een e21 kleiner is dan de diameter van de inlaatpoorten van de 885 kop. In een e21 een 885 kop gaan flowen heeft dus geen zin .. scherpere nokkenas kan altijd natuurlijk.

Deze kop zal dus nooit helemaal de maximum prestaties bieden van wat mogelijk is.

Ik denk persoonlijk dat beide mogelijkheden in een e21 .. a blok eta met 731 kop of kb eta met 885 kop
Maximum een paar pk's en nm's gaan verschillen.

In een e30 is dit een gans ander verhaal uiteraard
e30 320is 1988
e36 m3 1994
mx5 '92
Abarth Tourismo 2016 165hp
Fiat scudo 2016 workhorse 199hp


https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195

User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 142
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by Ruud » Wed Aug 20, 2014 4:08 pm

Bedankt voor jullie nuttige bijdragen! Het verschil tussen octaanwaarden in EU en US was mij niet bekend dus dat verklaart een hoop!

Een cr tussen 9,5:1 en 9,8:1 lijkt inderdaad een mooi doel. Onze goeie oude 323i's hebben standaard 9,5:1 en bij de meeste van ons zal er ook wel een keer een kop gevlakt zijn en zal de waarde erboven zitten.

Een verstelbaar nokkenastandwiel is natuurlijk altijd mooi als je wat wilt gaan experimenteren. Maar dat kun je ook later nog eens toevoegen als de honger naar meer niet meer te stillen lijkt. Dat geldt wat mij betreft ook voor een andere nokkenas.
Ik heb een comp van 9.6 en er is 1.5 mm van het blok gehaald .. standaard S eta begint bij 8.8
In Ruud's Rare Rekensheet begin ik met een cr van 8,5:1 voor de S eta. Dat is overigens ook wat ik overal vind op het net. Als je maximaal de kop vlakt (0,3mm) dan kom je al wel richting de 8,8. Als ik reken met een volledig originele kop en 1,5mm van het onderblok af, dan kom ik uit op 9,7:1. Dat komt dus heel aardig in de buurt van wat er bij jou uit de praktijk blijkt.
Kun je zonder verdere aanpassing 1,5mm van het onderblok frezen? Ik ging ervan uit dat zuigers dan de kop zouden gaan raken. Of moeten de zuigers dan aangepast worden?

User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4216
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by gerrit323 » Wed Aug 20, 2014 4:33 pm

Bij mijn zuigers zijn idd de pockets waar de kleppen invallen wat uitgefreesd :wink:

verstelbaar nokkenastandwiel heb ik niet omdat we de ontsteking voldoende konden regelen in de motronic zelf .. ik overweeg er wel 1 te steken maar dan enkel om mijn vermogens en koppelcurve nog wat meer richting koppel te regelen .. iets minder piekvermogen maar nog vroeger maximum koppel
e30 320is 1988
e36 m3 1994
mx5 '92
Abarth Tourismo 2016 165hp
Fiat scudo 2016 workhorse 199hp


https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25013
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by Jeroen » Wed Aug 20, 2014 6:49 pm

De belangrijkste reden om een verstelbaar nokkenastandwiel te gebruiken is niet zozeer experimenteren, maar om de nokkenastiming (niet te verwarren met ontstekingstiming) 'spot on' te krijgen. Met het affrezen van het blok kom je doorgaans niet perfect uit met de distributie omdat die riem nu eenmaal even lang blijft, en één graad doet dan al heel veel. Dat kun je dan opvangen met het licht verstellen van het nokkenastandwiel. Mijn advies zou zijn om gewoon eerst de boel op te bouwen, kom je dan niet lekker uit, pas dan een verstelbaar tandwiel toe. Dat is dan niet noemenswaardig extra werk.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

Post Reply