Page 3 of 3

Re: trilling in stuur bij remmen

Posted: Wed Apr 18, 2012 7:09 pm
by sten_91
vandaag schijven er af gehaald en geinformeerd bij een specialist of deze af te draaien zijn maar daar zijn ze toch net te dun voor. Dus eerst maar even nieuwe schijven en blokken omdat het sowieso nodig is. Dan het trilprobleem: vandaag de auto op assteunen gezet en links voor zit aardig speling in mijn linkerstuurstang. Dus even een verse stuurstang en stuurkogel besteld, morgen ophalen en van t weekend erop! hopen maar dat dit de (een van de grootste) boosdoener was en dat mijn trilprobleem dan afneemt...

Re: trilling in stuur bij remmen

Posted: Wed Apr 18, 2012 11:04 pm
by Jeroen
Maar even een sticky van gemaakt hier.

Dan even aanvullend, want we hebben al meermaals gesproken over niet goed gangbare remklauwen als mogelijke oorzaak. Houd er rekening mee dat zich in de kamers achter de remzuigers erg veel drab verzamelt door de jaren heen. Dat is mede het gevolg van het feit dat remvloeistof sterk hygroscopisch is. Hygroscopisch houdt in dat het vocht aantrekt en opneemt, en dat wordt natuurlijk flink geholpen door condensvorming als gevolg van het steeds opwarmen en afkoelen van de remmen. Dat vocht zorgt weer voor roestaanslag op je remzuigers ook.

Met remvloeistof verversen krijg je dat er niet uit, dus eens in de zoveel tijd, liefst elke 5-6 jaar, is het raadzaam de remklauw geheel te demonteren en met een set nieuwe seals alles geheel schoongemaakt en opgefrist weer terug te monteren. Daarbij moet elk spoortje aanslag van de zuigers af anders heb je zo weer roestafzettingen, dat betekent dat je mogelijk remzuigers niet meer opgepoetst krijgt met staalwol en aan vervanging moet gaan denken.

Alles terug monteren met remmenvet en daarna remvloeistof verversen. Eerste malen remmen zal je pedaal helemaal onderin liggen. Probeer na zo'n operatie dat te vermijden omdat je rempedaal namelijk zover onderin komt dat je hoofdremcylinder op plaatsen komt waar 'ie anders nooit komt. Ook daar kan wat aanslag zitten en daarmee kun je de cups in je remcilinder slopen en dan moet je die ook weer reviseren. Dus in kleine stapjes remmen totdat je weer fatsoenlijk druk hebt.

Plaats dan ook gelijk nieuwe remblokken, rem dat de eerste 500km voorzichtig in en herhaal het ontluchten nog 2-3 keer om alle lucht eruit te krijgen.

Het zijn je remmen dus als je niet bekend bent met zo'n operatie, overweeg dan om dat uit te besteden. Zoveel werk is het niet.

Re: trilling in stuur bij remmen

Posted: Mon Apr 23, 2012 8:45 pm
by Guido
Jeroen wrote:. Of zie ik nu de ultieme oorzaken en oplossingen over het hoofd? Graag aanvullen dan!
Wellicht een open deur: als de schijven / blokken nat zijn geweest: droog remmen.
Zelf ga ik dan niet alleen even de laan op en neer tot de schijven droog zijn, maar ritje tot de poreuze blokken echt droog zijn.
Bijv. na auto wassen, stevige regenbui. (het is zéér zeldzaam dat de auto deze laatste moet ondergaan)

Natuurlijk laat bovenstaande wel 'sporen of afdrukken' achter op de schijf en dus snel te diagnosteren.

Re: trilling in stuur bij remmen

Posted: Thu Apr 26, 2012 11:18 pm
by sten_91
even een update: ik was deze topic begonnen omdat mijn trilde met het remmen. na een kleine inspectie bleek er iets (1/2mm) speling op de stuurstang te zitten! vandaag dus de stuurstang/stuurkogel vervangen. Resultaat: trillen met ongeveer 50 procent afgenomen! We zijn er dus nog niet maar de conclusie is dus wel dat het hier aan kan liggen en dat er meerdere oorzaken tegelijk kunnen zijn. Volgende uitdaging: de remschijven zijn net te dun. dus snel nieuwe schijven/blokken erop en dan kijken wat hij doet. in ieder geval een flinke verbetering/stuurt een stuk beter en een leuke klus om te doen!

Re: trilling in stuur bij remmen

Posted: Fri Apr 27, 2012 8:30 am
by jamesV
we zijn dus al voor de helft op de goeie weg :thumbsup
je geeft aan de de schijven 'te dun' zijn.. wellicht dat een vers setje schijven en remmen die andere helft zal bezorgen.

Re: trilling in stuur bij remmen

Posted: Tue Jun 26, 2012 2:10 pm
by sten_91
was dus toch grotendeels de schijven en blokken! met remmen is nu alle trilling weg.

Re: trilling in stuur bij remmen

Posted: Tue Jun 26, 2012 8:15 pm
by jamesV
:thumbsup

Re: trilling in stuur bij remmen

Posted: Sun Sep 21, 2014 8:52 pm
by Yannickdb
Heb net hetzelfde, bij mij is er wel ook een lichte trilling rond de 70km/u (zonder remmen)
Dacht direct ook aan kromme schijven maar die zijn door de vorige eigenaar niet lang geleden vervangen (wel door goedkope brembo's)
Maar kan ik de schijven als oorzaak volledig uitsluiten aangezien ik ook een lichte trilling heb tijdens het rijden of niet?

Gr Y

Re: trilling in stuur bij remmen

Posted: Sun Sep 21, 2014 11:14 pm
by Jeroen
Nope, omdat je zuigers maar marginaal los komen van de schijf, als ze al echt loskomen, dan moet je wel zeker weten dat ze recent gereviseerd zijn en netjes loskomen. Maar goed, ook goedkope Brembo's zijn geen troep, maar ook nieuwe schijven gaan krom als de remzuigers niet perfect gangbaar zijn omdat dan de boel lekker warm wordt.

Re: trilling in stuur bij remmen

Posted: Mon Sep 22, 2014 11:42 pm
by Nick1984
Ik zou beginnen met het balanceren van je voorste wielen... Vanaf 10gram verschil kan je dit al voelen bij 70 km/u.
Ik heb net dit toppic doorgelezen, 2 bedenkingen/opmerkingen:

- als je de voet op de rem houd koelt de schijf net harder af waar de remblokken zitten ipv waar geen remblokken zitten.
- kromme schijven komen naar mijn ervaring toch echt wel dikwijls voor, ik laat er maandelijks afdraaien.
Als de beitel net tegen de schijf komt dan zien je effectief dat de beitel niet overal evenveel materiaal afneemt = schijf krom of slecht opgespannen.

Dikwijls gebeurt het ook dat er bij het monteren van een schijf het raakvlak van de naaf en de schijf niet proper genoeg gemaakt zijn, dit geeft hetzelfde effect als kromme schijven.
Dus bij vervangen van de schijven alle pasvlakken goed opschuren, en liefst hittebestendig vet er aan.
En idd zoals Jeroen zegt, heel dikwijls zijn de remklauwen de oorzaak van kromme schijven!
Het best is om om de 2 jaar remolie te vervangen, ook al staat de wagen dikwijls stil, niet omdat de olie slecht is, maar om het water uit het systeem te houden.
Zeker bij moderne wagens is dit nodig, ABS-blokken kunnen hier echt niet tegen, zelfs in veel officiële garage's vertikken ze het om dit te doen, ook al staat het in het onderhoudsplan...
Het beste is ook nog om tijdens het vervangen van de remolie met een rubberen hamer op de remklauw te tikken om luchtbelletjes en ander vuil los te maken.

Mijn ervaring met trillen in het stuur met de e21: 1x wiellager en 1x kromme schijf ten gevolge van een zuiger die bleef hangen.