Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post Reply
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11766
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by 323baur »

Ik volg dit topic met belangstelling..


Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by r@n-d »

Peter V. wrote:De eerste verkenning.

Mijn "opdracht" is duidelijk.
De bedoeling is om de carburateur voor de 730 weer te reviseren. Het probleem waar we mee zitten is dat de bovendeksel van de 4A1 voor de M20 motor volgens de ETK niet gelijk is aan diegene voor de M30 motor.

Zichtbaar is eigenlijk alleen:
* Andere sproeierbezetting maar deze is over te zetten omdat van allen de schroefdraad overeenkomt en de behuizing verder gelijk lijkt.
* De lucht aanzuig voor de eerste trap.

Bij de eerste generatie van de M20 4A1 zitten ook naalden in de luchtsproeiers van de eerste trap maar deze zijn na verloop van jaren verdwenen en vervangen door sproeiers met een kleinere diameter maar zonder naalden.
De kleinere diameter zou dan een gelijke luchtstroom moeten geven i.p.v. de grotere diameter met de naald erin.

BMW 730 nummer 4, 5, 6, 9:
http://bmwfans.info/parts/catalog/E23/S ... ing_parts/

BMW 320/6:
http://bmwfans.info/parts/catalog/E21/S ... ing_parts/

Omdat de deksel van de 730 carburateur onherstelbaar is beschadigd en een vervanger niet echt gemakkelijk te vinden is wil ik hier een deksel van de 320/6 carburateur gaan gebruiken.
Zoals al eerder is aangegeven is het belangrijk dat het bovendeel niet krom staat om zo de soepele beweging van de tweede trap kleppen te behouden en geen vacuüm lekkage te hebben.

Deel 1 is nu de juiste onderdelen te bestellen en het mooie is gelukkig dat de revisiesetjes voor de 4A1 van de M20 en M30 motoren volgens BMW gelijk zijn.
We praten dan alleen over een uitgebreide pakkingset en een nieuwe vlotternaald en deze zijn in ieder geval gelijk.

Prijzen liggen tussen de 40 euro en de 150 euro dus even goed zoeken kan de moeite lonen. Pas wel op dat de kwaliteit van het pakkingmateriaal dus ook kan variëren.

Word vervolgd.
Peter,

Als je kijkt naar het gewicht van de carbcovers, dan zie je dat die van de E21 iets zwaarder is. Wellicht te maken met andere boring?
Het is een suggestie en ik weet het niet zeker hoor, maar denk gewoon hardop mee...
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Peter V. »

Hoe bedoel je dat Randy?

De gaten van de 1e en 2e trap zijn gelijk als ook de luchtkleppen 2e trap en het chokeklepdeel.

Doel jij op de interne kanalen van de deksels?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by r@n-d »

Ja inderdaad... het gewichtsverschil is minimaal...

Maar t zal ergens in moeten zitten... ik denk (maar zoals ik al zei weet ik dat niet zeker) dat het in de moeilijk zichtbare kanaaltjes en openingen zit...

Ik zou anders geen verklaring weten... tenzij hij in zijn geheel iets dikker is....
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Peter V. »

Bedankt voor de input.

Je kan best wel gelijk hebben uiteraard, ze zijn niet voor niets verschillend in het ETK.

Op het moment draait de 730 op jouw oude carburateur maar je heb natuurlijk een partij vermogenverlies.
Alle uitstroomopeningen die ik kan zien en meten lijken mij gelijk en de opbouw van de carb.deksel kan niet anders zijn omdat het middendeel van de 4A1 gelijk is aan die van een E12, E21, E24 en E23.

Het komt er dus straks op aan of de lucht en brandstofkanalen voldoende groot zijn na het plaatsen van de nozzels van de 730 en of ze lekker gaat draaien.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by r@n-d »

Mooi dat die carb (of iig delen daarvan) een herbestemming krijgt...
Ik ben erg benieuwd naar t resultaat en wat daadwerkelijk t verschil is in de deksels....

Blijf het zeker volgen!!
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Peter V. »

De origineel BMW revisieset en voetpakking is binnen dus de revisie van de 4A1 carburateur van de 730 kan beginnen.

Ik zal proberen e.e.a. te posten met wat foto's zodat de beruchte 4A1 wat duidelijker wordt voor een ieder die dit wilt weten.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Peter V. »

Vandaag dus begonnen met demonteren van de carburateur.

Na wat onderzoek bij de sproeiers lucht en brandstof van de eerste trap en stationair zit er geen verschil in diameters. Omdat de luchtkleppen van de eerste trap van een 320/6 en een 730 gelijk aan afmetingen zijn lijkt het er sterk op dat de eerste trap identiek is aan elkaar en dat men het verschil moet maken bij de tweede trap van de carburateur. De officiële benaming van de carburateurs is dan ook voor de 320/6 een Solex 4A1 32/44 en voor de M30 motoren Solex 4A1 32/54.

De extra luchtsproeier voor het stationaire gedeelte zijn de meningen over verdeeld. Als ik kijk bij de ETK dan zijn ze gelijk en bij verschillende beschrijvingen t.b.v. het afstellen kunnen ze verschillen.
Dit alles is belangrijk voor een mooie motorloop maar het bijkomende probleem in dit geval van Ite zijn carburateur is dat die ook al niet origineel 730 is dus we maken er het beste van om e.e.a. te combineren.

BMW 730 carburateurs zijn vrij uniek en nagenoeg niet te vinden, ze zijn zelfs niet 1 op 1 te kopiëren met een 630 carburateur en dan heb ik het nog niet over het verschil in een schakel en automaatuitvoering. Het is allemaal maar minimaal en zal bij een compleet nieuwe motor wel een iets verschil maken maar bij een motor met al wat kilometers en hierbij ook nog eens op LPG gaan we dat niet merken. (hoop ik tenminste).

Ik heb dus de bovendeksel die van zijn carburateur komt uit elkaar liggen en deze sproeiers ga ik hergebruiken in de 320/6 bovendeksel. Tevens zijn de luchtkleppen gedemonteerd en het stangenstelsel zodat alles goed gereinigd kan worden. Een zakje met onderdelen is nu al een feit. Het lijken hele moeilijke carburateurs maar je moet het zo zien dat het eigenlijk twee carburateurs zijn in een enkele behuizing. Ze dienen wel synchroon te staan afgesteld wat betekent dat je beiden CO-schroeven gelijk moet zien te krijgen voor wat betreft de gemeten waarde. Als ze uit elkaar staan afgesteld krijg je een nogal zenuwachtige motorloop en dan vooral stationair.

Image

Wel even een opmerking erbij. Er is verteld dat door het stevig aandraaien van je luchtfilter op de centrale draadeind je de bovendeksel kan kromtrekken. Dit is maar gedeeltelijk waarheid. Als alles goed is gemonteerd dan is dit bewuste draadeind ook bevestigt (lees doorgedraaid) in het middendeel van de carburateur en doet dit probleem zich niet voor. Bij de 730 carburateur hebben ze dat niet kunnen doen omdat er een afgebroken stuk draadeind in zit. Hierdoor is ook de schroefdraad ernstig beschadigd alsmede het horizontale vlak welke d.m.v. de pakking moet worden afgesloten. Dit moet ik dus wel opnieuw vlakken.

Image

gelijk kan men zien hoeveel vuil er in de vlotterkamer op de bodem ligt.
Image
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by uwbuurman »

Krijg je die draad er wel weer netjes in? en dat stuk bout eruit? Sjonge, wat een bende.

Over je verslag, laat maar doorkomen, het vervolg! ik zit te genieten van je uitleg en foto's!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11766
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by 323baur »

Een dikke plus ontelbaar duizend.
Dit maakt een forum tot iets wat het bedoeld moet zijn.
Hier hebben we de rest van ons leven wat aan.

Goed bezig peet!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29265
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Jeroen »

:thumbsup
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Peter V. »

Een kleine update.

Vandaag eindelijk eens wat aan de carb kunnen doen. Om het overzichtelijk te houden doe ik de bovendeksel en het middendeel apart reviseren. Dit betekent dat ik eerst de bovenzijde klaar maak alvorens ik aan de rest begin.

Belangrijkste is eigenlijk als eerste om het materiaal schoon te hebben. Op mijn wenslijstje staat nog eens een ultrasoon reinigingsapparaat dus voorlopig moet ik het met de hand doen (borsteltjes, motorreiniger, diesel en wat schuurwol).

Ik heb alle losse delen verwijderd zodat ik alleen het huis over houd. Deze gereinigd.

De start:
Image

En nu:
Image

Alle losse delen liggen vannacht te weken dus die kan ik hopelijk morgen doen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by uwbuurman »

Deze is er in ieder geval niet minder van geworden Peter!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11766
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by 323baur »

Ik zou het nooit meer in elkaar krijgen..

@ Peter, mijn 730 staat op dit moment bij een vriend en kan dus niet de hoogte van het luchtfilter huis meten.
Heeft dit enorm haast?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3577
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Arnold D »

Mooi Peter, het wordt tijd voor een ultrasoon om de carburateurs in schoon te krijgen.
Ik heb 3 van die apparaten en dat werkt geweldig.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Post Reply