Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11106
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Peter V. » Sun Mar 10, 2013 10:10 pm

Dan zou het kunnen zijn dat de chokekleppen open blijven staan.
Meerdere redenen mogelijk:

* Bimetaal in het doosje is gebroken of neemt het palletje niet mee (losgeraakt).
* Het vacuumdoosje bij de automatische choke is lek?
* Afstelling van de chokekleppen is verlopen (komt niet veel voor maar kan wel uiteraard).


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 10945
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by 323baur » Sun Mar 10, 2013 10:18 pm

Wanneer kom je weer :)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11106
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Peter V. » Mon Mar 11, 2013 12:09 pm

Hoe zit jij met je tijd? Ik ben toch afhankelijk van mijn ploegendienst.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 741
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Smartie » Mon Mar 11, 2013 2:24 pm

Dag Ite en Peter, goed bezig !
Bedankt voor de foto's Peter, zal mijn revisie exemplaar binnenkort monteren.
Zal ook goed de stelschroeven schoonmaken, was ik bijna vergeten.
Mooi stuk mechanische techniek.

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 10945
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by 323baur » Mon Mar 11, 2013 5:33 pm

Peter V. wrote:Hoe zit jij met je tijd? Ik ben toch afhankelijk van mijn ploegendienst.
Gekheid op een stokje, het is denk ik het beste om een keertje dit ding bij jou te zetten zodat je hem koud kan aanvoelen.
Ik heb zelf het idee dat de benzine gewoon van heel ver moet komen.
Als er eenmaal benzine is loopt ze heel redelijk, wel iets te langzaam..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11106
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Peter V. » Mon Mar 11, 2013 11:08 pm

Het probleem van een leeggedampte vlotterkamer komt uiteraard bij een LPG auto wel meer voor.
Je start op benzine en schakelt over naar LPG. De motorruimte is dan warm en dampt de vlotterkamer uit.

Als de motor op LPG draait dan zit er toch een magneetklep in de brandstoftoevoer neem ik aan?

Je mag haar best een keer hier neerzetten hoor. Is dit probleem gelijk vanaf het begin gekomen of later?
In 1 keer begonnen of steeds slechter geworden?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 10945
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by 323baur » Tue Mar 12, 2013 7:50 am

Van begin aan. Als ze eenmaal op de dag gelopen heeft is starten (op LPG) geen enkel probleem.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11106
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Peter V. » Tue Mar 12, 2013 3:24 pm

Ite, zou jij eerst eens wat willen proberen. Zet de 730 s'avonds eens op benzine stil zodat je in de ochtend met een "volle" vlotterkamer kan starten. Ik wil even weten of dit al verbetering geeft.

Het feit is dat ze eenmaal gelopen die dag wel normaal kan starten. Als ze maar eenmaal iets afkoelt sluiten normaal de chokekleppen al vanwege het bimetaal in het chokehuisje.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 10945
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by 323baur » Tue Mar 12, 2013 6:02 pm

Peter V. wrote:Ite, zou jij eerst eens wat willen proberen. Zet de 730 s'avonds eens op benzine stil zodat je in de ochtend met een "volle" vlotterkamer kan starten. Ik wil even weten of dit al verbetering geeft.

Het feit is dat ze eenmaal gelopen die dag wel normaal kan starten. Als ze maar eenmaal iets afkoelt sluiten normaal de chokekleppen al vanwege het bimetaal in het chokehuisje.
Already tried.
Heeft helaas geen effect.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11106
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Peter V. » Tue Mar 12, 2013 7:02 pm

Jammer,

Als ze dan op een gegeven moment aanslaat draait de motor dan wel eerst op een hoger toerental?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 10945
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by 323baur » Tue Mar 12, 2013 7:19 pm

Nauwelijks..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11106
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Peter V. » Tue Mar 12, 2013 7:51 pm

Dan verdenk ik toch de chokekleppen. De eerste start toen gaf een hoger toerental wat rustig afzakte naar normaal, zoals het hoort dus. Als dit nu niet meer is dan moeten we het daar in zoeken.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11106
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Peter V. » Tue Mar 12, 2013 8:03 pm

Er begint mij iets te dagen voorzichtig. Ik weet nog dat de oude carburateur een afgebroken/losgeraakte stangenstelsel had van de chokekleppen en dat deze openstonden. Is er een kans dat het LPG mengstuk te diep ligt en zo de chokekleppen blokkeert in de openstand? Dat zou een hoop verklaren namelijk.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 10945
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by 323baur » Tue Mar 12, 2013 8:48 pm

Ha! Dat zou wel eens kunnen.
Wanneer ben jij 's avonds thuis en heb je zin en tijd?
(rest doen we wel via mail)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Dakloos
Upcoming E21 fanatic
Posts: 75
Joined: Sun Oct 07, 2012 4:26 pm
My E21(s): BMW E21 320/6 BAUR Automatic 1981
Location: Brunssum, Netherlands

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Dakloos » Wed Jul 17, 2013 1:46 pm

Fijn topic, deze had ik nog niet gezien. Ik heb ook zelf de 4a1 gereviseerd, helaas loopt ze bij mij nog niet goed. Starten duurt lang en wanneer ze start loopt ze 1100-1200 toeren staionair.

Image

Ik denk dat ik de boel weer ga afbouwen en aan de hand van jou topic overnieuw ga bekijken. 2e optie is een specialist inschakelen, maar mijn ervaring is dat deze erg schaars zijn in het zuiden des lands.
Roy

BMW e21 320/6 BAUR Automatic 1981 - Project
Volvo S60 2.4 Lpi

1-5-3-6-2-4

Post Reply