Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post Reply
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 10878
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by 323baur » Tue Dec 15, 2015 6:18 pm

Heel de remmenset wat net helemaal fris gemaakt. dus eigenlijk alles nieuw..
Dan wil zelfs zon groot tuinhuis als een e23 best goed remmen. (moet je alleen niet te vaak achter elkaar doen).


Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 14827
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by uwbuurman » Tue Dec 15, 2015 10:15 pm

Nee, die Volvo remmen op de blauwe baur zorgden daar wel voor... :bag
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 10878
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by 323baur » Wed Dec 16, 2015 8:16 am

Die remt met willwood. Niet dat dat helpt ofzo.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25013
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Jeroen » Wed Dec 16, 2015 8:27 am

Maar die lichtblauwe Baur had wel Volvo's. En vierkante banden :P

Dit was trouwens voordat we allemaal aan de E30 achterremmen gingen dus je zou zeggen dat de remweg nog wat korter geworden moet zijn. Maar dat risico op vierkante banden is er ook altijd dus van mij hoeft er niet per sé een vervolgtest te komen. We remmen allemaal beter dan een E46 M3 dus prima. Waarbij ik trouwens wel denk (en hoop) dat de remprestaties van die E46 niet representatief zijn voor de gemiddelde E46 M3.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3956
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual
Location: Belgium - Limburg

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by bmw e12 e21 » Sat Dec 19, 2015 5:41 pm

Zo, de VOLVO 240 TURBO remzadels zijn binnen, ik heb er zelfs reemblokken en remblokmontagesetjes bijgekregen. :D
Image
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11038
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Peter V. » Fri Jan 22, 2016 3:51 pm

Ik weet dat we niet meer bij W&N gaan kopen maar hun bieden nu Ferodo DS 2500 remblokken aan voor de voorzijde t.b.v. de standaard remklauw.
Deze waren toch niet leverbaar voor de E21?

Mocht je niet over willen stappen naar een Wilwood of Volvo remklauw dan zal dat wel wat verbetering geven toch?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25013
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Jeroen » Fri Jan 22, 2016 4:10 pm

Voor de voorkant waren die er nog wel volgens mij, alleen achter niet meer. Voordeel van die dingen is dat ze constanter zijn onder zwaardere belastingen, beter bijten en meer vertragen. Ofwel beter dan oem blokjes voor hetzelfde geld. De oude DS2500 moest je nog warmrijden maar dat is met de huidige series allang niet meer het geval.

Hardeman biedt ze niet aan zo te zien maar ze zijn ook bij Fineline te koop, voor 76 euro schijnt het http://www.fineline-imports.nl/remmen/r ... 07233.html

Alleen blokjes vervangen is in elk geval zinloos, ook altijd gelijk klauwen reviseren.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3956
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual
Location: Belgium - Limburg

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by bmw e12 e21 » Fri Jan 22, 2016 5:47 pm

Moet je dan elke keer bij remblok wissel de zuigers van je klauwen uitnemen en nieuwe rubbertjes steken? Of begrijp ik het verkeerd?
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 10878
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by 323baur » Fri Jan 22, 2016 5:56 pm

Nee, dat zou wel heel overdreven zijn. Remolie elke 2 jaar strikt vervangen, en zo eens in 6-8jaar klauwen uit elkaar.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3956
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual
Location: Belgium - Limburg

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by bmw e12 e21 » Fri Jan 22, 2016 7:36 pm

Alhoewel, met goed 2000km per jaar zal het bij mij dan toch het geval zijn. herbruiken jullie de bouten om de 2 remklauwdelen samen te houden?
Dat heb ik nl. gedaan zowel bij e12 als bij e21. Sommige mensen raden het af.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 14827
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by uwbuurman » Fri Apr 01, 2016 9:26 pm

Ik wil de Volvo remmen voorp de 323i hebben. Heb me goed ingelezen, maar nog wat vragen:
- Welke remblokken? Achter wil ik op de e30 klauwen wel Ferodo ds2500 hebben, maar moet er dan voor iets vergelijkbaars op? Of is rondom standaard blokjes wel voldoende? Dus voor standaard Volvo en achter standaard BMW?
- Remblokken voor de volvo: zijn die er met slijtindicator? Of die gewoon kortsluiten?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3956
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual
Location: Belgium - Limburg

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by bmw e12 e21 » Fri Apr 01, 2016 9:51 pm

Michel is tevreden met de volvo remmen en standaard 323i remmen achter. Ik meen me te herinneren dat hij normale originele remblokkn erop heeft.
Slijtage indicarot hebben die niet.

Weet er iemand hoeveel mm de bevestigingsgaten van de klauwen uitgeslot moeten worden?
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25013
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Jeroen » Sat Apr 02, 2016 12:12 am

Volgens mij was het niet meer dan een paar mm. Qua blokken, ben zelf nog immer erg te spreken over Ferodo DS2500 en die heb ik op E21 en E30 rondom, eigenlijk al jaren. Beste is om de boel eens op de remmentestbank te zetten als het goed ingeremd is, dan kun je kijken hoe de rembalans uitvalt.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3956
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual
Location: Belgium - Limburg

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by bmw e12 e21 » Sat Apr 16, 2016 9:30 pm

Hier schijven te koop voor een e21. D271mm 22mm dik.
Gateen omgeeboord met centreerringen.
Als we nu eens wisten van welke wagen die komen konden we mss verder.
http://www.ebay.de/itm/Bmw-E21-Ersatzbr ... Sw5L9XETM0
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 14827
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by uwbuurman » Sat Apr 16, 2016 10:09 pm

Ik heb liever geen omgeboorde bende. Dan zou ik eerder de mini schijven pakken.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

Post Reply