Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

Revisie 32/32 DIDTA carburateur

Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11038
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Revisie 32/32 DIDTA carburateur

Post by Peter V. » Fri May 31, 2013 1:15 pm

De volgende is aan de beurt.

De betreffende eigenaar van de BMW 318 kwam met de klacht dat de auto inhoud bij constante snelheid. Verder liep de motor mooi en regelmatig en had vermogen genoeg.

Op zich zou er dus niet veel mis moeten zijn en dat viel ook mee.

Als eerste uiteraard de carburateur waar het om gaat. De Solex 32/32 DIDTA.
Men kan zien dat tijdens een eerdere revisie het plaatsen van de pakkingen niet altijd even precies is gedaan.
Het zijn die kleine dingen die je vanwege slechtere doorstroming van de aangezogen lucht parten kunnen spelen.
Image

De mooie constructie van de automatische choke. Deze carburateur heeft een systeem dat je een versneld stationair toerental kan inzetten door het gaspedaal voor de koude start eenmaal in te trappen. Je ziet dus ook het trapsgewijs afbouwen van dit toerental terug in de constructie.
Image

Het probleem was hoogstwaarschijnlijk verkeerd geplaatste brandstofsproeiers. Men had de eerste en tweede trap omgewisseld tijdens een eerdere revisie. Hierdoor kon de carburateur in de eerste trap te weinig brandstof nemen.
Het feit is dat bij carburateurs alle boringen en afmetingen van lucht en brandstofsproeiers op elkaar zijn afgestemd. Dit betekent dat tijdens rijden er geen aanpassing van het mengsel gebeuren buiten de constructies van verschillende vacuumsystemen binnen de carburateur zelf.
Image

Bij gebrek aan ultrasoonapparatuur moet alles met de hand.
Image

Image

Nu is alles schoon en kan het monteren gebeuren. De kers op de taart voor mij.
Image

Nu dus het samenbouwen. Heel belangrijk is de koperen ring bij het vlotterventiel. Deze dient 2 mm dik te zijn. Deze dikte in combinatie het dunne metalen beugeltje is voornaam bij het vlotterniveau. Er zat een dunnere ring in wat dus een hoger vlotterniveau met zich meebrengt. Nu kun je dit wel terugstellen door het metalen deel van de vlotter te verbuigen maar dan moet dat wel gebeuren.
Image

De drie hoofddelen.
Image

En weer compleet. Het afstellen van CO, stationair toerental en verhoogd toerental kan pas na montage.
Image


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25013
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Revisie 32/32 DIDTA carburateur

Post by Jeroen » Mon Jun 03, 2013 8:47 pm

Netjes! Ik verkas 'm gelijk naar 'De belangrijkste technische topics'!
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11038
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Revisie 32/32 DIDTA carburateur

Post by Peter V. » Mon Jun 03, 2013 10:53 pm

Is goed. Als het goed is komt er binnenkort ook een revisie van een Solex 1B2 (BMW 315) aan. Ik zal deze ook zo uitwerken.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25013
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Revisie 32/32 DIDTA carburateur

Post by Jeroen » Mon Jun 03, 2013 11:08 pm

:thumbsup
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

Post Reply