Elektrische ventilator aansluiten.
Elektrische ventilator aansluiten.
Ik heb van Leon een radiateur overgenomen met een elektrische ventilator er op.
Alleen heb ik geen idee waar ik hem op moet aansluiten en na de zoekfunctie te hebben gebruikt heb ik nog niks gevonden hierover.
Heeft iemand mischien een fan ingebouwd die mij dit kan uitleggen? Ik heb op het moment een m20b25 van een e34 er in zitten en voor zover ik weet zit er geen relais op voor de fan.
Het meeste wat ik op internet kan vinden is een relais tussen de sensors zetten en doorschakelen naar de fan, en een + rechtstreeks van de accu af.
Ik ben geen electro held dus als iemand fotos heeft , schroom niet om ze er bij te voegen.
Alleen heb ik geen idee waar ik hem op moet aansluiten en na de zoekfunctie te hebben gebruikt heb ik nog niks gevonden hierover.
Heeft iemand mischien een fan ingebouwd die mij dit kan uitleggen? Ik heb op het moment een m20b25 van een e34 er in zitten en voor zover ik weet zit er geen relais op voor de fan.
Het meeste wat ik op internet kan vinden is een relais tussen de sensors zetten en doorschakelen naar de fan, en een + rechtstreeks van de accu af.
Ik ben geen electro held dus als iemand fotos heeft , schroom niet om ze er bij te voegen.
Re: Elektrische ventilator aansluiten.
Wat is de reden van de elektrische ventilator ? Heb je geen visco-fan ?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Elektrische ventilator aansluiten.
Elektriek kan wel handig zijn, geen visco betekent meer koppel tot je beschikking.
Hele mooie simpele weergave van hoe je een relais gebruikt:
Draadje links wat naar punt 86 gaat is de schakeldraad, hiermee geef je het relais de opdracht in te schakelen (waarmee het relais de permanente + van je accu die op pin 30 zit, doorschakelt naar 87, waar dus de plus van je fan op zit). 85 is de massa die je nodig hebt om de schakeling tot stand te laten komen (zonder plus en min tenslotte geen schakeling).
Overigens doet BMW het vaak andersom, permanente + en geschakelde massa, dat kan net zo goed.
Hele mooie simpele weergave van hoe je een relais gebruikt:
Draadje links wat naar punt 86 gaat is de schakeldraad, hiermee geef je het relais de opdracht in te schakelen (waarmee het relais de permanente + van je accu die op pin 30 zit, doorschakelt naar 87, waar dus de plus van je fan op zit). 85 is de massa die je nodig hebt om de schakeling tot stand te laten komen (zonder plus en min tenslotte geen schakeling).
Overigens doet BMW het vaak andersom, permanente + en geschakelde massa, dat kan net zo goed.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Elektrische ventilator aansluiten.
Ik had geen ruimte voor de visco fan. Toen heb ik de "dekplaat" boven de radiateur weggeslepen en bij Leon de radiateur voor een andere 6 cil verwisselt.
Toen zat de radiateur een stuk meer naar voren en kon ik de visco kwijt.
Daarnaast zat ik er aan te denken om de fan gewoon via een schakelaar te maken. Alleen zie ik het nog wel gebeuren, in mijn oneindige wijsheid, dat ik dit een keer vergeet en mijn blokje warm loopt. Ik was ook helemaal vergeten om hier neer te zetten dat ik dit intussen heb aangepakt en de visco weer heb geplaatst. Alsnog bedankt!
Toen zat de radiateur een stuk meer naar voren en kon ik de visco kwijt.
Daarnaast zat ik er aan te denken om de fan gewoon via een schakelaar te maken. Alleen zie ik het nog wel gebeuren, in mijn oneindige wijsheid, dat ik dit een keer vergeet en mijn blokje warm loopt. Ik was ook helemaal vergeten om hier neer te zetten dat ik dit intussen heb aangepakt en de visco weer heb geplaatst. Alsnog bedankt!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Elektrische ventilator aansluiten.
Moet je lid voor zijn. Daar ben ik bij dat kansloze gezelschap een paar jaar geleden mee gestopt.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Elektrische ventilator aansluiten.
Zo kansloos is het daar niet, ik heb het er al jaren naar mijn zin.
Goed, ff copy/paste met dank aan user buuzensnieder van de e30fansite.
Met deze How To is het mogelijk om je e30 (M20 motor) om te bouwen van viscokoeling naar elektrisch koeling. Met een goede voorbereiding en enige handigheid is dit een mooie mod voor je e30!
Waarom?
Goedkope oplossing als je visco kapot is. (Visco 60euro, elek ombouw 20euro).
Minder vermogensverlies (volgens de verhalen 7pk ).
Geen geloei meer van de viscofan bij hogere toerentallen.
Het is duidelijk te zien of de elektrische fan draait of niet, bij visco is dit soms moeilijk na te gaan.
Benodigde materialen
- Elektrische ventilator. Een duwfan van een Citroën Xantia diesel past perfect
- 12v relais +houder. Standaard autorelais
- Zekering +houder. Standaard zekeringhouder
- Thermoschakelaar (M14x1,5mm voor een m20). Schakelaar kan in de aftappluk gedraaid worden
- Schakelaar (optioneel). Voor het handmatig in- en uitschakelen van de fan
- Led of indicatielampje (optioneel). Gaat branden als de fan draait
- Bekabeling. +/-1.5meter 6mm² (rood en zwart) +/-3meter 1mm² (geel en zwart)
Benodigde gereedschappen
- Standaard gereedschap (sleutels, doppen, hamer, tangen, noem maar op!)
- Soldeerspullen, krimpkous
- Sleutel 32mm
Uitvoering
Stap1:
Zorg voor een droge sleutelruimte of zoek een dag uit zonder regen . Verzamel alle onderdelen van het bovenstaande lijstje.
Stap2:
Elektrisch schema bestuderen.
Stap3:
Motorkap verwijderen.
Stap4:
Grille en nieren verwijderen.
Stap5:
Viscokoppeling verwijderen, met een sleutel 32 losdraaien door er een tik met de hamer op te geven. Let op: rechtsom draaien.
Losse visco:
Stap6:
Na het verwijderen van de viscokoppeling is er veel meer ruimte om de radiateur naar achter te plaatsen zoals op de foto te zien is. Het is mogelijk om de fan te plaatsen zonder het koelsysteem leeg te laten lopen.
Altijd de radiateur goed beschermen zodat deze niet beschadigt:
Stap7:
Luchtkap voor de radiateur verwijderen, om ruimte te creëren voor de elek. fan. Het is ook mogelijk om de fan achter de radiateur te plaatsen (dan is wel er een zuigende fan nodig), maar ik heb ervoor gekozen om de fan voor de radiateur te plaatsen.
Het gaat om deze kap:
Stap8:
Omdat er gebruik gemaakt wordt van een Citroën fan is het nodig deze aan te passen voor de E30, dus we gaan de radiateurkap op maat maken, en eventueel luchtgaten boren.
Eerst een foto van de complete fan:
Grofweg aftekenen wat verwijderd moet worden:
En klaar voor montage, incl een aantal luchtgaten voor betere doorstroming bij stilstaande fan. (het was bij mij wel nodig om de fan een aantal keer te passen, dus opletten dat je niet teveel verwijderd van de beschermkap)
Stap9:
Nadat de fanbehuizing op maat is gemaakt kunnen de fan monteren voor de radiateur. Let op: Er is weinig ruimte om de fan te plaatsen dus kijk uit dat je de radiateur niet beschadigd.
De grill + nieren kunnen nu weer gemonteerd worden.
Stap10:
Nadat de fanbehuizing op maat is gemaakt kunnen de kabels getrokken worden. Het is handig en netjes om het relais+houder en zekering+houder weg te werken achter de afdekkap achter de lichtunit.
Onderstaande tekening heb ik nog gemaakt ter verduidelijking van de positie van de onderdelen en waar welke kabels komen te liggen.
Nadat alle kabel getrokken zijn kunnen deze netjes met tape omwikkeld worden. Onderstaande foto laat de kabelboom zien en de afdekkap welke de elektronica wegwerkt.
Stap11:
Bij een m20 motor is het vaak mogelijk om de thermoswitch in de radiateur te monteren. Het schroefdraad van deze aftappunten is M14x1,5mm. Een thermoswitch van een BMW 320 e21 is onder andere geschikt.
Stap12:
De schakelaar voor handmatige bediening heb ik boven de radio gemonteerd. (3e schakelaar van links op de foto) Er is gebruik gemaakt van een schakelaar die ook gebruikt wordt voor de achterruitverwarming.
Stap13:
Indicatielampje installeren in dashboard
Voor het instaleren van een indictielampje moet het tellerhuis verwijderd worden. In de onderste rij waarschuwingslampjes is over het algemeen nog wel een leeg plekje vrij voor een lampje. Als de fan stilstaat, zal het er zo uit zien:
Als de fan gaat draaien ziet het er zo uit:
Stap14:
Biertje drinken, want dat heb je wel verdiend.
Kosten, (in mijn geval)
- Elektrische ventilator, sloop €15,00
- 12v relais +houder, eigen voorraad €0,00
- Zekering +houder, eigen voorraad €0,00
- Thermoschakelaar, sloop €3,50
- Schakelaar, sloop €0,00
- Led of indicatielampje, eigen voorraad €0,00
- Bekabeling, Elektronica winkel €4,00
Totale kosten: €22.50
Succes met de ombouw! Vragen of opmerking zijn altijd welkom :bye:
De auteur van deze ‘How to’ aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele ontstane schades. Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze ‘How to’ mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of op enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur
Goed, ff copy/paste met dank aan user buuzensnieder van de e30fansite.
Met deze How To is het mogelijk om je e30 (M20 motor) om te bouwen van viscokoeling naar elektrisch koeling. Met een goede voorbereiding en enige handigheid is dit een mooie mod voor je e30!
Waarom?
Goedkope oplossing als je visco kapot is. (Visco 60euro, elek ombouw 20euro).
Minder vermogensverlies (volgens de verhalen 7pk ).
Geen geloei meer van de viscofan bij hogere toerentallen.
Het is duidelijk te zien of de elektrische fan draait of niet, bij visco is dit soms moeilijk na te gaan.
Benodigde materialen
- Elektrische ventilator. Een duwfan van een Citroën Xantia diesel past perfect
- 12v relais +houder. Standaard autorelais
- Zekering +houder. Standaard zekeringhouder
- Thermoschakelaar (M14x1,5mm voor een m20). Schakelaar kan in de aftappluk gedraaid worden
- Schakelaar (optioneel). Voor het handmatig in- en uitschakelen van de fan
- Led of indicatielampje (optioneel). Gaat branden als de fan draait
- Bekabeling. +/-1.5meter 6mm² (rood en zwart) +/-3meter 1mm² (geel en zwart)
Benodigde gereedschappen
- Standaard gereedschap (sleutels, doppen, hamer, tangen, noem maar op!)
- Soldeerspullen, krimpkous
- Sleutel 32mm
Uitvoering
Stap1:
Zorg voor een droge sleutelruimte of zoek een dag uit zonder regen . Verzamel alle onderdelen van het bovenstaande lijstje.
Stap2:
Elektrisch schema bestuderen.
Stap3:
Motorkap verwijderen.
Stap4:
Grille en nieren verwijderen.
Stap5:
Viscokoppeling verwijderen, met een sleutel 32 losdraaien door er een tik met de hamer op te geven. Let op: rechtsom draaien.
Losse visco:
Stap6:
Na het verwijderen van de viscokoppeling is er veel meer ruimte om de radiateur naar achter te plaatsen zoals op de foto te zien is. Het is mogelijk om de fan te plaatsen zonder het koelsysteem leeg te laten lopen.
Altijd de radiateur goed beschermen zodat deze niet beschadigt:
Stap7:
Luchtkap voor de radiateur verwijderen, om ruimte te creëren voor de elek. fan. Het is ook mogelijk om de fan achter de radiateur te plaatsen (dan is wel er een zuigende fan nodig), maar ik heb ervoor gekozen om de fan voor de radiateur te plaatsen.
Het gaat om deze kap:
Stap8:
Omdat er gebruik gemaakt wordt van een Citroën fan is het nodig deze aan te passen voor de E30, dus we gaan de radiateurkap op maat maken, en eventueel luchtgaten boren.
Eerst een foto van de complete fan:
Grofweg aftekenen wat verwijderd moet worden:
En klaar voor montage, incl een aantal luchtgaten voor betere doorstroming bij stilstaande fan. (het was bij mij wel nodig om de fan een aantal keer te passen, dus opletten dat je niet teveel verwijderd van de beschermkap)
Stap9:
Nadat de fanbehuizing op maat is gemaakt kunnen de fan monteren voor de radiateur. Let op: Er is weinig ruimte om de fan te plaatsen dus kijk uit dat je de radiateur niet beschadigd.
De grill + nieren kunnen nu weer gemonteerd worden.
Stap10:
Nadat de fanbehuizing op maat is gemaakt kunnen de kabels getrokken worden. Het is handig en netjes om het relais+houder en zekering+houder weg te werken achter de afdekkap achter de lichtunit.
Onderstaande tekening heb ik nog gemaakt ter verduidelijking van de positie van de onderdelen en waar welke kabels komen te liggen.
Nadat alle kabel getrokken zijn kunnen deze netjes met tape omwikkeld worden. Onderstaande foto laat de kabelboom zien en de afdekkap welke de elektronica wegwerkt.
Stap11:
Bij een m20 motor is het vaak mogelijk om de thermoswitch in de radiateur te monteren. Het schroefdraad van deze aftappunten is M14x1,5mm. Een thermoswitch van een BMW 320 e21 is onder andere geschikt.
Stap12:
De schakelaar voor handmatige bediening heb ik boven de radio gemonteerd. (3e schakelaar van links op de foto) Er is gebruik gemaakt van een schakelaar die ook gebruikt wordt voor de achterruitverwarming.
Stap13:
Indicatielampje installeren in dashboard
Voor het instaleren van een indictielampje moet het tellerhuis verwijderd worden. In de onderste rij waarschuwingslampjes is over het algemeen nog wel een leeg plekje vrij voor een lampje. Als de fan stilstaat, zal het er zo uit zien:
Als de fan gaat draaien ziet het er zo uit:
Stap14:
Biertje drinken, want dat heb je wel verdiend.
Kosten, (in mijn geval)
- Elektrische ventilator, sloop €15,00
- 12v relais +houder, eigen voorraad €0,00
- Zekering +houder, eigen voorraad €0,00
- Thermoschakelaar, sloop €3,50
- Schakelaar, sloop €0,00
- Led of indicatielampje, eigen voorraad €0,00
- Bekabeling, Elektronica winkel €4,00
Totale kosten: €22.50
Succes met de ombouw! Vragen of opmerking zijn altijd welkom :bye:
De auteur van deze ‘How to’ aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele ontstane schades. Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze ‘How to’ mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of op enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur
Re: Elektrische ventilator aansluiten.
Dat lampje, daar ga ik ook wat mee doen.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Elektrische ventilator aansluiten.
Ik zeg stickey! Super How to!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Elektrische ventilator aansluiten.
Iese sticky nu. Gelukkig zijn er daar dus ook nog normale mensen
Een paar opmerkingen:
1. Wat de thermoschakelaar betreft, welk type je gebruikt hangt wel af van op welke positie je 'm gaat gebruiken. Onderin de radiateur is tenslotte een ander schakelmoment dan bovenin om maar wat te noemen.
2. Relais en bedrading zou ik nooit achter de koplamp hangen, teveel vocht, maar bij een E21 aan de zekeringkast hangen, bij de E30 kan 'ie afhankelijk van het model vast ook wel ergens bij het schutbord of bij de relais op het linker voorscherm.
3. Vermogensverlies? Is zo goed als nihil omdat de visco op toeren ontkoppelt, scheelt wel een paar Newtonmeters
Andere oplossingen: E30 kopen met airco dan heb je die elektrieke vin er al op zitten. Of een E30 die geen visco heeft. Of een E30 die airco heeft, én geen visco!
Een paar opmerkingen:
1. Wat de thermoschakelaar betreft, welk type je gebruikt hangt wel af van op welke positie je 'm gaat gebruiken. Onderin de radiateur is tenslotte een ander schakelmoment dan bovenin om maar wat te noemen.
2. Relais en bedrading zou ik nooit achter de koplamp hangen, teveel vocht, maar bij een E21 aan de zekeringkast hangen, bij de E30 kan 'ie afhankelijk van het model vast ook wel ergens bij het schutbord of bij de relais op het linker voorscherm.
3. Vermogensverlies? Is zo goed als nihil omdat de visco op toeren ontkoppelt, scheelt wel een paar Newtonmeters
Andere oplossingen: E30 kopen met airco dan heb je die elektrieke vin er al op zitten. Of een E30 die geen visco heeft. Of een E30 die airco heeft, én geen visco!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Elektrische ventilator aansluiten.
Eehhh, een E21 type 1 bedoel je?Jeroen wrote:Andere oplossingen: E30 kopen met airco dan heb je die elektrieke vin er al op zitten. Of een E30 die geen visco heeft. Of een E30 die airco heeft, én geen visco!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Elektrische ventilator aansluiten.
Kan ook! Op een E21 heb je een ander punt, en dat is de positie van de temp schakelaar. In de originele radiateur zit daar geen voorziening voor en is dat opgelost met een stukje buis. Niet meer leverbaar maar crea bea vast op te lossen.
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Elektrische ventilator aansluiten.
Dat lampje en de manuele schakeling gaan er zeker komen!
In de tellerbak zit immers nog een plekje!
In de tellerbak zit immers nog een plekje!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Elektrische ventilator aansluiten.
Handgeschakeld maken is een klusje van niks en wel net even beter, als je een file inrijdt bijvoorbeeld kun je gaan koelen voordat de temp oploopt ipv erna, kun je de temp wat stabieler houden.
Op mijn E30's is handgeschakeld altijd standaard uitgevoerd, erg lekker om achter de hand te hebben. In een wat minder complete E30 is 't trouwens helemaal een makkie. Had bij mijn 325i racer de mistlampen eruit gehaald en hee, dan heb je vooraan ineens bedrading liggen van iets wat handgeschakeld is via een relais.... klaarrrrrrr
Op mijn E30's is handgeschakeld altijd standaard uitgevoerd, erg lekker om achter de hand te hebben. In een wat minder complete E30 is 't trouwens helemaal een makkie. Had bij mijn 325i racer de mistlampen eruit gehaald en hee, dan heb je vooraan ineens bedrading liggen van iets wat handgeschakeld is via een relais.... klaarrrrrrr
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Elektrische ventilator aansluiten.
Ik denk dat ik mijn achterruit fan ontkoppel (die gebruik ik echt nooit..) en daar de 2e stand mee ga schakelen, die zorgt echt wel voor een windje (heb ik nog maar 1x horen blazen, dat was de Stelvio op - goh hoe kan dat nou )
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.