Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

Keuzes en ervaringen mbt koelvinhart (visco)

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3956
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual
Location: Belgium - Limburg

Re: Gezocht koelvinhart visco

Post by bmw e12 e21 » Fri Apr 03, 2015 11:18 pm

Jeroen,

Ik heb een nieuwe van Sachs erop gehad, toen ging hij stationair rap naar midden tussen 1/2 en 3/4 om dan zo te blijven.
Toen voor zekerheid een nieuwe van Hella Behr gekocht en net hetzelfde resultaat.
Dus dit is perfect normaal neem ik aan.
Als ik wegrijd is de temperatuur in no time terug in het midden.
viewtopic.php?f=20&t=21688&start=225#p251905


grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11038
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Gezocht koelvinhart visco

Post by Peter V. » Sat Apr 04, 2015 6:28 am

Ik ga hem dit weekend plaatsen. Nu blijft de meter net voor het midden en tijdens stationair draaien een fractie over het midden.

Gemeten met een infrarood meter blijkt de eigenlijke temperatuur op het thermostaathuis 83°c te zijn en de cylinderkop over alle zes banken rond de 84,5°c. De temperatuurmeter van de auto staat dan op het midden.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 6687
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Gezocht koelvinhart visco

Post by Wondermike » Sat Apr 04, 2015 8:14 am

Bruikbare info allemaal hier!

Mijn auto staat altijd net voor het midden en dan bedoel ik echt altijd.
Heb hem nog nooit erboven gezien eigenlijk :bag
So many cars, so little time

User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4216
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Gezocht koelvinhart visco

Post by gerrit323 » Sat Apr 04, 2015 10:04 am

Bij mij met een sachs hetzelfde als Remy ...

Op de e30 net dezelfde en daar komt de temp nooit over de helft .. al denk ik dat dat metergerelateerd is .. die van de e30 zijn mijn inziens toch wat stabieler dan die van de e21
e30 320is 1988
e36 m3 1994
mx5 '92
Abarth Tourismo 2016 165hp
Fiat scudo 2016 workhorse 199hp


https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195

User avatar
Peter_P
Upcoming E21 fanatic
Posts: 144
Joined: Tue Apr 15, 2014 10:57 pm

Re: Gezocht koelvinhart visco

Post by Peter_P » Sat Apr 04, 2015 12:41 pm

Het "probleem" is ook dat een E21 nog een echte temperatuurmeter heeft, die meteen meegaat met de geringste schommeling van de motortemperatuur. Eigenlijk hoort het ook zo imho. Op zeker moment heeft BMW dan beslist om temperatuurmeters te gaan programmeren om de bestuurder minder vlug ongerust te maken. De temperatuur mag schommelen tussen 70 en 100 of zo, en de naald blijft onverstoord in het midden.
Ik weet niet precies vanaf welke modellen dit zo is, maar de generatie E39, E46 heeft het in elk geval zo.

Ik zou me dus niet meteen zorgen maken, zo lang de naald maar ergens tussen 1/4e en 3/4 schaal blijft en je zelf de omstandigheden wat erbij in rekening neemt. Zoals lang stationair draaien, geeft minder koeling dus temperatuur iets hoger.

Een elektrische fan heeft sowieso een aantal voordelen tov. een visco fan. Ik heb het zelf al overwogen met de e24 ook. Die heeft echter al een elektrische fan vooraan die bij de airco hoort. Ik weet niet of het voldoende zou zijn om die anders te gaan schakelen danwel nog een 2de elektrische aan de zijde van de motor plaatsen.

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25013
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Gezocht koelvinhart visco

Post by Jeroen » Sat Apr 04, 2015 12:45 pm

Allemaal herkenbare ervaringen, dat is mooi haha!

Het oude type visco draait doorgaans teveel. Daarmee is de temperatuur ietsjes stabieler (dat zal een graad of 5 zijn) omdat er een iets constantere luchtstroom is langs de radiateur. Theoretisch ietsjes beter, maar kost dus ook altijd (volgens derden) 4-7Nm. Gecombineerd met prijs, betrouwbaarheid en beperkte beschikbaarheid een hoop redenen om hiervan afscheid te nemen.

Het nieuwe type heb ik de afgelopen dagen uitgebreid kunnen testen en deden mij denken aan jaaaren geleden met E30's met visco (de 325i racer was omgebouwd naar elektriek en S14's hebben doorgaans ook geen visco dus het was even geleden). Koude start, de fan blaast even mee om daarna netjes te ontkoppelen en stil te worden, en deze blijft stil al draait deze (met een lager toerental) natuurlijk wel constant. Als de temperatuur begint op te lopen (E21 temp meter is niet heel accuraat maar globaal als 'ie richting 3/4 gaat) dan koppelt de visco weer aan. Doe je niets dan blijft de temperatuur redelijk stabiel net voor 3/4. Verhoog je het toerental iets (1500-2000 rpm) dan hoor je de fan duidelijk blazen en daalt de temperatuur rap richting de middenstand.

Een uiteindelijke invloed op de motortemperatuur (zeg maar een verandering van de olietemperatuur) heb ik overigens nog niet kunnen zien, dus de motor lijkt op geen enkele wijze iets te merken van deze lichte stijging van de koelwatertemperatuur. Gaaf om dat zo op de graad nauwkeurig te kunnen monitoren op Peter P z'n meterset!

Bij E30's is het verloop idd anders zoals opgemerkt door Gerrit. Door de elektronische meter worden allereerst de metingen uitgemiddeld zodat de meter veel langzamer en stabieler reageert (om te voorkomen dat de meter van min naar max springt net als de tankmeter in een oude Alfasud ofzo haha). Daarnaast is de radiateur groter, en de facelift M20's hebben nog eens een extra bypass waarmee de temperatuur verder gestabiliseerd wordt. Resultaat: helemaal met een facelift M20 krijg je die meter zowat niet uit het midden. Bij latere modellen (zoals Peter P al aangeeft) is de temperatuur idd nog verder gestabiliseerd.

Uiteindelijk is een elektrische koelvin absoluut een overweging waard. Ik heb dit zelf nog even vooruit geschoven omdat ik geen in het oog springend gerommel met sensoren, bedrading en relais wilde, maar als ik hier toch toe besluit, de ventilator ligt al klaar haha.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11038
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Gezocht koelvinhart visco

Post by Peter V. » Sun Apr 05, 2015 9:55 pm

Vandaag dus de nieuwe waterpomp met visco geplaatst en de eerste ontluchtingsronde gedaan.

Stationair draaien komt de meter net over het midden maar hierbij nog geen gekoppelde visco. Ik heb dus die van Sachs genomen. Ik ga morgen een stukje ermee rijden dus ik ben benieuwd.
Met de infrarood temperatuurmeting gekeken en ik zit tijdens stationair draaien rond de 84°c. Cylinderkop, thermostaathuis allemaal gelijke temperatuur. Je kan mooi het temperatuurverloop in de radiateur zien.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3956
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual
Location: Belgium - Limburg

Re: Gezocht koelvinhart visco

Post by bmw e12 e21 » Wed Apr 08, 2015 9:38 pm

Peter,

Hoe is het verder gelopen met je temperatuur van de 320/6 benbenieuwd.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11038
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Gezocht koelvinhart visco

Post by Peter V. » Thu Apr 09, 2015 7:10 pm

bmw e12 e21 wrote:Peter,

Hoe is het verder gelopen met je temperatuur van de 320/6 benbenieuwd.
Ik geloof wel aardig. Koud starten draait de visco even mee maar je hoort ze ontkoppelen na een hele korte tijd (15 seconden). Tijdens rijden merk je dat de visco nog niet bijkomt (blijft wat stiller). Ik heb ze langdurig stationair laten draaien en de meter kwam tussen 1/2 en 3/4 en nog geen visco bij. Het verhaal van Jeroen dat de Sachs dus pas rond 3-4 bijkomt kan weleens kloppen. Temperatuur tijdens rijden net voor de helft.

Het janken is helaas nog niet weg. Waarschijnlijk de genoemde aircopomp. Zaterdag de eerste toer met het forum dus dan weet ik veel meer.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25013
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Gezocht koelvinhart visco

Post by Jeroen » Thu Apr 09, 2015 7:21 pm

Jammer van dat janken, maar verder komen al onze ervaringen wel allemaal netjes overeen dus dat klinkt hoopgevend!
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3956
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual
Location: Belgium - Limburg

Re: Gezocht koelvinhart visco

Post by bmw e12 e21 » Thu Apr 09, 2015 7:47 pm

Dan is dat verder normaal te noemen. De BEHR koppelt gelijk aan(zoals SACHS), heb ik ook nieuw gezet. Dit is allemaal nuttige informatie.
Een oud mekanieker van BMW had me dit al gezegd, maar ik kon het moeilijk geloven daar de M535i maar een paar mm steeg.
Last edited by bmw e12 e21 on Thu Apr 09, 2015 10:19 pm, edited 1 time in total.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25013
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Gezocht koelvinhart visco

Post by Jeroen » Thu Apr 09, 2015 9:48 pm

Ik denk dat in oud spul met een zeer beperkte koelcapaciteit je eerder wat merkt dan in ruimer bemeten auto's. Net als de koelvinharten van Ite, bij mij deden ze het niet lekker maar dikke kans dat die op zijn E23's meer dan genoeg zijn om de wijzer in het midden te houden.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 10878
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Gezocht koelvinhart visco

Post by 323baur » Thu Apr 09, 2015 10:07 pm

Dat zou zomaar kunnen idd!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3956
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual
Location: Belgium - Limburg

Re: Gezocht koelvinhart visco

Post by bmw e12 e21 » Fri Apr 10, 2015 11:02 pm

Vandaag met de m535i gereden en eens op de visco gelet. Normaal staat hij een paar mm voor midden(tropenradiator). De visco zoemt serieus mee als de naald pal in midden staat.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3956
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual
Location: Belgium - Limburg

Re: Gezocht koelvinhart visco

Post by bmw e12 e21 » Sun Apr 12, 2015 12:30 am

Peter V. wrote:
bmw e12 e21 wrote:Peter,

Hoe is het verder gelopen met je temperatuur van de 320/6 benbenieuwd.
Ik geloof wel aardig. Koud starten draait de visco even mee maar je hoort ze ontkoppelen na een hele korte tijd (15 seconden). Tijdens rijden merk je dat de visco nog niet bijkomt (blijft wat stiller). Ik heb ze langdurig stationair laten draaien en de meter kwam tussen 1/2 en 3/4 en nog geen visco bij. Het verhaal van Jeroen dat de Sachs dus pas rond 3-4 bijkomt kan weleens kloppen. Temperatuur tijdens rijden net voor de helft.

Het janken is helaas nog niet weg. Waarschijnlijk de genoemde aircopomp. Zaterdag de eerste toer met het forum dus dan weet ik veel meer.
Peter,

Is je visco aangesprongen bij stationair draaien tijdens rondrit?
Hoe stond je temperatuurmeter? Ben benieuwd. :D
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

Post Reply