Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

Verschillen in E21 voorpoten

Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25023
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Verschillen in E21 voorpoten

Post by Jeroen » Wed Aug 13, 2014 5:42 pm

In de meest recente versies van ETK tracht BMW zoveel mogelijk naar eenheidsworst te gaan, ofwel men heeft tegenwoordig nog maar 1 type veerpoot in de aanbieding en wekt daarmee de indruk dat het altijd zo was. Nee dus! Oorspronkelijk was het als volgt:

- viercylinder veerpoten: kleinere lagers op een dunnere as (29x50.29x14.22 & 17x39.87x13.84), andere wielnaaf, 45mm schokdemper
- 320/6 heeft de dunne poot (45mm, zelfde dikte als viercylinders) maar met grotere lagers op dikkere as (31.7x59.1x15.8 & 19x45.23x15.49), lagers en naaf identiek aan 323i
- 323i (alle) en 320/6 in tropen uitvoering hebben ook de grotere lagers en zescylinder naaf, maar bovendien een grotere diameter veerpoot (48mm ipv 45mm) en gebruiken normaliter dus ook een dikkere schokdemper.

Het lijkt erop dat alle modellen in tropen-uitvoering vanaf productie 9/81 de dikkere 323i voorpoot hebben, maar dat weet ik niet 100% zeker. BMW veegt tegenwoordig zoveel mogelijk op een hoop en dan is ineens alles uitwisselbaar. We weten inmiddels wel beter :roll:


Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11040
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Verschillen in E21 voorpoten

Post by Peter V. » Wed Aug 13, 2014 6:02 pm

Mijn 320/6 is dus van na 9/81 en heeft als tropenuitvoering de dikke 323i voorpoten inderdaad.

Mijn lagers waren de volgende:

31 21 1 107 456. €72.64 per kant ex BTW. Deze zijn trouwens dezelfde als de standaard 320/6 en 323i lagers
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25023
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Verschillen in E21 voorpoten

Post by Jeroen » Wed Aug 13, 2014 6:12 pm

Klopt, de lagers zijn voor de zespitters allemaal gelijk, het ond nr dat jij opgeeft is een reparatieset van binnenste en buitenste (grote) lagers (1 set per kant benodigd idd).
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 883
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Re: Verschillen in E21 voorpoten

Post by e-einundzwanzig » Sat Aug 23, 2014 7:56 pm

Kwam er net achter op bmwfans.info dat er voor de 320 alleen nog maar motorsport voorveren leverbaar zijn, klik je deze vervolgens aan, krijg je een lijstje te zien dat deze toepasbaar zijn op alle modellen...
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25023
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Verschillen in E21 voorpoten

Post by Jeroen » Mon Aug 25, 2014 12:30 am

BMW veegt tegenwoordig alles zoveel mogelijk op één hoop, zie ook de eerste post. Ook bij andere modellen. Niet te vertrouwen dus, want verschillen waren er echt wel. Als je een nieuwe voorveer bestelt voor een E30 M3 krijg je de veer van een E30 316. Ach, zowat hetzelfde... maar houd er dus rekening mee dat de uitwisselbaarheid met bestaande delen soms nul kan zijn, of tot verschillen kan leiden. Ik vind het een kwalijke zaak om dat niet duidelijk aan te geven in de recente versies van ETK.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

Post Reply