Page 3 of 4

Re: Gezocht koelvinhart visco

Posted: Sun Apr 12, 2015 11:02 am
by Peter V.
Hoi Remy,

De visco is niet aangesprongen maar met de nieuwe visco heb ik wel een stuk levendigere temperatuurmeter. Tijdens snelweg 120 Km/h bleef ze nog voor het midden. Tijdens wat rondtoeren (veel optrekken en afremmen etc) staat ze op het midden.

Zodra ik stationair draai voor een wat langere tijd komt ze bijna uit precies tussen 1/2 en 3/4. Hoger is ze niet geweest. NU was het buiten ook niet al te warm dus ik denk dat met wat warmer weer dat de visco wellicht bijkomt.

Zodra je weer gaat rijden na een lange tijd stationair is het na een 10-15 seconden en de meter staat weer net voor het midden. Dus veel meer bewegend als met de kapotte visco.

Wat ook nog opvalt is dat de motor vanaf koude start nu een stuk sneller op temperatuur komt.

Re: Gezocht koelvinhart visco

Posted: Sun Apr 12, 2015 12:56 pm
by bmw e12 e21
Peter V. wrote:Hoi Remy,

De visco is niet aangesprongen maar met de nieuwe visco heb ik wel een stuk levendigere temperatuurmeter. Tijdens snelweg 120 Km/h bleef ze nog voor het midden. Tijdens wat rondtoeren (veel optrekken en afremmen etc) staat ze op het midden.

Zodra ik stationair draai voor een wat langere tijd komt ze bijna uit precies tussen 1/2 en 3/4. Hoger is ze niet geweest. NU was het buiten ook niet al te warm dus ik denk dat met wat warmer weer dat de visco wellicht bijkomt.

Zodra je weer gaat rijden na een lange tijd stationair is het na een 10-15 seconden en de meter staat weer net voor het midden. Dus veel meer bewegend als met de kapotte visco.

Wat ook nog opvalt is dat de motor vanaf koude start nu een stuk sneller op temperatuur komt.
Dag Peter,

Dat zijn zo een beetje mijn bevindingen. Ik heb de visco vd 323 ook nog niet horen zoemen. De 535 wel,, is overduidelijk.
Hij staat idd op no time terug in het midden bij vertrek.

Re: Gezocht koelvinhart visco

Posted: Wed Apr 15, 2015 12:27 pm
by Peter V.
OK, de test is geweest. Tijdens rijden in de stad blijft ze rond het midden (net ervoor of erna) dan komt het moment dat ze stilstaat.

Eigenlijk vind ik dat de temperatuur best snel oploopt naar de helft tussen 1/2 en 3/4. Daar blijft ze een tijdje op en dan gaat de temperatuur voorzichtig verder.

Net 1mm voor 3/4 komt de visco bij en ze schakelt al af 2mm voor 3/4.

Als je dan de motor afzet komt uiteraard de temperatuur nog iets op. Bij starten zit de meter dan 2mm boven 3/4 om eigenlijk binnen 10 seconden weer te dalen naar 2mm voor 3/4.
Ga je dan rijden dan zakt ze snel weer naar het midden.

Beter kan ik het niet omschrijven denk ik.

Re: Gezocht koelvinhart visco

Posted: Wed Apr 15, 2015 8:24 pm
by gerrit323
Soortgelijk hier Peter :wink: denk dat het niet veel beter te krijgen is .. ook zal het wel wat van de temp. sensoren en accuraatheid van de meter afhangen

Re: Gezocht koelvinhart visco

Posted: Wed Apr 15, 2015 9:02 pm
by Jeroen
Die instabiliteit heeft te maken met het feit dat er (dus, duh) geen stabilisatiecircuit achter zit.

Het iets hoger oplopen van de temperatuur (geenszins op of over 3/4 te krijgen hier) is jammer en op zo'n temperatuur zet je de motor liever niet af, wetende dat de temperatuur daarna altijd nog wat oploopt. Het is daarom aan te bevelen om de motor even op ca 2.000 rpm te zetten zodat de temperatuur weer richting het midden is, en dan pas de motor af te zetten. Een minpuntje, maar liever dat dan een koelvin die te pas en te onpas mee tettert in mijn ogen. Niet stilstaan maar gewoon rijden met dat ding, daar is 'ie voor! :P

Re: Gezocht koelvinhart visco

Posted: Wed Apr 15, 2015 9:15 pm
by bmw e12 e21
Mooi, we hebben duidelijk allemaal dezelfde bevindingen, die me eerst ook verteld waren door een 62j bmw technieker. Die zei me dat dat normaal was, de 323i en de m535i kon je niet vergelijken, compleet andere motoren. Die persoon heeft ook al een 323i gehad en heeft nog steeds een 635csi type 1.(idem als m535i e12)
Dit is een nuttige tread geweest.
De tip van jeroen is idd goed.

Re: Gezocht koelvinhart visco

Posted: Wed Apr 15, 2015 9:18 pm
by Jeroen
Wat ik nu ga doen met deze nuttige bevindingen is dit topic verkassen naar De Belangrijkste Technische Topics!

Re: Keuzes en ervaringen mbt koelvinhart (visco)

Posted: Wed Apr 15, 2015 9:33 pm
by bmw e12 e21
:thumbsup

Re: Keuzes en ervaringen mbt koelvinhart (visco)

Posted: Fri Apr 24, 2015 10:05 pm
by bmw e12 e21
Kleine update.
Ik heb afgelopen zondag men 323 laten draaien stationair, temperatur ging enkele mm over 3/4, als ik gas gaf hoorde ik de NIEUWE visco van BEHR niet ''zoemen''. Die is dus nieuw en stuk.
Die van de 535 was een merkloze die ik 5j geleden gekocht had en zoemt duidelijk.
Die dus gemonteerd met goed resultaat.
op 1/2 zoemt die al goed, is mss iets te vroeg, maar dat vind ik beter als pas werken bij 3/4.
Image
Het probleem is nu dat ik met die afdruk op de merkloze visco niks terug vind.
Image
Ik vind er meerdere die net hetzelfde uitzien:
http://www.gts-shop.de/Viscokupplung/BM ... 39-Z3.html
en
http://www.ebay.de/itm/361266932264?_tr ... EBIDX%3AIT
en
http://www.ebay.de/itm/371308959155?_tr ... EBIDX%3AIT
en VAN WEZEL, is dit goed of bekend?
http://www.ebay.de/itm/151626092814?_tr ... EBIDX%3AIT
Zouden dit allemaal dezelfde zijn met andere opdruk?

Op een Frans forum las ik dat je op een visco met een plaatje in het midden ze vaak kan repareren door er met een schroevendraaier op te drukken.
Er zit een soort zuigertje onder. Dit zal wsss door plaatje i.f.v. temperatuur ingedrukt worden en visco zo doen werken.

Re: Keuzes en ervaringen mbt koelvinhart (visco)

Posted: Fri Apr 24, 2015 11:41 pm
by Peter V.
De sachs heeft zo'n plaatje inderdaad.

Re: Keuzes en ervaringen mbt koelvinhart (visco)

Posted: Mon Apr 27, 2015 10:21 pm
by bmw e12 e21
Mocht iemand interesse hebben in een visco die optijd begint mee te werken(1/2 op watertemp schaal) Ik heb gevonden welke ik 5j geleden gekocht had.
Eentje van Febi Bilstein. Staat zelfde tekst op als op mijne:
http://www.ebay.co.uk/itm/Viscous-COOLI ... 4d0c609ce9

Re: Keuzes en ervaringen mbt koelvinhart (visco)

Posted: Tue Apr 28, 2015 6:37 pm
by gerrit323
Op de e30 cabrio zit ook een Febi Bilstein en die blaast eigenlijk ook iets te vroeg mee .. net op 1/2 al .. nu om op verlof te gaan naar warme oorden in de zomermaanden vind ik dit zo slecht nog niet ..

Op de andere e30 en e21 zit een sachs en die begint mee te blazen als de meter net voor 3/4 staat

Re: Keuzes en ervaringen mbt koelvinhart (visco)

Posted: Tue Apr 28, 2015 7:52 pm
by bmw e12 e21
Klopt Gerrit, ik heb net men 2de Febi besteld. :D
Het is een goed merk en zoals je zei heb ik liever dat hij iets te vroeg begint te koelen als te laat. :launch

Re: Keuzes en ervaringen mbt koelvinhart (visco)

Posted: Fri Aug 21, 2015 1:23 pm
by Manitoba
Ik heb zojuist via eBay, in overleg met Ite en Jeroen, deze visco besteld van Beru. Ga bij mij ook samen met Peter de ombouw naar nieuwer type doen.

Greetz,
Walter.

Re: Keuzes en ervaringen mbt koelvinhart (visco)

Posted: Fri Aug 21, 2015 9:34 pm
by uwbuurman
Verse distributie erop en brullen maar in de Eifel!