Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

2.3 ombouw naar 2.7

Post Reply
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4216
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by gerrit323 » Wed Aug 20, 2014 8:19 pm

dit is mijn blok na 1,5mm vlakken en zonder verstelbaar nokkenastandwiel

Image

Image

.. krukasmarkering is spot on en op de nokkenasmarkering zit een minimale speling .. in mijn ogen verwaarloosbaar dus ook gekozen om voor een standaard nokkenwiel te gaan .. ik denk dat je dit zoals Jeroen al aangeeft blok per blok moet bekijken en dan oordelen of een regelbaar tandwiel nodig is of niet


e30 320is 1988
e36 m3 1994
mx5 '92
Abarth Tourismo 2016 165hp
Fiat scudo 2016 workhorse 199hp


https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25013
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by Jeroen » Wed Aug 20, 2014 8:24 pm

Yep, jij had gewoon dikke mazzel!
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 142
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by Ruud » Wed Aug 20, 2014 9:09 pm

Maar de timing van de nokkenas is altijd een compromis. Als de motor een ander karakter krijgt, zou je dat wellicht kunnen versterken of juist compenseren met de timing van de nokkenas. Lijkt me aardig om dat te testen op den duur.

Goeie foto's Gerrit! Heb je ook een foto van de bovenkant van het onderblok met de zuiger op BDP? Hoeveel ruimte heb je nog over tussen zuiger en kop?

User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4216
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by gerrit323 » Wed Aug 20, 2014 10:40 pm

met uitgefreesde pockets in de zuigers

Image

Image
e30 320is 1988
e36 m3 1994
mx5 '92
Abarth Tourismo 2016 165hp
Fiat scudo 2016 workhorse 199hp


https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195

User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 142
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by Ruud » Wed Aug 20, 2014 11:14 pm

Bedankt Gerrit! Ik had gedacht dat de rand van de zuiger de kop zou gaan raken maar dat is dus nog lang niet het geval als ik zo de klei op de rand zie. Je hebt lekker veel ruimte voor je kleppen ook zo op deze manier.

Wat ik niet zo goed begrijp is waarom er zoveel ruimte in het originele ontwerp zit. Je zou toch zeggen dat de rand van de zuiger zo goed mogelijk moet aansluiten op de kop. Weliswaar met een veiligheidsmarge van een millimeter of iets dergelijks. Maar in dit geval is er dus nu nog wel 2mm (schatting obv je foto) over, terwijl je al 1,5mm hebt weggefreesd. Dat zou betekenen dat er wel 3,5mm ruimte in het originelenontwerp zit?

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25013
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by Jeroen » Thu Aug 21, 2014 12:21 am

Lijkt me dat dat te maken heeft met de vorm van de verbrandingskamers. Er moet nog wel een kamertje overblijven en als die ruimte in de kop beperkt is zal die van de andere kant moeten komen.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4216
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by gerrit323 » Thu Aug 21, 2014 9:18 am

Zuigers hebben idd speling genoeg .. de kleppen / zuigers is veel minder.

Er is 0.8 mm uit de zuiger gefreesd .. marge na 1.5mm vlakken blok kwam op 1.2mm speling tss zuiger en klep bij koud blok .. redelijk op de grens dus zeker gespeeld.

Blok nog verder freezen wil ook zeggen nog meer van de zuiger halen en dan kom je daarmee weer tegen de grens

Blijft comprmissen sluiten
e30 320is 1988
e36 m3 1994
mx5 '92
Abarth Tourismo 2016 165hp
Fiat scudo 2016 workhorse 199hp


https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195

loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2743
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by loentje » Tue Jul 21, 2015 1:11 pm

draadje gevonden!

Nadeel is dat als je op 2.7 zoekt de zoekfunctie niet werkt, daarom kon ik hem eerst niet vinden.

Ik ga het eens doorlezen

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25013
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by Jeroen » Tue Jul 21, 2015 1:22 pm

Alle enigszins hout snijdende technische draadjes staan wel in De Belangrijkste Technische Topics, dat scheelt ook weer zoeken...
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 14827
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by uwbuurman » Wed May 03, 2017 9:59 am

Nieuwe vraag in dit draadje. Gaat over de WUR. Een 2.3 blok heeft de wur op de plek waar een 320/6 de brandstofpomp heeft. Die plaats op een b25 en b27 is helemaal vlak, de plek voor de ontsteking zit er wel.

Ik heb wel eens begrepen dat die WUR koud op het blok gemonteerd zit, dus dat ik alleen een gat hoef te boren en te tappen voor een draadeindje, waar de WUR mee vast zit. Klopt dat? Of moet het gat waar de benzinepomp in zit ook geboord worden? Wie kan me verder helpen? Is dat voldoende voor die WUR om zijn werk te kunnen doen?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25013
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by Jeroen » Wed May 03, 2017 10:02 am

Nee hoor dat is prima, WUR wisselt niets rechtstreeks fysiek uit met blok of kop.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 14827
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by uwbuurman » Wed May 03, 2017 10:04 am

Mooi, dus 1 tapje is genoeg? Dat scheelt weer.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25013
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by Jeroen » Wed May 03, 2017 10:07 am

Origineel 2, aan weerszijden 1, maar 't heeft weinig te houden natuurlijk.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 14827
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by uwbuurman » Wed May 03, 2017 10:43 am

tnx! Doen we!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 142
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by Ruud » Wed May 03, 2017 10:58 am

Nu we het toch over die omgeving hebben: in het B25 blok zit op de plaats van de stroomverdeler een metalen afdek dop. Aluminium? Ik heb voorzichtig geprobeerd om deze eruit te krijgen maar nog niet met succes. Gewoon meer geweld gebruiken? Of heeft iemand een goeie tip?

Post Reply