Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3956
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual
Location: Belgium - Limburg

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by bmw e12 e21 » Sun Feb 02, 2014 9:29 pm

Ok, bedankt.
De stroomverdeler kan je dus niet ''een tand verkeerd zetten(heb ik es ergens gelezen)''
Zolang de vinger met streepje overeenkomt, nokkenas en krukas met merkteken gelijk is het altijd goed?


grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11038
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by Peter V. » Sun Feb 02, 2014 9:36 pm

bmw e12 e21 wrote:Ok, bedankt.
De stroomverdeler kan je dus niet ''een tand verkeerd zetten(heb ik es ergens gelezen)''
Zolang de vinger met streepje overeenkomt, nokkenas en krukas met merkteken gelijk is het altijd goed?
Binnen de "ruimte" die je verdeler intern heeft kun je wat spelen me het tijdstip door gemonteerd de verdeler wat te verdraaien. Hiemee verander je wel de hoeveelheid centrifugaal vervroeging (verende werking van je binnenwerk) omdat je de buitenzijde verdraait t.o.v. het binnenwerk.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3956
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual
Location: Belgium - Limburg

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by bmw e12 e21 » Sun Feb 09, 2014 7:53 pm

Ik heb nog even foto's geemaakt van mijn blok met de merkpunten:
1.) Krukas merktekens moeten overeenkomen;
Image
2.) Nokkenas merktekens moeten overeen komen;
Image
3.) Dan staan de nokken van cilinder 6 dus zo;
Image
4.) Vinger van de stroomverdeler moet overeenkomen met het streepje.
Image
Correct me if I am wrong. :)
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11038
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by Peter V. » Sun Feb 09, 2014 8:35 pm

Je heb bijna alles goed maar je moet controleren of cylinder 1 beiden nokken kleppen gesloten zijn.
Dit betekent dat beiden tuimelaars op het diepste punt van de nokkenas liggen.
Merktekens zijn verder goed zo.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3956
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual
Location: Belgium - Limburg

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by bmw e12 e21 » Sun Feb 09, 2014 8:48 pm

Hier nog even de nokken van cilinder 1, die staan naar onder, dus de kleppen zijn toe.
Image
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11038
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by Peter V. » Sun Feb 09, 2014 9:44 pm

Lijkt mij ook zo.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3956
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual
Location: Belgium - Limburg

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by bmw e12 e21 » Tue Feb 11, 2014 3:41 pm

Peter,

Alvast bedankt voor de hulp.
De kop staat er nu op met alle merktekens op de juiste plaats.
Ik heb nog 1 vraag, je schrijft:
Vervolgens draai je op de krukaspoulie de gehele motor tweemaal rond maar dan linksom (tegengesteld aan de normale draairichting). Zorg dat de spanner tegen de riem aan blijft en controleer de merktekens.
Bedoel je links om zoals op de bijgevoegde foto vanuit bestuurders positie bekeken?
Image

Remy
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11038
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by Peter V. » Tue Feb 11, 2014 6:11 pm

Ik heb het niet verzonnen dat je in tegengestelde richting moet draaien maar dat is om de juiste spanning te verkrijgen (dus zorgen dat de spanner kan bewegen d.m.v. de veerspanning). Als ik me niet vergis is jouw rode pijl de normale draairichting.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3956
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual
Location: Belgium - Limburg

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by bmw e12 e21 » Tue Feb 11, 2014 6:34 pm

Bedankt voor de verduidelijking.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3956
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual
Location: Belgium - Limburg

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by bmw e12 e21 » Sat Jul 19, 2014 10:56 pm

Wegens soms rolgeluiden bij draaiende motor moet de distributie weer los.
Nu wil ik ook de spanrolveer vervangen. Weet iemand het bmwnummer hiervan voor een hele late type 2 M20?
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25013
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by Jeroen » Sun Jul 20, 2014 12:13 am

FF opzoeken via de bekende links van bmwclassic of bmwfans.info

Maar daar komt je geluid niet vandaan, kan zijn dat de riem tegen de rubber spatplaat aan loopt
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3956
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual
Location: Belgium - Limburg

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by bmw e12 e21 » Sun Jul 20, 2014 8:59 am

Ja, dat heb ik gedaan. Daar staan 2 verschillende maar bij beide staat bij INFO: Tooth belt rectangular profile. En ik heb afgeronde tanden.
http://bmwfans.info/parts-catalog/E21/E ... 1718805_13

Bedankt voor de tip Jeroen.
Moet ik dat eens testen met die rubber weg te nemen. Je bedoelt toch die aan ontstekingskant achter bovenste distributiedeksel?
Oei, die is slecht toegankelijk.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25013
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by Jeroen » Sun Jul 20, 2014 9:18 pm

Dat rubber inderdaad, meestal zit het bijv slecht om het deksel geklemd en dan gaat 'ie aanlopen.

Spanveer: vreemd idd, heb in mijn archieven gekeken maar destijds niet de spanveer vervangen, zeer waarschijnlijk omdat ik er nog 1 had liggen. De site van BMW Classic is off line dus die kan ook niet geraadpleegd worden, miss even afwachten tot die weer in de lucht is, of even navragen bij de dealer. Anders toch maar de oude hergebruiken.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3956
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual
Location: Belgium - Limburg

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by bmw e12 e21 » Thu Jul 31, 2014 7:54 pm

Zou het niet zo zijn dat de spanveer van een e30 323i dezelfde is als een late e21 323i met ronde D-riem vertanding?
Ze hadden beide ronde vertanding, niet?
Dan zou het deze zijn:
11 31 1 267 746
zie
http://bmwfans.info/parts-catalog/E30-2 ... ooth_belt/
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4216
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by gerrit323 » Thu Jul 31, 2014 9:47 pm

Naar mijn weten zijn de spanveren van late e21 320/323i en vroege e30 320i/323i dezelfde

Gerrit
e30 320is 1988
e36 m3 1994
mx5 '92
Abarth Tourismo 2016 165hp
Fiat scudo 2016 workhorse 199hp


https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195

Post Reply