Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

na koude start weer afslaan

User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 1502
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

na koude start weer afslaan

Post by BertjeConti » Mon Nov 04, 2013 10:24 pm

Hallo

Mijn E12 520-6 heeft ook de beruchte Solex4A1 carburateur. Hij werkt prima, alleen heb ik sinds de uitbouw van de LPG installatie (bedankt Frans Weekers) het volgende probleem:

Koude start gaat goed, springt direct aan en blijft dan ook ongeveer 20 seconden met verhoogd toerental lopen, om dan plotseling ermee te stoppen. direct starten, loopt meteen weer goed om dan enkele seconden later weer dood te gaan.
Als je gas bij geeft op het moment dat hij lijkt te sterven, dan direct reactie op het gas, maar zodra je het gas los laat valt hij na enkele seconden weer stil.
Eenmaal warm gedraaid, loopt hij probleemloos stationair.
Verder loopt hij erg goed op benzine, neemt goed gas aan, hapert of stottert niks, geen abnormaal hoog verbruik. Behalve als de 2e trap in komt, dan heb ik even een kleine hapering, maar dat wordt veroorzaakt door een lekke vacuum demper op de stage2 kleppen, welke dus te abrupt openen.

De TN starter heb ik gecontroleerd, opening bij 20 graden conform specs en sluit langzaam bij opwarmende motor.
Ik heb de carb al eens uit elkaar gehaald (alleen deksel) en alle sproeiers doorgeblazen, maar eigenlijk geen vuiligheid aan kunnen treffen, ook de bodem van de vlotterbak was helemaal schoon.
Afstelling vlotter is goed, 5mm benzine peil onder de rand.
choke kleppen volgens de manuals gecontroleerd en goed.

Op de keuring bij de RDW gaf hij warm een CO van 0.5, wat misschien wel wat aan de lage kant is, maar dat zou juist problemen bij een warme motor op moeten leveren.

Ook nog gedacht aan de vacuum verlating op de verdeler via een thermo ventiel. deze was afgestopt voor gunstigere afstelling op gas, en is nog steeds afgestopt.

De auto heeft 8 jaar prima op gas gelopen (zo'n 40.000km) , zelfs goed starten op gas gedurende de winters. alleen had de 2e trap geen enkele toegevoegde waarde omdat de verdamper niet genoeg gas kon leveren voor de gevraagde prestaties. Maar nu heeft hij op benzine weer zijn volledige vermogen beschikbaar :D
Bij de uitbouw van de LPG installatie is ook de aanzuigslang op het luchtfilter weer origineel gemaakt en de zomer/winter klep weer vrij gegeven.
Probleem blijft bij verwijderd luchtfilterbehuizing, dus wordt het niet veroorzaakt door aanzuigen van te warme lucht via het uitlaatspruitstukmantel.

Ik wordt een beetje moedeloos van dit probleem, vandaar dat ik het hier nog maar eens probeer, op dit forum lijkt de meeste 4A1 ervaring aanwezig te zijn. Ik blijf de carb verdenken, maar echt verder kom ik niet meer...
Oh ja, ombouw naar een Weber kit lijkt mij totaal nutteloos, omdat je dan wel flink aan vermogen gaat inleveren, omdat deze weber geen 2e trap heeft.

En omdat jullie dol zijn op plaatjes:
Image

Ik heb nog een tweede 4A1 liggen, die ik gebruik ter lering hoe het kreng nu precies werkt.


Image Megasquirted '77 E12 520-6

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25023
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: na koude start weer afslaan

Post by Jeroen » Mon Nov 04, 2013 11:54 pm

Leuk! Onze 4A1 specialist Peter kan je vast wel wat tips geven.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11040
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: na koude start weer afslaan

Post by Peter V. » Tue Nov 05, 2013 8:07 am

Ik zie dat je al veel zaken heb gecontroleerd. Als eerste ben ik het niet eens met je redenatie van de weber want het gevoel van een tweede trap missen is echt niet aan de orde.Vermogenopbouw is zelfs beter dan bij de solex.

Het feit dat je met LPG geen problemen had klopt wel want zoveel heeft de carburateur niet te doen tijdens LPG rijden. Het is pas dat met benzine rijden het geheel moet kloppen.

* Heb je gecontroleerd of de bovendeksel recht is (d.w.z. vlak) i.v.m. vacuumlekkage.
* Wat men vaak verkeerd heeft staan is de afstelling van de gaskleppen. De vacuumdemper goed afgesteld zodat de 1e klep iets open staat als de motor gaat starten? Deze moet namelijk ook het motortoerental opvangen als ze dreigt uit te vallen
* Men zorgt stationair echt dat je een CO van 1,2 tot 1,5 heb hier lopen ze het beste op.
* Heb jij de 4A1 erop zitten waar al een elektrisch thermoventiel onder het chokehuis zit of nog compleet mechanisch?

Ik ga er ook even vanuit dat je weet dat de 4A1 twee O-schroeven heeft uiteraard.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 1502
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: na koude start weer afslaan

Post by BertjeConti » Tue Nov 05, 2013 4:31 pm

Bedankt Peter voor je snelle reactie...

Het bovendeksel is in zoverre recht dat de choke kleppen en de 2e trap kleppen soepel en vrij bewegen. ik heb er geen lineaal tegen gehouden toen hij eraf was, maar geeft niet de indruk krom te zijn.
De "Vacuum demper" is conform voorschrift afgesteld, en licht de gasklep dus bijna 3mm op voordat er gestart wordt, zodra de motor loopt schuift deze terug, en stopt de motor dan schuift hij weer uit, maar dat gaat te langzaam om afslaan te voorkomen. Het vacuum valt dus pas echt weg als de motor bijna stil staat.

Ik zal de co afstelling hoger zetten, en meteen even de rubbertjes controleren (ja het zijn 2 schroeven), maar zelf meten kan ik het niet. misschien effe lang de garage daarvoor.
Op mijn 4A1 zitten een 5 tal electrische aansluitingen
- vlotterhuis afdichting
- 2 afslag sproeiers
- thermoschuif voor choke
- verwarming thermohuis choke.

Naar mijn mening is de CO afstelling pas echt van belang als de motor warm is en de TN starter dus helemaal dicht is. of denk ik nu mis.
Image Megasquirted '77 E12 520-6

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11040
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: na koude start weer afslaan

Post by Peter V. » Tue Nov 05, 2013 4:55 pm

Je heb dus de tweede generatie solex 4A1 met de extra klep bovenop de deksel.
Toch is het wel apart want aangezien jij aangeeft een thermoklep voor de verlating van de ontsteking te hebben zou je eigenlijk een eerste generatie 4A1 moeten hebben (tenminste bij de E21 is dit zo).

Je heb gelijk dat de CO het meest van invloed is tijdens dat de motor warm is doch het is de combinatie van extra lucht/brandstof tijdens de opwarmperiode. De basisafstelling kan daar een klein verschil maken.

Het feit dat de kleppen in de deksel heel soepel bewegen geeft meestal aan dat de deksel inderdaad recht genoeg is.

Jouw antwoorden geven mij in ieder geval de indruk dat je niet zomaar overal aan draait zonder te weten wat voor invloed het kan hebben en dat is voor mij al positief.

Het lijkt mij bijna dat je een rondje vacuumlekkages moet gaan controleren. Je gaf aan dat er een doosje lek was ( 2de trap) dus deze slang maar even afdichten.

Het is echt een zoekplaatje omdat ze wel gelijk aanslaat koud en als ze warm is gewoon goed draait.
Een zwak punt wil weleens de vacuumdoos zijn van het chokemechanisme.

Verder kun je nog kijken of je daadwerkelijk stroom krijgt op alle punten, ook als ze koud is. (temperatuurzender onder in het inlaatspruitstuk). Dit omdat het erop lijkt dat de automatische choke er vrij snel af is.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 1502
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: na koude start weer afslaan

Post by BertjeConti » Tue Nov 05, 2013 7:25 pm

Ik wordt er een beetje moedeloos van.

ben net met de bmw weg geweest.
een stoot gas voor het starten, starten en direct lopen en niet meer afslaan, helemaal niet dus !
eerst even stationair laten lopen, een minuutje maar er gebeurde helemaal niks. Tijdens de gehele opwarm fase heel vaak gestopt, niet afgeslagen gewoon blijven lopen.

Het vervelende is dat de BMW meestal door vrouwlief gebruikt wordt, en zij blijft dus maar klagen dat hij telkens af slaat als ze ergens stopt.
Afgelopen zondag heb ik haar de auto laten starten, en ja hoor hij bleef maar afslaan zoals ik hierboven beschreef.
Ik had het toen zelf die dag ook.

Mijn 4A1 is van de eerste generatie, tenslotte bouwjaar '77. maar ik heb de complete ontsteking met kabelboom van een '81er , welke electronisch is, overgebouwd, om van het gekloot van de contactpunten af te zijn.
Aan deze kabelboom zat een extra draad voor de vlotterkamerbeluchting, dit ventiel heb ik dus maar van m'n reserve '81 4A1 over gebouwd.
Helaas is op m'n reserve ook het vacuumdempertje voor stage2 lek.

Zou het no zo kunnen zijn dat de afslagsventielen zonder spanning komen? waardoor ze plotseling af slaat? Op mijn 4A1 zitten nog exemplaren met 1 klem, dus zonder massa aansluiting.
kan ik deze afslagventielen eruit draaien zonder de carb van het spruitstuk te lichten? (losdraaien aan het huis in plaats van een 9mm steeksleutel)
Image Megasquirted '77 E12 520-6

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 10880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: na koude start weer afslaan

Post by 323baur » Tue Nov 05, 2013 7:31 pm

Mooi draadje wat niet verloren moet gaan - stel voor deze in het 4A1 draadje te plakken - ten einde dit te bewaren.
Volgens mij hebben jullie samen zo ongeveer wel alle kennis..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 1502
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: na koude start weer afslaan

Post by BertjeConti » Tue Nov 05, 2013 10:06 pm

Ik ga morgenvroeg als de motor weer koud is een proefje doen:
starten, en als 'ze' (ja zo noemen ze dat op dit forum blijkbaar) blijft lopen trek ik zekering-1. hierop zitten namelijk de afslag ventielen.
Ik merk dan direct of ze op dezelfde manier af slaat als afgelopen zondag. zo ja dan is het dus iets electrisch, en dat moet ik wel op kunnen lossen.
Image Megasquirted '77 E12 520-6

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25023
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: na koude start weer afslaan

Post by Jeroen » Tue Nov 05, 2013 10:19 pm

Zeker een nuttig draadje dat ik in de gaten zal houden en later evt bij het 4A1 draadje voeg. Ben benieuwd naar de uitkomst van de test morgen, hou ons op de hoogte en ja, laat het zo simpel zijn aub!
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11040
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: na koude start weer afslaan

Post by Peter V. » Tue Nov 05, 2013 11:42 pm

De beiden afslagventielen mag je gewoon het draadje vanaf trekken. Dan zou ze moeten uitvallen. De dubbele uitvoering kun je er ook in draaien alleen moet je dan de andere zijde gezamenlijk aan massa leggen.
Toch weer raar want de enkele aansluiting is voor het type twee carburateur.

Je kan ze inderdaad gewoon eruit draaien zonder de carburateur te demonteren.

Nu je dit zo aangeeft in combinatie met het uitvallen zou ik eens de zekeringen ronddraaien zodat er beter contact is. Ook een kwaaltje van de oude BMW'tjes.

Zo'n vacuumdemper voor de tweede trap heb ik wel liggen mocht je er eentje nodig hebben (hoeft niet duur te zijn hoor).
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 1502
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: na koude start weer afslaan

Post by BertjeConti » Wed Nov 06, 2013 5:41 pm

Naah, daar zijn we weer, deze ochtend een nieuwe koude start, dit keer heb ik vrouwlief de auto laten starten en heb ik het vastgelegd met m'n mobiel. Ook nu blijft ze gewoon lopen. Sinds ik het probleem hier gepost heb lijkt het weg te zijn.
Op het moment dat ik de zekering-1 los neem hoor je dat de motor heel even in houd, maar lang niet genoeg om af te slaat, hij blijft dus gewoon lopen met de afslag ventielen dicht :shock: . Zo zie je maar dat het mengsel dat tijdens de warmloop door de TN starter loopt rijk genoeg is om zonder stationair sproeiers erbij aan de loop te blijven.

De afslag ventielen hebben 1 aansluiting, maar de kabelboom is al voorzien van connectors met 2 polige aansluiting, dus inclusief massa.
Op m'n reserve carb zitten afslag ventielen met 2 aansluitingen.

hier het filmpje waarin je ziet wat er gebeurt als ik zekering-1 even los neem: http://www.youtube.com/watch?v=4ZA5QMOl ... detailpage

Ik ga zaterdag de afslagventielen wisselen (gewoon voor de zekerheid), CO sproeier rubbers checken. thermoventiel voor verlating vervangen en weer in werking stellen, want nu blijft het stationair toerental bij warme motor erg hoog, en dat zou door de verlating van de ontsteking wel weer wat lager uit moeten komen.

Ik zal dan ook eens wat plaatjes schieten.
Image Megasquirted '77 E12 520-6

User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 1502
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: na koude start weer afslaan (UPDATE)

Post by BertjeConti » Sat Nov 09, 2013 2:48 pm

Hallo, daar zijn we weer, vandaag eens een aantal tests gedaan met m'n Solex 4A1 carburateur.

Eerst maar eens uitgevogeld of de afslagventielen op mijn reserve 4A1 nog goed zijn, door de uit de carburateur te draaien, dan een slangetje erop schuiven (niet te ver,de gaatjes aan de zijkant van het ventiel moeten nog open zijn).
Als je nu lucht erdoor probeert te blazen dan mag dat niet kunnen. Als je dan de ventielen met 12V bekrachtigd, dan moet je een klik horen, en kun je er wel lucht doorheen blazen.
Omdat beeld zoveel meer zegt heb ik er een videootje van gemaakt:
http://www.youtube.com/watch?v=JuRV-yawwqM (33 sec)

Daarna deze ventielen op de carburateur in de auto gezet. omdat deze ventielen 2 draadaansluitingen hebben, is de bedrijfszekerheid groter.

Eenmaal ingebouwd, op de auto ze ook nog eens getest. startsleutel op contact terwijl alle draden op de 4A1 los zijn, dan de draden op de vertielen aansluiten, bij elk ventiel moet je een duidelijke klik horen, zo ook met het vlotterkamer afsluit ventiel. ook maar weer een videootje:
http://www.youtube.com/watch?v=jx9SH0cqjMA (32 sec)

Tot zover ziet het er allemaal goed uit.

Nu de vacuum schuif getest die de gasklep iets oplicht voor het starten. de gasklep wordt 3 mm opgelicht, gemeten tegen de aanslag van de afstelschroef. zodra je vacuum op de schuif zet moet hij dus terug gaan en de gasklep helemaal sluiten op de aanslag. Dit kun je gemakkelijk zelf testen door een stukje slang op de vacuum schuif te zetten en daar dan aan te zuigen, je zult de schuif dan moeten zien inschuiven. als je dan het slangetje met de tong dicht houd,dan moet de vacuumschuif in de ingeschoven positie blijven. Gaat hij terug dan is hij lek.
Ook hier weer een demonstratie videootje van gemaakt:
http://www.youtube.com/watch?v=doH4msElHF8 (12 sec)

Daarna hetzelfde truukje met de vacuumdoos op het thermochokehuis. als je daar vacuum op zet, dan moet de chokeklep een klein stukje open gaan (bij koude motor). videootje:
http://www.youtube.com/watch?v=dQPJzFiwAUE (9 sec)

Zo dat waren de eerste tests, nu wordt het tijd om de auto eens te starten.
Met het luchtfilter verwijderd moet je dan toch het een en ander zien gebeuren. Zo moet je de vacuum schuif voor de gasklep direct in zien schuiven als de motor loopt en weer uit zien schuiven als de motor weer stopt.
Ook de chokekleppen moeten direct een klein stukje open gaan staan zodra de motor aan springt.
tijdens het warmlopen moeten de chokekleppen steeds verder open gaan.
Ik heb een video gemaakt van de eerste twee minuten na de koudestart. Starten zonder gasgeven (er zit niemand in de auto) op het einde van de video trek ik de connectors van de afslag ventielen los en zie wat er gebeurt. Als de motor al iets opgewarmd is, en de TN starter al een stuk dicht is, zijn de stationair sproeiers wel degelijk van belang. bij het lostrekken van een afslagventiel stopt de motor er wel degelijk bijna, of later zelfs helemaal mee. zie deze video:
http://www.youtube.com/watch?v=Dz4Jy3dWIig (2m48sec)
Je ziet ook dat het lostrekken van het achterste afslag ventiel nauwelijks effect heeft, terwijl de voorste de motor wel doet af slaan. Dit betekend dus dat de CO sproeiers helemaal niet synchroon afgesteld staan (dat krijg je dus als er elk jaar een APK keurmeester met z'n tengels aan zit)
Ik ga er nu maar van uit dat het grote probleem opgelost is en werd veroorzaakt door slecht contact op de afslag ventielen.
Image Megasquirted '77 E12 520-6

User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 1502
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: na koude start weer afslaan (UPDATE 2)

Post by BertjeConti » Sat Nov 09, 2013 3:13 pm

Tijdens het warmlopen is mij wel nog opgevallen dat de chokekleppen niet helemaal open gaan, ze blijven op een bepaald punt hangen.
Aangezien het vacuumdoosje en het thermotijdventiel goed werken moet het dus aan het thermohuis zelf liggen. Warm water stroomt er wel door want de behuizing wordt wel warm, maar werkt de electrische verwarming wel?
Op deze foto zie je dat de chokeklepbediening niet helemaal open is, terwijl de motor al warm is:

Image

In de tijd dat de auto nog op LPG reed had ik het chokemechanisme buiten werking gesteld door het met een tiewrap in de open stand vast te zetten.
Ik het dit probleem al eerder opgemerkt omdat de tweede trap maar niet wilde openen, daarom het palletje dat de tweede trap vergrendeld zolang de choke niet helemaal uit is met een draadje vast gezet in de ontgrendelde stand (ik heb dus al tweede trap terwijl de motor nog koud is).

Met de multimeter meten op de aansluiting van de thermohuis verwarming (kabel wel eraf) en massa meet op mijn reserve 4A1 en op de 4A1 in de auto ongeveer 13 ohm. ook goed dus.
Dan maar eens spanning meten met de contact sleutel op contact. Op het thermotijdventiel meet ik 12V net zoals op de afslagventielen, maar op de verwarming van het thermohuis niks. Zou de thermo schakelaar onder op het spruitstuk wel goed zijn? deze moet schakelen boven de 17 graden.

Tot mijn grote schrik bengelen de draden voor de thermo schakelaar los onder het spruitstuk:

Image

Met mijn hand voelen onder op het spruitstuk, geen thermo schakelaar te vinden. Dat is dus de reden dat de draden los hangen. Op een m20b20 bouwjaar '77 zit nog helemaal geen thermo schakelaar. de kabelboom is tenslotte van een '81er.
Ik heb de draden netjes met een dubbele platte connector met elkaar verbonden en geisoleerd met krimkous.
Nu de motor nog eens een minuutje laten draaien, en ja hoor de, de choke gaat helemaal open, tweede trap werkt weer op de gebruikelijke manier :D

Image
Image Megasquirted '77 E12 520-6

User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 1502
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: na koude start weer afslaan (UPDATE 3)

Post by BertjeConti » Sat Nov 09, 2013 3:30 pm

Er was nog 1 dingetje, namelijk de ontsteking verlating vacuum leiding had ik met een kogel afgesloten tijdens het LPG tijdperk.
Deze was nog steeds afgesloten.

Met de motor nog koud had ik vanmorgen het thermoventiel op het thermostaathuis (gele ding waar die witte slangetjes op zitten) getest. onder de 20 graden moet deze dicht zijn en mag er dus geen verlating van de ontsteking plaats vinden. Helaas, dit ventiel is dus niet goed meer, ik kan er lucht door blazen/zuigen als het nog onder de 20 graden is. (witte slangetjes eraf en testen met een slangetje erop waarop je met de mond blaast of zuigt)

Wel benieuwd naar het effect van deze verlating heb ik de slang bevrijd van het kogeltje. en weer aangesloten.
Het stationair toerental komt een stukje lager te liggen zodra hier dus vacuum op aangeboden wordt.

een videootje demostreert het effect: http://www.youtube.com/watch?v=Y8ny-Sd5L0U (21 sec)

Op de reserve 4A1 zit nog zo'n zelfde ventiel maar dan vrij zwevend, deze heb ik er nu maar tussen geprutst.

Dus nu heb ik ook weer verlating op de ontsteking bij stationair draaien.

de witte slang van carburateur naar verdeler krijgt de onderdruk die onder de gaskleppen plaats vind, dus veel vacuum bij stationair en steeds minder bij openen van de gasklep. zorgt voor verlating op de verdeler.
de zwarte slang van carburateur naar verdeler krijgt de onderdruk die boven gaskleppen plaats vind, dus geen/weinig vacuum bij stationair en steeds meer bij openen van de gasklep, zwaarder belasten van de motor. zorgt voor vervroeging op de verdeler.

Dus: bij stationair draaien wordt de ontsteking later gezet, en bij steeds zwaarder belasting wordt de ontsteking steeds vroeger gezet. daarbij is er in de verdeler ook nog een samenspel met de omwentelingssnelheid van de motor, hoe sneller de motor draait hoe meer vervroeging van de ontsteking
Last edited by BertjeConti on Sat Nov 09, 2013 5:23 pm, edited 1 time in total.
Image Megasquirted '77 E12 520-6

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11040
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: na koude start weer afslaan

Post by Peter V. » Sat Nov 09, 2013 3:50 pm

Zo even een cursus probleem oplossen!!!!

Goed bezig hoor en voor mij klinkt het allemaal logisch moet ik zeggen. Maar is nu compleet je probleem opgelost? Lijkt mij wel dus.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

Post Reply