Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11038
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Peter V. » Thu Mar 31, 2016 11:19 pm

Jeroen wrote:Ik vond dat ook al curieus inderdaad haha. Schoonmaken, ultrasoon? Ik heb zo'n ding van de Lidl maar vind dat die maar bar weinig doet eigenlijk. Toegegeven, professioneel is anders haha
Ik heb een aantal jaren geleden een wat duurdere gekocht. Verschillende frequenties, digitale temperatuurinstelling, tijdsuur instellen etc. Ook groot genoeg om een 4A1 erin te stoppen.

Het is inderdaad niet zo dat je een carburateurdeel erin legt en hop....ze is schoon. Ik spoel de delen eerst al af met een brakecleaner en dan is het vooral het juiste reinigingsmiddel gebruiken in combinatie met de juiste temperatuur. De grootste fout die men maakt is het apparaat te lang laten reinigen, hierdoor gaat het vaak mis met het materiaal.


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25013
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Jeroen » Thu Mar 31, 2016 11:22 pm

Daar zeg je wat... met welk reinigingsmiddel heb jij goede ervaringen? Misschien nog eens een poging wagen voordat ik 'm weg mik 8)
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11038
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Peter V. » Thu Mar 31, 2016 11:27 pm

Ik gebruik Tickopur R33 voor de lichtmetalen delen en Tickopur RW77 voor de messing aanbouwdelen.

Leesvoer:
http://www.ultrasoonreiniger.com/inform ... rburateur/

Ik heb deze:
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... n-reiniger

Ook via hem gekocht.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
geerling
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 229
Joined: Fri Sep 07, 2012 4:16 pm
My E21(s): BMW 320/6 '81 zypressengrun
Location: Ruinerwold Drenthe

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by geerling » Sun Apr 03, 2016 11:59 pm

Mooi Peter dat het een goed ding lijkt, ik vind het ingewikkeld maar wel reuze interessant, moet elke keer in mijn BMW 3serie vraagbaak kijken over welke onderdelen je het hebt. :roll:
Ondergetekende en denk velen met mij zijn blij met jouw kennis en kunde, derhalve respect!! :thumbsup

Gr. Geerling.

Ronpajo
Newbee
Posts: 5
Joined: Wed Apr 27, 2016 9:13 pm
My E21(s): 320/6 1982

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Ronpajo » Wed Apr 27, 2016 9:37 pm

Hoi, even voorstellen; Ron, eigenaar van (mijn tweede) 320/6 bj 82. Kleur Kastanjerood. 5 handbak en stuurbekrachtiging.
De solex 4A1 heeft mij al veel tijd (en ergernis) gekost. Eerste carburateur was krom en met een donor weer lekdicht gemaakt. Afstelling (bij een BMW garage) werd niet wat het moest zijn en heeft alleen maar geld gekost. Zelf pogingen ondernomen maar niet genoeg resultaat. (bij inkomen tweede trap viel vermogen weg: wel lucht maar geen benzine extra) Onlangs bij de dealer maar alles laten nazien en afstellen door een "mannetje met kennis van die oude dingen". En ik moet zeggen, het is een heel verschil. Tweede trap werkt nu weer zoals het zou moeten zijn.
Waar ik nieuwsgierig naar ben is of iemand ervaring heeft met ombouwen naar een andere carburateur. En zo ja, welk merk en type en wat het met de motoreigenschappen, het verbruik en vermogen van de auto heeft gedaan.
Wie kan er wat zinnigs over zeggen?

Groeten, Ronpajo

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3956
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual
Location: Belgium - Limburg

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by bmw e12 e21 » Wed Apr 27, 2016 10:01 pm

De laatste plaats waar ik zou gaan met een oldtimer BMW is de dealer. Die kunnen meestal alleen nog een computer aanhangen en dikke facturen maken, voor de rest....
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 10878
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by 323baur » Wed Apr 27, 2016 10:03 pm

Ik kan je maar 1 advies geven: wordt vriendjes met PeterV...
Kost wat..maar dan is het ook echt goed.
Heel veel mensen weten eigenlijk niet precies hoe en wat. Gevolg: kromme deksels, verkeerde afstelling en grote ergernis en schade.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3956
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual
Location: Belgium - Limburg

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by bmw e12 e21 » Wed Apr 27, 2016 10:07 pm

323baur wrote:Ik kan je maar 1 advies geven: wordt vriendjes met PeterV...
Kost wat..maar dan is het ook echt goed.
Heel veel mensen weten eigenlijk niet precies hoe en wat. Gevolg: kromme deksels, verkeerde afstelling en grote ergernis en schade.
Idd, die weet tenminste waar hij mee bezig is.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
BertjeConti
E21 Pro
Posts: 1491
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by BertjeConti » Wed Apr 27, 2016 10:42 pm

De 4A1 is inderdaad een moeilijk te doorgronden stukje techniek.
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn 4A1 meestal goed functionerende, behoudens 1 probleem, en dat was dat hij af en toe niet stationair wilde draaien, en dat kwam alleen voor als vrouwlief met de bmw op pad was.
Mijn 4A1 is inmiddels ingeruild voor een megasquirt setup, en de 4A1 doet nu dienst in en wagen met een ster op de motorkap.

Vrouwlief is er ook erg happy mee.(megasquirt bedoel ik dan)
Image Megasquirted '77 E12 520-6

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11038
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Peter V. » Thu Apr 28, 2016 5:08 am

Ronpajo wrote:Hoi, even voorstellen; Ron, eigenaar van (mijn tweede) 320/6 bj 82. Kleur Kastanjerood. 5 handbak en stuurbekrachtiging.
De solex 4A1 heeft mij al veel tijd (en ergernis) gekost. Eerste carburateur was krom en met een donor weer lekdicht gemaakt. Afstelling (bij een BMW garage) werd niet wat het moest zijn en heeft alleen maar geld gekost. Zelf pogingen ondernomen maar niet genoeg resultaat. (bij inkomen tweede trap viel vermogen weg: wel lucht maar geen benzine extra) Onlangs bij de dealer maar alles laten nazien en afstellen door een "mannetje met kennis van die oude dingen". En ik moet zeggen, het is een heel verschil. Tweede trap werkt nu weer zoals het zou moeten zijn.
Waar ik nieuwsgierig naar ben is of iemand ervaring heeft met ombouwen naar een andere carburateur. En zo ja, welk merk en type en wat het met de motoreigenschappen, het verbruik en vermogen van de auto heeft gedaan.
Wie kan er wat zinnigs over zeggen?

Groeten, Ronpajo
Ombouwen naar wat anders is mogelijk inderdaad. Weber heft conversiesets die je gelijk op je bestaande inlaat kan plaatsen. Desnoods met handchoke.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

Ronpajo
Newbee
Posts: 5
Joined: Wed Apr 27, 2016 9:13 pm
My E21(s): 320/6 1982

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Ronpajo » Sat Apr 30, 2016 1:20 am

Ombouwen naar wat anders is mogelijk inderdaad. Weber heft conversiesets die je gelijk op je bestaande inlaat kan plaatsen. Desnoods met handchoke.[/quote]

Hallo Peter,
Ik begrijp dat jij nogal wat van de afstelling van deze carb weet. Als de problemen niet over blijken te zijn, kan ik dan tzt eens bij je aankloppen?
Liefst hou ik de zaak origineel, als het maar wel werkt.
Groeten Ronpajo.

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11038
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Peter V. » Sat Apr 30, 2016 9:32 pm

Geen probleem hoor. Even een PB sturen en dan kunnen we wat afspreken. Hopelijk is het niet nodig en zal alles goed blijven toch.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1429
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Nick1984 » Sun May 01, 2016 4:27 pm

Ronpajo wrote:Ombouwen naar wat anders is mogelijk inderdaad. Weber heft conversiesets die je gelijk op je bestaande inlaat kan plaatsen. Desnoods met handchoke.
Ik denk dat ik nog ergens zo'n weber heb liggen moest je nog interesse hebben, en nog een x-aantal 4a1 carburators ook moest je daar onderdelen van nodig hebben.

Grtn Nick
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]

hazzie81
Newbee
Posts: 10
Joined: Wed Aug 03, 2016 4:18 pm
My E21(s): '81 320/6 Baur Aut Polaris

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by hazzie81 » Fri Jul 21, 2017 10:16 pm

Hallo,
Ik ben eindelijk aan het rijden met mijn 320/6 automaat, maar ondervind wat problemen die volgens mij van de carburateur komen.
Hij start perfect en loopt mooi stationair als hij koud is.
Eens hij warm is en ik hou hem in drive dan loopt hij ook mooi stationair.
1. Maar als hij warm is en ik zet hem in P of N dan loopt hij zeer hoog in toeren?
Ik denk niet dat dit zo hoort te zijn bij een automaat.
2. Als ik de gas onder trap vanuit stilstand of wanneer ik trager dan 30 rij,dan houdt hij helemaal in,totdat ik minder gas geef.
Wanneer ik gas onder trap boven de 60km/h dan trekt hij echt heel vlot door. Zelfs echt verrassend vlot.
Wat kan dit zijn?

Alvast bedankt voor wat tips
Hans

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11038
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Peter V. » Sat Jul 22, 2017 12:48 am

Een automaat en de 4A1 vraagt wat andere afstelling. We zijn natuurlijk allemaal verwend met de modern auto's en dat alles wordt bijgeregeld maar vroeger was dit niet.

Als je de automaat in P of N zet is het normal dat je toerental opkomt soms zelfs een 300 rpm.
Het is even zaak hoe dat jij hem afstelt. Persoonlijk zou ik het stationair toerental in P afstellen op ongeveer 1000 rpm.
Als je dan de automaat in zijn D zet zakt deze tot ongeveer 750 en daar draaien ze goed op.

Jouw reageren op het pedaal is een andere zaak.

Vanaf een laag toerental is het zaak dat je het aangrijpingspunt van je acc.pomp goed heb staan, deze is dan echt belangrijk. Verder weet ik niet hoe goed jouw tweede trap opent (luchtkleppen). Waar je wellicht ook eens naar kan kijken is je vervroeging bij de ontsteking.

Ik denk dat je het idee heb dat de motor gesmoord wordt bij lage toerentallen. (de carburateur heeft wat bedenktijd nodig lijkt het)
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

Post Reply