Page 3 of 4

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Thu Jul 31, 2014 11:14 pm
by Jeroen
Zal niet veel schelen. Maak er ook geen halszaak van, zodra de spanrol aangespannen en vastgezet is doet die spanveer eigenlijk niks meer, hooguit dient deze dan nog als failsafe voor als je de spanrol niet goed vast hebt gezet :wink:

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Fri Aug 01, 2014 6:25 pm
by bmw e12 e21
THX mannen, de veer is besteld. :)

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Sun Aug 10, 2014 3:40 pm
by bmw e12 e21
Ik heb eindelijk nog eens wat tijd gevonden om het distributiegeluid(SOMS rol en piep geluiden) aan te pakken.
Dus alles losgehaald en ik DENK niet dat de spanrol de oorzaak was maar dat er te weinig spanning op de riem zat, zie:
Image
:shock Die kan ik gewoon met 1 vinger naar onderen duwen. Dat is niet de bedoeling denk ik...
Ik snap het niet goed, heb alle stappen goed gevolgt en de schroef vd spanrol zit nog goed vast.
Ik zal voor alle zekerheid de spanveer maar vervangen.
Wat denken jullie ervan?

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Mon Aug 11, 2014 10:32 pm
by Nick1984
spanveer vervangen is echt niet nodig hoor, ik zou gewoon de spanner verder naar achter drukken en vastzetten, als je de riem tussen duim en wijsvinger net geen halve slag kan draaien op het langste rechte stuk is de spanning goed. De veer heeft na het vastzetten van de spanner echt geen nut meer... Mijn mening eh :)

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Tue Aug 12, 2014 9:18 am
by Jeroen
Vreemd, wellicht heeft de spanrol blij het plaatsen net te vast gezeten waardoor de veer de boel niet goed op spanning heeft kunnen zetten.

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Wed Aug 13, 2014 9:00 pm
by bmw e12 e21
Ja, het moet zoiets geweest zijn Jeroen. Ik zal de spanner wat naar achter zetten zoals Nick zegt.
:thnx

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Mon Feb 29, 2016 10:21 pm
by 323baur
Even een aanvullende vraag: is de snaar voldoende op spanning met de veer zelf? Of moet je hem iets nastellen?
Ik ben met een 525e bezig en vind de riem niet heel strak staan. Ik kan hem op het lange stuk makkelijk 1/2 om draaien.

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Mon Feb 29, 2016 11:33 pm
by Peter V.
Normaal zou de veer voldoende moeten zijn. Heb je de spanrol voldoende los staan dat deze kan bewegen? Verder tegen de normale draairichting in een ronde maken.
Nu begrijp ik dat de veren tegenwoordig ook niet meer zo strak zijn als vroeger?

Even voor mij? Is er bij een 525e ook een mogelijkheid dat je een 127 of 128 tands riem kan hebben?

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Tue Mar 01, 2016 7:54 am
by 323baur
De veer spant hem prima, maar zelf hou ik wel van strak.
De 525e heeft 127 tandjes.

Dank voor de input.

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Tue Mar 01, 2016 8:28 am
by Jeroen
Rondje vooruit en achteruit en dan moet de spanning prima zijn idd

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Tue Mar 01, 2016 9:54 am
by 323baur
Ik ga het zo doen. Dank!

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Thu Oct 12, 2017 8:47 pm
by BertjeConti
Bij mij ligt de riem er 35 a 40000 km op, weet het niet precies want de teller heeft al jaren kuren.

Het is wel al vanaf 2005 dat de huidige riem erop gekomen is, ben ik nu in de gevaren zone?

Als ik m vervang, wil ik het proberen zonder de kvs af te laten lopen, is dat mogelijk?
Tussen motor en radiator is veel plaats bij de E12.

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Thu Oct 12, 2017 9:24 pm
by BertjeConti
Wat ik mij ook nog afvraag is het volgende:
Ik koop nu een nieuwe riem, maar hoe nieuw is die eigenlijk?
Waarschijnlijk ligt die nieuwe riem ook al 15 jaar ergens in een magazijn uit te drogen.


Die ervaringen heb ik al gehad met rubber ringen voor de uitlaat ophanging, die waren telkens na een half jaar onder de auto al vergaan.

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Fri Oct 13, 2017 12:32 pm
by bmw e12 e21
Ik zou gewoon het koelwater aflaten. Ontluchten en een keer nieuw koelwater is niet slecht.
Trouwens zou ik de waterpomp en spanrol ook vervangen.
Normaal is de riem om de 5 a 6 jaar. Dus je bent wel in de gevarenzone ja! :smoke :smoke :smoke

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Fri Oct 13, 2017 4:36 pm
by Peter V.
De spanrol kun je vervangen zonder de waterpomp te verwijderen dus dat is geen probleem. Ik ga deze winter ook geen waterpomp doen (zit er nog niet zolang op)

Als je huidige distributieriem er sinds 2005 al op ligt zou ik hem inderdaad vervangen. Dat is toch wel heel erg lang (mijn mening)