Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25306
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by Jeroen » Thu Jul 31, 2014 11:14 pm

Zal niet veel schelen. Maak er ook geen halszaak van, zodra de spanrol aangespannen en vastgezet is doet die spanveer eigenlijk niks meer, hooguit dient deze dan nog als failsafe voor als je de spanrol niet goed vast hebt gezet :wink:


Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4137
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by bmw e12 e21 » Fri Aug 01, 2014 6:25 pm

THX mannen, de veer is besteld. :)
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4137
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by bmw e12 e21 » Sun Aug 10, 2014 3:40 pm

Ik heb eindelijk nog eens wat tijd gevonden om het distributiegeluid(SOMS rol en piep geluiden) aan te pakken.
Dus alles losgehaald en ik DENK niet dat de spanrol de oorzaak was maar dat er te weinig spanning op de riem zat, zie:
Image
:shock Die kan ik gewoon met 1 vinger naar onderen duwen. Dat is niet de bedoeling denk ik...
Ik snap het niet goed, heb alle stappen goed gevolgt en de schroef vd spanrol zit nog goed vast.
Ik zal voor alle zekerheid de spanveer maar vervangen.
Wat denken jullie ervan?
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1458
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by Nick1984 » Mon Aug 11, 2014 10:32 pm

spanveer vervangen is echt niet nodig hoor, ik zou gewoon de spanner verder naar achter drukken en vastzetten, als je de riem tussen duim en wijsvinger net geen halve slag kan draaien op het langste rechte stuk is de spanning goed. De veer heeft na het vastzetten van de spanner echt geen nut meer... Mijn mening eh :)
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25306
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by Jeroen » Tue Aug 12, 2014 9:18 am

Vreemd, wellicht heeft de spanrol blij het plaatsen net te vast gezeten waardoor de veer de boel niet goed op spanning heeft kunnen zetten.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4137
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by bmw e12 e21 » Wed Aug 13, 2014 9:00 pm

Ja, het moet zoiets geweest zijn Jeroen. Ik zal de spanner wat naar achter zetten zoals Nick zegt.
:thnx
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 10945
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by 323baur » Mon Feb 29, 2016 10:21 pm

Even een aanvullende vraag: is de snaar voldoende op spanning met de veer zelf? Of moet je hem iets nastellen?
Ik ben met een 525e bezig en vind de riem niet heel strak staan. Ik kan hem op het lange stuk makkelijk 1/2 om draaien.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11106
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by Peter V. » Mon Feb 29, 2016 11:33 pm

Normaal zou de veer voldoende moeten zijn. Heb je de spanrol voldoende los staan dat deze kan bewegen? Verder tegen de normale draairichting in een ronde maken.
Nu begrijp ik dat de veren tegenwoordig ook niet meer zo strak zijn als vroeger?

Even voor mij? Is er bij een 525e ook een mogelijkheid dat je een 127 of 128 tands riem kan hebben?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 10945
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by 323baur » Tue Mar 01, 2016 7:54 am

De veer spant hem prima, maar zelf hou ik wel van strak.
De 525e heeft 127 tandjes.

Dank voor de input.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25306
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by Jeroen » Tue Mar 01, 2016 8:28 am

Rondje vooruit en achteruit en dan moet de spanning prima zijn idd
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 10945
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by 323baur » Tue Mar 01, 2016 9:54 am

Ik ga het zo doen. Dank!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 1580
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by BertjeConti » Thu Oct 12, 2017 8:47 pm

Bij mij ligt de riem er 35 a 40000 km op, weet het niet precies want de teller heeft al jaren kuren.

Het is wel al vanaf 2005 dat de huidige riem erop gekomen is, ben ik nu in de gevaren zone?

Als ik m vervang, wil ik het proberen zonder de kvs af te laten lopen, is dat mogelijk?
Tussen motor en radiator is veel plaats bij de E12.
Image Megasquirted '77 E12 520-6

User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 1580
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by BertjeConti » Thu Oct 12, 2017 9:24 pm

Wat ik mij ook nog afvraag is het volgende:
Ik koop nu een nieuwe riem, maar hoe nieuw is die eigenlijk?
Waarschijnlijk ligt die nieuwe riem ook al 15 jaar ergens in een magazijn uit te drogen.


Die ervaringen heb ik al gehad met rubber ringen voor de uitlaat ophanging, die waren telkens na een half jaar onder de auto al vergaan.
Image Megasquirted '77 E12 520-6

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4137
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by bmw e12 e21 » Fri Oct 13, 2017 12:32 pm

Ik zou gewoon het koelwater aflaten. Ontluchten en een keer nieuw koelwater is niet slecht.
Trouwens zou ik de waterpomp en spanrol ook vervangen.
Normaal is de riem om de 5 a 6 jaar. Dus je bent wel in de gevarenzone ja! :smoke :smoke :smoke
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11106
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by Peter V. » Fri Oct 13, 2017 4:36 pm

De spanrol kun je vervangen zonder de waterpomp te verwijderen dus dat is geen probleem. Ik ga deze winter ook geen waterpomp doen (zit er nog niet zolang op)

Als je huidige distributieriem er sinds 2005 al op ligt zou ik hem inderdaad vervangen. Dat is toch wel heel erg lang (mijn mening)
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

Post Reply