Standaard remmen
De basis is al best goed, helemaal voor iets van 30 jaar oud. Alleen zullen de remklauwen af en toe eens in de revisie moeten, alleen vloeistof verversen is niet afdoende. Na zo'n revisie zul je je remmen al niet meer terug kennen en zal het ineens weer vertragen. Ofwel: revisie van de remklauwen is verplichte kost voor elke E21 eigenaar en zou je toch eigenlijk wel elke 5-6 jaar moeten doen.
Populaire upgrades
Desondanks kan het altijd beter natuurlijk, zeker als er wat hogere eisen aan de auto worden gesteld, circuit of Alpen wordt gereden, of als het motorvermogen is toegenomen.
De twee meest gebruikte upgrades voor de remmen aan de voorzijde zijn:
- Volvo 240 (turbo) 4 pots klauwen (later te behandelen)
- Wilwood Powerlite klauwen
In beide gevallen blijf je de originele (geventileerde) E21 remschijf gebruiken. Dat is ook gelijk de grootste beperking: de hoeveelheid warmte die kan worden opgenomen en afgevoerd door de schijven heeft z'n beperkingen hoewel die grens normaal gesproken voor straatgebruik best ver weg ligt. Bijkomend voordeel is dat met deze combi er gewoon met 15" gereden kan worden, bij 90% van de sets die gebruik maken van grotere schijven moet je al gauw naar 16 of 17".
In beide gevallen voldoet de standaard E21 hoofdremcilinder op zich prima omdat het totale zuigeroppervlak minder dan 15% toeneemt.
Voor de rembalans is het mooi om achter ook iets meer te gaan vertragen, maar dit is absoluut geen must. Eenvoudige en betaalbare upgrades voor de achterzijde:
- remklauwen E30 achterzijde
- betere blokken bijv Ferodo DS2500
Wilwood
Deze ombouw is in GB en NL inmiddels veelvuldig en met succes toegepast.
Voordelen: laag gewicht dus lager onafgeveerd gewicht (scheelt kilo's met origineel of Volvo), betrouwbare moderne klauw en onderdelen/blokken goed verkrijgbaar
Nadelen: aanvullende bracket vereist om de klauwen op de E21 veerpoot te monteren, deze zijn niet standaard verkrijgbaar (ik werk echter aan een produktie van die dingen)
Gebruikte klauw: Wilwood Powerlite 120-8729 4-zuiger klauw

Zie voor meer informatie ook de site van bijv Rally Design: http://www.rallydesign.co.uk/product_in ... s_id=10498
Verder benodigd:
- reeds genoemde brackets, maatwerk
- maatwerk remslangen, bijv door Pirtek te maken
- bouten voor montage
- remblokken
Voor de remblokken zijn er erg goede ervaringen met de Ferodo DS2500 klauwen die speciaal voor dit type klauw zijn ontwikkeld. Ferodo typenr: FRP3108 maten79,5 x 58,6 x 12,4 mm
Ombouw:
Bestaande klauwen en remslangen verwijderen
Klauw en bracket passen, voor zover dat gaat: aftekenen welke randen van de ankerplaat dienen te worden afgeslepen, boven en onder moet er een klein strookje af, evenals een bevestigingslip van de ankerplaat
Nogmaals passen, strenge controle of klauw recht zit en schijf exact gecentreerd
Dan bracket en klauw monteren, gebruik een klein beetje loctite voor de bouten, vervolgens blokken plaatsen
Plaats remslangen en ontlucht uitvoerig. Begin met de onderste twee nippels, vervolgens de bovenste 2 (4 nippels per klauw).
Ga ervan uit dat je het ontluchten op korte termijn (na enig gebruik) nog zeker 3x moet herhalen voordat alle lucht er goed uit is en het pedaal goed stevig
Informatie revisiedelen:
Vervangende zuigers 35mm art nr 200-8843 https://www.rallydesign.co.uk/product_i ... s_id=22874
Revisieset o-ringen (4 st voor 1 klauw) art nr 130-2685 https://www.rallydesign.co.uk/product_i ... s_id=22916
Set van 4 ontluchtingsnippels art nr 220-6069 https://www.rallydesign.co.uk/product_i ... s_id=22863
Beugel, remblokken houder art nr 300-8697 https://www.rallydesign.co.uk/product_i ... s_id=22895
Tot slot nog even een verwijzing naar het remmen (ombouw) topics in het engelse gedeelte:
viewtopic.php?f=61&t=756
viewtopic.php?f=3&t=9043