Page 19 of 23

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Posted: Sun Jul 29, 2012 8:34 pm
by Danny043
:cheers

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Posted: Mon Nov 05, 2012 12:32 am
by Arnold D
Dit topic even aanvullen.

Omdat de Alpina uitgerust is met een M30 motor en dus zwaarder is op de neus, heb ik bewust gekozen voor de orginele Alpina veren aan de voorzijde. Dit ook omdat ik meer grondspeling heb en zo mijn Alpina aluminium carterpan ontzie van schade.
Dit jaar heb ik veel wegliggingsproblemen gehad en ben nu hard opweg naar de voor mij en de Alpina, de ideale wegligging.

Setup voor.
-Alpina veren (deze staan hoger en zijn vele malen stugger dan de H&R veren).
-Billstein sport schokbrekers (Als de orginele B8 van Bilstein zijn gereviseerd , gaan die er weer onder voor nog betere wegligging, omdat deze stugger zijn en een kortere veerweg hebben)

Toespoor van de voorwielen is op 0,4 gezet i.p.v. de 1,4.

Setup achter.
-H&R veren
-Bilstein B8 schokdempers.
-Verstelbare Alpina stabilisatorstang op 1 na stugste stand.

Met deze setup ben ik heel erg tevreden en heb eindelijk het gevoel dat de voor en achterkant gelijk zijn qua stugheid. Volgend jaar weer eens op het circuit proberen voor een goed vergelijk.

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Posted: Tue Apr 12, 2016 11:03 am
by duuzend
Hey mannen, effe een vraagje heb gelezen dat er geen eibach veren meer beschikbaar zijn dus het is sowieso H&R.

Maar nu las ik hier gisteren dat er ook verschillende verlagingsveren van H&R beschikbaar zijn, ik vind op ebay etc alleen maar veren die 35/35 verlagen kan dit?

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Posted: Tue Apr 12, 2016 11:14 am
by Jeroen
Als je het topic doorneemt, ook al ga je slechts 1 pagina terug, dan vind je een link waar je nog immer de Eibach veren kunt bestellen hoor: http://eibach.verlagings-veren.nl/conte ... 2_E21.html

Volgens mij is er idd maar 1 set H&R die bij benadering 35mm verlaagt

Ofwel, waar haal jij jouw info tav Eibach en H&R vandaan????

Re:

Posted: Tue Apr 12, 2016 1:57 pm
by duuzend
Cerberus wrote:
h&r vind ik weer niet met 40-60 verlaging
15029 315/316/318/320/323i E21 1975-10/82 40MM 126,10€
15069 315/316/318/320/323i E21 1975-10/82 60/40 45 126,10€
15018 315/316/318/320/323i E21 1975-10/82 60MM 45 126,10€

Die hebben ze dan in de kast liggen
je niet gewoon de eibach veer kunt kopieren
Dit had ik gevonden.. Eibach heb ik gewoon over gelezen, denk toch dat ik de h&r veren ga bestellen voor de bilsteins ;)



Dat was te verwachten natuurlijk, kon natuurlijk zijn dat iemand de nodige info had staan, eens infiltreren en spioneren is ook nog altijd een optie :)
Dit had ik gelezen jeroen. Maar nooit niks van gevonden.. Eibach heb ik gewoon over gelezen

Denk dat het de h&r 35/35 gaan worden op de bilsteins..

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Posted: Tue Apr 12, 2016 2:22 pm
by Jeroen
ooooh maar dat was 6 jaar geleden en toen waren ze al uitlopend volgens mij

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Posted: Sat Jun 25, 2016 7:23 pm
by duuzend
Hoi mannen, ga binnenkort mijn bilsteins en h&r veren monteren, nu wou ik sowieso al nieuwe toplagers bestellen maar welke andere onderdelen heb ik ook nog nodig? De rubbers die onder de veren zitten vooras (4) en ik heb ook de bilstein stofkap besteld. Zitten hier voor de rest nog bumpstops op ofzo die ik moet voorzien?

Ook voor de achteras ga ik de toplagers bestellen en de rubbers die onder de veren zitten..de stofkappen heb ik al voorzien, ik ben benieuwd naar wat jullie gedaan hebben!

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Posted: Sat Jun 25, 2016 9:57 pm
by bmw e12 e21
Dag Rob,

Ik ben net BILSTEIN B6 icm EIBACH-veren aan het monteren.
De stofkappen zijn normaal bij de dempers voor. Achter zijn ze niet standaard erbij.
Voor de rest heb je voor niks nodig.
Achter kosten de toplager maar een 20-25euro stuk bij BMW. Tussen kas en toplager zit hier wel een ''papieren'' beschermpakking.
Vermits H&R iets lager is dan EIBACH vermoed ik dat je de demper achter op 2de(de hoogste) stand moet instellen, anders zit de veer onbelast ''los'' tussen te schotels.

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Posted: Sat Jun 25, 2016 10:18 pm
by duuzend
Dus, 4 toplagers en de rubber ringen onder de veren niet? Dan is het toch gewoon ijzer op ijzer?
Grts rob

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Posted: Sat Jun 25, 2016 10:28 pm
by duuzend
Heb terug gescrold naar het begin van dit prachtige topic, en weet wat ik moet hebben.. Komt goed ;)

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Posted: Sat Jun 25, 2016 10:47 pm
by bmw e12 e21
duuzend wrote:Dus, 4 toplagers en de rubber ringen onder de veren niet? Dan is het toch gewoon ijzer op ijzer?
Grts rob
Die had je toch al genoemd? Dus die moeten er natuurlijk ook bij.

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Posted: Sun Jun 26, 2016 12:23 pm
by Jeroen
Belangrijk: houd bij het demonteren de volgorde van alle ringetjes op orde, anders vreet je de toplagers gelijk weer op en draait 't niet lekker.

Misschien is het wel handig om alle info eens te verzamelen in één bericht met info, benodigdheden en een how-to want het is alles bij elkaar wel een aardig draadje geworden.

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Posted: Thu Sep 08, 2016 10:05 pm
by Wilmo
Ik ben hier al een paar keer aan het lezen geweest en ik heb nog geen keuze kunnen maken. Sinds ik achter PU bussen heb vond ik dat er al meer schokken doorkomen. Dus ik ben een beetje bang dat het al snel te hard wordt. Arnolds Alpina vond ik te hard voor mijn smaak (en rug). Maar nu wil het oog ook iets en het mag ook wel sportief zijn.

Eigenlijk vind ik de achterkant van vroeger, de standaardsetup, best wel prima:
Image

De voorkant zou iets lager mogen. Dit zou ook nog wel kunnen, maar eigenlijk niet lager.
Image

Ik blijf op 13" rijden en de voorkant krijgt nu ook PU. Ik vond in het engelse deel een bericht waar Koos Eibach en Bilstein aanraadde. Jeroen meldde daar dat die kombinatie, met 13", nog steeds niet stijf gaat zijn. Moet ik gewoon stoppen met nadenken en Eibach en Bilstein B6 kopen of is er toch nog iets moeilijker te maken?

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Posted: Thu Sep 08, 2016 10:37 pm
by Peter V.
Ik heb op dit moment nog eibach en B6 eronder inclusief 13 inch. Toen we vorig jaar de eifeltoer hadden stond die van mij op B6 met originele veren.

Je comfort is zeker nog aanwezig maar alles voelt wel al een stuk beter (lees meer communicatief) aan. Nu heb ik de 15 inch wielen ook al klaar liggen en dat voelt een flink stuk strakker aan. De rollover van de 13 inch banden is dan best nog veel.

Extra aandachtspunt is wel dat je met je voorzijde dan best laag uitkomt (B6 met eibach) ongeacht 13 of 15 inch. De eerste deuk zit al in het carter.

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Posted: Sun Sep 11, 2016 8:41 pm
by Wilmo
Hmm, ik vond jouw auto erg best wel prima uitzien vorig jaar! Ik heb ook weinig zin in carterproblemen dus dan denk ik dat ik weer voor origineel ga. Met B6.