Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

K-Jetronic injectie: schema, storingen, afstelling, etc.

Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 359
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Post by Thijsse » Sat Jan 03, 2009 9:59 pm

Peter V. wrote:Vandaag op de wintermeeting hadden we het over de brandstofregelaar. Ik heb nog eens zitten lezen en er zit zoals gezegd geen mechanisch gedeelte in de verdeler. De inspuitventielen spuiten constant brandstof en dit wordt opgeslagen tegen de inlaatklep. Zodra de inlaatklep opent zuigt hij de brandstof in. Dus inderdaad een constante flow brandstof via de ventielen en geen pulserende wanneer die betreffende cylinder daar om vraagt.

Peter V
vandaar dat het k-jet heet, met de k van kontinue



User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 6687
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike » Mon Jan 19, 2009 7:52 pm

K-jetronic test op youtube

Ach vond dit wel interessant om te zien. Het geluid heb ik mijn twijfels over.
So many cars, so little time

Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 359
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Post by Thijsse » Tue Jan 20, 2009 1:41 pm

Wondermike wrote:K-jetronic test op youtube

Ach vond dit wel interessant om te zien. Het geluid heb ik mijn twijfels over.
heb m ook wel eens zo getest, geluid klinkt precies zo, beetje als een gasturbine

komt door het trillen van de injectors en de veertjes in je verdeler

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25013
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen » Wed Sep 23, 2009 10:01 pm

Maar even aan deze sticky toevoegen dan: revisie warmdraairegelaar:

http://www.jtresto.com/e21/WURServicing.pdf
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
BMW-POWER
E21 Fanatic
Posts: 200
Joined: Thu Dec 24, 2009 1:42 pm
Location: Belgium, West-Vlaanderen

Re:

Post by BMW-POWER » Tue Dec 27, 2011 8:21 pm

Jeroen wrote:Maar even aan deze sticky toevoegen dan: revisie warmdraairegelaar:

http://www.jtresto.com/e21/WURServicing.pdf
Is zo'n revisiekitje bij de dealer te verkrijgen?
E10 2002tii 73'
E21 320/6 78' Anthrazitgrau
E30 325i 86' Diamantschwarz
E30 325iC 89' Diamantschwarz
E36 320iC 94' Dunkelblau
E87 118d 05' Havanna

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25013
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: K-Jetronic injectie: schema, storingen, afstelling, etc.

Post by Jeroen » Tue Dec 27, 2011 9:27 pm

Nee, wellicht een Bosch dealer maar in de meeste gevallen heb je geen nieuwe delen nodig verwacht ik.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25013
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: K-Jetronic injectie: schema, storingen, afstelling, etc.

Post by Jeroen » Sat Apr 04, 2015 1:18 pm

De Baur liep met koude starts soms wel verhoogd stationair, maar meestal niet en dan loopt hij eigenlijk net te laag. Hoofdverdachte is dan al snel de extra luchtschuif, maar dat ding (de elektrische versie in mijn geval) zit zo hopeloos weggebouwd onder het inlaatspruitstuk dat ik deze operatie al jaren heb uitgesteld. Het is een rotklus vergelijkbaar aan het wisselen van een startmotor bij een M20 en voor iets wat me alleen even kort stoort bij de koude start moest ik nog even moed verzamelen.

Gedaan nu, maar teleurstellend: ding was schoon, gangbaar, en functioneerde. Extra schoonmaak en maar weer terug dan.

Maar goed, wat nu? Het verhoogd stationair toerental wordt in hoofdzaak geregeld door deze extra luchtschuif (een bypass van het gasklephuis en daarmee de belangrijkste factor in deze, net als de stappenmotor bij elektronische injectieystemen). Verdere factoren van invloed? Koud slaat de motor direct aan en loopt eventjes hoog, hetgeen voor mij altijd een indicatie was dat de koude startinjector en de warmdraairegelaar functioneerden. Of toch niet? Zou 'ie bij de koude stationairloop toch de extra verrijking die de warmdraairegelaar mogelijk maakt, missen?

CO staat iig niet te laag en niet te hoog, heb 'm wel iets opgeschroefd nu van 2,5 naar 3.0% om ietsjes meer brandstof beschikbaar te hebben in de Alpen straks.

Verder met warme motor loopt de auto supernetjes, gelijkmatig, voelt sterker aan dan de meeste andere standaard 323i's, zet met gemak dik 200 km/u op de GPS, dus ik heb wel het idee dat de basis en afstelling van de K-Jet redelijk okee is.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 10878
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: K-Jetronic injectie: schema, storingen, afstelling, etc.

Post by 323baur » Sat Apr 04, 2015 2:08 pm

Ik dank dat je wur niet helemaal lekker werkt.
Openmaken en schoonmaken helpt vaak.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3956
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual
Location: Belgium - Limburg

Re: K-Jetronic injectie: schema, storingen, afstelling, etc.

Post by bmw e12 e21 » Sat Apr 04, 2015 2:58 pm

Ik heb soms het tegenovergestelde probleem, Hij blijft vrij lang verhoogd(1500tr/min) lopen. En zit vaak pas op 800-1000tr/min. Na een km of 15 rijden. :?
Ik heb een mechanische koudstartschuif.
Heb er 2 en heb ze beide getest in kokend water. Toen werkte ze correct.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25013
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: K-Jetronic injectie: schema, storingen, afstelling, etc.

Post by Jeroen » Sat Apr 04, 2015 11:26 pm

Misschien dat in beide gevallen de warmdraairegelaar wel de boosdoener is? Ik heb er nog een paar liggen geloof ik, samen met de fraaie .pdf uit dit topic ga ik er maar eens eentje in de revisie gooien en proberen!
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3956
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual
Location: Belgium - Limburg

Re: K-Jetronic injectie: schema, storingen, afstelling, etc.

Post by bmw e12 e21 » Sun Apr 05, 2015 10:03 am

Nu zie ik de pdf ook, interessant.
Ik heb deze week een nieuwe WUR ''op de kop getikt'' voor 210euro.
Heb ook nog een occasie liggen.
Bij mij moet de motor door en door warm zijn eer het toerental daalt, soms daalt hij ook sneller.
Last edited by bmw e12 e21 on Sun Apr 05, 2015 11:24 am, edited 1 time in total.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25013
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: K-Jetronic injectie: schema, storingen, afstelling, etc.

Post by Jeroen » Sun Apr 05, 2015 11:21 am

Zou zomaar kunen dat beide WUR's min of meer vast staan, maar in andere posities. Ben benieuwd!
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25013
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: K-Jetronic injectie: schema, storingen, afstelling, etc.

Post by Jeroen » Thu Apr 09, 2015 7:17 pm

Ik heb inmiddels twee WUR's met succes uit elkaar gehaald. Succes in zoverre dat alle heel zijn gebleven inclusief het membraan. De bimetaaltjes meetten beiden nog goed. Hoewel er in die dingen eigenlijk maar relatief weinig vervuiling zit is één ding wel duidelijk: het membraan wordt al gauw plakkerig van oude brandstof en daarmee zal het niet lekker meer openen.

Normale werking:
in koude toestand wordt de regeldruk langs het membraan geloodst (stand open) waarmee er weinig tegendruk is voor de plunjer binnenin de K-Jet verdeler. Deze kan dus vrij eenvoudig openen op basis van de aangezogen lucht en zal daarmee meer brandstof doorlaten. Met het opwarmen van het bimetaal sluit deze het membraan. De regeldruk op de K-Jet plunjer wordt niet meer afgelaten, de plunjer en hevel bewegen moeilijker open en daarmee zal het mengsel armer zijn dan in de opwarmfase.

Gevolgen bij een defecte WUR (ahw dichtgeplakt): overdruk vanuit de brandstofverdeler (zeg maar de tegendruk voor de plunjer) kan niet worden afgelaten waarmee de systeemdruk hoog blijft. Gevolg: veel tegendruk, plunjer moeilijker omhoog te drukken, armer mengsel. Dat kan in elk geval wel verklaren waarom het meest gehoorde euvel tijdens de opwarmfase het feit is dat het mengsel aan de arme kant is op het moment dat je dat juist wel wat rijker wilt. Als je 'm warm afstelt zul je warm wel tot de juiste waarden komen, maar loopt de motor koud dus aanzienlijk armer. Dat kan zich uiten in niet willen aanslaan, lastig aanslaan, hakkelen bij koude motor, allemaal vanwege een brandstoftekort. De extra injector is slechts enkele tellen van dienst, daarna ben je op een passend mengsel aangewezen.

Minpuntje voor mij: het membraan van de WUR uit mijn auto zat lang zo vast niet als het andere exemplaar, dus het is maar de vraag of deze wel of niet gefunctioneerd heeft. De boel maar weer in elkaar te zetten en eens kijken of het een verschil gemaakt heeft. Anders zou ik even niet kunnen bedenken wat voor andere oorzaak er te bedenken is. Het gaat tenslotte uitsluitend om het verbeteren (activeren) van het verhoogde stationaire toerental, verder lijkt de K-Jet prima te doen dus ik verdenk de brandstofverdeler zelf eigenlijk niet.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3956
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual
Location: Belgium - Limburg

Re: K-Jetronic injectie: schema, storingen, afstelling, etc.

Post by bmw e12 e21 » Fri Apr 10, 2015 8:33 am

Mooi Jeroen,

Ga je nu een andere monteren? Ben benieuwd naar het resultaat.
Ik heb aan de mijne nog niks gedaan.
Ik ga voorlopig ook nog maar tot 4000tr/min want het blok heeft na revisie pas dik 900km.
Tot 4000tr/min trek hij fijn, vooral na 3500tr/min.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25013
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: K-Jetronic injectie: schema, storingen, afstelling, etc.

Post by Jeroen » Fri Apr 10, 2015 10:13 am

Nee hoor, er zitten weinig echte slijtagedelen in. O-ringen en pakkingen zijn nog goed, membraan is nog heel, bimetaal meet correct. Dus alles goed schoongemaakt en weer in elkaar gezet, moet weer net zo goed als een nieuwe zijn. Ik heb er ook gelijk twee gedaan zodat we een reserve hebben voor de Alpen. Maar goed, moet nog even testen hoe 't nu in de praktijk gaat natuurlijk.

Zag ook net dat nieuwe WUR's tegenwoordig dik 500 euro doen bij de dealer :shock ik heb er nog een paar, misschien maar reviseren en kijken of daar een markt voor is dan haha!
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

Post Reply