Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post Reply
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by 323baur »

Hi all,

De titel is een beetje aanmatigend maar ik wil graag wat info verzamelen omtrent de verlaging met H&R veren en de set up met dempers van Bilstein.

Ik heb inmiddels een compleet setje veren en dempers. Nu wil ik me zelf eerst goed inlezen voordat ik er aan ga beginnen, never done that..
Ik heb inmiddels begrepen dat de achterzijde echt peace of cake is. De voorzijde moet met veerspanners, welke ik wel in huis heb.
De echte vraag die nu speelt is welke rubbers ik (preventief) ook het beste kan vervangen, als ik toch alles los heb. Ik heb ook ooit eens gehoord dat met name de achteras rubbers grote invloed hebben op de feitelijke rij eigenschappen. Wie weet hier het fijne van - ervaringen?

Ook wil ik denk ik ( :?: ) de voorste stabilisatie rubbers vervangen.

Laatste vraag: mijn achterdempers van Bilstein zijn verstelbaar; hoe weet ik op welke stand ze moeten worden ingesteld?
Love to hear...


Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Guido
Upcoming E21 fanatic
Posts: 189
Joined: Thu Jan 05, 2006 9:25 pm
My E21(s): '82 323i Polaris
Location: Netherlands

Post by Guido »

Ikzelf heb Bilstein in combi met Eibach veren gemonteerd.
Ik heb ook de achteras rubbers en voor stabilsatierubbers vervangen.
Ook de rubbers waar de stab mee aan de voorbalk zit.
En de 'eindaanslagrubbers' welke rond de demperstang zitten.
Omdat je auto lager is, kan ie makkelijk zijn eindpunt bereiken. Deze rubbers vangen dat enigszins op.

Tevens alle stofhoezen van fusee- en stuurkogels vervangen. Kost bijna niets en je bent er voorlopig weer vanaf. :)

(overigens heb ik onlangs toch weer de originele veren gemonteerd.
Dat lage staat leuk, maar de veren sloegen te vaak dood danwel zat ik aan de grond. Als je af en toe de Ardennen in rijdt, met slechte wegen, krijg je spijt...) :cry:
323i 1982 Polaris / Atlantic Blue interior
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Wat toevallig, laat ik nu ook net een setje Bilsteins en H&R veren klaar hebben liggen :lol:

Om maar met de achterveren te beginnen, daar was ik stiekem al aan begonnen. In onspannen toestand kan je deze zonder problemen losdraaien (gaf je al aan).

De uitgebouwde achterveerpoot. Let op de stand van de bovendeksel!!!
Bij monteren moet die weer in dezelfde stand worden geplaatst anders komen de 3 gaten niet overeen in het chassis.
Image

Eerst bovenop een rubber kapje verwijderen en daar onder zitten de moeren die je los kan draaien.
Image

Image

Hierna kan je de bovenplaat afnemen en daaronder zit nog een grote ring.
Image

In de bovenplaat zit een rubber die precies op de veer past. Onder de veer zit er ook 1. Deze ga ik beide ook vervangen want na al die jaren is de rek er wel uit.
Image

Nu kan de hele veer worden weggenomen. Om de demper zit dan nog een stofkap met een schuimen deel (wat er nog van over is na al die jaren :oops: Die kan je nu ook verwijderen en wat je over hebt is de kale achterdemper.
Image

De schuimdelen ga ik vervangen, de plastic stofkapjes niet. Zijn nog prima en vind ze duur.

Ziehier het verschil tussen de standaard demper en de Bilstein.
Image

Als de bestelde delen binnen zijn ga ik ze weer opbouwen. 8)
Last edited by Wondermike on Sun Feb 15, 2009 2:48 pm, edited 2 times in total.
So many cars, so little time
User avatar
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1439
Joined: Sat Mar 26, 2005 2:03 pm
Location: Holland, Deventer

Post by ac/dennis »

Grappig, heb ook h&r -30 mm en twee billies achter liggen.
Voor de voorkant moeten ze nog komen, maar vind ze best wel prijzig.

Achter lijkt me idd ook geen probleem, ben ook net als Ite wel benieuwd naar welke rubbers er vervangen meoten worden. En niemand ervaring met poly bushes?
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

ow ja, ik ga de hele voor- en achterwiel ophanging in het najaar vervangen dus hou ik het nu gewoon op een vervang actie van de veren en dempers.

Maar ik ben zeker wel nieuwsgierig wat de effecten zijn van het vervangen van alle rubbers en door welk type.

Toevallig pas nog met Arnold gesproken over de poly bushes e.d. Hij (en eigenlijk ik ook) is van van mening dat je hierdoor meer krachten door gaat zetten naar het chassis i.p.v. dat ze door de rubbers worden afgevangen.
So many cars, so little time
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Post by Nick1984 »

lol, ga volgende week ook bilsteiners ophalen :lol:

het enige waar je echt op moet letten bij de voorste veren is een goede veerspanner te gebruiken.
Een veer die losschiet kan dodelijk zijn.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
e21dreamer
Newbee
Posts: 5
Joined: Sun Feb 08, 2009 9:33 am

b

Post by e21dreamer »

normaal ga ik setje van spax hebben min 6 iemand ervaring mee
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Hoi,

Ik had onder mijn 320/6 APEX veren zitten met originele dempers. Ik vond het te stug. Verlaging was voor 40 mm en achter 35 mm. Tevens toen gezien dat ze schade aan de onderkant hadden gereden.

Ik blijf voorlopig bij origineel.

Peter V
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Als het goed is krijg ik van de week de veerspanners en de tools om de onderste draagarmen te lossen.
Ook de stuurstang moet er ff af zodat ik de hele veerpoot er onder vandaan kan trekken. Dit zit wel behoorlijk vast
En Walloth kennende zullen dinsdag of woensdag alle rubbers binnen zijn zodat de achterveren er al onder kunnen.

Vet cool!! :mrgreen:
So many cars, so little time
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Post by gerrit323 »

Ikzelf rij ook met de Bilstein B6 sport/H&R combi ... -30mm.

Ik had ze eerst achter op de hoogste verstelring maar toen was de achterkant niet stug genoeg tov vooraan ... staat nu achter op de laagste stelring en dit is beter ... er komt zo meer druk op de veer. Nog een ander doel om hem op de laagste stand te zetten is dat anders de onderste losse veerschotel gaat ratelen bij uitveren.

Verder heb ik tot nu toe aan de rubbers niet veel gedaan ... mss door de lage km stand maar de baanligging/vastheid valt bij mij enorm mee met de oude rubbers.

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

@Wondermike, Mijn ervaring bij de 320/6 is dat ondanks het juiste gereedschap de fuseekogels van de voorste draagarmen er niet makkelijk uitgaan. Ik moest zodanig veel kracht erop zetten dat me dat twee andere fuseekogels kosten. De spoorstangkogels gingen wel relatief makkelijk los.

Het is maar dat je dat weet.

Peter V.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

:oops: :oops:

Kan iemand mij vertellen wat de boven en onderkant van de H&R veren zijn?????
De windingen zitten aan 1 kant dichter bij elkaar.
ALs ik de tekst op de veren aan hou dan is boven waar de meeste windingen zitten.

Helpie
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Om Mike niet helemaal in zijn eentje dom te lijken te zijn..
Dat zou ik ook wel willen weten...
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1439
Joined: Sat Mar 26, 2005 2:03 pm
Location: Holland, Deventer

Post by ac/dennis »

Ik moet het antwoord ook verschuldigd blijven.
Maakt het uit trouwens?
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Maakt het uit trouwens?
:?: :?: :?: :?: :?:

ik heb ook echt geen idee of het eigenlijk wat uitmaakt.
So many cars, so little time
Post Reply