Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 1502
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by BertjeConti » Fri Oct 13, 2017 8:32 pm

Continental zet tegenwoordig een "uiterste montage datum" op de doos, dat is 5 jaar na productie. Op de riem zelf staat een productie datum.
Gates zegt zelfs dat een "shelf life" van 8 jaar acceptabel is, maar of Gates de productie datum noteert kan ik nergens terug vinden.
Ik ga een nieuwe riem bestellen, eens kijken hoe "nieuw" die dan is, mij voorkeur gaar uit naar een contitech riem, vanwege de uiterste montage datum op de doos.

Image

spanrol vervang ik uiteraard mee, waterpomp blijft, kvs is redelijk vers.


Image Megasquirted '77 E12 520-6

User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 1502
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by BertjeConti » Mon Oct 23, 2017 9:02 pm

De riem en het spanwiel zijn gemonteerd, dat ging prima zonder de pomp te wisselen. De riem die eraf kwam zag er nog als nieuw uit, zelfs geen droogte of haarscheurtjes onder het vergrootglas te vinden.

Ik heb een riem bij de lokale automateriaal handel gehaald, origineel Gates 5153, op de doos vind je een QR code en een soort van hologram, met de QR code kun je op de site van Gates controleren of het een echt Gates product is, wat ik dus ook gecontroleerd heb. Helaas vermelden ze geen productie datum.
Op de riem is ook geen productie datum te vinden, maar op de doos staat wel een ©2015 teken, ik ga er van uit dat je nooit een © in de toekomst kunt hebben ga ik er dan maar van uit dat de riem toch erg recentelijk geproduceerd is.

Wat ik echter niet begrijp is dat je de krukas een paar keer tegen de draairichting in moet ronddraaien alvorens het spanwiel vast te zetten, als je de krukas tegen de draairichting in draait, druk je het spanwiel tegen de veer in en komt de riem alleen maar losser te liggen. Nokkenas tegen de normale draairichting in draaien lijkt mij dan ook veel logischer, en dat is dus ook hoe ik het doe. Ook help ik het spanveertje nog een beetje alvorens het spanwiel vast te zetten.

Image

Image
Image Megasquirted '77 E12 520-6

Post Reply