Page 1 of 1

Welke koelvloeistof

Posted: Thu Oct 09, 2014 12:22 pm
by Jeroen
Ik ben geen expert maar dit is zo ongeveer de basis...

Welke soorten koelvloeistof zijn er?
Conventioneel: op basis van mono ethyleen glycol, G11 of SP11. Kleur: blauw, groen of blauw/groen.
Modern: mono propyleen glycol, G12 of SP12. Longlife en silicaatvrij. Kleur: rood.
Meest recente variant is de met name voor VAG ontwikkelde G12+, deze is roze van kleur.
Overigens is koelvloeistof in de basis blank en wordt voor de herkenbaarheid een kleurstof toegevoegd, maar er zijn garagebedrijven die blank koelmiddel gebruiken om verkleuring te voorkomen die optreedt bij vermenging van verschillende specs (leidt dan vaak tot een roestbruine kleur).

Welke in mijn BMW?
In alle oudere modellen uitsluitend de conventionele blauw/groene variant. Medio 2003 is BMW overgestapt op de rode G12.

Mengen?
Je kunt een hele verhandeling houden over wat evt wel of niet kan maar wat mij betreft houden we het simpel: niet mengen. Vermenging kan leiden tot klonteren en in onze oudere blokken ook delen van het koelsysteem aantasten met kostbare schade of verstoppingen tot gevolg. Niet doen dus.

Aanlengen met water?
Altijd volgens de instructies van de betreffende leverancier maar dat is doorgaans mogelijk, mits met gedemineraliseerd water om oa kalkafzetting te voorkomen. Om die reden vul je een koelsysteem alleen in uiterste nood (als je langs de weg staat) met gewoon sloot- of kraanwater. Koelvloeistof is toegespitst op verhitting, heeft koelende/warmtegeleidende eigenschappen, heeft een smerende werking en bevat anti-oxidanten. Daarin schiet elke vorm van water tekort. En sowieso heeft water een lager kookpunt en bevriest (uiteraard) eerder!

Re: Welke koelvloeistof

Posted: Thu Oct 09, 2014 1:31 pm
by Peter V.
Bij mijn vorige baas heb ik dit 12,5 jaar gemaakt. In de basis zit er tussen de ouderwetse antivries en kant en klaar koelvloeistof maar 1 verschil en dat is water.

De kant en klaar koelvloeistof (even uitgaande van de ouderwetse blauwe) is niets anders dan Mono ethyleen glycol, deminwater en additieven die corrosie tegen gaan en jawel alg vorming.

De antivries die je kan kopen is alleen het mengsel van mono ethyleen glycol en additieven. Deze MOET je mengen met deminwater en uiteraard is de verhouding bepalend voor de bescherming.

Het tegenwoordige spul gebaseerd op propyleenglycol (dat maak ik o.a. tegenwoordig bij mijn huidige baas), is eigenlijk ontstaan omdat propyleenglycol een nog hoger kookpunt heeft.
Huidige koelsystemen staan vaak op een hogere druk en daarom kan men beter koelen met propyleenglyol vanwege de warmte-inhoud die deze kan opnemen t.o.v. ethyleenglycol.

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Posted: Sat Mar 18, 2017 8:50 pm
by Peter_P
Een ontdekking die je natuurlijk liever niet doet. Ik ben er benieuwd naar wat het verdict zal zijn.

Rose koelvloeistof ... blauwe koelvloeistof ...
En wat te denken van gele of groene ? Is de kleur echt alles zeggend of moeten we ook hier weer een studie gaan naar voeren ?
http://auto-onderdelen.mister-auto.be/f ... _lg900012/

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Posted: Sat Mar 18, 2017 10:07 pm
by uwbuurman
Gaat om het verschil tussen mono ethyleen en mono prophyleen. Het ene is geschikt voor ande motoren, het andere, de roze g12, vreet de boel op.

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Posted: Sun Mar 19, 2017 9:06 am
by Peter V.
Nogmaals de discussie over koelvloeistof.

Vroeger waren ze altijd op basis van mono-ethyleen glycol. Zo ook de antivries. Later is de propyleen versie gekomen. Dus ik snap de opmerking niet over dat MEG basis niet de goede zou zijn want dat wordt zelfs voorgeschreven toen.

Kennis is afkomstig omdat ik het zelf 12,5 jaar lang heb gemaakt......

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Posted: Sun Mar 19, 2017 9:24 am
by uwbuurman
Juist. Maar het is geen pure MEG, of MPG maar er zit allerlei spul bij. MEG heeft een OAT additievenpakket en speciaal onthard en gezuiverd water. Dat spul is veel giftiger dan de blauwe versoe.

Per saldo denk ik dat jij gelijk hebt dat er in de basis niet veel verschil zou moeten zijn, maar dat de additieven de ellende veroorzaken. Feit is dat in de praktijk roze kvs in oude auto's gelazer geeft.

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Posted: Sun Mar 19, 2017 10:33 am
by Peter_P
Misschien moeten we maar een apart "koelvloeistof topic" aanmaken. Of als zo iets al bestaat hieraan verder gaan.

Intussen blijven mijn vragen:
- Als het rose spul aluminium zou aantasten, waarom mag het dan in moderne motoren wel, die waarschijnlijk nog meer vol aluminium zitten dat de oude motoren ?
- Waar is precies te vinden wat de samenstelling van een bepaalde koelvloeistof is (blauwe, rose, gele, groene ... ). Op de verkoopsites staat vaak niet meer dan "universeel" dus "giet maar in" of met andere woorden "koop deze maar".
- Waar is te vinden wat in een bepaalde motor mag, of vooral niet mag en wat mag gemengd worden met wat ?

Re: Welke koelvloeistof

Posted: Sun Mar 19, 2017 4:06 pm
by Jeroen
Posts verplaatst uit Remy z'n koppakking topic. Mocht Peter V (bijv) mijn start willen redigeren dan graag, kan ik 't eventueel wel weer in het startbericht plakken zodat we daar 1 allesomvattend verhaaltje krijgen. Dat is wellicht makkelijker dan dat iedereen op een later tijdstip een paar pagina's zever door moet.

Re: Welke koelvloeistof

Posted: Sun Mar 19, 2017 5:20 pm
by Peter V.
Op zich is er niet veel toe te voegen.

Wij maakte dit toen op basis van MEG. Deze moest in bepaalde verhouding met deminwater gemengd worden waarna inderdaad verschillende chemicaliën erin opgelost werden. Deze waren in de basis bedoeld voor het voorkomen van reacties met olie en om langere levensduur te behouden ivm oxidatie van de gebruikte metalen in de motoren. Het is daarom ook zo belangrijk om eens in de 2 a 3 jaar je gehele koelvloeistof te vervangen. Hiermee verwijder je dan o.a. de gebonden rotzooi wat voorkomt dat je kleine kanalen van de motor gaan verstoppen.

Deze was toen ook al verkrijgbaar in verschillende kleuren maar dat was meestal vanwege de vervangingstermijnen die de autofabrikanten op die manier wilde laten zien. Het is inderdaad later dat men vanwege hogere eisen en ander materiaalgebruik van de motoren meer op een mengsel van MPG en MEG is uitgekomen. Uiteraard zullen de toevoegingen in de loop van tijd zijn veranderd maar ik ben er tenslotte ook al 7 jaar weg dus dat weet ik niet.

Re: Welke koelvloeistof

Posted: Mon Mar 20, 2017 11:02 am
by Peter_P
Na even google'n blijkt dat er heel veel artikels over koelvloeistof te vinden zijn. Ik heb er enkele door gelezen en stel vast dat er een rode draad is.
Er blijft veel onduidelijkheid over welke additieven nu precies gebruikt worden en wat dat eventueel zou kunnen doen bij gebruik in een verkeerde (oude) motor. Ik lees nergens dat een bepaalde koelvloeistof echt schadelijk zou zijn inzake aluminium aantasten etc.

Dit vond ik (voorlopig) de meest interessante:
05 oktober 2016
WAAROM BESTAAN ER VERSCHILLENDE KOELVLOEISTOFFEN?
Koelvloeistoffen bestaan in verschillende kleuren die verwijzen naar de verschillende technologieën.

Vroeger moesten autokoelvloeistoffen om de twee jaar vervangen worden. Vandaag de dag raden OE fabrikanten koelvloeistoffen aan met verschillende corrosieremmende functies en een langere levensduur. Koelvloeistoffen worden gebruikt om het koelsysteem van een wagen te beschermen tegen vorst of oververhitting. Het beschermt ook de onderdelen van de radiator tegen corrosie.

Koelvloeistoffen bestaan in verschillende kleuren die verwijzen naar de verschillende technologieën. Deze technologieën zijn afhankelijk van de leeftijd van de auto en het materiaal van de krukascarter (aluminium, ijzer, etc.). Het gamma van het Brezan huismerk Coldax biedt u technologieën die bruikbaar zijn voor een ruime reeks doeleinden.

Voor oudere koelsystemen (20 jaar oud) kunt u een beroep doen op Coldax Coolant Blue -26. Deze koelvloeistof heeft een blauwe kleur en biedt een standaard bescherming voor ongeveer 50.000km.
Coldax Coolant G12+ -38 is een koelvloeistof met een rode kleur die verwijst naar de langdurige bescherming. Dit koelmiddel wordt aanbevolen door verschillende OE fabrikanten, zoals GM, VW, MB en Ford voor personenwagens en MAN, DAF en Renault voor heavy duty sectoren.
Coldax Coolant OAT -38 is een koelvloeistof met een licht gele kleur die verwijst naar een langdurige bescherming. Dit koelmiddel biedt een bescherming van 5 jaar of 240.000 km en bevat specificaties die aan worden bevolen door verschillende OE fabrikanten, zoals GM, VW, MB en Ford. Deze, gebruiksklare licht gele Long Life koelvloeistof kan in vrijwel alle koelsystemen gebruikt worden, zowel voor bijvullen als vervanging. De vloeistof mengt probleemloos met alle andere koelvloeistoffen op water en MEG basis dankzij de gepatenteerde nitriet-, amine-, en fosfaat vrije technologie.
Daarnaast zijn er ook OE specifieke koelvloeistoffen beschikbaar binnen het Coldax assortiment in klein- en grootverpakking te verkrijgen:

Coldax Coolant G13 -38 voldoet aan de meest recente VW G13 specificaties voor de VAG modellen vanaf juni 2011 en heeft de specifieke rood/roze kleur. Hiermee kan de koelvloeistof van de meest recente VAG modellen volgens de fabrieksvoorschriften bijgevuld of ververst worden.

Coldax Coolant G12++ voldoet aan de VW TL774G specificatie welke wordt toegepast in alle VAG modellen vanaf 2007.

Coldax Coolant LL-RN -38 bevat een formule welke voldoet aan de OE specificaties van Renault en Nissan, waarbij een toevoeging van Carbol-zuren is voorgeschreven

Coldax Coolant LB-PC -38 voldoet aan de OE specificaties voor alle Peugeot en Citroën modellen en is de nummer 1 keuze voor Peugeot en Citroën garagisten en eigenaren.


Bron: http://www.brezan.nl/nieuws/waarom-best ... eistoffen/

Ikzelf rijd momenteel met de gele OAT en voorlopig maak ik me daar geen zorgen in.

Hier zijn er nog een paar links:

http://www.smeercase.nl/antivries-koelv ... n-je-meer/
http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011/ ... n-10111720

Re: Welke koelvloeistof

Posted: Mon Mar 20, 2017 12:07 pm
by Jeroen
:thumbsup

Re: Welke koelvloeistof

Posted: Thu Dec 15, 2022 4:06 pm
by Peter V.
Nu zat ik gisteren naar Wheeler dealers te kijken en hier kwam die speciale koelvloeistof weer ter sprake.

Waterloze koelvloeistof, volgens mij van "Evans". Zou dit wat zijn voor ons?

https://youtu.be/t7PykrgzWPQ

Re: Welke koelvloeistof

Posted: Fri Dec 16, 2022 11:25 am
by Jeroen
Heb mij er nooit echt in verdiept, met name omdat ik ook niet heel veel problemen ervaar met reguliere koelvloeistof als het gaat om corrosie en druk. Daarnaast kan de andere temperatuur range waarbinnen dit spul functioneert (meer warmte opneemt) wellicht voor problemen zorgen, met name voor je visco die dan mogelijk gekoppeld blijft meedraaien.