Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 remmen en upgrade (voorzijde)

Post by Jeroen »

Misschien ook wel nuttig bij dit algemene remmendraadje: ontluchten even wat methoden:

1. De ouderwetse manier, 1 persoon pompen, een tweede persoon ontluchten aan de remklauw
Je moet dus met z'n tweeën zijn, maar werkt op zich goed
Risico: schade aan de cups van de hoofdremcilinder (HRC) bij te diep intrappen van het pedaal. Normaal komt de piston van de HRC nooit zo diep dus mogelijk dat er op die plaats wat roestafzetting is welke de cups van de HRC kan beschadigen en daarmee zorgt voor lekkage (verlies aan remdruk, geen hard pedaal meer).

2. Op druk, veel garagebedrijven hebben een drukvat om dit te doen. Hiermee zet je het reservoir onder druk zodat niemand hoeft te pompen, kan 1 persoon gewoon de nippels aflopen en in z'n ééntje alles ontluchten, ook voor ons hobbyisten een handige en veilige manier.

Gelukkig zijn er voor ontluchten op druk ook betaalbare oplossingen zoals:

Eezibleed: een eenvoudig vaatje dat je met de spanning van bijv je reservewiel op druk brengt. Betaalbaar en compact. Niet oerdegelijk, maar wat kun je ook verwachten voor 3 tientjes.

Eezibleed Pro: geen gesleep met reservewielen, bandenspanning etc, een eigen drukvat dat op druk wordt gebracht middels een compressor.

Inmiddels is er ook een nieuwe oplossing die je met een handpomp op druk brengt (dus geen compressor of reservewiel benodigd) en daarmee ook mobiel goed te gebruiken is, of onderweg zelfs nog makkelijker in gebruik is: de Motive PowerBleeder. Deze hoop ik op korte termijn te gaan testen.

Image

Nog even wat algemene zaken:

A. Volgorde: bij ontluchten altijd beginnen met de remklauw die het verst van hoofdremcilinder en reservor verwijderd is, doorgaans is dat rechtsachter, dan linksachter, dan rechtsvoor en linksvoor als laatste.

B. Remvloeistof: standaard is voor een E21 DOT4 remvloeistof. Deze kan probleemloos worden vervangen door DOT 5.1 die meer hittebestendig is. Let op: DOT 5.0 kan niet worden gebruikt, door een andere samenstelling kan deze schade toebrengen aan ons remsysteem en gebruik is daarmee ronduit gevaarlijk.


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Jeroen »

Na eerdere berichten over de mogelijkheid om Mini schijven te gebruiken maar eens zo'n ding geleend van de dealer voor nader onderzoek. De Mini's One/Cooper hebben al interessante 276x22mm schijven en de Cooper S zelfs 394x22mm wat ook nog in een 15" wiel past (beetje afhankelijk van de gebruikte remklauw).

Maar ik loop eigenlijk tegen teveel issues aan om dit interessant te gaan vinden geloof ik. Allereerst montage, steek is met 4x100mm identiek, maar het naafgat is 1 mm groter. Borgboutje past niet maar dat is een kwestie van een gaatje boren. Maar goed, een ietsjes groter naafgat gecombineerd met grotere boutgaten kunnen al maken dat het met stabiel monteren en centreren al rommelen wordt, dikke kans dat de schijf iets van z'n plek gaat als je eens het wiel eraf hebt gehaald.

Vervolgens ligt de schijf verder naar buiten. De afstand tussen buitenkant schijf en de uiterste buitenkant (waar het velgbed tegenaan komt) is bij een E21 323i standaard 52mm, bij de mini schijf slechts 20mm. Daarmee zul je met een meer-zuiger-remklauw onvoldoende ruimte hebben en dan moet je al wat gaan doen aan de plaatsing van de velg: een spacer of velgen met een negatieve ET.

Allemaal opties en risico's die me niet aanstaan dus de schijf mag terug. Heb hier een veerpoot met standaard schijf binnen handbereik als we wellicht eens wat anders willen passen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Jeroen »

Dankzij een opruimerige schoonvader heb ik nu een zgan Michelin compressor thuis staan. Top, maar dan moet er ook iig een fatsoenlijk geval komen om de remvloeistof op druk door te spoelen. Tip? Is die Eezibleed Pro wat?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
JTY
Upcoming E21 fanatic
Posts: 91
Joined: Wed Jun 22, 2005 11:23 am
My E21(s): 1981 323i
Location: Belgium
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by JTY »

Bump, want een vraagje over de 323i schijven: is iemand al gegroefde (en niet geperforeerde) schijven tegengekomen voor een 323i? Ik bedoel meteen plug&play, dus met zelfde diameter, steek, naafgat, ... zodat er geen aanpassingen nodig zijn.

Beste wensen nog voor een prachtig en krachtig 2015!

Jeroen T.
User avatar
JTY
Upcoming E21 fanatic
Posts: 91
Joined: Wed Jun 22, 2005 11:23 am
My E21(s): 1981 323i
Location: Belgium
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by JTY »

Oh, en liefst iets goedkoper dan deze: http://www.tarox.co.uk/product/front-ta ... -323i-g88/ :whistle
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Jeroen »

Ik wilde al zeggen, Tarox is de enige die me zo even te binnen schiet.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
JTY
Upcoming E21 fanatic
Posts: 91
Joined: Wed Jun 22, 2005 11:23 am
My E21(s): 1981 323i
Location: Belgium
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by JTY »

Thanks, mocht iemand nog wat anders tegenkomen, lees ik het graag.

Iemand ervaring met Tarox trouwens?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Jeroen »

Heel vroegah wel gebruikt (Tarox geboord en gegroefd) en dat was prima, zonder de ellende van scheuren etc wat je bijv wel met Zimmermann had. Maar de toegevoegde waarde is natuurlijk minimaal dus als je het betaalbaar wilt houden zou ik er gewoon normale schijfjes onder schroeven.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
JTY
Upcoming E21 fanatic
Posts: 91
Joined: Wed Jun 22, 2005 11:23 am
My E21(s): 1981 323i
Location: Belgium
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by JTY »

Wat meer warmteafvoer en minder snel krom trekken is het doel. (Moet in combinatie met Volvo-klauwen dienen voor regelmatigheidswedstrijden en een occasionele track day; achter e30 klauwen.) En daarnaast, toegegeven, mss staan gegroefde schijven ook wel stoer :)

Dank voor het delen van de Tarox-ervaring!
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Jeroen »

Staat idd stoer, maar denk dat de schijfjes te klein zijn om hier echt zoden aan de dijk te gaan zetten, mede omdat de groeven zelf ook weer warmte door wrijving genereren. Omdat de schijven eigenlijk te klein zijn, worden ze al gauw te warm. Een goede reden om iig geen goedkopere (en niet warmte-behandelde) schijven te plaatsen want die heb je binnen de kortste keren of krom of te barsten. Dus als gezegd, als je deze te prijzig vind wees dan slim en plaats gewone schijven.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
JTY
Upcoming E21 fanatic
Posts: 91
Joined: Wed Jun 22, 2005 11:23 am
My E21(s): 1981 323i
Location: Belgium
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by JTY »

Daar heb je natuurlijk een punt, Jeroen, met de kleine omvang van de schijven. De zwakste schakel... En jammer genoeg nog geen goed, iets groter alternatief gevonden in combinatie met de Volvo-klauwen :(
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Jeroen »

Nope, helaas hier ook al niet. Er wordt van alle geroepen maar geen ervaringen uit eerste hand en dat willen we toch wel hebben. Als we naar ca 280-290mm zouden kunnen dan zou dat geweldig zijn en kun je evengoed nog 15" wielen kwijt. Met brackets cq aangepaste brackets kun je dan prima met de bekende Volvo resp. Wilwood klauwen uit de voeten.

Als alternatief heb je de big brake kit van Ireland Engineering die onze hoofdsponsor Hardeman Motorsport aanbiedt, maar met 310mm zullen die niet gecombineerd kunnen worden met de meest gangbare 15" wielen en vragen om 16".
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
JTY
Upcoming E21 fanatic
Posts: 91
Joined: Wed Jun 22, 2005 11:23 am
My E21(s): 1981 323i
Location: Belgium
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by JTY »

Mmm, op het eerste zicht zijn er geen Ferodo ds2500 blokken beschikbaar voor de Volvo-klauwen. Zelfs geen EBC. Suggesties? Bv. Hawk of ...?

Groeten
Jeroen T.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Jeroen »

Dan zou ik zeker Hawk doen
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
JTY
Upcoming E21 fanatic
Posts: 91
Joined: Wed Jun 22, 2005 11:23 am
My E21(s): 1981 323i
Location: Belgium
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by JTY »

Je zou je kunnen gaan afvragen of de Volvo upgrade zónder betere blokken wel de moeite loont t.o.v. standaard 323i klauwen met dan wel bv. Ferodo ds2500 en goeie schijven, toch?
Post Reply