Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25013
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Jeroen » Sat Apr 16, 2016 11:45 pm

Ik heb geen problemen met omgeboord, maar niet in combinatie met vulringen. Heb wat Mini schijven te leen gdhad van de dealer maar zag nog geen eenvoudige oplossing om ze pas te maken, veel te plat dus qua ET kom je voor geen meter weg.


Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3956
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual
Location: Belgium - Limburg

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by bmw e12 e21 » Sat Aug 27, 2016 10:34 pm

Hier een e21 323i remupgrade voorkant:
http://www.e21-power.wg.am/bremsenumbau.html
ATE-Powerdisk Bremsscheiben vom E24/E28 - 282x25mm
4-Kolben Bremssattel für VA vom E23 (Kolbendurchmesser 40mm)
Bremsbeläge EBC RedStuff
Bremssattel für die HA vom E30 325i (Kolbendurchmesser 33mm)
größerer Hauptbremszylinder mit 22,2mm Durchmesser (aus E12 oder E28)
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25013
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Jeroen » Sun Aug 28, 2016 12:45 am

Tsja, weer met brackets én vulringen...
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
02-er
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 404
Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
Location: Belgium

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by 02-er » Thu Oct 27, 2016 12:13 pm

Ik heb toch wat vragen rond de ombouw met Volvo 4 pots remklauwen.
Zouden er verschillende types zijn van deze 4 pots klauwen ?
Namelijk ik heb ze gemonteerd op mijn standaard geventileerde schijven.
Tussen de veerpoot en de klauw heb ik een rondsel geplaatst om de schijf beter gecentreerd te krijgen. Rondsel L en R is niet gelijk.
Maar nu ik de remschoenen heb gemonteerd zie ik dat de remschoenen +/- 0,5cm boven de remschijven uitkomen. Dit betekent dat er x oppervlakte van de remschoen niet benut wordt en waardoor de remkracht niet optimaal is of zou kunnen zijn.
De speling tussen de kop van de remschijf en de remklauw is bijna 1,5 cm.
Ik dacht eerst dat ik een verkeerd type remschrijf erop had. Nagemeten en deze klopt, met specificaties, 255mm diameter.

Ik heb bv. ook geen stukje van de remschoen moeten wegvijlen zodat deze de bevestigingsbout van de klauw niet hinderen. Cfr Wondermike.

Originele Volvo onderdelen gebruikt.
Image

Je ziet dat het niet nodig was iets weg te vijlen van de remschoen
Image

Rondsel tussen de klauw en veerpoot
Image

Ruime speling tussen kop van remschijf tov klauw.
Image

Remschoen komt ruim boven de remschijf uit.
Image

Van de stofplaat heb ik ook weinig of geen materiaal moeten wegnemen om de remklauw vlot te kunnen monteren.
Image

Heb ik dan toch een ander type klauw?
Dit klopt niet met wat ik bij andere forumers al heb gezien.
Als ik de remklauw +/- 1 cm meer naar het ceter van de remschijf zou kunnen brengen zit alles perfect.
Alle info is welkom !!!
E10 2002. Riviera '68
E21 323i. Baur Alpine White '80

User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2230
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Thegs » Thu Oct 27, 2016 12:26 pm

Geert, ik denk dat jij de sleuven bent vergeten te maken, die zijn bij de Volvo klauwen wel nodig. Zie ook http://www.bimmerforums.com/forum/showt ... pgrade-DIY
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1997 BMW E39 520iAT in Vermontgruen
1999 BMW E36 316i Compact in Avusblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25013
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Jeroen » Thu Oct 27, 2016 1:12 pm

Bimmerforums? Ben jij niet goed? :P

Gewoon even naar dit topic voor uitleg en plaatjes http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=61&t=756 volgens mij staat dat slotten al op pag 1 uitgelegd
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
02-er
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 404
Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
Location: Belgium

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by 02-er » Thu Oct 27, 2016 7:45 pm

Ai Ai Ai .
Dit heb ik niet gedaan.
Zoals eerder al vermeld kom ik niet op het Engelse gedeelte van de site. :bag
In deze topic had ik het niet terug gevonden.
Vandaar dat ik er vanuit ging dat het 1/1 zou passen.

Alles terug demonteren en sleuven laten frezen.
E10 2002. Riviera '68
E21 323i. Baur Alpine White '80

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25013
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Jeroen » Thu Oct 27, 2016 11:00 pm

Zo'n mooi project Geert, maar dat zijn strafpunten hoor!

:wink:
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
02-er
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 404
Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
Location: Belgium

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by 02-er » Thu Oct 27, 2016 11:28 pm

Gelukkig kan ik de strafpunten wegwerken :stupidme
E10 2002. Riviera '68
E21 323i. Baur Alpine White '80

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 14827
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by uwbuurman » Fri Oct 28, 2016 7:22 am

Hoor ik gebak??
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4216
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by gerrit323 » Fri Oct 28, 2016 4:09 pm

Mmm gebak :banana :thumbsup
e30 320is 1988
e36 m3 1994
mx5 '92
Abarth Tourismo 2016 165hp
Fiat scudo 2016 workhorse 199hp


https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195

User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 6687
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Wondermike » Fri Oct 28, 2016 4:52 pm

Iets met aardbeitjes is altijd goed hier
So many cars, so little time

User avatar
02-er
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 404
Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
Location: Belgium

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by 02-er » Fri Oct 28, 2016 11:03 pm

En veel slagroom waarschijnlijk.
E10 2002. Riviera '68
E21 323i. Baur Alpine White '80

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 14827
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by uwbuurman » Sat Oct 29, 2016 8:43 am

Je snapt het helemaal, Geert.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

Wilmo
E21 Pro
Posts: 1099
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Wilmo » Mon Feb 13, 2017 11:17 pm

Sinds ik de Weber heb moet ik ook gaan nadenken over remmen omdat er toch wel iets meer vermogen is.

Ik heb nog ongeventileerde schijven en ik heb ooit eens old stock ATE remblokken gekocht.


Nu wil ik best Ferodo 2500 kopen, maar hoe veranderen die het remgedrag? Remmen die eigenlijk wel als je met -10 over de snelweg tuft en ineens moet gaan stilstaan?

In de Eifel heb ik een keer de remmen te warm gehad en later ook nog een keer hier in het noorden. Nu zijn die oude ATE's waarschijnlijk niet echt geschikt voor veel warmte, kunnen die Ferodo's ook meer warmte aan? Of zou ik eerst geventileerde schijven nemen voordat ik aan de Ferodo's begin?

Post Reply