Verschillen in E21 voorpoten
Posted: Wed Aug 13, 2014 5:42 pm
In de meest recente versies van ETK tracht BMW zoveel mogelijk naar eenheidsworst te gaan, ofwel men heeft tegenwoordig nog maar 1 type veerpoot in de aanbieding en wekt daarmee de indruk dat het altijd zo was. Nee dus! Oorspronkelijk was het als volgt:
- viercylinder veerpoten: kleinere lagers op een dunnere as (29x50.29x14.22 & 17x39.87x13.84), andere wielnaaf, 45mm schokdemper
- 320/6 heeft de dunne poot (45mm, zelfde dikte als viercylinders) maar met grotere lagers op dikkere as (31.7x59.1x15.8 & 19x45.23x15.49), lagers en naaf identiek aan 323i
- 323i (alle) en 320/6 in tropen uitvoering hebben ook de grotere lagers en zescylinder naaf, maar bovendien een grotere diameter veerpoot (48mm ipv 45mm) en gebruiken normaliter dus ook een dikkere schokdemper.
Het lijkt erop dat alle modellen in tropen-uitvoering vanaf productie 9/81 de dikkere 323i voorpoot hebben, maar dat weet ik niet 100% zeker. BMW veegt tegenwoordig zoveel mogelijk op een hoop en dan is ineens alles uitwisselbaar. We weten inmiddels wel beter
- viercylinder veerpoten: kleinere lagers op een dunnere as (29x50.29x14.22 & 17x39.87x13.84), andere wielnaaf, 45mm schokdemper
- 320/6 heeft de dunne poot (45mm, zelfde dikte als viercylinders) maar met grotere lagers op dikkere as (31.7x59.1x15.8 & 19x45.23x15.49), lagers en naaf identiek aan 323i
- 323i (alle) en 320/6 in tropen uitvoering hebben ook de grotere lagers en zescylinder naaf, maar bovendien een grotere diameter veerpoot (48mm ipv 45mm) en gebruiken normaliter dus ook een dikkere schokdemper.
Het lijkt erop dat alle modellen in tropen-uitvoering vanaf productie 9/81 de dikkere 323i voorpoot hebben, maar dat weet ik niet 100% zeker. BMW veegt tegenwoordig zoveel mogelijk op een hoop en dan is ineens alles uitwisselbaar. We weten inmiddels wel beter