Na het verlagen moet hij idd uitgelijnd worden.Wat ik me eigenlijk nog afvraag. Als je de auto gaat verlagen moet je dan ook je uitlijning opnieuw laten doen. Ik kan me voorstellen dat de spoorstangen door de veranderde rijhoogte een ander toespoor geven.
Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Ik kreeg vandaag nog de bevestiging van H&R zelf over het monteren van de veren. Jullie hadden gelijk
Dit bericht was dus incl. foto's van dezelfde BMW veren!! Hoezo goede after sales.
Dat de veren voor achter en voor verschillend waren had ik zelf wel gezienHello Mr. Graafland,
Thank you for your e-mail.
Both, the front and rear springs, have to be mounted with the progressive part up,
which means the coils which are closer together need to be on top, like shown
in the attached pictures.
The springs with the "VA" marking are the front springs, the ones withe the "HA" marking
are for the rear.
Best regards
H&R Spezialfedern
Yvonne Menzebach
Dit bericht was dus incl. foto's van dezelfde BMW veren!! Hoezo goede after sales.
So many cars, so little time
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Dikkere stabi's helpen idd een heel stuk, die zijn er van diverse makelij, behalve Alpina is er in de VS ook zat. Deze zijn veelal verstelbaar (achter) en zelfs in de 'lichtste' stand levert dat al een flinke verbetering op (de achterkant strakker zetten maakt de kans op kwispelen in de regen groter maar dat zou ik sowieso niet doen op een straatauto).Guido wrote:Nu we het toch over modificatie hebben: ik vind de rolneiging nogal groot.
Oftewel, ik rol zowat uit mijn stoel in een bocht.
Is daar wat aan te doen?
Volgens mij bestaan er Alpina stabilisatorstangen, maar ik heb deze nog nooit te koop gezien. En zijn deze dan echt veel stugger?
Verder zijn de veren van BMW zélf behoorlijk aan de softe kant, zelfs al vervang je 30 jaar oude door geheel nieuwe exemplaren. In vergelijking met de huidige auto's veert een E21 met standaard onderstel toch wel -oneerbiedig gezegd- als een boot. Neem daar wat minder goede of wat oudere dempers bij en een mooie set 13" ballonbanden en het wordt naar mijn gevoel zelfs link... hahaha ja dat waren die auto's die destijds geroemd werden om hun wegligging!
Een milde verlagingsset zoals de H&R's waar we het nu over hebben maken de auto al heel anders. Een E21 op standaard veren en dempers met 13" eronder ombouwen naar H&R/Bilstein/15" en je hebt de definitie van dag en nacht verschil te pakken...
Regards/groeten, Jeroen
- Guido
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 189
- Joined: Thu Jan 05, 2006 9:25 pm
- My E21(s): '82 323i Polaris
- Location: Netherlands
Ik beschik reeds over gasgevulde Billies en Eibach.
(Eibach is ook +/- 3 cm. Volgens mij was dit het merk welke werd gebruikt voor latere M-technik onderstellen)
Dan wordt de vering inderdaad straffer, maar de koets rolt nog wel.
Ik ben het absoluut met je eens dat 13" bijkans gevaarlijk is.
Maar ik heb een aandoenlijke zwakte voor deze oubollig, ogende wieltjes...
(PS. recent ben ik toch weer naar hogere veren gegaan. Zat te vaak aan de grond. Maar heb 15jr verlaagd gereden. Zal de leeftijd wel zijn... )
(Eibach is ook +/- 3 cm. Volgens mij was dit het merk welke werd gebruikt voor latere M-technik onderstellen)
Dan wordt de vering inderdaad straffer, maar de koets rolt nog wel.
Ik ben het absoluut met je eens dat 13" bijkans gevaarlijk is.
Maar ik heb een aandoenlijke zwakte voor deze oubollig, ogende wieltjes...
(PS. recent ben ik toch weer naar hogere veren gegaan. Zat te vaak aan de grond. Maar heb 15jr verlaagd gereden. Zal de leeftijd wel zijn... )
323i 1982 Polaris / Atlantic Blue interior
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Eibach werd gebruikt door Alpina hoewel de vroege Alpina's op Ahle stonden. De 'motorsport' veren voor de E21 (origineel BMW) verlaagden maar een mm of 15 en waren niet zo heel bijzonder. Maar wat mij betreft is Eibach super en die verlaging is nog wel te doen.Guido wrote:Ik beschik reeds over gasgevulde Billies en Eibach.
(Eibach is ook +/- 3 cm. Volgens mij was dit het merk welke werd gebruikt voor latere M-technik onderstellen)
Dan wordt de vering inderdaad straffer, maar de koets rolt nog wel.
Ik ben het absoluut met je eens dat 13" bijkans gevaarlijk is.
Maar ik heb een aandoenlijke zwakte voor deze oubollig, ogende wieltjes...
(PS. recent ben ik toch weer naar hogere veren gegaan. Zat te vaak aan de grond. Maar heb 15jr verlaagd gereden. Zal de leeftijd wel zijn... )
Regards/groeten, Jeroen
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Vandaag had ik eindelijk de moordenaar van mijn vader gekregen.
Geen probleem om de moer los te draaien van de poot
Er zat nog een maagdelijke mooie blauwe schokdemper in. Als nieuw
Beetje motorolie in de poot gegoten en de bilstein er in laten zakken.
Aandraaien en klaar is de demper.
Hierna het rubber geplaatst wat de demper beschermd tegen stof.
Je kan dus niet de originele stofkap en schuimding gebruiken!
Nieuw rubber onderin de veerpoot en de voorveer op zijn plek gezet.
Ja, met de tekst leesbaar en met de ringen dicht bij elkaar aan de bovenkant.
Ook een nieuw rubber bovenop en de deksel terug geplaatst.
Vulring ertussen en het toplager geplaatst. Hierna langzaam aandraaien met de veerspanner.
Wel opletten dat hij goed door het toplager heen komt anders druk je de demper in en kan je nog de moer er niet op doen.
Bij het aandraaien van de moer wil de demper rond draaien. Met een doek en een tang is dit tegen te houden.
Als alles goed zit kan de veerpoot weer worden teruggeplaatst in omgekeerde volgorde van uitbouwen.
Wel nieuwe splitpennen gebruiken bij de fusee en stuurkogels!!
Ik kon niet wachten om de auto te laten zakken. Was zo benieuwd naar het resultaat. Maar het ziet er super gaaf uit.
De Alpina's vullen de wielkasten nu heel mooi.
Nu de andere kant nog vanavond de auto omdraaien in de schuur.
Geen probleem om de moer los te draaien van de poot
Er zat nog een maagdelijke mooie blauwe schokdemper in. Als nieuw
Beetje motorolie in de poot gegoten en de bilstein er in laten zakken.
Aandraaien en klaar is de demper.
Hierna het rubber geplaatst wat de demper beschermd tegen stof.
Je kan dus niet de originele stofkap en schuimding gebruiken!
Nieuw rubber onderin de veerpoot en de voorveer op zijn plek gezet.
Ja, met de tekst leesbaar en met de ringen dicht bij elkaar aan de bovenkant.
Ook een nieuw rubber bovenop en de deksel terug geplaatst.
Vulring ertussen en het toplager geplaatst. Hierna langzaam aandraaien met de veerspanner.
Wel opletten dat hij goed door het toplager heen komt anders druk je de demper in en kan je nog de moer er niet op doen.
Bij het aandraaien van de moer wil de demper rond draaien. Met een doek en een tang is dit tegen te houden.
Als alles goed zit kan de veerpoot weer worden teruggeplaatst in omgekeerde volgorde van uitbouwen.
Wel nieuwe splitpennen gebruiken bij de fusee en stuurkogels!!
Ik kon niet wachten om de auto te laten zakken. Was zo benieuwd naar het resultaat. Maar het ziet er super gaaf uit.
De Alpina's vullen de wielkasten nu heel mooi.
Nu de andere kant nog vanavond de auto omdraaien in de schuur.
So many cars, so little time
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Oke,
Goed bezig. ik ben benieuwd naar een foto van de verlaagde BAUR. Misschien dat ik me dan op een gegeven moment er ook aan waag. Ondanks dat ik eigenlijk van plan ben om het onderstel compleet origineel te houden.
Succes vanavond met de andere kant.
Gr Peter
Goed bezig. ik ben benieuwd naar een foto van de verlaagde BAUR. Misschien dat ik me dan op een gegeven moment er ook aan waag. Ondanks dat ik eigenlijk van plan ben om het onderstel compleet origineel te houden.
Succes vanavond met de andere kant.
Gr Peter
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Dat niet echt, is ook geen weer om hem buiten te zetten.heb je ook goeie "before" pics genomen
Het verschil voor is enorm, achter niet zo veel maar wel netjes.
En met omdraaien net moest ik de stoep op bij mijn huis en merkte gelijk dat hij veel stugger is nu.
Ga nu beginnen aan de laatste voorpoot
So many cars, so little time
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11758
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Hey Wondermike,
Bedankt voor de mooie how to
Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik er over twijfel om dit zelf te gaan doen.
Kan je mij een opzetje geven wat je uiteindelijk nieuw hebt gekocht?
Ik heb bij de voorste schokdempers geen stofkappen en schuimrubbers, zijn die nog nieuw te krijgen?
Bedankt voor de mooie how to
Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik er over twijfel om dit zelf te gaan doen.
Kan je mij een opzetje geven wat je uiteindelijk nieuw hebt gekocht?
Ik heb bij de voorste schokdempers geen stofkappen en schuimrubbers, zijn die nog nieuw te krijgen?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Foto's ... maak je upload probleem maar snel in orde
Gerrit
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195