Page 4 of 6

Posted: Wed Dec 17, 2008 11:10 pm
by 3771489
Arnold D wrote:Thanks, do you know if these engines where improved by the latest specs , or did they use an engine what was in stock.
I'm not sure what you think latest specs. It was new 23 6E A engine,new block,crank,pistons etc.

Posted: Wed Dec 17, 2008 11:17 pm
by Arnold D
OK thanks

Posted: Sat Aug 22, 2009 11:46 am
by fastpetje
Bij mij staat er net onder het inlaatspruitstuk opde motor de code 24 E 82 Wat voor motor heb ik dan ? bij aankoop is mij verteld dat er een geriviseerde 2.3i motor in gekomen is
groetjes

Posted: Mon Feb 22, 2010 3:57 pm
by MeesterPieter
gerrit323 wrote:Ik heb nooit een verschil gezien tss de voorpijpen van een 139pk en een 150pk en heb beide versies van dichtbij meegemaakt :?: ... een 150pk is eigenlijk gewoon een gechipte 139pk versie. (zoals ze ook met de huidige e60 320d gedaan hebben van 163pk naar 177pk) De e30 323i 139pk rijders kregen er gewoon van langs van hun voorgangers de e21 323i dus bmw heeft de programatie wat herschreven zonder resultaat want zelfs een e30 323i 150 pk versie geef je het nakijken met een e21 323i ... en ik kan het weten heb beiden gehad en de beste heb ik nog steeds :wink: ... vandaar dat de e30 325i het daglicht zag.

Trouwens de chip van een e30 320i en een e30 323i 139 zijn identiek die van een 150 niet :idea:

Gerrit
Klopt niet gerrit

139 Pk is tot 9/83 , vanaf 9/83 tot 9/85 heeft de 323i 150pk

de computer van de 323i is tot 9/84 het nummer 201 , die gelijk is aan die van de 320i.

vanaf 9/84 is in de 323i de 208 computer gekomen, vanaf 9/84 is de toerenbegrenzer geregeld via de computer ipv via de rotor, en was een katalysator als optie mogenlijk.

het blok is wel weer iets veranders qua vacuumslangen etc tussen 9/83 en 9/84 , nut daarvan etc weet ik niet precies

verschil in pk's zou em moeten zitten in in- en uitlaat van het blok (beide zijn ook anders vanaf 9/83)

tot 9/83 is een 23 6E B
vanaf 9/83 is het een 23 6E C,

een 85er blok loopt echter niet op een 84er computer en andersom

Posted: Mon Feb 22, 2010 5:49 pm
by Peter V.
MeesterPieter wrote: verschil in pk's zou em moeten zitten in in- en uitlaat van het blok (beide zijn ook anders vanaf 9/83)
Wat je hiermee zou bedoelen is dat er voor en na september 83 een andere cylinderkop op zit dan?

Het feit is dat ik een reserve 323i blok heb liggen waarvan ik weet dat het een e30 blok is trouwens.

Mijn onderblok is de 23 6e C met een 731 kop. Oftewel na september 83 dan?

Volgens jouw verhaal zou een E30 323i van voor 9/83 een andere kop moeten hebben dan een 731.

Posted: Mon Feb 22, 2010 5:51 pm
by 323baur
Dit is wel een draadje om even te volgen!

Posted: Mon Feb 22, 2010 6:00 pm
by Peter V.
Inderdaad :wink:

Ik ben ook wel benieuwd wat hieruit komt of was BMW weer enkele restant onderdelen van de E21 aan het opmaken de eerste paar maanden van de E30?

Posted: Mon Feb 22, 2010 6:01 pm
by 323baur
Daar lijkt het wel op!

Posted: Mon Feb 22, 2010 8:08 pm
by Jeroen
ETK geeft maar één type kale kop voor de E30 323i, voor alle 323i's en de 320i. De nieuwe versie van ETK geeft deze nr 753 en geen verwijzing meer naar oude nrs maar dat moet dan good old 731 zijn die volgens de verhalen iets meer compressie geeft dan de E21 kop.

De nokkenas is ook voor alle E30 323i's hetzelfde en specifiek 323i. Volgens ETK zijn beide delen anders dan de E21 323i delen.

De verschillen in de E30 323i onderblokken beperken zich tot het onderbok zelf en wat aanbouwdeeltjes, volgens ETK zijn krukas en zuigers identiek. Maar vlak BMW niet uit, als 1 van de 2 krukassen niet meer leverbaar is staat er in ETK dat het overgebleven type in beide zat. Oude versies van ETK zouden hierover uitsluitsel kunnen geven.

Posted: Mon Feb 22, 2010 8:10 pm
by Peter V.
Oftewel puur op basis van de huidige ETK kun je er eigenlijk niets over zeggen met zekerheid.

Posted: Mon Feb 22, 2010 8:24 pm
by Jeroen
Nee BMW past de historie met terugwerkende kracht aan omdat men niet alle onderdelen meer kan leveren grrrrr

Posted: Tue Feb 23, 2010 10:39 am
by MeesterPieter
Peter V. wrote:Oftewel puur op basis van de huidige ETK kun je er eigenlijk niets over zeggen met zekerheid.
klopt

Posted: Thu Mar 11, 2010 9:48 am
by Bempie21
Ik zat ook even rond te neuzen hiero maar ik dacht even kijken welke code ik heb omdat ik zelf bijna zeker wist dat ik een ander code had.
Ik heb de 2.3i omgebouwd naar 2.7i

Nu ik hier de codes zie en ook die van de
27 6E A
27 6E B

Wat ik graag wel wild weten is de K wat er bij mij ingeslagen staat.

Dus de code duid aan.. 27 6K A

Posted: Thu Mar 11, 2010 5:05 pm
by Peter V.
Wellicht heb jij het onderblok van een E28 525e? Als dat tenminste een ander blokcode geeft.

Arnold heeft ook een K in zijn code i.v.m. een nieuwe BMW motor uit 1988.

Posted: Mon Jun 21, 2010 2:52 pm
by e-einundzwanzig
hallo,

als je een 731 (die met de grotere kanalen) kop op een 323i zet, moet je dan ook niet de kanalen van het inlaatspruitstuk ruimen om effect te krijgen? of kun je het spruitstuk gewoon standaard laten....

ik hoor het wel.

Martin