Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by BertjeConti »

Continental zet tegenwoordig een "uiterste montage datum" op de doos, dat is 5 jaar na productie. Op de riem zelf staat een productie datum.
Gates zegt zelfs dat een "shelf life" van 8 jaar acceptabel is, maar of Gates de productie datum noteert kan ik nergens terug vinden.
Ik ga een nieuwe riem bestellen, eens kijken hoe "nieuw" die dan is, mij voorkeur gaar uit naar een contitech riem, vanwege de uiterste montage datum op de doos.

Image

spanrol vervang ik uiteraard mee, waterpomp blijft, kvs is redelijk vers.


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by BertjeConti »

De riem en het spanwiel zijn gemonteerd, dat ging prima zonder de pomp te wisselen. De riem die eraf kwam zag er nog als nieuw uit, zelfs geen droogte of haarscheurtjes onder het vergrootglas te vinden.

Ik heb een riem bij de lokale automateriaal handel gehaald, origineel Gates 5153, op de doos vind je een QR code en een soort van hologram, met de QR code kun je op de site van Gates controleren of het een echt Gates product is, wat ik dus ook gecontroleerd heb. Helaas vermelden ze geen productie datum.
Op de riem is ook geen productie datum te vinden, maar op de doos staat wel een ©2015 teken, ik ga er van uit dat je nooit een © in de toekomst kunt hebben ga ik er dan maar van uit dat de riem toch erg recentelijk geproduceerd is.

Wat ik echter niet begrijp is dat je de krukas een paar keer tegen de draairichting in moet ronddraaien alvorens het spanwiel vast te zetten, als je de krukas tegen de draairichting in draait, druk je het spanwiel tegen de veer in en komt de riem alleen maar losser te liggen. Nokkenas tegen de normale draairichting in draaien lijkt mij dan ook veel logischer, en dat is dus ook hoe ik het doe. Ook help ik het spanveertje nog een beetje alvorens het spanwiel vast te zetten.

Image

Image
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 8:40 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by Jeroen »

Nah zeg, deze had ik nog niet lek gehad en dat wil toch wel wat zeggen na 200 jaar sleutelen aan M20's: oliekeerring van de nokkenas, in dit geval van de 325i in onze handelsvoorraad. Was kurkdroog voor de distriwissel, niks geks gedaan eigenlijk, en na de wissel een in rap tempo toenemende olielekkage. Ik lees her en der dat het vaker voorkomt maar ik had 't nog niet eerder aan de hand.

Het is een constructie met een houder waarin een keerring en buitenom een o-ring, ik gok dat die laatste geknapt is net zoals op de foto onder. We hebben het nog niet losgehaald maar we halen de verse riem en het nokkenastandwiel er maar af en dan vervangen we gelijk zowel de keerring als de o-ring. Onderstaand plaatje even geleend voor de beeldvorming.

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by uwbuurman »

Die heb ik laatst bij de e30 cabrio ook gedaan. Gaan allemaal een keer.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by Jeroen »

Blijkbaar! Maar voor mij was 't nieuw. Nog bijzondere aandachtspunten of tips?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by BertjeConti »

Volgens mij zit die O ring niet in een koppakkingset, wel een goeie tip op die bij revisie ook meteen mee te vervangen.

Wel toeval dat de ring precies op het moment van de riemwissel krak zegt, er is geen logische reden voor te vinden.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by Jeroen »

Ik heb op andere fora gelezen dat het nogal eens gebeurt bij een distributiewissel, maar een logische verklaring heb ik ook niet. Wel is het zo dat de auto jaren heeft stilgestaan of alleen gereden heeft om even te verzetten, wellicht dat mijn eerste lange rit na al deze stilstand 'm genekt heeft.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by uwbuurman »

Nee, geen aandachtspunten, gewoon dekseltje losschroeven, keerring vervangen, oring vervangen, drupje olie op oring en terugzetten.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by Jeroen »

:thumbsup
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by Smartie »

Iemand nog een tip voor het uitbouwen van de elektrische ventilator voorop bij een type 1 met airco?

Zelf ga ik het zo maken, ooit een keer, dat de KVS radiator weg te halen is. Daarna de radiator van de airco en dan pas de ventilator.
Nu moet de ventilator nog mee met de aircoradiator en dat is een gehannes van jewelste.

Misschien handig voor de enkeling met airco
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by uwbuurman »

Geen idee. De airco is de enige optie zo ongeveer die ik niet heb.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by Peter V. »

Ik laat de radiateur en condensor zitten bij de E21 tijdens een distributieriemwissel. Niet echt makkelijk maar het kan wel.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by uwbuurman »

Ja, maar dag is het verschil tussen een type 1 en een type 2, Peter. Bij type 1 moet de rad echt weg, anders past niks. Die radiateur zit voor het front niet er in.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by Peter V. »

uwbuurman wrote: Wed Jul 31, 2019 9:45 am Ja, maar dag is het verschil tussen een type 1 en een type 2, Peter. Bij type 1 moet de rad echt weg, anders past niks. Die radiateur zit voor het front niet er in.
Je heb uiteraard gelijk dat bij type 1 de radiateur dichter bij de motor zit.
Dat de radiateur eruit moet is niet zo'n probleem. Vaak vervangen we de waterpomp ook tijdens de distributiewissel. De condensor zal bij mij niet zo veel anders zitten dan bij een type 1. Het past allemaal maar net.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Post Reply