Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11178
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Peter V. » Wed Jan 30, 2013 11:07 pm

Het vervolg.

Vanavond dan begonnen met het samenbouwen van de carb. Wat een heerlijk werkje is dat toch :wink: Alles lekker schoon.
Image

Als eerste de bijgeleverde O-ringen van de CO-schroeven vervangen. Als deze doorlaten dan kan men hier een vacuumlek hebben wat weer resulteert dat je de CO niet goed kan afstellen. De schroeven zijn uiteraard nog geborsteld alvorens ze gemonteerd zijn. Een beetje basis is dat je ze helemaal indraait (niet te vast want dan beschadig je de conische passing) en dan een 2,5 slag terug.

Bij de 4A1 carb regelen ze een brandstoftoevoeging bij de kleine gasklep wat dus betekent dat indraaien een armer mengsel en dus een lagere CO-waarde geeft.
Image

Vervolgens de acceleratiepomp weer monteren. Het membraan wordt bij een revisieset van BMW voor de 730 carb niet geleverd maar ze is nog goed dus we hopen op een goede afsluiting.
Image

het onderste deel (gaskleppen) en het middendeel gemonteerd aan elkaar en nu het automatische choke deel. Het afstellen kan pas bij een gemonteerde bovendeksel maar heel belangrijk is dat de doorvoerpen van het membraanhuis gelijk in de hevel grijpt in het middendeel. Het stangetje komt straks aan de chokekleppen.
Image

Vervolgens dit alles gemonteerd. De vacuumdoos welke de gasklepaanslag bedient gemonteerd. Een fijnafstelling hiervan kan pas als de motor draait. Het membraan opent namelijk de gasklep als het vacuum wegvalt wat dus het toerental opvangt bij gas los laten richting stationair. Tevens zorgt dit dat er eigenlijk al een klein beetje gas wordt gegeven als men gaat starten (men heeft dan immers nog geen vacuum opgebouwd), als de motor dan draait trekt de balg zich in en legt de gasklep aanslag tegen de stationairschroef.
Image

Nu verder met polijsten van de as van de grote luchtkleppen zodat deze soepel loopt in het bovendeksel. Vervolg dus later.


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15266
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by uwbuurman » Wed Jan 30, 2013 11:31 pm

Wederom groot respect!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 10995
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by 323baur » Thu Jan 31, 2013 7:58 am

iemand interesse un een lopende 730? proef rijden kan over enkele dagen...
helemaal top dit!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11178
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Peter V. » Thu Jan 31, 2013 11:28 am

Het laatste deel.

Gisterenavond de as van de grote luchtkleppen gepolijst en de middelste ondersteuning hiervan. Nu draaien de grote kleppen weer soepel dus de bovendeksel kon worden afgemonteerd.
Vanochtend dan klaar om de bovendeksel en de rest samen te voegen.
Image

Vervolgens het chokesysteem afstellen. Dit is bij een 4A1 van de 730 net iets anders dan bij de 320/6. De meeste 320/6 BMW's hebben een thermostelmotor welke de chokekleppen openen in 120 seconden naar stand 2 oftewel 4 mm opening.
Bij de 730 is dit allemaal mechanisch waardoor er nog een stelschroef bij is welke gekoppeld zit aan de stand van de gaskleppen.

Nu is alles samengebouwd en staat ze klaar om gemonteerd te worden en af te stellen wat betreft de CO en stationair toerental.
Image
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2252
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Thegs » Thu Jan 31, 2013 12:19 pm

Top werk hoor! Zaterdag in Oldebroek weer opbouwen?
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1997 BMW E39 520iAT in Vermontgruen
1999 BMW E36 316i Compact in Avusblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11178
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Peter V. » Thu Jan 31, 2013 12:37 pm

Thegs wrote:Top werk hoor! Zaterdag in Oldebroek weer opbouwen?

Helaas Gerwin,

Zaterdag gaat niet lukken hier. Ik ben dan wel vrij maar krijg in de middag visite.
Wellicht iets eerder bij Ite als het uitkomt.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by pattam2009 » Thu Jan 31, 2013 12:41 pm

Vakman :thumbsup
:wink:
Last edited by pattam2009 on Thu Jan 31, 2013 7:29 pm, edited 1 time in total.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25521
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Jeroen » Thu Jan 31, 2013 1:15 pm

Jij hebt tegenwoordig dezelfde provider als Peter zeker? :P Weer erg mooi werk Peet!
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 10995
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by 323baur » Thu Jan 31, 2013 10:40 pm

En ja hoor...
Ze loopt werkelijk als nieuw! Echt super gedaan.
Erg grappig om te zien dat de carb uit de doos zo op het spruitstuk gezet wordt, 5 minuten kabeltjes, slangetjes en ander jeuzelwerk aansluiten...
..starten en lopen!
Uurtje met Co lopen pielen het is werkelijk een totaal andere auto geworden. Hangt ook lekker aan het gas nou!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25521
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Jeroen » Thu Jan 31, 2013 11:06 pm

Super! Ik denk we krijgen gelijk een filmpje als bewijs :(
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11178
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Peter V. » Thu Jan 31, 2013 11:36 pm

Mooi dat ze goed aan het gas hangt. :thumbsup

Ik ben nog wat aan het zoeken geweest voor de stationair afstelling en inderdaad een uitgesleten klep/zitting kan dit veroorzaken. Ik ben blij dat ze goed draait.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15266
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by uwbuurman » Fri Feb 01, 2013 11:04 am

tof dat de hele operatie dus is geslaagd!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 10995
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by 323baur » Sun Mar 10, 2013 8:30 pm

He Peter,

Is er nog iets te doen aan het matige starten op benzine?
's morgens moet je echt 30seconden doorstarten voordat ze wakker wordt.
Op LPG starten gaat al helemaal niet - maar dat wisten we vtv.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11178
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Peter V. » Sun Mar 10, 2013 8:43 pm

Heb je dit alleen bij de koude start?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 10995
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by 323baur » Sun Mar 10, 2013 9:22 pm

Yup.
als ze warm is starten lopen op zowel LPG alswel benzina.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

Post Reply